Vaihto hiekkaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jehu_
Junior Member
Junior Member

Vaihto hiekkaan?

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Elikkä, otsikon mukaisesti kyselen että miten onnistuisi sorapohjan vaihto hiekkapohjaan? Akvaario on 128 litranen, kalastona 2 piikkisilmää, keltarihmakala, 8 inkkaria ja partiksia. Käytössä on myös toinen akvaario joka on 63 litranen ja käytössä sekin.
Eli voisin laittaa osan noista kaloista sinne pienempään akvaan vaihdon ajaksi, ja loput "lasten" muoviseen kylpyammeeseen. Akvaariosta ottaisin suodattimen ja lämmittimen sinne "kylpyammeeseen".
Mutta miten itse vaihto sitten onnistuu? Tyhjennän vedestä ja otan sorat pois? Ja mihin sitten "vanhat" vedet kun en uudestaan tohtisi kypsyttää tuota akvaariota?
Kaipaan neuvoja näissä asioissa, myös siinä miten kalasto laitetaan vaihdon ajaksi.
-Kiitos- :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vaihdat ensin puolet ja viikon kuluttua toisen puolen.
Vedestä vain noin puolet pois ja siitten pikkulapiolla sora puolesta tankista pois ja hiekka tilalle.

Kaloja ei siis poisteta. Somisteet ja kasvit tarpeen mukaan siirretään viikoksi toiseen päähän.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Milli
Starting Member
Starting Member

Hiekkaaa

Viesti Kirjoittaja Milli »

mä ainakin yritin tota, mutta mulla hiekat sekoittuivat osittain toisiinsa..
soraa meni hienkan sekaan..
täytyy olla huolellisempi seuraavalla kerralla..
jehu_
Junior Member
Junior Member

Joo, tuota itsekin mietin, mutta sora ja hiekkahan siinä sekoittuvat?Haluaisin mahdollisimman "puhtaan" hiekkapohjan eli ei soraa sekoittuneena hiekkaan. Mutta se lienee mahdotonta joka tapauksessa?
Paljonko hiekkaa tuon kokoiseen akvaan pitäisi ostaa?
-Kiitoksia-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tuossa toisessa säikeessä jo ehdotin muovikalvon käyttöä tilapäis-aitana soran-hiekaksi-vaihdon aikana. [;)]
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

jehu_ kirjoitti: Paljonko hiekkaa tuon kokoiseen akvaan pitäisi ostaa?
Jos ostat hiekkapuhallushiekkaa, sitä saa 25 kilon säkkeinä. Se riittää tuohon akvaarioon. Mäkin vaihdoin perjantaina puolet sorasta hiekkaan mun akvaariossa (ei mennyt paljoa 25 kilon säkistä ja mulla on 98litran akva). Ensi viikolla sitten toinen puoli [;)]
It's true, we're all a little insane.
jehu_
Junior Member
Junior Member

Juu. Sittenhän se saattaisi onnistuakkin [;)] Millainen muovinen juttu siihen välille kävisi? Pitänee tehdä jonkinsortin viritys? :mrgreen: Minä kun tunnetusti tällainen tunari olen, niin joku idioottivarma juttu siihen pitäisi keksiä. Salla, millainen juttu sinulla oli erottamassa hiekkaa ja soraa? Selittäkää nyt idiootille.. :mrgreen:
-kiitos-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Jokin elintarvikemuovinen kelmu (tyyppiä vaikka muovikassista leikattu). Senhän tulee olla paikoillaan vain viikon ja pitää sora ja hiekka tarkasti toisistaan erossa kunnes hiekaksi vaihto on kokonaan tehty.
jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

minäkin olen ajatellut tätä puhallushiekkaa paljon maksaa säkki ja paljon mahtaisi mennä 317l?
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

k-rauta n.6e säkki (25kg) ite laitoin 460l kaksi säkkiä
jellu88
Member
Member

Eikun rauta kauppaan :mrgreen: Voiko vaihtaa kaikki hiekat kerralla vai pitääkö laittaa puolet ensin jasitten vasta loput?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jehu_ kirjoitti:Salla, millainen juttu sinulla oli erottamassa hiekkaa ja soraa?
Mulla ei ollut mitään niiden välissä, eikä ole hiekka ja sora sekoittuneet vielä toisiinsa. Ei niiden väliin mun mielestä tarvii mitään laittaa. Sorat saa sitten myöhemmin kerättyä hiekasta pois, jos niitä joutuu hiekkaan.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jellu88 kirjoitti:Voiko vaihtaa kaikki hiekat kerralla vai pitääkö laittaa puolet ensin jasitten vasta loput?
Mun mielestä kannattaa vaihtaa puolet ja seuraavalla viikolla taas puolet, jotta bakteerikanta pysyy akvaariossa.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Sorallahan on taipimus pyrkiä hiekan pintaan ja sieltä ne on helppoa sitten kerätä pois, jos ei niitä halua.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Lauara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lauara »

Entä minkälaisia sisustuksellisia ratkaisuja teillä on? Näyttääkö hyvältä jos on vaan puolet ja puolet karskisti? Meidän katinkultaiset varmaan tykkäis jos ois kans vähän hienompaa hiekkaa. Olin ajatellut jonkinlaisia keitaita, mutta ehkä jokin selkeä raja voisi olla helpompi pitää kunnossa. :roll:
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Mä suunnittelin hiekkaa akvaarion etuosaan, soraa saisi jäädä toiseen reunaan (mihin tulee korkeita kasveja) ja takaosaan, juurakoiden taakse. "Rajalle" ajattelin juurakoiden lisäksi jotain kiviä. En silti yhtään osaa kuvitella, miltä se oikeasti näyttäisi.
jellu88
Member
Member

Onko puhallushiekka pohja helppohoitoinen isossa akvaariossa ja miten suuri se pilaantumisen mahdollisuus olisi?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Itse olen todennut helppohoitoiseksi. Kierteissarvikotilot auttavat huomattavasti. Ajoittain voi lisäksi pöyhiä pohjaa, joskaan sinne ei näytä mitään kertyvän.
jellu88
Member
Member

Olisiko mitään muuta mikä osaisi pitää hiekkapohjan siistinä muuta kuin nämä kierteiset entäs omenakotilot tai joku monni,monninen?
Mitähän kiekot tuumivat jos menen hiekkaa vaihtamaan pitäisikö ne siirtää eri altaaseen vaihdon ajaksi vai voiko ne olla akvassa sen aikaa, entäs sameneeko vesi kovin pahasti?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”