Tippatestit vs liuskatestit luontoystävällisyyden kannalta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tippatestit vs liuskatestit luontoystävällisyyden kannalta

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

En oikein tiedä mille osastolle tämä kuuluu, mutta..

Tuli tuossa mieleen, kun testailin vettä, että olisiko liuskatestien käyttö luontoystävällisempää? Millä tavalla liuskat on määrä hävittää?
Tippatestithän mitä ilmeisimmin olisi parasta kaataa purkkiin ja viedä ongelmajätteenkeräykseen.

Jospa ostaisi liuskatestit, ja niillä mittailisi arvoja toisinaan - sellaista tarkistelua. Tippatestit voisi olla olemassa sitä varten, jos tulee ongelmia ja tarvitaan tarkempaa mittaustulosta. Olisiko tässä mitään järkeä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä noissa liuskoissa sen verran vähän kemikaaleja on, jotta eiköhän mene normaaleihin sekajätteisiin. Tippatestit ovat sitten jo ongelmajätettä. Mutta jos ongelmajätettä erikseen kerää, niin sinne sitten nuo liuskatkin mielellään.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
napne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja napne »

Todetaan nyt ensinnä tähän etten ole mikään kemisti tai laborantti, mutta olen jonkin verran kumminkin touhunnut labrassa erilaisia analyysejä tehden. Perustuen siis siihen, miten minua on ohjeistettu labrassa toimimaan erilaisten kemikaalien kanssa, olen myöskin huoletta huuhdellut tippatesteissä syntyvät jätenesteet suoraan viemäriin ja laskenut vaan reippaasti vettä päälle.

Ongelmajätteeksi keräämistä en pidä järkevänä koska:
1) eri aineiden pitoisuuksia jätenesteessä ei tiedetä, sillä pakkauksissa ei yleensä kerrota tarkkaa koostumusta. Tällaisen jätteen käsitteleminen ongelmajätteenä on kallista, koska ongelmajätteenkäsittelylaitoksella joudutaan olettamaan, että tällainen jäte voi sisältää mitä vaan - siis myös erittäin haitallisia ja myrkyllisiä aineita.
2) Ainemäärät ovat todella pieniä ja kyse on laimeista liuoksista. Ei laboratorioissakaan (ainakaan niissä missä minä olen ollut) esimerkiksi yksittäistä 10 ml nestemäärää, joka sisältää muutaman tipan liuotinta aleta yleensä erikseen ongelmajätteeksi keräämään.
3) Testit tuskin sisältävät mitään todella haitallisia/myrkyllisiä aineita. Ainakaan pakkausmerkinnät eivät anna syytä olettaa niin. Lähinnä noissa näkyy sitä "liekkimerkkiä", joka tarkottaa helposti syttyvää. Esim. Tetran nitraatti testissä 2-propanolia, etyylialkoholia - eli tuollaisia ei nyt mitenkään erityisen vaarallisia liuottimia. Myöskään en ole missään testissä törmännyt kehotukseen käyttää suojahanskoja, joka viittaa kyllä myöskin siihen että kyseessä on aika vaarattomat aineet. Jokaisen siivouskomerostakin todennäköisesti löytyy huomatavasti ikävämpiä aineita (mm. rasti-merkittyjä haitallisia/ärsyttäviä aineita), joita kuitenkin hulauttelemme huoletta viemäriin!
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Huii, minä oon aina kaatanu tippatestilitkut vaan viemäriin! Eikö niin saa muka tehdä?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No enpä ole itsekään litkuja keräillyt, mutta tuli vain mieleen kun olen aiheesta useamman kerran nähnyt keskusteltavan.

Ainakin seran NO3 tippatestintestin ohjeissa lukee: "kaada mittalasin sisältö jonnekin muualle kuin viemäriin".
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kylpyankka: Minulle on sitten tainnut tulla pahempikin lukihäiriö kun muistan lukeneeni että "kaada mittalasin sisältö jonnekkin muualle kuin akvaarioon.". Jösses. Pitänee keskittyä vastaisuudessa vähän enemmän noihin ohjeisiin :roll: .
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

*Viltzu* kirjoitti:"kaada mittalasin sisältö jonnekkin muualle kuin akvaarioon.".
Ihan hyvä ohje tuokin. :mrgreen:

Olisi mielenkiintoista tietää, moniko keräilee tippatestit purkkiin ja laittaa ongelmajätteeksi? En missään nimessä ole moralisoimassa, enhän minä itsekään tee kuten pitäisi - jos pitäisi?
luhtahuitti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luhtahuitti »

En tiedä tarkoin mitä ovat ja miten haihtuvat. Voisko ajatella niinkun maaleja, että purkki auki ja kun on kuivunut niin sekajätteisiin laillisesti.vai ovatko haihtuessaan haitallisia. Ja jos on tulisija, paperille vain ja pesään. Tämä siis ilman tarkenpaa tietoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”