Olen tässä jo kahdesti yrittänyt kysyä mitä tehdä altaalleni , mutta ilmeisesti kysyn jotain aivan päätöntä, kun kukaan ei neuvo eteenpäin. Siis olkaa niin kilttejä ja avittakaa eteenpäin asiassa, mulla on ymmärrys ja kohta into loppu.
Siis: kasviapaludaario, litroja n.50, ollut "käynnissä" jo reilun kuukauden. En sitä ryhtynyt alunperin kypsyttämään, koska joku sanoi sen olevan tarpeetonta altaassa, johon ei tule eläimiä. No, tarkemmin ajatellen typenkiertohan ei ilmeisesti olisi pahasta kasveillekaan.
Ensimmäiset kaksi viikkoa en siis tehnyt muuta kuin annoin altaan olla suodattimineen, muutamine kasveineen ja hiekkoineen, kunhan lisäsin muutaman kerran tavallista huonekasviravinnetta ja vaihdoin vettä n 1/3 viikko.
Asiaa kuitenkin mietittyäni hieman pidemmälle ja viettettyäni useamman tunnin kypsytysjuttuja lukien, niin kävin mittauttamassa vesiarvot 13.1.
ja sekä nitriitti- että nitraattitesti värjäsivät veden tummanpunaiseksi. Vaihdoin n. 1/2 vedestä ja aloin lisäämään kalanruokaa n. joka toinen tai kolmas päivä.
21.1. uusi mittaus ja nitriitti ja nitraatti ovat edelleen kirkuvan punaisia. taas veden vaihto, n.1/2 ja kalanruokaa. Eilen taas uusi mittaus ja nitriitti- sekä nitraattiarvot ovat edelleen taivaissa.
Kysymys: a) vaihdanko melkein kaiken veden, laitan multaympin, ruokasoodaa (ammoniumkarbonaattia), ruokin kalanruoalla ja aloitan koko homman ikäänkuin alusta?
vai b) Lisään altaaseen ruokasoodaa ja toivon, että bakut tekisivät, mitä niiden pitäisikin soodan voimin?
c) myyn altaan ja jatkan elämääni vähemmän stressaantuneena?
Vääntäkää vastaus vaikka rautalangasta ja pistäkää liitetiedostona tulemaan, mulla on nyt ymmärrys loppu..