Kalastoa keltabarbien kanssa?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Kalastoa keltabarbien kanssa?

Viesti Kirjoittaja Akvanen »

Mulla on 160l akvaario jossa on 5 keltabarbia ja 2 leväbarbia (leviksille näytän kohta avaran maailman toiset akvaariot) ja jotain pohjakaloja. Mikä olis näitten keltabarbien kanssa sopivia kaloja? Tetroja en välttämättä haluis. Seepakaloja mulle suositeltiinkin jo. Muita ehdotuksia ja määriä? [;)]
160l & 63l
Kalapuikkonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalapuikkonen »

Onkohan taisto ihan huono ajatus? Ne on niin nättejä.
Pidän kalapuikoista. Syön paljon ja olen siksi isokokoinen
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Ei taistoa. Keltabarbit ovat nyppijöitä. Niitä kiinnostaa liehuvat asiat & esineet.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

juu.. itsellänikin kokemusta siitä. Ei vaan millään meinaa keksii mitään kun oon yrittäny kattoo netis mikä sopis. Kiilakyljet kiinnostais mut ne ei taida sopia, enkä mä oo ihan varma mitä akvaario osaa ne asuttaa..
160l & 63l
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Keltabarbien kanssa sopii kyllä aika moni laji. Miten olisi kiilakylki?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Eikö kannattaisi luopua noista uimahirmuisista keltabarbeistakin? Allas kun on niille turhan ahdas ja korvaavia lajeja löytyy yllin kyllin, esim. miettimäsi kiilakylki kävisi erinomaisesti. Onko siellä vanhassa 63 litraisessa parvi kirsikkabarbeja?

Ja mitä tulee niihin pohjakaloihin, niin marmori- ja leopardimonniset kaipaavat muutamaa lajitoveria ja levänuoliaiselle allas on liian pieni.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Rääkky kirjoitti:Keltabarbit ovat nyppijöitä. Niitä kiinnostaa liehuvat asiat & esineet.
Eikö keltabarbia juuri yleensä pidetä sikäli poikkeavana barbina, ettei sen ole tapana nyppiä?
Itselläni on ollut keltabarbeja monessa altaassa, monien kavereiden kanssa eivätkä ole koskaan nyppineet liehuviakaan eviä. Ylipäätään ovat äärimmäisen vähän kiinnostuneita muista altaan asukkaista, keskenään velmuavat lähinnä. (tai sitten ei vaan ole sattunut nyppiviä tyyppejä :roll: )

Tosin tuo 160 litraa on aikalailla pieni keltiksille, tarvitsevat paljon pituutta altaalleen.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Aivan! Keltabarbit ovat muuta kuin nyppijöitä (ainakin minun kokemusteni mukaan). Mielestäni keltabarbit sopivat oikein hyvin 160 litran altaaseen, jos altaan mitat ovat 100 x 40 x 40.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Chuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Chuna »

Meillä keltabarbit nyppi aika rankasti lehtikalaa pieninä. Tosin kaikki niistä ei tähän "huviin" osallistunut ja nämä terroristitkaan ei ole enää aikuisina nyppineet ketään. Paljon tuurista kiinni, että minkä luontoisia sattuu olemaan..
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Meillä myös keltabarbeista pienimmät nyppi lehtikalan pitkiä eviä, aikuiset eivät nyppineet. Tilaa nämä kaverit kyllä arvostavat ja reilua virtausta myös.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

mä luin jostain kiilakyljistä ja jotenkin ymmärsin että ne ei sopis keltabarbien kanssa? Saatan kyllä olla väärässäkin. Mun keltabarbini ovat kyllä nyppijöitä.. Miljoonakalojen evät katos nopeesti.. kerran todistinkin tapausta missä milli pääsi pakoon.. [}:)]
160l & 63l
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Akvanen kirjoitti:mä luin jostain kiilakyljistä ja jotenkin ymmärsin että ne ei sopis keltabarbien kanssa?
Kyllä nuo lajit sopivat samaan purkkiin, kunhan tilaa ja ruokaa riittää ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Pitäisikö sitten ostaa jonkinlaista pintakasvillisuutta? Joskus mulla olikin, mutta ne syötiin.. :roll:
160l & 63l
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Keltabarbien kanssa käy tuollaiseen melko pieneen altaaseen muutaman kirsikkabarbin joukko, jos et tetroista tykkää. Onhan ne kiilakyljetkin ihan mukavia tietty...
Ei kai se pintakasvillisuus mikään pakko ole.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eikö keltabarbia juuri yleensä pidetä sikäli poikkeavana barbina, ettei sen ole tapana nyppiä?
Taidat sekoittaa kirsikkabarbiin. Keltabarbit nyppivät toisilla jopa kasveja.
Mielestäni keltabarbit sopivat oikein hyvin 160 litran altaaseen
Öö. Ei.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Rääkky kirjoitti:

Taidat sekoittaa kirsikkabarbiin. Keltabarbit nyppivät toisilla jopa kasveja.
Enpä usko... Omista keltabarbeista ei ole ikinä löytynyt yhtään nyppivää tapausta, kasveja sen sijaan ovat kyllä napsineet suunnattoman ahneutensa vuoksi. Kalakaverihin ei juuri huomiota ole kiinnitetty. Kirsikkabarbeista ei sen sijaan ole lainkaan kokemusta, jota keltabarbeista sentään on.

8-)
Taitaa olla tämäkin "koulukuntakysymys".
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Zand
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Zand »

Täytyy nyt sitten itsekin sanoa, että kyllä ne keltabarbit nyppii pitkiä eviä. Itse jouduin pakosta ottamaan yhden taiston jokus hoitooni ja siinäpä meni kauniit evät toisten huvitteluun.
Tietty onhan niitä poikkeusyksilöitä aina, mutta mutta...
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tietty onhan niitä poikkeusyksilöitä aina, mutta mutta...
Tähän voisin jatkaa että : Kannattaako ottaa riskiä jos taipumusta nypintään on monella. Kalat niistä potentiaalisista evännyppijöistä kärsii :roll:

Koulukuntakysymyksestä ei ole mielestäni silloin kysymys kun kalojen hengellä ja evillä lototaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”