poikastuotannosta
Valvoja: Moderaattorit
poikastuotannosta
Kysyisin kuinka kauan menee munimisesta siihen,että poikaset ovat kehittyneet kaloiksi asti?
Re: poikastuotannosta
Kutu => ~ 32 h (30° vesi) => poikaset kuoriintuvat => ~ 2-3 vrk kuoriintumisesta poikaset lähtevät uimaan/emojensa kyljille => ~ 3 kk ensimmäiset poikaset ovat myyntikokoisia, tarkottaen noin 5 cm kokoluokkaa, poikasten kasvussa on eroja ns pahnanpohjimmaiset saattavat tässä vaiheessa olla vain 2 cm kokoisia, näistä ei tule kunnollisia kiekkokaloja milloinkaan. Tämä edellämainitsemani kutu/kuoriintuminen/uimaanlähtö/5 cm koko on riippuvainen mm veden lämmöstä, mitä viileämpi vesi sitä hitaampaa mätimunien kuoriintuminen on, muutenkin edelläesitelemäni tarkoittaa optimioloissa hyvällä huolellisella hoidolla.artoleh kirjoitti:Kysyisin kuinka kauan menee munimisesta siihen,että poikaset ovat kehittyneet kaloiksi asti?
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
-
- Member
poikastuotannosta
Tähän liittyen kysyisin kuinka yleistä on se,että emot syövät munat ennenkuin ne kehittyvät loppuun? Ja mikäli ne ovat tehneet niin useammin onko enää mitään tehtävissä?Eli tulevat jatkossa emot tekemään niin aina?
Re: poikastuotannosta
Pahnanpohjimmaiset yleensä tapetaan, kun kasvattaa kiekkokaloja huomaa että poikueen sisällä kasvuerot ovat huimat, yleensä kasvattaja kokoeron näkyessä jakaa keikkokalapoikueen koon mukaan useastikkin. Kiekkokalojen poikastuotanto ns pyrstömäärässä on erittäin vaihteleva, joskus poikue on vain 10-30 kpl toisinaan saattaa olla pällekkin 100 kpl 200 kappaleen kiekkokalapoikueita on vain harvoin, jos tälläisen pariskunnan omistaa kannattaa siitä pitää hyvää huolta. Suuremmistakin poikuista olen kuullut kuin 200 kpl itse en ole sellaista nähnyt, itselläni taitaa olla ulkomuistin mukaan 186 kappaleen kiekkokalapoikue suurin mitä koskaan on ollut olemassa.kanttarelli kirjoitti:Mitä pahnanpohjimmaisille tehdään? Lopetetaanko vai annetaanko jollekin ilmaiseksi? Kuinka monta "kunnollista" kiekkoa tulee yhdestä kudusta näin suunnilleen?
Nuorilla kaloilla tuo mätimunien syöminen on verrattain yleistä, erillisessä kutuakvaariossa jossa kiekkokalat kutevat ns kutualustaan on tuo mätimunien syöminen eliminoitavissa ns kutusuojaa käyttämällä, emojen hoitovietti yleensä herää kun näkevät kuoriintuneet poikaset.artoleh kirjoitti:Tähän liittyen kysyisin kuinka yleistä on se,että emot syövät munat ennenkuin ne kehittyvät loppuun? Ja mikäli ne ovat tehneet niin useammin onko enää mitään tehtävissä?Eli tulevat jatkossa emot tekemään niin aina?
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Aihetta sivuten:
Millähän saisi keskenkasvuisen kiekkopariskunnan rauhoittumaan?
Tämä nuoripari on niin innostunut kutemaan, että olen jo huolissani kalojen terveydestä.
Kaloissa ei ole mitään oireita, mutta muilla eläimillä jatkuva jälkeläisten (munien, poikasten) tuottaminen kuluttaa erityisesti naaraspuolista yksilöä, joten luulisi yhtenä sylkynä kutemisen jättävän jälkensä kiekkorouvaankin? Vai?
Kiekot ovat kovin nuoria (naaras noin 9 kk:ta ja koiras 7 kk:ta) ja ne ovat kuteneet seuraavasti 9.12, 1.1, 11.1 ja 17.1. Kutu on joka kerta päätynyt parempiin suihin, joten poikastenhoito ei ole vanhempia rasittanut.
Millä tämän "hullunpelin" saisi rauhoittumaan? Tai jos ei saa, niin mitä naaraalle/pariskunnalle pitäisi syöttää, jotta vältettäisiin fysiikan romahtaminen yms. kauhuskenaariot?
Millähän saisi keskenkasvuisen kiekkopariskunnan rauhoittumaan?
Tämä nuoripari on niin innostunut kutemaan, että olen jo huolissani kalojen terveydestä.
Kaloissa ei ole mitään oireita, mutta muilla eläimillä jatkuva jälkeläisten (munien, poikasten) tuottaminen kuluttaa erityisesti naaraspuolista yksilöä, joten luulisi yhtenä sylkynä kutemisen jättävän jälkensä kiekkorouvaankin? Vai?
Kiekot ovat kovin nuoria (naaras noin 9 kk:ta ja koiras 7 kk:ta) ja ne ovat kuteneet seuraavasti 9.12, 1.1, 11.1 ja 17.1. Kutu on joka kerta päätynyt parempiin suihin, joten poikastenhoito ei ole vanhempia rasittanut.
Millä tämän "hullunpelin" saisi rauhoittumaan? Tai jos ei saa, niin mitä naaraalle/pariskunnalle pitäisi syöttää, jotta vältettäisiin fysiikan romahtaminen yms. kauhuskenaariot?
poikastuotannosta
Sama homma itse kullakin. Ensimmäisistä ostamistani kiekoista (n.1 v) naaras on kova kutemaan.Ja aina ne tulee syödyksi.Luulisi jo pikkuhiljaa tylsistyvän.Muutakin sapuskaa olisi tarjolla.
Olen muuten käyttänyt hirven sydäntä sydänmixiä tehdessä.Hyvin menee kaupaksi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)