Vesiarvoissa häikkää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
unikko
Junior Member
Junior Member

Vesiarvoissa häikkää

Viesti Kirjoittaja unikko »

Kävinpä tuolla paikallisessa liikkeessä mittauttamassa vesiarvot. Tulokset on saatu Tetran tippatesteillä ja jotain häikkää tuossa vedessä nyt ilmeisesti on (jos testeihin on luottamista).

pH 7; KH 4; GH 8; NO2 ja NO3 muuttivat molemmat testiveden voimakkaan tumman punaiseksi, johon akvaariokaupan setä totesi, että kyllä tässä vedessä lähtee kaikelta elävältä henki.. Mitään sen tarkempia arvoja en saanut nitriitille ja nitraatille.

Purkki on siis kasvipaludaario, johon ei ole tulossa mittään eläimiä. En siis lähtenyt sitä kypsyttelemään, kun minulle todettiin, ettei ole tälläisessä kasviakvaariossa tarpeen. Palussa on vettä n. 50 l ja se on nyt ollut pystyssä kolmisen viikkoa. Alussa vaihdoin vettä jopa joka toinen päivä ilm. hiekan aiheuttaman samennuksen takia, nyt viimeisestä vedenvaihdosta (n. 1/3) on noin viikkoa. Olen kaksi kertaa laittanut akvaan tavallista huonekasvilannoitetta, jotta kasvit saisivat nitraattia, viimeisin lannoitus vedenvaihdon yhteydessä. Paludaariossa on tällä hetkellä vain muutama kasvi, joista viimeisimmät istutin eilen. Pohjana on hiekka ja kasvien kohdalla hiekan alla on turvetta. Lisäksi käytössä on hiilidioksidisysteemi, ihan vain ilmastuskivellä veteen johdettuna (tarkoituksena väkertää levitin)

Olenko nyt siis oikein ymmärtänyt, että vedessä on tällä hetkellä huikeat määrät sekä nitraattia että nitriittiä vai onko tämä laisinkaan mahdollista? :? Vesi on myös ilmeisesti melko pehmeää vai missähän suunnilleen menee pehmeän ja kovan veden raja? Ja miten ihmeessä minun nyt pitäisi jatkaa tuon homman kanssa, että kasvit saisivat nitraattinsä, pH pysyisi kutakuinkin paikallaan, kovutta saisi ehkä hieman nostettua (kipsillä?) ja pysyisi rauha sekä tasapaino lasipurkissani?

Onko esimerkiksi toimiva ratkaisu, vaihtaa vettä esim. n. 1/3 parin viikon välein, ruokkia bakuja kalanruoalla (päivittäin?) typpikierron aikaansaamiseksi/ylläpitämiseksi sekä lannoittaa vettä huonekasviravintella, jotta saadaan ne nitraatit veteen (vai riittääkö tavallinen akvaariokasviravinne, jos käytetään kalanruokaa)? Tämä nyt ihan heittona, kun tuntuu, että mitä enemmän asiaa mietin, niin sitä vahemmän ymmärrän mistään mitään. [syvä huokaus] :?
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
unikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja unikko »

Ööh...onkohan mun kysymykset jotenkin naurettavan yksinkertaisia, kun kukaan ei kommentoi... Huono juttu tälläiselle puolivainoharhaiselle ihmiselle :mrgreen: ...

Jatkoa edelliseen. Vaihdoin tänään taas vettä n. 1/3, lisäsin pari hiutaletta kalanruokaa sekä akvaariokasvilannoitetta uuteen vteen ja jatkan nyt sitten näin ellei kukaan mitään fiksumpaa osaa ehdottaa... Tuolta löysin jonkun toisen viestin, etä ilmeisesti nitriitin ja nitraatin korkeat arvot viittaisivat "ylikypsymiseen", kai siinä muutaman kerran käyttämässäni huonekasvilannoitteessa oli sitten tarpeeksi ammoniumia tilanteen räjäyttämiseksi.

Otan mielellään vastaan hoito-ohjeita ja vinkkejä tilanteeseen, jos jollain on intoa asiaa rautalangasta mulle vääntää... :roll:
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”