Bactozymistä mitään hyötyä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dori
Junior Member
Junior Member

Bactozymistä mitään hyötyä?

Viesti Kirjoittaja Dori »

Olen laittanut akvaarioni käyntiin ja laitoin perään bactozym-kapselin. akva siis 60-litraa. Onko kapselista mitään hyötyä? Voisinko vielä lisätä akvaan perään hirvensarvisuolaa ja multaa ja kalanruokaa, vai mitä? Kiire... :o
"Just keep swimming." -Dori-
Kaija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaija »

En tiedä onko mitään hyötyä. käsittääkseni tuo on puriste?
Ja eikös bakteerit tarvitse nestemäistä tilaa pysyäkseen hengissä.

Näin minä olen käsittänyt.
Kaksi koiraa
Dori
Junior Member
Junior Member

Niin, niin...mutta voiko lisätä vielä sitä multaa ,ammoniakkia ja kalanruokaa? Ensin olin laittanut hirvrnsarvisuolaa ja ne muut höskät, mutta kun en saanut ammoniakkitestiä toimimaan, tyhjensin altaan. Miten saa oikean määrän hirvensarvisuolaa, niin ettei tarvitsisi niitä ammoniakkitestejä? Kiire edelleen...!
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Ai niinkun miten et saanut ammoniakkitestiä toimimaan? Minkä merkkinen testi sulla on?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Bakteerit tarvitsevat myös happea, joten litku pullossakaan ei tee autuaaksi ilman parasta ennen päivämäärää. (joka ei todellakaan ole pitkällä pakkaamisesta.)

Dori, ei ole mitään estettä lisätä mainitsemiasi tarpeellisia juttuja. Hirvensarvensuolaa voit laittaa kertalisäyksenä 1/4- 1/3 tl akvaarioosi ja jäädä odottamaan sen vaikutuksia.

Laittaisin myös kasvit, kierteissarvet ja kaiken mahdollisen sisustuksen samantien. Se auttaa myös kypsymiseen.
Dori
Junior Member
Junior Member

Ammoniakkitesti on JBL:n tippatesti. Testivedestä tuli ruskeaa...väriskaala oli keltaisesta tumman vihreään. Kokeilin uudestaan, mutta aina vaan ruskeaa... meniköhän väriskaalan yli... :mrgreen:
Siis 1/4-1/3 tl hitvensarvisuolaa joka päivä kunnes nitriittiä ilmestyy, sitten annos puolitetaan, ja kun nitraattia ilmestyy, niin vielä puoliksi..menikö oikean vaiko pitäisikö lisätä joka päivä 1/3-1/4 tl?
Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Ei todellakaan joka päivä vaan kerran aluksi, jos haluat säästyä sähläykseltä. Muut kertokoon oman näkemyksensä

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36582
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36877
Dori
Junior Member
Junior Member

Eikö sitten tarvita ollenkaan ammonium-testiä? Lisään vain alussa 1/4-1/3 tl hirvensarvisuolaa ja odottelen, milloin nitriittiä alkaa ilmestyä?
111na
Elite Member
Elite Member

Kyllä.

Ammoniumtestisi on vanhentunut. Voisit koittaa vaihtaa sen nitraattitestiin. Joko ammonium ja nitriitti tai nitriitti ja nitraattitesti on hyvä olla. Jälkimmäinen yhdistelmä on järkevämpi.

Pelkällä nitriittitestilläkin jotenkin pärjää, mutta nitraattitestistä on myöhemminkin iloa.
Dori
Junior Member
Junior Member

Kyllä minulla on nitraatti ja nitriittitestit, mutta ne ovat aika epätarkkoja liuskavesitestejä. Mutta eikö todellakaan tarvitse lisätä kuin kerran hirvensarvisuolaa? Paljonko muuten tavitaan alussa multaa? Aion varmaan laittaa sukkahousuissa.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mulla lähti tuon kokoisen kypsyttely hyvin alulle kun laitoin kunnon kourallisen multaa sukkahousuun ja sukkahousut n. viikoksi akvaarioon. Päivittäin sitten vähän huljuttelin niitä.

Hirvensarvisuolasta en osaa sanoa kun käytin itse ammoniakkiliuosta.
111na
Elite Member
Elite Member

Yritän olla vastaamatta enää tämän jälkeen. ;)

Kaikki on tuolla aiemmissa keskusteluissa. Toivottavasti jo kypsyttäneet neuvovat myös.

Multaa vaikkapa desilitra tai kaksi. Lue nuo linkit. Mullan on nimittäin oltava hyvää. Ym. ym.

Kuitenkaan tämä ei ole sen vaikeampaa kuin että laitat multaa, vähän kalanruokaa ja ammoniumia. Sitten odotat että nitriitti nousee ja mielellään myös laskee (jos haluat tehdä tämän helposti). Sitten laitat vielä lisää ammoniumia ja sama juttu.

Jos multa sattuu olemaan oikein hyvää, nitriitti ei paljoa edes nouse, vaan nitraatti alkaa nousta. Silloin voi tietenkin laittaa jo toinen annos ammoniumia, jotta saadaan nitriitti edes muutamaan yksikköön.

Edit: Hyvä Viltzu! Nyt voinkin jättää aiheen hyvillä mielin. Ihan samaa ammoniumia siitä 'suolasta' tulee, ei eroa mitenkään. Moi. :)
erica
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja erica »

Mä "kypsytin" oman 250 litraisen Bactozymil, laitoin sukkahousuun multaa ja suodattimen eteen..
Akvaarios oli kasveja about 10 kpl.

Nitraatti nousi sinne 25, ja parin päivän päästä laitoin kaikki kalat altaaseen, eikä mitään nitriittipiikkiä vieläkään ole tullu, siitä aloituksesta on nyt sellai kuukausi..

En käyttäny muuta ku Bactozymii ja multaa..
Dori
Junior Member
Junior Member

Voiko kasvit ostaa nyt jo? Laitoin nyt 1/3 tl (noin suunnilleen) hirvensarvensuolaa, multaa sukkahousuissa ja muutaman hipun fisuruokaa akvaan. Entä kierteissarvikotilot? Kestävätkö suuria nitriitti-ja nitraattipitoisuuksia?
Kaija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Mulla kävi niin että luin ohjeita väärin ja lisäsin ammoniakkia monena päivänä. Ammoniakki nousi 18ml. Kasvit kuolivat. Nyt altaani toimii jo paremmin kuin silloin. Mutta varo jos ostat kasveja ettei ne kuole.
Kaksi koiraa
erica
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja erica »

Mä en tiedä miten toi Bactozym reagoi ammoniakkiian tai hirvensarvi suolaan, käyttöohjeessahan lukee että muuta ei tarvii ku sen valmisteen..
Ehkä kannattaa olla jonku aikaa ilman kasveja, tai jos haluut sinne jonkun kasvin niin osta vaan yks aluks, ettei mee rahat hukkaan..
Mulla kasvit kesti hyvin sen Bactozymin ja mullan..
Kierteiset on kuulemma aika sitkeitä kavereita, voit varmaan niitä laittaa sinne.. Mutta jos joku sanoo että et voi laittaa, niin usko sitä mieluummin, mä oon ihan mutu-fiiliksel mukana kirjoittamas..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”