Kestäviä monnisia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kestäviä monnisia
Mitkä olisivat sitkeitä ja kestäviä monnisia, esimerkiksi aloittelijalle?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Minulla on ainakin albiinoista kuparimonnisista kosolti hyviä kokemuksia. Myös tavalliset kuparimonniset ovat jees, samaten täplämonniset (pienikokoisten yksilöiden ostoa olisi hyvä välttää). Helppohoitoisiksi olen kokenut myös mm. naponkorumonniset, leopardimonniset, jaguaarimonniset, korumonniset sekä vihermonniset. Pitkäkuonoisia lajeja pidetään vaikeampina, jotkut monniset ovat hiukan herkempiä esim. veden epäpuhtauksille (mm. "minimonniset") ja jopa hapen vähyydelle (mm. marmorimonninen). Sopivilla olosuhteilla ja monipuolisella ruokinnalla pääsee jo pitkälle 
Oliko joku tietty monnislaji mielessäsi?

Oliko joku tietty monnislaji mielessäsi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Advanced Member
Taisin hätääntyö liian aikaisin. Luulin, että osa korumonnisistani oli kuollut. Mutta eipäs ollutkaan. Piileksivät vain kasvien joukossa. Sain vihdoin laskettua ne ruoka-aikana.
Mulla on ollut kuparimonnisia, albiinomonnisia, täplämonnisia, leobardimonnisia (viikset syöpyi sorapohjassa ja kuolivat) ja pantterimonnisia (kuolivat). Nyt todellakin on 9 korumonnista. Pidän todella paljon näistä ihanista kauniista pikkuisista monnisista. Pidin todella paljon myös leobardimonnisista, värityksen vuoksi. Uskaltaisiko niitä joskus vielä kokeilla? En tiedä miksi niiden viikset syöpyivät.
Mulla on ollut kuparimonnisia, albiinomonnisia, täplämonnisia, leobardimonnisia (viikset syöpyi sorapohjassa ja kuolivat) ja pantterimonnisia (kuolivat). Nyt todellakin on 9 korumonnista. Pidän todella paljon näistä ihanista kauniista pikkuisista monnisista. Pidin todella paljon myös leobardimonnisista, värityksen vuoksi. Uskaltaisiko niitä joskus vielä kokeilla? En tiedä miksi niiden viikset syöpyivät.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Jos annat leopardimonnisille pehmeän pohja-aineksen ja vesi on alle 25 asteista + hiukan hapanta & pehmeää, niin paljon on jo tehty. Viihtyvät sitä paremmin, mitä isompi niiden parvi on. Sävyisistä allastovereistakaan ei ole mitään haittaa 

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Pienikokoiset yksilöt eivät aina selviä muuton aiheuttamasta stressistä. Koskee toki myös isompiakin otuksia, mutta olen todennut, että ruikut kauppojen monniset menehtyvät isompia useammin. Kupari- ja täplämonnisten ns. "liukuhihnalaadusta" on ollut ennenkin puhetta.