68 litran akvaarion asukit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Ville-
Starting Member
Starting Member

68 litran akvaarion asukit

Viesti Kirjoittaja -Ville- »

Olen hankkimassa akvaariota jonka koko on 68l (sen takia noin pieni koska saan sen ilmaiseksi sukulaiseltani). Olen ajatellut, että hankkisin sinne kolme taistelukalaa 1 koiras ja 2 naarasta. Kävisikö taistelukalojen kanssa joku tai joitakin monneja akvaarion pohjalle? Jos käy niin mitä monneja, kuinka monta?

Ja sitten ajattelin hankkia pienen parven joitakin tetroja tai muita samantyylisiä kaloja, sopivatko tetrat taistelukalojen kanssa samaan akvaarioon? jos ei niin mitkä pienet kalat sopivat? Minkä kokoinen parvi olisi hyvä? Voiko akvaarioon laittaa vielä joitakin muita kaloja? jos voi niin mitä? Vai onko akvaarion koko jo liian pieni noihin minun suunnitelmiini?

Ps. Kiitos asiallisista vastauksista [;)]

Olen vasta aloittamassa akvaario harrastustani ja kaikki neuvot ovat tarpeen, olen jonkin verran lukenut kirjoja ja vieraillut eri nettisivuilla. Mutta en ole yllä mainittuihin kysymyksiin vielä hyviä vastauksia löytänyt.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei!

Taistelukaloja mahtuu altaaseen, mutta en voi suositella yhtä urosta tai vaihtoehtoisesti 3 - 5 naarasta enempää aloittelijalle noin pieneen altaaseen. Jos haluat välttämättä taistelukalan, niin hanki siis koiras tai useampi naaras. Esimerkiksi näin:

4 taistelukalanaarasta
8 kiilakylkeä
4 piikkisilmää

TAI

1 taistelukalakoiras
10 kiilakylkeä
4 piikkisilmää

Kiilakyljen voit korvata esimerkiksi kerritetralla, mustaneontetralla, kardinaalitetralla tai rubiinitetralla.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-Ville-
Starting Member
Starting Member

Kiitos vihjeistä. Meinaatko että esim: partamonninen ei mahdu/sovi noin pieneen altaaseen? Taistelukaloja ei välttämättä tarvitse olla kuin se yksi koiras. Sanoit että kiilakyljen voi korvata. Kävisikö esim: 6 rubiinitetraa ja 6 kiilakylkeä?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Partamonni ei valitettavasti mahdu noin pieneen altaaseen. Sen sijaan suosittelen leväkatkarapuja.

Ja eikä kannata ottaa kahta parvea eri lajeja parvikaloja. Mieluummin yksi isompi parvi yhtä lajia kuin kahta pikkuparvea tuon kokoiseen.
[/quote]
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

-Ville- kirjoitti:Kiitos vihjeistä. Meinaatko että esim: partamonninen ei mahdu/sovi noin pieneen altaaseen? Taistelukaloja ei välttämättä tarvitse olla kuin se yksi koiras. Sanoit että kiilakyljen voi korvata. Kävisikö esim: 6 rubiinitetraa ja 6 kiilakylkeä?
Korvaamisella mahdettiin tarkoittaa koko kiilakylkiparven korvaamista noilla edellämainituila tetroilla, sen mukaan mikä sattuu miellyttämään. :)
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Aivan, partamonnin sijasta tuohon voisi ottaa esim. 4 nuolimonnia, mutta silloin taas en voi suositella taistelukalaa. Partamonnin mahtumisesta voidaan olla eri mieltä kyllä. Itse voisin pitää puolisen vuotta, ehkä jopa vuoden yhtä partamonnia, mutta sitten pitäisi kyllä hankkia isompi allas.

Viileämmän veden lajisto (22 astetta):
- 6 kardinaalikalaa
- 4 puna-aavetetraa (ei niin parvisidonnainen, jos en väärin muista)
- 4 nuolimonnia
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-Ville-
Starting Member
Starting Member

Kiitos vihjeistä todella paljon.Muistin akvaarion mitat väärin ja tarkistin akvaarion koon sen tämän hetkiseltä omistajalta ja sen koko onkin 78l, eli tuohon akvaarioon jo vissiin kin se partamonni mahtuu? vai?
jenzu
Starting Member
Starting Member

Kalastoehdotus

Viesti Kirjoittaja jenzu »

Hei!

Minulla on 70-litrainen ja siellä tällähetkellä partamonni, mutta kun ja jos se kasvaa kasvamistaan, on siitä luovuttava akvaarion pienuuden takia.
Itse aion toteuttaa tulevaisuudessa seuraavanlaisen kokonaisuuden:

Keltakääpiöahven pariskunta (Apistogramma borellii ?)
Neontetroja n. 10kpl
nuolimonneja väh. 3 kpl

Voihan tuonkokoiseen ottaa myös joitain monnisia, mutta täytyy olla hiekkapohja.
-Ville-
Starting Member
Starting Member

joo, elikkä käykö pohjalle ihan normaali hiekkapuhallus hiekka?
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Partamonnia en laittaisi tuonne, koska se kasvaa aikamoiseksi jötkäleeksi, mulla on yksi sellainen 15 senttinen köriläs enkä voisi sitä tuollaiseen pieneen purkkiin laittaa.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
-Ville-
Starting Member
Starting Member

Tämän altaan vasemmassa ala reunassa oli halkeama, joten tämän aiheen voi unohtaa.Keväällä viimeistään ostan 150l< akvaarion.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”