Loistokääpiöahven, keltakääpiöahven vai mikä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rasta
Junior Member
Junior Member

Loistokääpiöahven, keltakääpiöahven vai mikä?

Viesti Kirjoittaja Rasta »

Mulla on kypsymässä 317 litrainen akva, missä Fluval 304 ulkosuodatin.
Vesiarvot on : pH alle 7 (viimemittaus 6.4), GH ja KH ovat 3, akvan lämpötilaksi on kaavailtu siinä 24-26 astetta.
Kasveja tulee olemaan melkoisen runsaasti (kerran puutarhuri, aina puutarhuri :P)
Pohjalle mönkimään laitetaan monnisia ja jokunen (3 kpl) partamonni.
Kiilakylkiä on tarkoitus laittaa isompikin parvi, ovat tosi kauniita.

Hamuan sinne myös jotain kääpiöahventa. Mikä sopisi aloittelijalle näistä parhaiten ja tuon mainitun populan seuraksi tämän kokoiseen akvaan: töyhtökääpiöahven, loistokääpiöahven vai keltakääpiöahven? Vai jokin muu ahvenpopula?
Ajatuksena olisi ottaa pienimuotoinen haaremi, 1 uros ja joitakin tyttöystäviä, montako?

Olen siis ihan keltanokka näissä akva-asioissa ja kaipailen sellaista ahvenpopulaa, jonka on mahdollista aloittelijan akvassa pärjätä.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

En nyt ole ollenkaan varma mitä tässä horisen :mrgreen: , mutta muistaisin, että loistokääpiöahven haluaisi viileämmän veden. Keltakääpiö olisi varmaan oikein sopiva. On myös todella hieno. Ei kannata hämääntyä, jos myyntialtaissa on haaleat värit, kyllä ne siitä kirkastuu. Minun keltakääpiöni ovat kohtalaisen kilttejä muita kaloja kohtaan, mutta en kyllä silti uskaltaisi suositella niitä monnisten seuraan. Muut varmasti osaavat neuvoa paremman kandidaatin monnisten seuraan. Vaikka onhan tuolla tietysti tilaakin.

Kuva
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Loistokääpiöahven, keltakääpiöahven vai mikä?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Rasta kirjoitti:Pohjalle mönkimään laitetaan monnisia ja jokunen (3 kpl) partamonni.
Kiilakylkiä on tarkoitus laittaa isompikin parvi, ovat tosi kauniita.
24-25 asteiseen veteen sopisi esim. parvi kaarimonnisia, muutama akka-partis, iso parvi kiilakylkiä sekä keltakääpiöiden haaremi. Tilaa altaassa on sen verran, että monnisten ja ahvenaisten pitäisi tulla toimeen, mutta vannomaan en mene. Ei noista pirulaisista tiedä koskaan :roll:

Ja thapsus tosiaan horisee omiaan: loistokäppänä viihtyy nim.om. lämpimässä vedessä :o
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Rasta
Junior Member
Junior Member

Hmmm...näinhän se menee, ettei noidenkaan sielunelämään niin tarkkaan sisälle pääse.

Mutta ajattelin kokeilla. Nähtäväksi jää, meneekö yritys "reisille" :?

Nuo keltakääpiöahvenet ovat kyllä todella kauniita ja jos niitä akvaariooni otan, niin minkä kokoinen ryhmä olisi ok? 1 koiras ja miten montako naarasta? Ja vain 1 koiraspuolinen?
Kiilakylkiä olen ajatellut noin 20 kpl.
Monnisista olen ihan ihastunut oranssieväisiin helmimonnisiin (joita akvaariokauppias myi nimellä oranssievä) ja sysievämonnisiin sekä leopardimonnisiin. Googletin tuon kaarimonnisia ja ei pahalta näyttänyt nekään.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Täältä ääni loistokääpiölle! :D Ovat todella kauniita kaloja ja kutupuvussaan kerrassaan "loistavia" :mrgreen: Nuorena kaupasta ostettuna olivat hieman hailakoita mutta kasvettuaan ja kotiuduttuaan ovat tulleet todella kauniiksi, kutuakin ovat innoissaan harjoitelleet.

Monnisten kanssa toimeentulemisesta en kyllä osaa sanoa mitään, meillä kun ei monnisia ole. Kutuaikaan saattaa tulla sanomista. Tai sitten ei, kuten Lisa jo sanoi, ei ahventen ajatuksenjuoksua selvitä erkkikään. :roll:
Rasta
Junior Member
Junior Member

Miten monta kääpiöahventa uskallan ottaa, jos niitä nyt päätän kokeilla monnisten kanssa?
Mikä olisi realistinen määrä ahvenia, jos nyt kuitenkin ajattelin niitä yhteen ja samaan altaaseen sovittaa? 1 koiras ja x-määrä naaraita? Voiko koiraita olla vain 1 vai mahdollisesti 2?
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Mulla meni ainakin kivuttomasti keltakkääpiöt monnisten kanssa. Vieläkin on pari naarasta jäljellä tuolla kommuunissa monnisten ym. kanssa. Allas 160l.
tomba
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tomba »

Meillä on loistokääpiöahvenia. Ovat todella hienoja ja värikkäitä kaloja. Pohjalla on myös parvi helmimonnisia. Itse en ainakaan suosittelisi loistokääpiöahventen kanssa monnisia (toisin kuin akvaarioliikkeessä). Ainakin kutuaikana joutuvat monniset kärsimään. Loistokäppäurosta selkeästi välillä ärsyttää monnisten "touhuaminen". Onneksi eivät kuitenkaan vahingoita monnisia. Sitten, kun taloon tulee toinen akva, niin helmet pääsevät nauttimaan paremmasta seurasta.
Rasta
Junior Member
Junior Member

Okei,loistokääpiö tipahtaa pois , vaikka todella upean näköinen otus onkin.
Monnisista en halua luopua.

Nyt siis keltakääpiöahven vai töyhtökääpiöahven?Olen lukenut töyhtiksen ja keltakäppänän olevan sieltä ystävällisemmästä päästä,ainakin Rääkyn sivuilla töyhtistä kovin ystävälliseksi kehuttiin.
Ja kovasti vahvaksi on nousemassa ah niin kaunis helmirihmakalan pieni haaremi jos nuo affenat pitää unohtaa kokonaan.. :cry:

Eli mitä kokemuksia töyhtiksestä yhdistettynä monnisten kanssa?
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Vähän menee aiheen ohi mutta sivuaa kuitenkin sen verran kivasti, että ajattelin kysyä näistä kääpiöahvenista sellaista että minkä näistä poikaset menisivät parhaiten kaupaksi.

Vaihdan oman vanhan 200 litraiseni jossain vaiheessa todnäk. tuttuni kanssa päittäin 120 (80x40x40) akvaarioon, joka mahtuu nykyisen pääakvan jlustaan jo siinä olevan 100 litraisen poikas-/karanteeni-/tällä hetkellä helmimonnisten kudun, akvaarion viereen ja tarkoituksena olisi ottaa sinne pelkästään joku kirjoahven pari/haaremi ja harrastella siinä vähän erikoisempia kavseja mihinkä nyt on mahdollisuus kovasti virtaavassa pääakvassa.

Enimmäkseen olen ajatellut perhoskirjoahven paria tai töyhtökääpiöahven paria/haaremia ja ilman muuta homman tarkoituksena olisi siis saada kalat myös joskus kutemaan ja poikaset kasvamaan.

Elikkä kysymyksenä siis onko kellään kokemuksia siitä että mikä laji vetäisi tuonne kauppojen suuntaankin hyvin. En tahdo mitään palettikalaefektiä elikkä poikasten järjestelmällistä hengiltä ottamista sen takia ettei niitä saa mihinkään. Kiirettä hommalla ei tosin ole. Seuraavaa allasta perustellaan hyvällä tuurilla ensi kesänä, jos silloinkaan.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Kaivoimpa vanhan vanhan keskustelun esille,jatkan tuosta töyhtö käppänästä.

Liikkeessä vieraillessani ja kysellesäni ko.kalasta myyjä sanoi että niitä pitää olla parvi,koska kuoleevat ilman parvea,mieluummin paljon kuin liian vähän.

Miten sen kanssa sit onnistuu haaremin pito jos niitä on vaan 3 kpl?

Kuinka monta niitä nyt uskaltaa ottaa,tuntuu ettei oikeen uskalla kauheesti luottaa noihin kalakauppiaisiin joten kyselen siksi täältä.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Reviirikalojahan tunnetusti pidetään parvissa. :roll: Yksi koiras ja pari naarasta. Ja yksinkin voi pitää.
Uskoisin, että pikemminkin kuolevat jos niitä on parvi, tulee nimittäin nopeasti ruumiiita.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Töyhtökääpiöahvenparvi

Viesti Kirjoittaja nirppu »

No, johan oli väite. Missähän ajassa ne sitten kuolee? Mulla on ollut pariskunta pian vuoden. Pitääköhän ne pian jo haudata?! Onhan ne luonnossa haaremeissa, mutta silti...
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Yksi koiras ja kaksi naarasta ainakin töyhtörintamalla. Ja molemmille naaraille kunnollinen "pesäpaikka".

Taitaa tuo kuoleminen olla pikemminkin vesiarvoasia kääpiöahventen kohdalla, kuin ettei niitä ole riittävästi! Kiekkoaltaassamme perhospari onkin paikallaan myös "vesiarvohälyttimenä".

Meillä kolme henkiinjäänyttä töyhtökääpiöahventen koiraspoikasta pistivät toisensa hengiltä jo alle parisenttisinä 500-l:n altaassa, joten missään tapauksessa en laittaisi useampaa paria/haaremia. Myös naaraat osaavat olla äkäisiä toisilleen.
900-l:n pytyssä taas perhoskirjoahvenpariskunta ei varmaankaan ilman kahakointia sinne muita pikkuahvenia huolisi, joten voisin kuvitella, että altaan koolla ei varsinaisesti ole väliä aluetietoisten kalojen määriä mietittäessä. Tämä siis on oma tuntumani asiaan!

Tuossa em. 500-l:n altaassa aluksi oli perhospari ja töyhtöhaaremi, jotka eivät mahtuneet samaan purkkiin hyvistä piiloista huolimatta. Emme yrittäneet uudestaan! Eri purkeissa ovat molemmat menestyneet. (Tälläkin hetkellä on poikaspurkissa kymmenkunta reilun sentin mittaista töyhtölasta uiskentelemassa.)
tuniunelo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuniunelo »

Nostelenpa taas vanhaa aihetta, kun sopii niin hyvin tämänhetkisiin pohdintoihini. Tulossa on siis 128 litrainen allas, jonka luultavasti sisustan etelä-amerikkalaiseksi, jolloin tahdon pääpariksi kääpiöahvenia. Olen harkinnut loistokääpiöiden, töyhtökääpiöiden ja keltakääpiöiden välillä. Ulkonäöllisesti pidän eniten loistokääpiöstä, sitten keltakääpiöstä ja viimeiseksi töyhtökääpiöstä, vaikka samoilla linjoilla ovatkin. Toisaalta tahtoisin jonkun suht suuren kalan, ja eikös loistokääpiö ole noista suurin ja keltakääpiö pienin?

Olen kuitenkin ajatellut myös monnisia, mutta olen valmis luopumaan siitä ajatuksesta, jos olette sitä mieltä, ettei tuon kokoiseen altaaseen (pohja 80x40) mahdu sekä kääpiöparia että monnisparvea. Silloin pohjalle tulisi ahvenoiden lisäksi vain talonmies-partis. Sopisiko siinä tapauksessa haaremi?

Olen myös suunnattoman ihastunut hehkutetroihin ja sinineontetroihin, mutta nuo lienevät kumpainenkin niin pieniä, että löytävät tiensä parempiin suihin? :| Yhtenä vaihtoehtona on myös kuparitetra.
jv
Starting Member
Starting Member

perhoskirjoahvenet ja monniset

Viesti Kirjoittaja jv »

Täytyy vaan ihmetellä, kun yleensä mainitaan ettei ahvenet ja monniset sovi yhteen. Mulla on 100 litrasessa kuparimonnisia ja perhoskirjoahvenpariskunta eikä mitään ongelmaa ole ollut. Onkohan muut kääpiöahvenet yhtä suvaitsevaisia monnisia kohtaan, sitä en tiedä.
miniihminen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja miniihminen »

Minulla on keltakääpiöahven pariskunta ja todella ihania kaloja ovat.Ihanan näköisiä ja niiden touhuja on kiva katsella.Kuten jo aijemmin sanottiin, kaupassa ne oli aika haaleita, ja on vielä täälläkin (koska tulivat eilen meille), mutta kyllä värin pitäisi kirkastua.

Keltakääppäreiden ja monnisten yhteiselosta en osaa sanoa mitään, asiantuntevat voisivat kertoa kokemuksiaan/tietojaan.Mutta jos/kun monniset-kääpiöahvenet kisa selkiää, niin suosittelen lämpimästi keltakääpiöahvenia.
haaveilua...
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Meiilä töyhtökääpiöahvenet elävät täplämonnisten kanssa sulassa sovussa 140 litraisessa. Kyllähän töyhdöiltä luonetta löytyy, mutta eivät ketään kiusaa. Kutuaikana häätävät kutuluolastaan ulkopuoliset pois, mutta eivät vahingoita ketään. Ihmettelen itsekin mikseivät muka voisi uiskennella samassa altaassa? Töyhdöt ovat kauniita, mukavia ja hauskoja kaloja =) Toki luonne eroja löytyy, mutta itse en ole tässä lajissa terroristeihin ja häiriköihin törmännyt.

Jos poikasia tulee, niin ainakin minulta akvaarioliikkeet ovat ottaneet ilomielin niitä vastaan. Naaraitahan ne enemmän haluaisivat ottaa kuin koiraita, koska ihmiset tosiaan ostavat haaremeita ja koiraat jäävät käsiin. Itse olen reilu ja pidän vain pariskuntaa ja oikein tyytyväisiä ovat olleet =)
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
Minttuli79
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minttuli79 »

Kerrankin minullakin on jotain kommentoitavaa johonkin... :D Minulla ovat 230 l akvaariossa eläneet keltakääpiöahvenpari sekä kaarimonnisparvi sulassa sovussa kohta vuoden, en ole havainnut mitään ongelmia. Tietääkö joku muuten, kuinka nopeasti nuo keltakääpiöt kasvavat? Minun naaraani on edelleen tosi pieni, ei ole mielestäni kasvanut vuodessa yhtään. Kauniita ja kivoja seurattavia nuo keltakäppänät ovat, suosittelen!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”