Akvaariosta apua sairauksiin?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Akvaariosta apua sairauksiin?

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Tietääkö kukaan, että onko akvasta apua joihinkin sairauksiin esim. masennukseen? Onko tutkittu juttu? Ite oon huomannu akvaarion piristävän kun kesällä kärsin bulimiasta.
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Enpä tiedä onko tutkittu, mutta kyllähän akvaarion tuijottelu rauhoittaa. Ja laskee ainakin mulla verenpainetta. :D
Jopa silloin kun tuijottelultaan tajuaa jonkin kasvin olleen kuukausitolkulla ihan väärässä paikassa ja sitten alkaakin työnteon sijaan sisustushommiin. 8-)
Ja kun vielä tulee juteltua varsinkin perhoskirjoahvenille... :roll:
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Minulle työkaveri kertoi asian jota en ollut aikaisemmin kuullutkaan, että tiettyjä kaloja käytetään psoriasiksen hoitoon. Ne nyppivät pois sairasta ihoa kun ihminen menee altaaseen jossa niitä on. Tuntuu varmaan hassulta.

Mulla ainakin akvaarion tuijottelu monesti pikemminkin nostaa verenpainetta... silloin jos joku on pielessä.
JenniJ.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JenniJ. »

Itsellä ainakin kiukku laantuu, kun istuu tuijottelemaan akvaa.
Sopuakin se saa aikaa, kun ei tarvitse alkaa valittamaan, jos TV:stä pitäisi viidettä kertaa katsoa samat urheilutulokset... Itse voi siloin katsella rauhassa akvaa :D
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Ja vinkkinä lisääntymistä suunnitteleville akvaristeille... Akvaarion katselu rauhoittaa tehokkaasti vauvan ja vähän isommankin taaperon. Kyllä se ainakin laskee äidin/ isän verenpainetta. :D

Ja vähän vanhempana samaiset pikku kerubit kaatelevat ja tiputtelevat akvaarioon kaikenlaista joka taas nostaa vanhempien verenpainetta. Tasapaino säilyy. :mrgreen:
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Akvaarion katselua ja hoitoa voidaan kai verrata muihinkin lemmikkeihin, ainakin kissojen ja koirien tiedetään vähentävän stressiä, vähentävän sydäntautioireita, auttavan masennukseen tai ainakin lieventävän sitä. Kyllä lemmikeillä on ihan tutkittuja terveysvaikutuksia, ja miksei se akvaario ole lemmikki muiden joukossa :D
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Monilla hammaslääkäreillä on akvaario odotushuoneessa. Eikä varmasti turhaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

^ :mrgreen:
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Mitenköhän se hammaslääkäri reagoi kun "tyypillinen" "akvaristineiti" huomaa että hammaslääkärin altaassa on yksi kultakala liikaa ja äityy syyttämään hammaslääkäriä kultakalan kidutuksesta juuri kun istahtaa tuoliin porattavaksi.
In numbers of ten the power is in one.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariosta apua sairauksiin?

Viesti Kirjoittaja hx »

Kääpiöpallokala kirjoitti:Tietääkö kukaan, että onko akvasta apua joihinkin sairauksiin esim. masennukseen? Onko tutkittu juttu?
Amerikkalainen on tutkinut KAIKEN.

Ref. tietoja en valitettavasti muista, mutta joskus kaheksakytluvulla luin tutkimuksen, jonka mukaan akvaarioharrastajalla (mitä se sitten amerkkalaisille tarkoittaakin) on 70 % pienempi todennäköisyys sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin kuin ei-akvaristilla.

Tutkimus ei ottanut kantaa valikoituneeseen lähtötilanteeseen eli siihen, minkä tyyppiset ihmiset kärsivät alttiudesta sairastua akuuttiin akvarismiin...
-Gone fishing-
unikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja unikko »

Avoke on sitä mieltä, että jos vielä istun kauemman aikaa akvaarion edessä, niin vaivun lopullisesti koomaan. Meillä ei ole edes eläimiä akvassa, vain kasveja, mutta se neljän sentin vesiputous on jotenkin niin vangitseva, kuinka ilmakuplat liikkuvat vedessä ja veden heijastus seinään... terveydestä en tiedä mutta tunnun olevan muutamaa askelta lähempänä nirvanaa..
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
marjap
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjap »

Akvaario oli mulle isona apuna, kun lopettelin tupakanpolttoa ennen joulua. Tarvitsin jotain, joka pitää ajatukseni loitolla polttamisesta kotona. Television katselusta minulle tulee aina tupakointi ja mussuttaminen mieleen, sillä turhaudun sen äärellä. Akvaario on ihmeellinen mikromaailma, sen äärellä saatoin viettää parhaimmillaan parikin tuntia. Samoihin aikoihin surffasin läpi aqua-webin keskustelujakin kiihtyvällä innolla... :P Nyt en polta enää kuin vahingossa baarissa pari toisinaan! Seitsemän vuotta ehdin olla pahatapainen. Eli minun kohdallani akvaariolla on suurikin terveysvaikutus!
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Akvaario aiheuttaa minulle verenpainetta kun huomaan että kasvi on noussut pintaan ja kiilakylki ontuu... [;)]

Ei kyllä se silloin auttaa kun se voi hyvin.
Lousgu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lousgu »

Muistan lukeneeni jostain lehdestä, olisikohan ollut Tiede-lehti, että autistiset lapset tykkäävät katsella akvaariota, vaikka heitä ei oikein mikään muu olisikaan "herättänyt" omista maailmoistaan. Arvelivat sen jotenkin johtuvan kalojen ennalta-arvattavista liikkeistä, tai jotain sinne päin. En sitten tiedä, että kuinka tutkittu juttu, mutta ei se minusta ihan mahdottomaltakaan kuulostanut.
Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Tuttavapariskunnan vauva tuijotteli pitkään akvaariota istuen hiljaa äitinsä sylissä ollessaan 6kk, nyt hän on jo 9kk, mutta edelleenkin viihtyy akvaarion vieressä mainiosti. Tuttavat ovat laittaneet tietokoneen näytönsäästäjäksi akvaarion. :D odottelevat vain sitä hetkeä, kun lapsi sanoo: "äiti ostetaan meillekin akvaario"
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Meidän sisäkissa turhautui aina kun ei huonolla säällä menty ulos ja kuljeksi onnettomana nurkissa. Nyt se (tälläkin hetkellä) istuu arkulla akvaarion vieressä ja tuijottelee kalojen touhuja. Se on todistettavasti viihtynyt siinä parikin tuntia kerrallaan. Muut kissat ei niin kiinnostuneita ole paitsi lampun päällä lämpimässä makailusta. Kaikenkaikkiaan kuitenkin kissoillekkin mieleinen kapistus.

Itsekin kun tentit painaa päälle on hyvä istahtaa hetkeksi ja nollata pää. Tosin jos nämä hetket venyvät seuraa vain lisääntynyt kiire ja stressi... :mrgreen:
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Akvaario rauhoittaa niin kauan kuin kaikki on kunnossa. Pari viikkoa sitten oli sen laatuisia ongelmia, että olin dramaattisesti luopumassa koko harrastuksesta. Verenpaine kyllä nousi ihan uusiin lukemiin kun yölläkin piti hiipiä katsomaan, että kalat ovat hengissä. :roll:

Nyt kun kaikki taas on kunnossa niin sielu lepää. Jos telkkarista tulee joku B-luokan toimintakomedia niin aika nopsasti sitä jää tuijottelemaan kalojen touhuja.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Törökala kirjoitti:Nyt kun kaikki taas on kunnossa niin sielu lepää. Jos telkkarista tulee joku B-luokan toimintakomedia niin aika nopsasti sitä jää tuijottelemaan kalojen touhuja.
Tuo on niin totta. :) Sitä ei edes heti tajua, että on katsonut viimiset 10 min kaloja eikä sitä elokuvaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse rauhoitun myös katsellessani akvaariota. Kuulin myös juttua, että joku poika jolla oli astma halusi akvaarion, kun muut eläimet eivät hänelle missään nimessä käyneet. Pojalta katosi asma kuulemma akvaarion myötä, koska se ilmeisesti kosteutti ilmaa huoneessa.

Tiedä sitten oliko kerrotussa mitään perää, mutta mistäpä sitä koskaan tietää :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
marjap
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjap »

Hei joo, en ihmettele ollenkaan tota sun juttuasi, pleko88. Minulla on itselläni astma ja olen huomannut suurtakin eroa ilman hengitettävyydessä, kun kosteus vaihtelee. Kerrostaloissa varsinkin on hyvin kuiva ilma toisinaan. Lisäksi väittäisin vaikken lääkäri olekaan, että astman laukaisija on hyvinkin usein psyykkinen. Uskaltaisin väittää siis akvaarion rauhoittavan vaikutuksen vähentävän oireita.
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Virhe ekassa viestissä! Tarkoitin että yksi sukulaisistani sairasti bulimiaa en minä itse ole! En tajunnu itekkää mitä olin kirjottanu.. :mrgreen:
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”