Kysymyksiä veden vaihtamisesta kiekoille

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member

Kysymyksiä veden vaihtamisesta kiekoille

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Hei,
Eli tuossa aiemmin joulun alla kirjoittelinkin harkitsevani kiekkoja ja akvaariokin niille olisi nyt kypsänä ja valmiina ja siinä onkin jo kaloja. Kahdeksan helmimonnista, jotka minulla on ollut jo omasta takaa. Ensi viikonloppuna olen Kööpenhaminassa ja sieltä mm. ja Skånesta olisi tarkoitus jos hyvin käy, näitä kiekkoja sitten hankkia. Yhteensä 6-8 kpl vähän hinnasta riippuen ja koosta. Ostan ehkä myös kaardinaalitetroja ja leviksiä ennemmin tai myöhemmin. Partamonneja olisi omasta takaa mutta petyin niin paljon kun tulin lomalta (olivat jyrsineet noissa muissa akvaarioissa kasvit ihan hirveän näköisiksi) että tätä akvaariota en noilla kasvissyöjillä kyllä pilaa, sen päätin. Haluan että kasvit pysyvät kunnossa.

Vedenvaihtohommeli askarruttaa:

Voisiko joku kiltti sielu vähän valaista. Eli 50 % vaihdetaan kai viikottain kuten muillekin kaloille. Ongelma joka tässä ihmetyttää on nyt lähinnä se, että kun lasken vedenvaihdossa altaaseen uutta vettä, vaikka miten liruttaisin kalvona tai ei, niin kaamea määrä tulee pientä ilmakuplaa ja akvaario niistä joksikin aikaa ihan samenee. Nämä ovat varmasti kiekoille erityisen haitallisia. Työtoverilla on ollut kiekkja ja hän sanoi että ne usein saivat kidusongelmia juuri vedenvaihdossa. Jos lasken viileämpää vettä niin ilmakuplia ei tule aivan niin paljon, mutta silloinhan myös akvaarion lämpötila laskee yhtäkkiä liikaa ja kiekot siitä varmasti kauhistuvat. Eli miten käytännössä vedenvaihto sujuu, onko kuplista haittaa vai miten niitä estätte ettei kiekot niistä kärsi?
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Vaihda 20% kahdesti viikossa niin ongelmaa ei synny.Kun kidukset ärsyyntyvät vedenvaihdon yhteydessä on hanavedessä haitallisia aineyhdisteitä(klooria,kloramiinia) ja olisi syytä silloin käyttää näitä aineita poistavia vedenparannusaineita(esim.seachem prime).
In numbers of ten the power is in one.
Johannavee
Member
Member

tyhmä kysymys vaan voisikohan letkun päähän jotenkin kiinnittää suihkun ja suihkuttaa vettä näin akvaarioon?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Toki voi. Sateena tulo parantaa hieman tilannetta. Katso paremmin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=37956

Sukeltajantauti on tappava!
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member

veden vaihto

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

Olen samaa mieltä,että vettä kannattaa vaihtaa pieniä määriä kerrallaan.
Tollaisen 50% vaihdot viikottain tuntuvat hirveiltä...siinähän veden laatu muuttuu liian nopeasti eikä kerkeä kypsymään kunnolla .Itse vaihdan vettä pieniä määriä säännöllisesti ja hyvin on mennyt tähän saakka.Eihän luonnossakaan vesi vaihdu puolet kerrallaan vaan tasaiseen tahtiin.
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Samaan 25% kaksi kertaa viikossa olen minäkin päätynyt. Alussa kokeilin normaalia 50% kerralla mutta tuloksena kalat murjottivat loppuviikosta vanhaa vettä ja olivat selvästi stressaantuneita veden vaihdon jälkeen. 25% vaihto on sen sijaan toiminut hyvin. Itse ruokin kiekot ennen vedenvaihtoa ja seuraavaksi illalla tai vasta seuraavana päivänä.
salla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salla »

Moi!

Me käytämme vedenvaidossa letkua, johon on suihkuputki kiinnitettynä. Se rikkoo kivasti veden ja vesi tulee tasaisesti eikä tule paljon kuplia. Toinen pää on kiinnitettynä keittiön hanaan.

Salla
Johannavee
Member
Member

En ehättänyt sitä liitintä ostamaan, mutta entäs jos kokeilisin tässä väliaikaratkaisuna loppuviikosta jolloin vettä on kai jo pakko vaihtaa, sellaista systeemiä, että laittaisin karkeaa suodatinmassaa kiinni letkunpäähän jonka läpi vesi hiljalleen voisi valua?

Kaupassa sanottiin, ettei kiekoille saisi ekaan viikkoon vettä vaihdella, koska ne stressaantuvat ja niiden pitää antaa olla rauhassa. Ja pieniä vedenvaihtoja suositettiin myös kuten tässäkin palstalla, kuulemma 50 % kerralla saattaa suistaa kalat tasapainostaan.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mattomatskun pitäisi olla hyvää siinä tarkoituksessa, kuten tuossa linkissä sanotaan. Monet ovat sitä sanoneet. Suihku ei edes paljoa auta.
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki,

325-litraisesta vaihdan n. 4-5 päivän välein 120 litraa, eli keskimäärin tuosta taitaa tulla n. puolet viikossa.

Kalat voivat paremmin, kun koko puolikasta ei vaihdeta kerralla.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Siis mitä???!!! :o

Mistä lähtien akvaristit ovat ruvenneet vähän väliä vettä vaihtamaan? Kun minä harrastin akvaariota joskus 1990-luvulla, silloin oli ohjeena, että vettä vaihdetaan noin neljäsosa tai kolmasosa KERRAN KUUKAUDESSA.

Eivätkö ihmiset enää käytä suodattimia tai mikä on? Miksi ihmeessä vettä pitää vaihtaa alvariinsa?

Olo on kuin olisi ollut pippaloista poissa ja sillä välin on kaikenlaista tapahtunut josta on ihan ulalla... kertokaa nyt hyvät pitkään akvaariota harrastaneet, ovatko ne hoito-ohjeet ja käytännöt jossakin vaiheessa muuttuneet, missä vaiheessa ja ennen kaikkea miksi. Kyllä minun kalani pysyivät terveinä tuolla harvemmalla vaihtotahdilla, kun oli hyvä suodatin ja samalla lapposin hiekan puhtaaksi kun vedenkin vaihdoin.

Lisäys: koskeeko tuo tiuha vaihtoväli vain kiekkoja vai kaikkia kaloja? Tämä olisi ehkä pitänyt laittaa tuonne alkeet-osioon tai jonnekin muualle.

*yhtä kysymysmerkkiä*
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

ellaf kirjoitti:Olo on kuin olisi ollut pippaloista poissa ja sillä välin on kaikenlaista tapahtunut josta on ihan ulalla... kertokaa nyt hyvät pitkään akvaariota harrastaneet, ovatko ne hoito-ohjeet ja käytännöt jossakin vaiheessa muuttuneet, missä vaiheessa ja ennen kaikkea miksi. Kyllä minun kalani pysyivät terveinä tuolla harvemmalla vaihtotahdilla, kun oli hyvä suodatin ja samalla lapposin hiekan puhtaaksi kun vedenkin vaihdoin.
Kiekot eivät ole koskaan olleet kestäviä kaloja, eivätkä monet muutkaan nykyiset kalat. Vesiarvojen heilahtelut pysyvät minimissään kun vettä vaihtaa usein. Lisää tietoa ja perusteluita löydät varmaankin kun selailet hetken foorumia ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

ellaf kirjoitti:... kertokaa nyt hyvät pitkään akvaariota harrastaneet, ovatko ne hoito-ohjeet ja käytännöt jossakin vaiheessa muuttuneet, missä vaiheessa ja ennen kaikkea miksi.
Minulla on ollut akvaario jossain muodossa yli 25 vuotta ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Toisaalta voin sanoa, että minulla ei varmasti olisi ollut akvaariota 25 vuotta, jos siihen olisi pitänyt vaihtaa vettä kerran viikossa.

Ainakin seuraavan voin sanoa: kalamäärä ja kalalajit mukautuu vallitseviin olosuhteisiin "luonnollisen poistuman" kautta. Jos akvaarion ahtaa täyteen kaloja, vettä joutuu vaihtaan usein tai kalasto harvenee "oikealle tasolle".
Arvioisin, että jos kalamäärän puolittaa niin vedenvaihtovälin voi kolminkertaistaa. Ainakin se on varma, että vedenvaihtotarve riippuu kalamäärästä ja akvaarion koosta ja tietysti myös syöttämismäärästä.

Kokemuksesta tiedän myös, että yksi lehtikala ja kolme keltabarbia pärjää 120 l akvaariossa kahden kuukauden vedenvaihtovälillä vallan hyvin.

Toisaalta en kyllä millään viitsi (laiskuus) myöskään lopettaa vedenvaihtoa kolmanneksessa, vaan annan mennä ainakin puolet akvaariokorkeudesta samantien (vesimäärästä >50%). Ainakaan minun kiekkoni eivät siitä loukkaannu vaan töytön jälkeen 10 min pääsät ovat tulossa innikkaina syömään.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kiekot eivät ole koskaan olleet kestäviä kaloja, eivätkä monet muutkaan nykyiset kalat. Vesiarvojen heilahtelut pysyvät minimissään kun vettä vaihtaa usein. Lisää tietoa ja perusteluita löydät varmaankin kun selailet hetken foorumia ;)[/quote]

"monet muutkaan nykyiset kalat". Kyllä minusta näyttää, kun tätä sivustoa selaa, että ihan samoja kaloja ihmisillä on nyt kuin oli 10 v sitten. Kyllä silloinkin kiekkoja pidettiin, eikä niille tietääkseni vaihdettu vettä joka viikko! 8O Olin tuolloin aktiivinen akvaristi, paikallisen yhdistyksen hallituksessa jne. joten olin perillä asioista. Omasta malawialtaastani vaihdoin vettä kuukausittain ja hyvin kalat elelivät. Ei kyllä ollut ylikansoitustakaan, joten ei senkään puolesta tarvinnut vettä niin usein vaihtaa.

Kiitoksia Kalajaakko kommentista. Pitäisi varmaan avata tälle aiheelle ihan oma ketjunsa. Senpä teenkin. :mrgreen:
Johannavee
Member
Member

No,
Vaihdoin tässä vettä ekaa kertaa vaikka ei tuo nitraatti ollut edes kymmentä vielä. Kun kiekot kuitenkin ovat sitä yhtä lukuunottamatta kotiutuneet. Eivät ne säikähtäneet, mutta vedenvaihdon jälkeen hankasivat itseään vähän kasveihin. Ilmeisesti merkki jostain epäpuhtauksista (kloori?) vedessä?
pkartio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkartio »

pytty on 320l ja vaihdan vettä n. 100-120l/viikko eli lähes puolet kerralla. Lisäämäni veden ohjaan ulkosuodattimen sisääntuloputken läheisyyteen, veden lisäys kestää n. tunnin joten virtaus on hidasta. Suodattimen läpi menneestä vedestä kuplat on hävinneet, mitään vedenparannusaineita en käytä, otsonisoitu vesi ei käsittääkseni sitä kaipaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”