Lannoitus, rihmakalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hafsah
Starting Member
Starting Member

Lannoitus, rihmakalat

Viesti Kirjoittaja Hafsah »

Hei,

Olen perustamassa akvaariota rihmakaloille ja ilman muuta haluan saada kasvit hyvin kasvamaan. Turvetta pitäisi akvaarioon jossakin muodossa lisätä, mutta entäs lannoitteet?

Olen kiinnostunut valutussuodattimesta. Voiko hapettuessaan väärään muotoon muuttuvia aineita (rautaa?) lisätä lannoitteina akvaarioon?

Mitkä ovat hyviä lannoitteita ja mistä niitä saa? Aikaisemmin olen todennut ainakin tetran lannoitteet kovin hintaviksi :|

Vielä tulevasta kalastosta, eli kuutamorihmakalat viihtyvät ilmeisesti parhaiten parvessa? Onko näitä rihmakaloja onnistuttu kudettamaan kotioloissa? Tulisiko kalat sitten hankkia eri paikoista sisäsiittoisuuden välttämiseksi, kuten luin täältä aikaisemmin?

Kiitos :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kuinka isoon altaaseen olet laittamassa noita nättejä kuutamorihmakaloja (linkki)? Kuinka monta, kenties haaremin verran? Tuleeko pyttyyn jotain muita fisuja, esim. tetroja tai/ja pohjakaloja, levänsyöjiä?

Kasvien lannoitus riippuu kasveista. Jotkut tarvitsevat nestemäistä (esim. PMDD), toiset pohjaan laitettavaa lannoitetta (esim. saviturvepallerot, JBL Ferrotabs) ja jotkut kasvit hyötyvät molemmista.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Hafsah
Starting Member
Starting Member

Aluksi olin tyytyä huomattavasti pinempään, mutta akvaarioharrastuksen uusinta tietoa lukiessani haaveet kasvavat [;)] Eli niin ison kuin mahdollista ja tarvis. Eli n. 300 litraa ja pitkänmallisena, jos vain jostain löydän. Ainoa ongelma on, että asun kerrostalossa. Mietin, kestääkö lattia?

Olisi kiva, jos saisin järjestettyä virtauskohdan eteen, koska jonkin parvenkin haluaisin, jos tuohon vain mahtuu mahdollisen kuutamorihmakala haaremin lisäksi?

Levänsyöjiä olen miettinyt, mutta leväbarbeja ja partamonneja on perheessä jo ollut niin kauan, että jotain muuta olisi kiva kokeilla välillä. Mutta löytyykö tehokkaita levänsyöjiä näiden lisäksi?

Ennen olen käyttänyt noita tetran tabletteja ja nestemäistä lannoitetta. Mutta kuten sanottu, ne ovat kalliita. Onko näihin vaihtoehtoja?

Kiitos!
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Hafsah kirjoitti:Aluksi olin tyytyä huomattavasti pinempään, mutta akvaarioharrastuksen uusinta tietoa lukiessani haaveet kasvavat [;)] Eli niin ison kuin mahdollista ja tarvis. Eli n. 300 litraa ja pitkänmallisena, jos vain jostain löydän. Ainoa ongelma on, että asun kerrostalossa. Mietin, kestääkö lattia?

Kyllä lattia kestää tuon kokoisen altaan painon.

Levänsyöjiä olen miettinyt, mutta leväbarbeja ja partamonneja on perheessä jo ollut niin kauan, että jotain muuta olisi kiva kokeilla välillä. Mutta löytyykö tehokkaita levänsyöjiä näiden lisäksi?
Nuolimonnit ovat tehokkaita levänsyöjiä kunhan niitä on useita.

Ennen olen käyttänyt noita tetran tabletteja ja nestemäistä lannoitetta. Mutta kuten sanottu, ne ovat kalliita. Onko näihin vaihtoehtoja?
Pmdd:tä ja saviturvepalleroita suosittelen.
Hafsah
Starting Member
Starting Member

:)

Nuolimonnit taitavat kuitenkin vaatia aika viileää vettä!

T: Hafsah
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Hafsah kirjoitti:jonkin parvenkin haluaisin, jos tuohon vain mahtuu mahdollisen kuutamorihmakala haaremin lisäksi?
Mahtuu kyllä.
Hafsah kirjoitti:Levänsyöjiä olen miettinyt, mutta leväbarbeja ja partamonneja on perheessä jo ollut niin kauan, että jotain muuta olisi kiva kokeilla välillä. Mutta löytyykö tehokkaita levänsyöjiä näiden lisäksi?
Esimerkiksi katinkultamonni - klik.

Ja mitä tulee lannoitukseen, niin suosittelen käyttämään palstamme hakua. Esimerkiksi PMDD ei pahoinpitele lompakkoa ja on havaittu erinomaiseksi kasvien hellijäksi. Pohjaan kannattaa iskeä saviturvepalluroita, joita voi pyöritellä itse tai ostaa palstamme kauppapuolen kautta edulliseen hintaan.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”