Kylpyankan akvaario (pari kuvaa)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kylpyankan akvaario (pari kuvaa)

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Ajattelin tässä aikani kuluksi näyttää, miten paljon on akvaario muuttunut verrattuna ihan alkuun.

Kuva
Tuossa akvaario syyskuun puolivälin tienoilla. Ekat kalat on vasta hankittu ja kasvusto on aika ankea. Kuvan laatu on kökkö - otettu tavallisella kameralla ja skannattu. Valkoiset möntit etulasin tuntumassa ovat sitruunatetroja, jotka leikkii suihkuputken virtauksessa. :)

Kuva
Tuossa näkymä jouluviikolta. Ei tuo vieläkään sellainen ole, jollaisen haluan mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. :mrgreen: Oikea pääty on hieman pimeä (etenkin kuvissa näyttää synkältä) mutta tuntuisi että tetrat tykkää hengailla siellä. Tosin kyllä ne tykkää muuallakin olla ja uiskentelevat etulasinkin tuntumassa paljon.

Itse olen tosi yllättynyt, että näinkin nopeasti on kasvit täyttäneet akvaariota, olen kuitenkin ostellut vain pieniä nippuja ja jakanut sitten uusia alkuja kasvien latvoista.
Papukaijalehteä aion yrittää saada kasvamaan vähän paremmin ja siirrän uusia alkuja ison kannon eteen, ettei punainen kasvi ihan keskellä nökötä.
Suodattimen pitäisi jäädä ihan piiloon kunhan karttulehti ja ärviä kasvavat.

Inneremontin juurakko on niin mielettömän hieno, että tekisi mieli itsellekin hankkia joku vähän jännempi kuin tuo nykyinen iso. Juurakoita tosin on jo kolme, ei varmaan enempää uskalla laittaa ettei pH liikaa laske (on nyt 6,5 paikkeilla). Ehkäpä jotain kepukoita voisi laittaa..

Saapi ehdotella, jos tulee jotain sisustusvinkkiä mieleen. :)
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Oikein kaunis on akvaariosi kylpyankka! Juuri sellainen mistä minä pidän, ihania pusikoita ja kuitenkin runsaasti vapaata uimatilaa. Ihan makuasia, mutta minä nostaisin vedenpintaa hieman ettei jäisi tuollaista "tyhjää" tilaa.

Onnittelut kauniista altaasta! :D
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitokset amanda.

Itsekin vedenpinnan ylemmäs tahtoisin, mutta ongelmia tuottaa sisäsuodatin ja lämmitin. Ainakin lämmittimen yläosan tulisi kai olla vedenpinnan yläpuolella (Jägerin lämmitin) ja sisäsuodattimenkin paketissa lukee, että vesiraja pitäisi mennä eheim-tekstin kohdalla. Tosin muistelisin lukeneeni, että 2252 voi olla kokonaankin veden alla. Joku viisas varmaan tietäisi? :)
Lämmitintä on vaikea saada ylemmäs, kun johto ottaa kiinni kansilasiin.. Vai voiko sekin olla kokonaan veden alla? Senhän voisi laittaa vähän kallelleen.

Tää ei ole paras paikka kysyä suodatin yms. -juttuja, mutta ehkä joku silti sattuu huomaamaan ja vastaamaan.. Eihän tässä mikään kiire kuitenkaan ole, en heti ole vettä lisää laittamassa. :)

Sitä juuri haen, että jäisi paljon vapaata uimatilaa. Ja kuitenkin haluan paljon kasvejakin, kun niistä kovasti tykkään. :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

On muuten todella kaunis akvaario, tykkään kovasti. Kasvit näyttävät voivan hyvin ja syyskuun kuvaan verrattuna muutos on aivan mieletön! Jos jotain saapi ehdottaa, niin etualalle laittaisin tukun kääpiömiekkakasveja. Muodostavat nätin, matalan maton, jonka seassa monniset tykkäävät höseltää :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mulla ei näy tuo eka kuva...?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen punamelalehteä miettinyt, mutta tuo kääpiömiekkakasvikin olisi varmaan aika sopivia tuohon etualalle. Olisi oikealta mantereeltakin, ainakin olettaisin niin. :)

Kasveista vielä sen verran, että keijulevän ilmaantumisen jälkeen (eli joskus lokakuun alussa) en ole laittanut nestemäistä ravinnetta ollenkaan. Hiekan alla on seran floredepotia. Tuo papukaijalehti on ainoa joka vähän kiukuttelee, mutta onhan sekin kyllä paljon kasvanut kun miettii, että oston jälkeen heitti kaikki lehtensä pois.

*Viltsu*, kumma juttu. Samoilta sivuilta nuo kuvat tänne kuitenkin linkitetty. Ehkä siinä on joku tilapäinen häikkä tai jotain..
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kaunis on akvaario, mutta selvää HUIJAUSTA! :twisted:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Otsikon mukaan, siellä piti olla kylpyankka, mutta mitään kylpyankkaa siellä näkynyt! Huijausta koko juttu taas...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

*Viltzu* kirjoitti:Mulla ei näy tuo eka kuva...?
Vähän on ongelmaa, mutta päivittämällä tätä keskustelusivua kuva saattaa pullahtaa näkyviin. Myös kuvan urlin kopsaaminen uuteen selainikkunaan voipi auttaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Ohhoh, aikamoinen muodonmuutos... [;)]
Hienolta näyttää! Kasvaisivat omatkin kasvit yhtä koreasti... :roll:
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

kylpyankka, hieno on altaasi. Meillä ainakin kaikki sisäsuodattimet ovat kokonaan veden alla. Lämmittimien vedenkestävyydestä on täällä keskusteltu ennenkin, löytyy varmaan haulla. Ainakin Jägerin lämmitimissä on selvät min ja max veden korkeuden viiivat.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Kaunis kun mikä! Mikä muutos syyskuusta. Minullakin saattaa siis olla toivoa uuden paljuni kanssa... joka muistuttaa vähäkasvista erämaata :)
Mutta. Minkäslainen valaistus sinulla on altaassasi? Kasvisi ainakin näyttävät viihtyvän...
"I'll rise but I refuse to shine"
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aquasol kirjoitti:Meillä ainakin kaikki sisäsuodattimet ovat kokonaan veden alla. Lämmittimien vedenkestävyydestä on täällä keskusteltu ennenkin, löytyy varmaan haulla. Ainakin Jägerin lämmitimissä on selvät min ja max veden korkeuden viiivat.
Pitääpä vilkaista aiempia keskusteluja, jotenkin vaan jäänyt tuo vedenpinta -juttu unholaan kun kaikkea muuta olen häslännyt.
Suodattimen suhteen luulisi, että voisi olla kokonaan veden alla, muutenhan kai olisi muillakin vedenpinnat tuolla tasolla. Suodatin on nyt niin korkealla kuin se vaan mahtuu olemaan..
Merri kirjoitti:Minkäslainen valaistus sinulla on altaassasi?
Valaisimina on kaksi 36W putkea (Sylvania Aquastar ja Arcadia Fresh water), eli ei mitenkään hurjasti valoa mutta näköjään noille kasveille riittää. Hiilidioksidiakaan en lisäile. [;)]

Minä luulin, että tulee kestämään tosi kauan, ennen kuin altaan kasvit kasvavat isoiksi, mutta aika nopeastihan se tapahtui. Huonekasvit täällä vaan kuihtuu kun ei niitä muisteta kastella, onneksi akvaariossa sentään menee paremmin. :mrgreen:
aqua2002 kirjoitti:Kaunis on akvaario, mutta selvää HUIJAUSTA! :twisted:
Otsikon mukaan, siellä piti olla kylpyankka, mutta mitään kylpyankkaa siellä näkynyt! Huijausta koko juttu taas...
*naur* Nyt vasta tämän huomasin. Mistäs mä sulle kylpyankan tähän hätään tempaisen..

Kuva

:mrgreen:
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

aquasol kirjoitti: Meillä ainakin kaikki sisäsuodattimet ovat kokonaan veden alla. Lämmittimien vedenkestävyydestä on täällä keskusteltu ennenkin, löytyy varmaan haulla. Ainakin Jägerin lämmitimissä on selvät min ja max veden korkeuden viiivat.
Myös minulla on aina ollut sisäsuodattimet kokonaan veden alla ja myös lämmittimet, vaikkakin nykyisessäkin on joku vedenkorkeuden raja merkitty... olen ajatellut lähinnä niin että se on se raja johon vettä vähintään tulee olla ettei lämmitin poksahda ja enemmästä ei ole haittaa. Eivät ainakaan tähän mennessä ole hajonneet.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hehhee, katsoin eheimin ohjeita - noh sieltähän se selvisi, oli tosiaan veden alaraja se jota luulin ylärajaksi. :P Täytyy vielä katsoa vanhoja keskusteluja lämmittimistä.
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Ihana akvaario! Juuri tämäntyyppisestä itsekin haaveilen ja koko ajan pyrinkin, mutta kasvit eivät vain kasva :(
Pitänee lisätä hiilidioksidia vielä ja toivoa että saisin sitä pmdd:tä nopeasti.
*huokaa*
Rottweiler - probably the best breed in the world
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

TeePapu kirjoitti:Ihana akvaario! Juuri tämäntyyppisestä itsekin haaveilen ja koko ajan pyrinkin, mutta kasvit eivät vain kasva :(
Pitänee lisätä hiilidioksidia vielä ja toivoa että saisin sitä pmdd:tä nopeasti.
*huokaa*
Kiitos, kiitos. :) Kumma juttu tuo kasvien kasvaminen. Minä en niihin ole kiinnittänyt juurikaan huomiota kalojen kanssa olleiden ongelmien takia. PMDD:kin vaan odottelee jääkaapissa.

Eipä näköjään taas näy tuo ylempi kuva, en ymmärrä mitä se kiukuttelee..
naseti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja naseti »

Mikä toi upea punainen kasvi on siinä keskellä??
Tahtoo tommosen!! [;)]
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

naseti kirjoitti:Mikä toi upea punainen kasvi on siinä keskellä??
Papukaijalehti, joka ei tosin taida olla ihan niin upea kuin voisi olla. Tarvitsee paljon valoa, hermostuu heti jos muut kasvit alkaa varjostaa. Mut näyttäähän se ainakin kuvissa hienolta. Ja näyttää muutenkin ihan minulle kelpaavalta. :mrgreen:
Hafsah
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hafsah »

Hei Kylpyankka ja muut!

Kerroit jakaneesi kasveja latvoista. Miten se on onnistunut ilman, että alkuperäinen varsi jää latvasta rumaksi ja katkenneen näköiseksi?

Todella kaunis akvaario :D
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

No, kyllähän siihen jää sellainen katkaistu latva, mutta useimmiten varsi alkaa haaroa eikä katkaisujälkeä enää vähän ajan päästä huomaa. :)

Tai jos kasveja on riittämiin niin heittää aina ne vanhat varret menemään ja istuttaa latvapistokkaat niiden tilalle. Kuin lyhentäisi niitä alhaalta päin. :mrgreen:
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Mikä on tuon altaan koko, en löytänyt sitä mistään. Ehkä se on liian helpossa paikassa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Muistaakseni kylpyankan akvaario on 343 litrainen.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Muistaakseni kylpyankan akvaario on 343 litrainen.
*nyökkäilee* :mrgreen:
Hafsah kirjoitti:Kerroit jakaneesi kasveja latvoista. Miten se on onnistunut ilman, että alkuperäinen varsi jää latvasta rumaksi ja katkenneen näköiseksi?
Niin kuin Mörkö jo sanoikin, latvasa alkaa pian kasvaa uutta vartta ja lehteä. Ainakin vedesuosikki ja ärviä kasvavat sellaista vauhtia, ettei latva kauaa ehdi näyttää katkenneelta. Papukaijalehti ja karttulehti sitten taas on sen mallisia, ettei niistäkään juuri huomaa mistä on pätkitty.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Upean sisustuksen lisäksi hieno kaapisto! Jos saan udella, onko se ihan akvaarioliikkeestä ostettu, vai itse tehty?

Taas kun vilkuilen tässä tuota omaa allastani, ja vertaan sun altaaseen, niin tekee mieli laittaa sisustus uusiksi ;)
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Blue kirjoitti:Upean sisustuksen lisäksi hieno kaapisto! Jos saan udella, onko se ihan akvaarioliikkeestä ostettu, vai itse tehty?
Juu itse nikkaroin.. Noeisentään. :) Valmistettu samassa paikassa kuin akvaariokin, Aquarell -merkkinen ompi tuo akvaario - eli akvaarioliikkeestä ostettu.
Itse siksi päädyin ko. akvaarioon, etten pidä putkijaluistoiden ulkonäöstä ja tässä akvaariossa on silmääni miellyttävät kapeat kehykset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”