63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?

Viesti Kirjoittaja tuleva-akvaristi »

Mitä kaloja ja kuinka paljon, voi laittaa tämänkokoiseen akvaarioon? Suositelkaa kasveja. En halua poikasia ja kalojen täytyisi olla helppohoitoisia. Kiitoksia vastauksista!! 8O
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Siis tarkoititko etten halua lisääntyviä kaloja, vai että haluat ostaa kalasi akvaarioon aikuisina?

Mitkä kalat itseäsi kiinnostavat? Niitä on siitä sit helppo lähteä karsimaan ja muokkamaan kun osaat itse ensin ataa vähän suuntaa mikä kiinnostaa.

http://www.tropica.dk/plant_print.asp
^Tuolta voi katsella kasveja mitkä kiinnostaa. :)
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

10 neontetraa, rubiinitetraa tai mustaneontetraa + pari amanorapua? Muutama kardinaalikala? Vesiarvojen kuten pH:n tietämisestä vois olla hyötyä.

OT mutta mä aina mietin että saako tällaiset kuten minä joilla ei ole kokemusta oikein mistään lajeista mutta paljon luettua tietoa (mäkin oon lukenu enemmän kuin yks tai kaks tällaista ketjua missä kysellään kalastoa esim. 60 litraiseen) tulla ehdottelemaan kalastoja vai olisiko vaan syytä jättää nämä kalastoeksperteille joilla on käytännön kokemusta suosittelemistaan lajeista?
Naanu
Member
Member

*Viltzu* kirjoitti:OT mutta mä aina mietin että saako tällaiset kuten minä joilla ei ole kokemusta oikein mistään lajeista mutta paljon luettua tietoa (mäkin oon lukenu enemmän kuin yks tai kaks tällaista ketjua missä kysellään kalastoa esim. 60 litraiseen) tulla ehdottelemaan kalastoja vai olisiko vaan syytä jättää nämä kalastoeksperteille joilla on käytännön kokemusta suosittelemistaan lajeista?
Puhuttiinko nyt tiedosta vai EHDOTUKSISTA? :mrgreen:
No joo... En mäkään oikeasti mitään TIEDÄ, kunhan vain EHDOTTELEN. ;)
Ehkä niistä vois vaikka saada keskustelua aikaiseksi, ja sitä kautta viisaammat voivat sitten neuvoa. Eikös se ole tän keskustelupalstan tarkoituskin? :)
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

tarkotin, etten halua tosi helposti lisääntyviä kaloja. Musta noi neontetrat ois ihan kivoja. Mitkä kalat sopii niiden kaveriksi? Mitä monneja noin pieneen akvaarioon sopisi?
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Naanu: Niin no joo. Mutta toisaalta, eihän sitten esim. ihmisten kotisivuiltakaan löytyvä "tieto" ole tietoa vaan ihmisten omia mielipiteitä ja kokemuksia. Eäööh. Ehkä pitäis vaan antaa näitten nykyisten kalastoeksperttien ehdotella.

Muttah, takaisin asiaan :) .
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

Haluaisin siis jotain pienehköjä parviuiskentelijoita. Niiden pitäisi olla aloittelijalle sopivia ja kestäviä & sopeutuvaisia, ei siis kuolla heti, jos vesi on vähän huonompaa kun priima-luokkaa!
Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Re: 63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

tuleva-akvaristi kirjoitti:Mitä kaloja ja kuinka paljon, voi laittaa tämänkokoiseen akvaarioon? Suositelkaa kasveja. En halua poikasia ja kalojen täytyisi olla helppohoitoisia. Kiitoksia vastauksista!! 8O
Minulla on 60L akvaario. Ja jos et halua poikasia voisit ottaa vaikka neontetroja vaikkapa 10 ja taistelukalan 1 ja sitten jonkun monnin esimerkiksi partamonnin. Mutta koska partamonni kasvaa aika isoksi, ota vain yksi. Kasveja voisit ottaa vaikka vedensuosikin ja rasvalehden. Jos vedensuosikki alkaa kasvaa liikaa, voits leikata sen "latvat" ja istuttaa ne uudelleen pohjaan.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

tuleva-akvaristi kirjoitti:Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
Partis on levänsyöjä ja partiksia tuohon ehdottomasti vain yksi! Sekin saattaa kasvaa liian suureksi tuon kokoiseen... Yleensä kait suositellaan, että yhdelle partikselle >80 litraa.

Neontetrat tai inkkarit sopivat mielestäni tuohon yhtä hyvin, mutta neoneita saisi mahtumaan enemmän kuin inkkareita? (Viisaammat valistakoot)

Levänsyöjiksi leväkatkarapuja?
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Lyhtytetraan olen minä ihastunut kovasti. Käys lukemassa tuosta linkistä siitä. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=266
Kymmenen varmaan mahtuisi akvaarioosi. Partamonni varmasti kasvaa liian isoksi akvaariossasi, taasen saavat ne viisaammat ehdottaa levänsyöjää...
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Jessi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Aasialaistyyppinen kalastoehdotukseni:
3 siaminpiikkisilmää pohjalle tonkimaan, parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä keskiveteen kirmailemaan ja taistelukalapoitsukka huomion keskipisteeksi.

Alkuun kannattaa valita kasveja, jotka eivät ole kovin vaativia valon tai muiden olojen suhteen, esim. jaavansaniaista, intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia. Myöhemmin voi hankkia vaikeahoitoisempiakin kasveja.
Naanu
Member
Member

tuleva-akvaristi kirjoitti:Haluaisin siis jotain pienehköjä parviuiskentelijoita. Niiden pitäisi olla aloittelijalle sopivia ja kestäviä & sopeutuvaisia, ei siis kuolla heti, jos vesi on vähän huonompaa kun priima-luokkaa!
Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
Minusta 10-15 intiaanisulkaa ja kaksi partista on 63 litraiseen aivan liian paljon. Jätä partikset pois.

Mä voisin ehdottaa samantyyppistä kalastoa kuin mullakin on 86-litraisessa, eli rusokiilakylkiä pikku parvi ja vaikka taistelukala uros jos semmoinen kiinnostaa? Noi kiilakyljet on tosi kivoja kaloja minusta. Pysyttelee parvessa ja on vilkkaita mutta samalla kilttejä ja rauhallisia. ;)
[Hopsan! En juomannut että ylempänä ehdotettiin samaa. En siis aikonut olla mikään ideanvarastaja. :D]

Neontetroja vois ajatella, ja vaikka jotain pieniä ottoja?
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

Ärh, sattuipa kirjoitusvirhe! Tarkoitin tietenkin että 10-15 intiaanisulkaa, 2 PIIKKISILMÄÄ ja 1 partis tai joku levänsyöjämonni.

Tiedättekö mitään pienikokoista levänsyöjämonnia, joka ei raatele kasveja ja viihtyy yksikseen piikkisilmien ja muiden kalojen kanssa??

Ajattelin siihen nyt sitten tälläistä kalasoppaa: 10-15 neontetraa ja 1 taistelukala, sekä 2 piikkisilmää ja levänsyöjä. tai neonien tilalle noita kiilakylkiä.. :?
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huhtis »

LähetäLähetetty: 18:43, 28.12.2004 Viestin aihe:
Ärh, sattuipa kirjoitusvirhe! Tarkoitin tietenkin että 10-15 intiaanisulkaa, 2 PIIKKISILMÄÄ ja 1 partis tai joku levänsyöjämonni
Muistaakseni Nuolimonnit ovat pienikokoisia ja ainakin yleensä innokkaita levänsyöjiä, tosin niille suositellaan lämpötilaksi noin 24 astetta ja pehmeää vettä. muuten aikas vekkuleita kavereita.
Naanu
Member
Member

Neontetrat tarvitsevat viileämpää vettä kuin taistelukala. Voisitko ajatella neontetrojen sijasta kardinaalitetroja? Ne kun kestävät kuumempaakin.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Miten olisi leväkatkarapuja leväntorjuntaan?
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

Minkä lämpöistä vettä neoneilla pitää olla? Pärjäävätkö ne nuolimonnit yksin? Rapuja en halua...
neonien tilalle voisi tulla myös vaikka niitä kardinaalitetroja, rubiinitetroja tai kirsikkabarbeja?? Miltä kuulostaa?
Naanu
Member
Member

Googlettaminen kunniaan! Koitappa etsiä itsekin vähän tietoa... :)
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

Mä oon lukenu tässä parin päivän sisällä 5 eri akvaariokirjaa ja lukuisia kotisivuja, mutta kaikissa sanotaan erilailla! Siksi kysyn täällä. Olen tulla hulluksi, koska toisessa teoksessa voi asiat olla ihan päinvastaisia! :cry: :x

Syökö kirsikkabarbi kavit?
Onko kardinaalitetrat kalliita?
sopiiko rubiinitetrat aloittelijaalle?
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

tuleva-akvaristi kirjoitti:Mä oon lukenu tässä parin päivän sisällä 5 eri akvaariokirjaa ja lukuisia kotisivuja, mutta kaikissa sanotaan erilailla! Siksi kysyn täällä. Olen tulla hulluksi, koska toisessa teoksessa voi asiat olla ihan päinvastaisia! :cry: :x
Ihan pakko kommentoida tähän väliin. Olen kokenut aivan samaa tuskaa. Luotin pitkään faunattaren sivujen fisukuvauksiin, kunnes luin kummalliset sanat: "Kuparitetra on rauhallinen parvikala" . Just joo ja silleen. Kun on kaikkea muuta kuin rauhallinen :roll:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
tuleva-akvaristi
Starting Member
Starting Member

nyt on siis kalasto päätetty: 10-15 rubiinitetraa, 2 piikkisilmää ja 1 partamonni

Kasveista ainakin vedensuosikki, intianvesitähdikki, vallisneria, argentiinanvesirutto.. etualalle jotain pienempiä.

Mitä ruokaa kaloille kannattaisi syöttää perushiutaleiden ja pakasteiden lisäksi? Jotain tabletteja? Millaisia?
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Minä antaisin mielelläni partamonnille isomman akvaarion kuin tuon 63 litrasen. Partamonni kasvaa näes melko pitkäksi ja tuo saattaa käydä sille melko ahtaaksi.

Etkö mielummin haluaisi partamonnin tilalle ihania leväkatkarapuja (Caridina japonica)?
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Partis tosiaan tulee liian isoksi. Otot (nuolimonnit) olisivat kokonsa puolesta sopivampia, mutta viihtyvät vain parvessa. Nämä pikkuiset ovat myös erittäin herkkiä, ja jos typpiyhdisteiden pitoisuudet nousevat, niin nämä kuukahtavat ensimmäisenä. Ne vaativat myös virtaavaa ja lajista riippuen viileähköä vettä, joten eivät sovi taiston kanssa samaan altaaseen. Ottojen lämpötilavaatimuksista on ollut eriävää tietoa, viimeisimmän mukaan 26 astettakin menettelee vielä yleisimmin myynnissä oleville lajeille. Itsellä O. vestituksia em. lämmössä, hyvin ovat viihtyneet kun virtausta (ja samalla happea) riittää.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Noulimonnit ovat mielestäni parvikaloja! Niitä siis enemmän kuin yksi
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

63 litraiseen altaaseen (lämpimään & happamaan & pehmeään veteen) saisi varsin mukavan kalaston kardinaalitetroista, piikkisilmistä sekä leväkatkoista (mikäs ravuissa on vikana?).
tuleva-akvaristi kirjoitti:10-15 intiaanisulkaa
Inkkareille turhan pieni purkki.
Pelkkä aloittelija kirjoitti:sitten jonkun monnin esimerkiksi partamonnin. Mutta koska partamonni kasvaa aika isoksi, ota vain yksi
60 litrainen tankki on liian pieni asumus isoksi rötkäleeksi venyvälle partamonnille.

Ja lyhtytetrat kernaasti vähän isompaan akvaarioon, samoin kirsikkabarbit & lajitovereiden seurasta nauttivat nuolimonnit.

Tulipa monipuolinen ja positiivinen viesti :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”