63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?
Mitä kaloja ja kuinka paljon, voi laittaa tämänkokoiseen akvaarioon? Suositelkaa kasveja. En halua poikasia ja kalojen täytyisi olla helppohoitoisia. Kiitoksia vastauksista!! 

Siis tarkoititko etten halua lisääntyviä kaloja, vai että haluat ostaa kalasi akvaarioon aikuisina?
Mitkä kalat itseäsi kiinnostavat? Niitä on siitä sit helppo lähteä karsimaan ja muokkamaan kun osaat itse ensin ataa vähän suuntaa mikä kiinnostaa.
http://www.tropica.dk/plant_print.asp
^Tuolta voi katsella kasveja mitkä kiinnostaa.
Mitkä kalat itseäsi kiinnostavat? Niitä on siitä sit helppo lähteä karsimaan ja muokkamaan kun osaat itse ensin ataa vähän suuntaa mikä kiinnostaa.
http://www.tropica.dk/plant_print.asp
^Tuolta voi katsella kasveja mitkä kiinnostaa.

10 neontetraa, rubiinitetraa tai mustaneontetraa + pari amanorapua? Muutama kardinaalikala? Vesiarvojen kuten pH:n tietämisestä vois olla hyötyä.
OT mutta mä aina mietin että saako tällaiset kuten minä joilla ei ole kokemusta oikein mistään lajeista mutta paljon luettua tietoa (mäkin oon lukenu enemmän kuin yks tai kaks tällaista ketjua missä kysellään kalastoa esim. 60 litraiseen) tulla ehdottelemaan kalastoja vai olisiko vaan syytä jättää nämä kalastoeksperteille joilla on käytännön kokemusta suosittelemistaan lajeista?
OT mutta mä aina mietin että saako tällaiset kuten minä joilla ei ole kokemusta oikein mistään lajeista mutta paljon luettua tietoa (mäkin oon lukenu enemmän kuin yks tai kaks tällaista ketjua missä kysellään kalastoa esim. 60 litraiseen) tulla ehdottelemaan kalastoja vai olisiko vaan syytä jättää nämä kalastoeksperteille joilla on käytännön kokemusta suosittelemistaan lajeista?
Puhuttiinko nyt tiedosta vai EHDOTUKSISTA?*Viltzu* kirjoitti:OT mutta mä aina mietin että saako tällaiset kuten minä joilla ei ole kokemusta oikein mistään lajeista mutta paljon luettua tietoa (mäkin oon lukenu enemmän kuin yks tai kaks tällaista ketjua missä kysellään kalastoa esim. 60 litraiseen) tulla ehdottelemaan kalastoja vai olisiko vaan syytä jättää nämä kalastoeksperteille joilla on käytännön kokemusta suosittelemistaan lajeista?

No joo... En mäkään oikeasti mitään TIEDÄ, kunhan vain EHDOTTELEN.

Ehkä niistä vois vaikka saada keskustelua aikaiseksi, ja sitä kautta viisaammat voivat sitten neuvoa. Eikös se ole tän keskustelupalstan tarkoituskin?

-
- Starting Member
-
- Starting Member
Haluaisin siis jotain pienehköjä parviuiskentelijoita. Niiden pitäisi olla aloittelijalle sopivia ja kestäviä & sopeutuvaisia, ei siis kuolla heti, jos vesi on vähän huonompaa kun priima-luokkaa!
Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
-
- Senior Member
Re: 63l akvaario. Mitä kaloja ja kasveja?
Minulla on 60L akvaario. Ja jos et halua poikasia voisit ottaa vaikka neontetroja vaikkapa 10 ja taistelukalan 1 ja sitten jonkun monnin esimerkiksi partamonnin. Mutta koska partamonni kasvaa aika isoksi, ota vain yksi. Kasveja voisit ottaa vaikka vedensuosikin ja rasvalehden. Jos vedensuosikki alkaa kasvaa liikaa, voits leikata sen "latvat" ja istuttaa ne uudelleen pohjaan.tuleva-akvaristi kirjoitti:Mitä kaloja ja kuinka paljon, voi laittaa tämänkokoiseen akvaarioon? Suositelkaa kasveja. En halua poikasia ja kalojen täytyisi olla helppohoitoisia. Kiitoksia vastauksista!!
Partis on levänsyöjä ja partiksia tuohon ehdottomasti vain yksi! Sekin saattaa kasvaa liian suureksi tuon kokoiseen... Yleensä kait suositellaan, että yhdelle partikselle >80 litraa.tuleva-akvaristi kirjoitti:Kumpi sopis tein mielestä paremmin: 10-15 neontetraa, 2 piikkisilmää ja jokunen levänsyöjä vai 10-15 intiaanisulkaa, 2 partista ja jokunen levänsyöjä?
Neontetrat tai inkkarit sopivat mielestäni tuohon yhtä hyvin, mutta neoneita saisi mahtumaan enemmän kuin inkkareita? (Viisaammat valistakoot)
Levänsyöjiksi leväkatkarapuja?
Lyhtytetraan olen minä ihastunut kovasti. Käys lukemassa tuosta linkistä siitä. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=266
Kymmenen varmaan mahtuisi akvaarioosi. Partamonni varmasti kasvaa liian isoksi akvaariossasi, taasen saavat ne viisaammat ehdottaa levänsyöjää...
Kymmenen varmaan mahtuisi akvaarioosi. Partamonni varmasti kasvaa liian isoksi akvaariossasi, taasen saavat ne viisaammat ehdottaa levänsyöjää...
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Aasialaistyyppinen kalastoehdotukseni:
3 siaminpiikkisilmää pohjalle tonkimaan, parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä keskiveteen kirmailemaan ja taistelukalapoitsukka huomion keskipisteeksi.
Alkuun kannattaa valita kasveja, jotka eivät ole kovin vaativia valon tai muiden olojen suhteen, esim. jaavansaniaista, intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia. Myöhemmin voi hankkia vaikeahoitoisempiakin kasveja.
3 siaminpiikkisilmää pohjalle tonkimaan, parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä keskiveteen kirmailemaan ja taistelukalapoitsukka huomion keskipisteeksi.
Alkuun kannattaa valita kasveja, jotka eivät ole kovin vaativia valon tai muiden olojen suhteen, esim. jaavansaniaista, intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia. Myöhemmin voi hankkia vaikeahoitoisempiakin kasveja.
Minusta 10-15 intiaanisulkaa ja kaksi partista on 63 litraiseen aivan liian paljon. Jätä partikset pois.tuleva-akvaristi kirjoitti:Haluaisin siis jotain pienehköjä parviuiskentelijoita. Niiden pitäisi olla aloittelijalle sopivia ja kestäviä & sopeutuvaisia, ei siis kuolla heti, jos vesi on vähän huonompaa kun priima-luokkaa!
Mä voisin ehdottaa samantyyppistä kalastoa kuin mullakin on 86-litraisessa, eli rusokiilakylkiä pikku parvi ja vaikka taistelukala uros jos semmoinen kiinnostaa? Noi kiilakyljet on tosi kivoja kaloja minusta. Pysyttelee parvessa ja on vilkkaita mutta samalla kilttejä ja rauhallisia.

[Hopsan! En juomannut että ylempänä ehdotettiin samaa. En siis aikonut olla mikään ideanvarastaja.

Neontetroja vois ajatella, ja vaikka jotain pieniä ottoja?
-
- Starting Member
Ärh, sattuipa kirjoitusvirhe! Tarkoitin tietenkin että 10-15 intiaanisulkaa, 2 PIIKKISILMÄÄ ja 1 partis tai joku levänsyöjämonni.
Tiedättekö mitään pienikokoista levänsyöjämonnia, joka ei raatele kasveja ja viihtyy yksikseen piikkisilmien ja muiden kalojen kanssa??
Ajattelin siihen nyt sitten tälläistä kalasoppaa: 10-15 neontetraa ja 1 taistelukala, sekä 2 piikkisilmää ja levänsyöjä. tai neonien tilalle noita kiilakylkiä..
Tiedättekö mitään pienikokoista levänsyöjämonnia, joka ei raatele kasveja ja viihtyy yksikseen piikkisilmien ja muiden kalojen kanssa??
Ajattelin siihen nyt sitten tälläistä kalasoppaa: 10-15 neontetraa ja 1 taistelukala, sekä 2 piikkisilmää ja levänsyöjä. tai neonien tilalle noita kiilakylkiä..

Muistaakseni Nuolimonnit ovat pienikokoisia ja ainakin yleensä innokkaita levänsyöjiä, tosin niille suositellaan lämpötilaksi noin 24 astetta ja pehmeää vettä. muuten aikas vekkuleita kavereita.
LähetäLähetetty: 18:43, 28.12.2004 Viestin aihe:
Ärh, sattuipa kirjoitusvirhe! Tarkoitin tietenkin että 10-15 intiaanisulkaa, 2 PIIKKISILMÄÄ ja 1 partis tai joku levänsyöjämonni
-
- Starting Member
-
- Starting Member
Mä oon lukenu tässä parin päivän sisällä 5 eri akvaariokirjaa ja lukuisia kotisivuja, mutta kaikissa sanotaan erilailla! Siksi kysyn täällä. Olen tulla hulluksi, koska toisessa teoksessa voi asiat olla ihan päinvastaisia!
Syökö kirsikkabarbi kavit?
Onko kardinaalitetrat kalliita?
sopiiko rubiinitetrat aloittelijaalle?

Syökö kirsikkabarbi kavit?
Onko kardinaalitetrat kalliita?
sopiiko rubiinitetrat aloittelijaalle?
Ihan pakko kommentoida tähän väliin. Olen kokenut aivan samaa tuskaa. Luotin pitkään faunattaren sivujen fisukuvauksiin, kunnes luin kummalliset sanat: "Kuparitetra on rauhallinen parvikala" . Just joo ja silleen. Kun on kaikkea muuta kuin rauhallinentuleva-akvaristi kirjoitti:Mä oon lukenu tässä parin päivän sisällä 5 eri akvaariokirjaa ja lukuisia kotisivuja, mutta kaikissa sanotaan erilailla! Siksi kysyn täällä. Olen tulla hulluksi, koska toisessa teoksessa voi asiat olla ihan päinvastaisia!![]()
![]()

*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
-
- Starting Member
nyt on siis kalasto päätetty: 10-15 rubiinitetraa, 2 piikkisilmää ja 1 partamonni
Kasveista ainakin vedensuosikki, intianvesitähdikki, vallisneria, argentiinanvesirutto.. etualalle jotain pienempiä.
Mitä ruokaa kaloille kannattaisi syöttää perushiutaleiden ja pakasteiden lisäksi? Jotain tabletteja? Millaisia?
Kasveista ainakin vedensuosikki, intianvesitähdikki, vallisneria, argentiinanvesirutto.. etualalle jotain pienempiä.
Mitä ruokaa kaloille kannattaisi syöttää perushiutaleiden ja pakasteiden lisäksi? Jotain tabletteja? Millaisia?
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Partis tosiaan tulee liian isoksi. Otot (nuolimonnit) olisivat kokonsa puolesta sopivampia, mutta viihtyvät vain parvessa. Nämä pikkuiset ovat myös erittäin herkkiä, ja jos typpiyhdisteiden pitoisuudet nousevat, niin nämä kuukahtavat ensimmäisenä. Ne vaativat myös virtaavaa ja lajista riippuen viileähköä vettä, joten eivät sovi taiston kanssa samaan altaaseen. Ottojen lämpötilavaatimuksista on ollut eriävää tietoa, viimeisimmän mukaan 26 astettakin menettelee vielä yleisimmin myynnissä oleville lajeille. Itsellä O. vestituksia em. lämmössä, hyvin ovat viihtyneet kun virtausta (ja samalla happea) riittää.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
63 litraiseen altaaseen (lämpimään & happamaan & pehmeään veteen) saisi varsin mukavan kalaston kardinaalitetroista, piikkisilmistä sekä leväkatkoista (mikäs ravuissa on vikana?).
Ja lyhtytetrat kernaasti vähän isompaan akvaarioon, samoin kirsikkabarbit & lajitovereiden seurasta nauttivat nuolimonnit.
Tulipa monipuolinen ja positiivinen viesti
Inkkareille turhan pieni purkki.tuleva-akvaristi kirjoitti:10-15 intiaanisulkaa
60 litrainen tankki on liian pieni asumus isoksi rötkäleeksi venyvälle partamonnille.Pelkkä aloittelija kirjoitti:sitten jonkun monnin esimerkiksi partamonnin. Mutta koska partamonni kasvaa aika isoksi, ota vain yksi
Ja lyhtytetrat kernaasti vähän isompaan akvaarioon, samoin kirsikkabarbit & lajitovereiden seurasta nauttivat nuolimonnit.
Tulipa monipuolinen ja positiivinen viesti

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.