Mikä pleko sopisi isopurjeplekon kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä pleko sopisi isopurjeplekon kanssa?
Isopurjeplekoni (11,5cm) asustaa tällähetkellä 500 litraisessa akvaariossa. Vesiarvot jne. ovat ok. Haluaisin toisen suurehkoksi kasvavan plekon. Mitä suosittelisitte?
Ei mielellään mitään ärhäkkää lajia, koska isopurjeplekoni on paniikissa jo partamonnin kanssa (partamonnilla on kova luonne). Isopurjeplekoni evät on usein repeytyneinä, koska partamonni on hyökkäillyt sen kimppuun. Partamonni kyllä saa lähdöt aivan pian.

-
- Member
purje purjeplekolle
Anna partiksen olla meinaan itselläni oli purjepleko joka oli 7 senttinen ostettuani ja ennestään oli 2 noin 10 senttistä partista. Ne kiusasi purjetta mutta kun purje oli kasvanut noin 2 vuodessa 31 senttiseksi niin kyllä partikset sai kyytiä mutta jouduin luopumaan purjeestani koska altaani oli vain 200 litraa, mutta se pääsi 1000 litran altaaseen ja sai toisen purjeplekon kaverikseen. Suosittelen sen kaveriksi L-114 verkkopiikkiplekoa tai L-7 helmivampyyriplekoa.
Tällä hetkellä itselläni on 300 ja 200 litraiset akvaariot ja mulla on L-91 tulivampyyripleko joka on todella kiltti pleko joka kasvaa 20-30 senttiseksi ja sitten minulla on äidin 317 litraisessa ruskosilmäpleko L-191 joka kasvaa yli 30 senttiseksi joten pitäisi kai teettää noin 450 litrainen pohja-allas näitä plekoja varten.
Tällä hetkellä itselläni on 300 ja 200 litraiset akvaariot ja mulla on L-91 tulivampyyripleko joka on todella kiltti pleko joka kasvaa 20-30 senttiseksi ja sitten minulla on äidin 317 litraisessa ruskosilmäpleko L-191 joka kasvaa yli 30 senttiseksi joten pitäisi kai teettää noin 450 litrainen pohja-allas näitä plekoja varten.
Niin, mutta ongelma on juuri siinä kun partamonni on vain 6,5 pituinen tappi..
Ennen pleko oli kyllä pomo, mutta kun vaihdoin pohjasoran hiekkaan nin sen jälkeen on pleko ollut arempi. Raukka taisi järkyttyä. Tulivampyyri kuulostaisi kyllä ihan hyvältä, menestyisikö se purjeplekon kanssa? ja sopisiko tulivampyyri mahdollisesti pienempäänkin altaaseen? Esim. juuri tuollaiseen 200-300 litraiseen? ja minkä hintaisia nämä tulivampyyrit yleensä ovat? 
Onko L-114 verkkopiikkipleko sama kuin leopardipiikkipleko? Kun tuossa googletin niin ilmeni tämmöinen juttu

Onko L-114 verkkopiikkipleko sama kuin leopardipiikkipleko? Kun tuossa googletin niin ilmeni tämmöinen juttu

-
- Member
pleko
Kyllä se menee hyvin purjeen kanssa mutta ne maksaa yli 70€. Leopardipiikki ja verkko on ihan eri asia. Verkko kasvaa yli 25 senttiseksi ,mutta leopardi jää pienemmäksi ja suomeen ei ole tuotu vielä aitoa leopardia, mutta saksassa niitä on ollut ja aidon leopardin hinta on paljon enemmän kun verkon.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Vaikka sitten ihan tavallinen tummaleväpleko taikka helmipurjepleko L-001, joka jäisi vähän pienemmäksi. (25cm)Toisekseen ovat myös edullisempia ja aktiivisempia, jos et halua kauheesti rahaa siihen plekoon laittaa, mutta haluat sen kuitenkin olevan esilläkin. 
Nuo Arin mainitsemat vampyyriplekot kun tarvitsivat mielellään myös lämpöä reippaasti (28C) ja niiltä voi löytyä luonnetta vähän liikaakin purjeplekolle. Myös itsellänikin Helmivampyyri on plekoistani selvä kingi eli arvojärjestyksessä ylinnä!

Nuo Arin mainitsemat vampyyriplekot kun tarvitsivat mielellään myös lämpöä reippaasti (28C) ja niiltä voi löytyä luonnetta vähän liikaakin purjeplekolle. Myös itsellänikin Helmivampyyri on plekoistani selvä kingi eli arvojärjestyksessä ylinnä!

Juup. No tällähetkellä ei ainakaan omat omaisuuteni riitä kovinkummaisesti niihin kalleimpiin.
Olen varmaan nähnyt harhoja, mutta mielestäni olen nähnyt leopardipiikkiplekon eräässä Lahden lemmikkieläinliikkeessä..en ole kyllä 100% varma asiasta, että oliko se todellakin se, mutta ulkonäkö täsmäsi kummasti. Mistä muuten tiedätte varmaksi että juuri tätä oikeaa leopardia ei ole tuotu Suomeen?
Tummaleväplekoa voisi kyllä harkita, mutta eihän se nyt maailmanloppu olisi jos ostaisin purjeelle jonkun pienemmän (10-18cm) plekon kaveriksi, kun tuo tummaleväpleko on aika väritön. Mielipideasiahan se on![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Tummaleväplekoa voisi kyllä harkita, mutta eihän se nyt maailmanloppu olisi jos ostaisin purjeelle jonkun pienemmän (10-18cm) plekon kaveriksi, kun tuo tummaleväpleko on aika väritön. Mielipideasiahan se on
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
pleko
Itse en ole nähnyt aitoja muutakun kuvista. Kysy tukkureilta miksi niitä ei ole tuotu ja sun altaaseen voisi sopia L-5 enkelipleko joka kasvaa noin 14 senttiseksi tai verkkopiikki joka maksaa yleensä noin 35€.
Miten olisi "Tigerpleco" mikähän sen ihan virallinen nimi onkaan...?
Kasvaa vain muistaakseni +10cm ja väritykseltä muistuttaa applesiiniplekoa mutta on siis pienempi jonka vuoksi itse sen juuri haluan..Korupleko siis...Isommaksi vaihtoehdoksi sitten juuri se appelsiini..Itse en sitä nyt ota koska selvisi että tuo toinen plekoni on myös isoksi kasvavaa sorttia..Oma Isopurjeplekoni on kyllä aivan säyseä kaveri eikä ole tarvinnut sen takia miettiä kalastoa..Nyt kaverina pohjalla on (kiitos teille viisammille jotka veikkasitte ilmeisesti napakymppiin..
) Tummaleväpleko joka on vasta noin +15cm. Hyvin ovat tulleet kavereiksi ja ennen arka tummis joka lymysi kaiken aikaa aina piilossa on nykyään esillä jatkuvasti ison körilään rinnalla joka rakastaa "esitellä" itseään lasissa..Toivottavasti isopurjis opettaa myös tulevaisuudessa pikku plecon rohkeaksi liikkujaksi
Nyt kalat ovat +500l mutta pääsevät toki isompaan tummiksen tuosta kasvaessa, eivät millään mahdu tuohon sitten enää...Isopurjis on kyllä mahtava otus 

Tigerpleco..olisiko kyseessä paranpleko L-163? Jotenkin vaan tuo nimi tuli ensimmäisenä mieleen
Raaka-arska, tiedätkö minkä hintainen se L-5 enkelipleko voisi olla?
Appelsiinilekot L-124 ovat kyllä aivan uskomattoman kauniita, mutta niissä se hinta menee jo vähän yli minun kohdallani..
Joku raidallinen pleko voisi olla ihan kivannäköinen purjeplekon seurassa..hmm..miten olisi peckoltia sp. (en ole varma miten se kirjoitetaan..) Eikös tuon "nimikkeen" alle sisälly useampia erilaisia pikkuplekoja? Eräässä akvaarioliikkeessä näin semmoisen yksilön, jonka hinta oli vain n.12e ja se kasvaisi n.10-12cm pituiseksi.

Raaka-arska, tiedätkö minkä hintainen se L-5 enkelipleko voisi olla?
Appelsiinilekot L-124 ovat kyllä aivan uskomattoman kauniita, mutta niissä se hinta menee jo vähän yli minun kohdallani..

Joku raidallinen pleko voisi olla ihan kivannäköinen purjeplekon seurassa..hmm..miten olisi peckoltia sp. (en ole varma miten se kirjoitetaan..) Eikös tuon "nimikkeen" alle sisälly useampia erilaisia pikkuplekoja? Eräässä akvaarioliikkeessä näin semmoisen yksilön, jonka hinta oli vain n.12e ja se kasvaisi n.10-12cm pituiseksi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
L114 ja isopurje
Ainakin minun L114 on sen verran äkäinen, etten välttämättä ihan suosittelisi sitä isopurjeen "kaveriksi"
Kyllähän sen kanssa muut toimeen tulevat, kunhan älyävät väistää kohdatessa ja luovuttaa oman piilonsa L114 käyttöön kun herra niin haluaa. Joku hieman lempeämpi pleko voisi olla parempi ratkaisu 

Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
- Member