Totta ihan varmasti?Biolan Mustamulta toimii sentään ja tehokkaasti
Antti
Valvoja: Moderaattorit
Totta ihan varmasti?Biolan Mustamulta toimii sentään ja tehokkaasti
Itse olen kuullut monissa maagisissa kypsytyksissä käytetyn Start Zyme -tököttiä, ehkä noita toimivia aineita siis sittenkin on olemassa.liina kirjoitti:Mutta muuten on tullut esiin monia kertoja yllättävän nopeissa ammoniumkypsytyksissä yhteisenä piirteenä ilmoitetun käytetyn Biolan Mustamultaa.
Ei se mikään hirveä konsenraatio vielä ole, vaikka päivittäinkin lisättäisiin ammoniakkia; ja kalanruokaakin kohtuulliesti. Kun hajottajat ovat tuon kalanruoan valmiiksi hajottaneet, niin se kelpaa ravinteeksi kasveille.Ifigeneia kirjoitti:Niin, huomasin itsekin ettei tämä enää liity alkuperäiseen aiheeseen mitenkään. Vaan oikeasti minun mielestä on ehkä pikkuinen ristiriita siinä, että kalattomassa kypsytyksessä korostetaan tärkeimpänä asiana bakteerikannan luomiseksi ihan hirveä konsentraatio ammoniakkia vedessä, ihan kuin ihmiselle annettaisiin vain sokeria syötäväksi. Tuntuu että se ei luo altaaseen oikeanlaista, monipuolista bakteeriflooraa, vaikka eipä toisaalta minulla mitään oikeaa tietoa asiasta ole ja ammoniakkipikakypsytetyssa altaassa kalat voi hyvin eikä nitriittiä ole.
Jotenkin kuitenkin... Ehkä maltillisempi linja kalanruokineen ja kukkamultineen ja tietysti typenlisäyksineen loisi paremmat fiilikset.
Biolanin Mustamulta ei ole ainoa ja paras on varmasti säännöllisesti hoidettu - kasteltu ja sopivasti lannoitettu kukkaruukku tai -penkki. Taikka tunkio tai kompostin syrjä jossa on paljon matoja. Luonnonlannoitteissa on ammoniumyhdisteitä ja niin on myös esim. Kekkilän huonekasvilannoitteessa (mineraalilannoitetta).Mustamulta on sen sijaan ollut myös ainoana ymppinä ja nitrifioinut välittömästi hyvin annettua ammoniumia.
Sen voisi ainakin arvata ettei suljetussa pullossa säily samalla lailla bakteerit elävänä kuin isossa ilmavassa pussissa, jossa on reikiä.
Vaikka luomuviljelijät naureskelevat Biolanin tuotteille ja tuolle keinotekoiselle muka mustalle mullalle, on se näistä pussimullista eniten kokeilun arvoista sen sisältämän pitkään vapautuvan ravinnesisältönsä vuoksi. Tiedämmehän typpibakteereiden tarvitsevan ammonium- ja nitriittiravinteita elääkseen.
Viimeinen siis jos multaa käytetään Bactozymin tapaan kaloille. Tämä olisi varmasti mahdollista, kun kerran muutamassa päivässä ammoniumannokset ovat muuntuneet nitriitiksi ja nitraatiksi. Kalojen kanssa tulee murto-osa käytetyistä ammoniummääristä veteen mitä näissä.Hyvä toiminta on saatu aikaan siten, että multaa on laitettu reilusti niin että vesi siitä samenee ja kaikkialle leviää lietettä. Tuota lietettä ei sitten saa imuroida pois (ainakaan muutamaan viikkoon). Esimerkiksi pirkkapussiin reilusti multaa ja sitä huljuttamalla akvaariossa hienoin aines tulee läpi.
Myös vettä voisi olla syytä vaihtaa kun vesi on kirkastunut mullan ravinteiden takia - ennen kaloja.