Kloridi Turussa 8.12.2004 + Ja muut arvot

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kloridi Turussa 8.12.2004 + Ja muut arvot

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

...oli 24mg/L.
Ajattelin laittaa tänne kun kerran mittasin mitä hanasta oikein tulee ja menetelmä ei ole helpoin. Sen lisäksi nuo Turun vesilaitoksen mittaustulokset ovat vanhoja ja epätarkkoja.
Olisi kiva jos joku Turkulainen akvaristi jaksaisi pyytää tuoreimmat vesiarvot vesilaitoksesta ja laittaa ne tänne näkyviin. Voisin itse pyytää mutten usko että ne jaksaa kuunella ruotsia :mrgreen:
Viimeksi muokannut WaterBoy78, 10:00, 10.12.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Heips!

Olen itse miettinyt kovasti tätä Turun vesiasiaa, sillä oma eka akvaario on pystyssä mutta vesi vielä puuttuu (juu ja selitys on pitkä) ja kypsytys siis alkaa kohta -joulun jälkeen tms.

Jännittää!

Kyselin joskus syksyllä tästä muiden kysymysteni lomassa muttei silloin ilmeisesti sattunut turkulaisten harrastajien silmiin.
Siis: Kuinka Turun vesi soveltuu akvaarioharrastukseen? Mitä mahdollisia vippaskonsteja veden kanssa pitää harrastaa?

Aloittelijana kaipaisin OIKEIN tönkkörautalankaneuvoja [:I]

Kiitos!
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Eikö tuo ole aika normaali arvo? Vuonna 2003 turun vesijohtolaitoksen mukaan vesijohtoveden kloridi pysyi välillä 13-28 mg/l. Laatuvaatimuksena talousvedelle on <250 mg/l.

Ja siitä vaan rohkeasti kysymään, kai siitä laitoksesta joku ruotsia ymmärtävä löytyy? Mitä muuten tarkoitat tuolla "ovat vanhoja ja epätarkkoja"? Siis heidän käyttämänsä menetelmät vai julkaistut tulokset?

Jossuliini: 20 vuotta on meillä ollut täällä akvaarioita, eikä vippaskonsteille ole toistaiseksi ollut tarvetta.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Polarit kirjoitti:Mitä muuten tarkoitat tuolla "ovat vanhoja ja epätarkkoja"? Siis heidän käyttämänsä menetelmät vai julkaistut tulokset?
Siis nuo tuloksethan ovat keskiarvoja sekä verkostosta että laitoksesta. Siinä on myös joku huippukorkea mittaus joka tietysti nostaa keskiarvoa eikä saa selvää kuinka monta mittausta jne. Olisi myös kiva saada vähän tuoreempia tuloksia.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Vesilaitoksen"vedenjakaja" -lehdessä (huhtikuu 2004) julkaistiin nuo mainitsemani tulokset. Siinä oli nimen omaan erikseen keskiarvo ja sitten lisäksi mainittu korkein ja matalin mittaustulos vuodelta 2003. Ja mahtaakohan nuo arvot olla vuodessa hirveästi keskinmäärin muuttuneet? Soittamalla se selvinnee.

Samat tilastot ovat näköjään netissäkin http://www.turku.fi/vesilaitos/tietoa/juomavesi.html
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Onkohan tässä nyt mahdollista sekaannusta kloridien ja kloorin välillä vai mistä tuo kiinnostus klorideihin?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Onkohan tässä nyt mahdollista sekaannusta kloridien ja kloorin välillä vai mistä tuo kiinnostus klorideihin?
Ei, tarvitsin kloridin arvot Malawivesilaskuriin :) Siksi mittasin AgNO3:lla ja reagenssina K2CrO4 ja ajattelin heittää tulokset tänne jos joku muu tarvitsee kanssa :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Millaisia tuloksia tuo laskuri antaa, kun niitä verrataan Malawin vesiarvoihin?
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... php#malawi
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Liikaa Na, CL ja SO4. Pitäisi lisätä 10ml NaHCO3 /100L.
Muuta ei voi tehdä tällä hetkellä Turussa kun kraanavedessä on niin paljon "roinaa" :( Sähkönjohtavuus on myös korkea, noin 300microS/cm. Vai onko teillä ehdotuksia?
Jessi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Jossuliini. Turun vedessä ei ole mitään vikaa! (Vaikka sen laatu edelleen on jonkin sortin vitsi ulkopaikkakuntalaisille.) Virttaan kankaan tekopohjavesikokeilutkin ovat mielestäni aivan turhaa huuhaata ja tuhoavat vielä kauniin harjuluonnon. Noh, mutta itse asiaan siis: vaihdan 74 litraisesta akvani vedestä noin 50% kerralla, mukaan lorahtaa vedenparannusainetta, turveuutetta ja kasvilannoitetta annosteluohjeiden mukaan. Veden seisottelua en harrastele, mutta lasken veden ensin ämpäriin käsisuihkulla, jolloin osa veteen liuenneista kaasuista haihtuukin. Hanavesi soveltuu oikein mainiosti akvaariokäyttöön, tietysti tarvittavat käsittelyt riippuvat mitä kalastoa tulet hankkimaan. Helpointa on tietysti valita kalasto, jolle ei hirveästi tarvitse ruveta hanaveden vesiarvoja muuntelemaan. Koska kovuutta löytyy Turun vedestä jonkin verran, pH-arvokaan ei pääse heilahtelemaan ihan holtittomasti. Tervetuloa harrastuksen pariin. :)
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Tähän aiheeseen liittyen piti muutenkin tulla kirjoittelemaan, menee nyt sitten mukavasti tämän säikeen alla =)

Pitkään olin sitä mieltä ettei Turun vettä ole tarpeen käsitellä mitenkään ennen akvaarioon lisäämistä, nyt en ole enää mitenkään varma. Tiedän Turun yliopistolla olleen (ja olevan) melkoisia ongelmia immunologian tutkimuksessa käytettyjen kirjolohien kanssa; vesijohtoverkkoon lisätyt kloramiinimäärät ovat jatkuvasti kirjolohia kaatavalla tasolla. Asia on todettu myös varsin konkreettisesti... Ratkaisuksi ovat hankkineet koekäyttöön melko raskaan sarjan hiilisuodattimen.

Viime lauantaina noutaja saapui yhdelle kolmesta piikkisilmästäni. Ennen vedenvaihtoa kaikki olivat aktiivisia ja viihtyivät peräti näkyvilläkin. Vedenvaihdon jälkeen piikkisilmät saivat "hepulikohtauksen" ja painelivat täysillä akvaariota puolelta toiselle, ylös ja alas. Enpä sitten tajunnut mistä oli kyse ennen kuin seuraavana aamuna kun yksi oli piikkisilmistä oli jo kuollut, ja toiset makoilivat flegmaattisina. Kidukset punoittavat näillä aika voimakkaasti edelleen. Tästä lähin lisäänkin sitten askorbiinihappoa jo heti vedenvaihdon yhteydessä... Toivottavati huomenna olisi sen verran päivällä aikaa että ehdin soittamaan vesilaitokselle ja varmistamaan paljonko kloramiinia on tuona päivänä vedessä ollut laitokselta lähtiessä.
coeliac disease
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Jessi kirjoitti:Koska kovuutta löytyy Turun vedestä jonkin verran, pH-arvokaan ei pääse heilahtelemaan ihan holtittomasti. Tervetuloa harrastuksen pariin. :)
No eipä ainakaan Katariinasta Haritun perukoilta löydy KH:ta kuin 1-2.
90 litraiseen saa 2x/vko lisätä teelusikallisen ruokasoodaa. Laski ennen vedenvaihtoa alle kuuteen alkuperäisestä seiskasta.
Kokonaiskovuus kyllä on lähemmäs 10.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

cW kirjoitti: Vedenvaihdon jälkeen piikkisilmät saivat "hepulikohtauksen" ja painelivat täysillä akvaariota puolelta toiselle, ylös ja alas.
Vaihdan vettä kerran viikossa ja välillä olen huomannut sama ongelma. Osa malawiahvenista saavat hepulin joka yleensä kestää kahdesta tunnista päivään. Sen lisäksi minun malawiahvenilla on sitä "hinkkaustauti" joka epäilen että myös johtuu vedenlaadusta. Käytän vedenparannusainetta ja tänään menen apteekkiin ostamaan C-vitamiiniä...
jossuliini
Member
Member

Kiitokset Jessi ja Polarit!

En ole Turusta kotoisin vaan asun siellä toistaiseksi ikäänkuin "puoliksi" (piakkoin pysyvästi, jee!), siksi en ollenkaan tuota vesiasiaa tunne.
Olen löytänyt netistä juuri nuo samat tilastot vesiarvoista ja kloori/kloridi/kloramiini(?) ja nitraattiarvot arveluttivat, aloittelija kun olen. Siksi rupesin tässä mm. sitä c-vitamiiniasiaa tuumimaan...että lisätäkö vaiko eikö.

En siis ole vielä aloittanut koko kypsyttämistä enkä siten tiedä tai osaa arvata ollenkaan tulevia vesiarvoja! Kaiken lisäksi kotini on niin antiikkisessa talossa, että vesijohtojen kunnosta en ole ollenkaan varma. Niitä putkia kai juuri jotenkin uusittiin.

Mietin tässä vaan että voisin yrittää ottaa selville mahdollisimman paljon vesiasioita etukäteen kun kerran tämä palsta on olemassa!
Kiitos teille!
Jessi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Kala_ :

Mun akvassa pH pysyy itsepintaisesti vähän päälle seiskan eikä hievahda siitä mihinkään, vaikka milloin mittaisin. pH-testini kyllä toimii, itsekin epäileväisenä tesmasin sen toimivuutta emäksisellä pesuaineella ja viinietikalla... :roll:
depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja depeche »

Ja tähän aiheeseen tungenkin kommentoimaan, että Turun veden tilanteesta ei itselläni kokemuksia, mutta hyvin negatiivinen kuva siitä on tullut. Jo pelkästään sen perusteella että ainakin eräässä akvaarioliikkeessä suositellaan kaikille asiakkaille käytettäväksi jatkuvaa aktiivihiilisuodatusta (vedenparannusaineiden lisäksi tietenkin). Ja senkin aika konkreettisesti sain nähdä, että siellä tosiaan lappasi jatkuvasti porukkaa hakemassa lisää aktiivihiiltä.

Itse olin tuosta hyvinkin hämmästynyt, etenkin kun olen aina elänyt siinä luulossa että aktiivihiiltä ei kannata käyttää muulloin kuin lääkitysten jälkeen. Mutta onko Turussa sitten tosiaan niin huono vesitilanne, että tuokin on tarpeen?

Sekin tuli huomattua että ainakin tietty porukka akvaarioihmisiä harrastaa "varmistuskierroksia", jolloin joku vaihtaa vettä tiettynä päivänä, ja muu porukka ottaa selvää kulloiseltakin vedenvaihtajalta että mitä tapahtui vedenvaihdon jälkeen. Jos kaloja ei tippunut, muutkin vaihtavat. Myös vesilaitoksen tuloksia seurataan jatkuvasti (viikoittain).

Ainakin joissakin akvaarioliikkeissä vaihdetaan vesi ensin yhteen-kahteen altaaseen, ja jos homma näyttää hyvältä, vaihdetaan lisää. Joskus mitään kummempaa ei vaihdon jälkeen tapahtu, joskus uusi vesi on altaassa hyvin oudon väristä (sameaa harmaanruskeaa) monta päivää, ja kalat voivat selvästi huonosti.

Onko tuo kaikki sitten vain epäluuloisuudesta ja huhupuheista johtuvaa, vai onko ongelmia ihan todella? Vaikka en ihan Turussa itse asukaan, asia kiinnostaa sillä muutto sinne on ehkä jossain vaiheessa ajankohtainen.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

8O

Itse asun suht keskellä Turkua ja täällä minulla on ollut akvaario maaliskuusta asti. Vaihdan vettä noin kolmasosan viikossa, joskus enemmän, ja lisään vain AquaSafea puolet purkin kyljessä suositellusta määrästä. Mitään oireita en ole koskaan nähnyt, vaikka siellä on esim. juuri piikkisilmiä ja hunajarihmoja (tietääkseni hieman herkempi laji). Aktiivihiiltä en ole koskaan käyttänyt. Ongelmia ei ole ollut vaikka käytän hanavettä melkein suoraan. Tosin tämän aiheen luettuani tulen tarkkailemaan kaloja vieläkin enemmän vedenvaihtojen jälkeen, "ammattimurehtija" kun olen. :roll:

Pari vuotta sitten kesällä tuli kyllä hanasta niin pahalle haisevaa vettä ettei sitä uskaltanut juoda. Eipä tosin ollut akvaariota silloin.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Kyllähän Turun vettä kovasti haukutaan ja aiheestakin, mutta silti väittäisin ettei tilanne ole ehkä niin huono kuin miltä se saattaa näyttää ja kuullostaa. Varsinkin tuo jatkuvan aktiivihiilisuodatuksen suositteleminen vaikuttaa oudolta, tarpeettomalta sekä rahastukselta.

Pitää myös muistaa että hanasta tulevan veden laatuun vaikuttaa melkoisesti asuinpaikka - siis kaupunginosa ja rakennuskin. Turun vesijohtoverkosta suuri osa on hyvin vanhaa ja rapistunutta. Tällä selittyy sekin miksi vesi maistuu hyvinkin erilaiselta riippuen siitä missä sen laskee hanasta. Lisäksi putkistoihin on näin ollen myös ajan kuluessa kertynyt jos vaikka mitä tauhkaa, joka sitten sopivissa olosuhteissa lähtee liikkeelle.
coeliac disease
jossuliini
Member
Member

Kääk.

Rupesipa kuulostamaan pelottavalta! 8O
Ilmeisesti ei auta muu kuin kokeilla itse ja mittailla arvoja -no, kohta kun kypsytys alkaa niin sitähän joutuu muutenkin tekemään. Ja onhan se mielenkiintoista!

Taitaa Turussa kuitenkin akvaarioharrastajia olla, joten miksen minäkin siinä voisi onnistua :D Akvaarioliikkeistä en oikein uskalla mennä utelemaan vaikka ihan Puutorin vieressä asutaankin, olen niin alkeissa etten osaa perustella vielä itseäni innokkaille kauppiaille!

Mutta omasta puolestani kiitoksia taas kovasti kommenteistanne.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja depeche »

Mutta kuinka radikaalisti (ja usein) nuo arvot sitten muuttuvat Turussa? Se kun se ongelma kuulemma on, kun välillä vesi tuntuu yllättävänkin hyvältä, ja seuraavalla viikolla saattaa olla taas ihan eri tilanne.

Enkä nyt siis väitä että Turussa olisi jotenkin huono vesi, vaan olen huolissani, jo tuolla aikaisemmassa viestissäni todetuista syistä. Olisi vallan huojentavaakin kuulla että moiset varotoimenpiteet olisivat liioittelua, ja että Turussa olisi ihan oikeasti parempi vesi mitä huhut ja pelot kertovat.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

depeche kirjoitti: Mutta kuinka radikaalisti (ja usein) nuo arvot sitten muuttuvat Turussa? Se kun se ongelma kuulemma on, kun välillä vesi tuntuu yllättävänkin hyvältä, ja seuraavalla viikolla saattaa olla taas ihan eri tilanne.
Ymmärtääkseni ne heiluu eniten keväällä mutta muutenkin jos esim. sataa paljon vettä.
Kahden analyysien tulokset löytyy
täältä.
Yritän saada uudet tulokset tammikuussa taas.
Analyysit tehty ICP-MS:llä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”