Pohjamönkiäiset pallovaarioon
Valvoja: Moderaattorit
Pohjamönkiäiset pallovaarioon
Heipä hei!
Olen uusi tällä sivustolla ja heti tuli kysyttävää:) Kävin jo hakuakin käyttämässä mutta en oikein löytänyt sellaista ketjua joka olisi auttanut minua "ongelmassani".
Olen perustamassa 100l akvaariota (pallovaario;) kääpiöpallokaloilleni, toisin sanoa kysyinen pytty on ollut jo jonkin aikaa kypsymässä. Nyt mieltäni kaihertaa että mitä elämää sinne pohjalle? Ensin mietin että kääpiömonnisia mutta sitten tuli mieleen että pelottelevatko palloni pikkumonniset hengiltä?
Pallot ovat vielä seura-akvaariossani jossa pohjakalat ovat saaneet olla rauhassa, mutta keisaritetrat ovat saaneet uudet kampaukset, siksi siirto.
Uusi allas on mutteri, eli 50cm suuntaansa, joten pohjan pinta-ala ei ole kovin suuri, siksi mietin kääpiömonnisia, mutta se parven kokokin alkaa olla kompastuskivi. Haluan kumminkin jotain ruoantähteen syöjiä, kun nuo pallot survariakin syö niin valikoiden;)
Olen uusi tällä sivustolla ja heti tuli kysyttävää:) Kävin jo hakuakin käyttämässä mutta en oikein löytänyt sellaista ketjua joka olisi auttanut minua "ongelmassani".
Olen perustamassa 100l akvaariota (pallovaario;) kääpiöpallokaloilleni, toisin sanoa kysyinen pytty on ollut jo jonkin aikaa kypsymässä. Nyt mieltäni kaihertaa että mitä elämää sinne pohjalle? Ensin mietin että kääpiömonnisia mutta sitten tuli mieleen että pelottelevatko palloni pikkumonniset hengiltä?
Pallot ovat vielä seura-akvaariossani jossa pohjakalat ovat saaneet olla rauhassa, mutta keisaritetrat ovat saaneet uudet kampaukset, siksi siirto.
Uusi allas on mutteri, eli 50cm suuntaansa, joten pohjan pinta-ala ei ole kovin suuri, siksi mietin kääpiömonnisia, mutta se parven kokokin alkaa olla kompastuskivi. Haluan kumminkin jotain ruoantähteen syöjiä, kun nuo pallot survariakin syö niin valikoiden;)
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Hankalaa, hankalaa! Palloset ovat monnisille helposti ilkeitä, varsinkin nuo kääpiöpallot...
Vähän isompaan altaaseen voisin suositella jotain pieniä nuoliaisia, mutta akvarion muoto ja vähäinen litramäärä nujertavat sen ajatuksen.
Mitenkähän mahtaisivat toiset ilkimykset, tummaselkäsisturat (Nemacheilus savona) potkia pallosten seurassa?
En ole kokeillut itse, mutta voisi periaatteessa onnistua. Sisturoilla ei oikein ole mistä pallojen haukata ja lisäksi ovat kovin vikkeläliikkeisiä halutessaan, joten pallot tuskin pärjäävät kilpauinnissa. Sisturoilla vain on ikävä tapa imeksiä allastovereidensa kylkiä, mutta olisivatkohan kääpiöpallot riittävän pieniä, omituisen muotoisia / epämääräisesti liikkuvia mielenkiinnon sammuttamiseksi? Jaa-a, ainoa keino lienee selvittää, on kokeilla ja tarvittaessa erottaa tyypit eri altaisiin.
Toisena vaihtoehtona tarjoan piikkisilmiä ja niille runsaasti pieniä koloja pohjalle, missä piilotella.
Mitenkähän mahtaisivat toiset ilkimykset, tummaselkäsisturat (Nemacheilus savona) potkia pallosten seurassa?
En ole kokeillut itse, mutta voisi periaatteessa onnistua. Sisturoilla ei oikein ole mistä pallojen haukata ja lisäksi ovat kovin vikkeläliikkeisiä halutessaan, joten pallot tuskin pärjäävät kilpauinnissa. Sisturoilla vain on ikävä tapa imeksiä allastovereidensa kylkiä, mutta olisivatkohan kääpiöpallot riittävän pieniä, omituisen muotoisia / epämääräisesti liikkuvia mielenkiinnon sammuttamiseksi? Jaa-a, ainoa keino lienee selvittää, on kokeilla ja tarvittaessa erottaa tyypit eri altaisiin.
Toisena vaihtoehtona tarjoan piikkisilmiä ja niille runsaasti pieniä koloja pohjalle, missä piilotella.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Ah...Syno kirjoitti:Hanakasti iskevät piikkisilmienkin pyrstöihin kiinni. Järkevämpää on pystyttää niille muille kaloille toinen allas.Mari kirjoitti:Toisena vaihtoehtona tarjoan piikkisilmiä ja niille runsaasti pieniä koloja pohjalle, missä piilotella.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Meillä piikkisilmät ovat saaneet olla rauhassa punapyrstöpallokalojen kanssa, mutta voihan olla, että kääpiöpallot ovat pippurisempia luonteeltaan
.
Viimeksi muokannut MarjaR, 00:49, 11.12.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
Itelläni on käppänien kanssa 4 piikkisilmää ja 3 amanoa. Piikkikset saaneet olla parisen viikkoa ainakin rauhassa, niitä ei koskaan näy! Tokko ovat hengissäkään. Amanot hankin keskiviikkona, joten mielenkinnolla kahtelen miten käy pitemmän päälle.
Ainakin tilapäis altaassaan käppänät terrorisoi niin tetroja kuin katinkultiakin. Saas nähä miten käy.
Upeita otuksia kuitenkin. Ja mitä persoonia.
Ainakin tilapäis altaassaan käppänät terrorisoi niin tetroja kuin katinkultiakin. Saas nähä miten käy.
Upeita otuksia kuitenkin. Ja mitä persoonia.
Mites olisi kierteiset? Ne syövät ruoantähteet ja pallot syövät ne
Tosin tarvitset kyllä jatkuvan virran uusia kotiloita altaaseesi, mutta pohjahiekan sisällä osa säilyy kuitenkin hengissä syöpöttelemässä tähteitä hetken aikaa. Mulla niitä on erillisessä pikkutankissa kasvamassa koko ajan.
Mulla on pohjakaloina kirjomonnisia ja partamonni, kirjot saavat väistellä kääpiöitä mutta partis ei. Syö muuten myös survarinjämät
-Nanna
Mulla on pohjakaloina kirjomonnisia ja partamonni, kirjot saavat väistellä kääpiöitä mutta partis ei. Syö muuten myös survarinjämät
-Nanna
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Minäkin laitoin palloaltaaseen lisää kierteisiä muista altaista vedenvaihtojen yhteydessä sen mitä sattui olemaan näkyvillä mutta sitten eräänä yönä kävin kolmen aikaan, valot sammuvat kello 22, katsomassa allasta ja se oli kauttaaltaan kierteissarvikotiloiden peitossa. Hiekan päällä on aina jonkin verran tyhjiä, reikäisiä kuoria mutta hiekan sisässä käy melkoinen kuhina. Palloina siis punapyrstöpallokalat.NannaKoo kirjoitti:osin tarvitset kyllä jatkuvan virran uusia kotiloita altaaseesi, mutta pohjahiekan sisällä osa säilyy kuitenkin hengissä syöpöttelemässä tähteitä hetken aikaa. Mulla niitä on erillisessä pikkutankissa kasvamassa koko ajan.
Saapa nähdä miten kyhmypallokalan kanssa käy, kyllä sinnekin kierteisiä ymppihiekan mukana menee mutta saapa nähdä syökö uusi pallukkamme itsensä ähkyyn vai jääkö populaatiotasta edes osa jäljelle.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.