Egeria Najas eli mikä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cattleya
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Egeria Najas eli mikä?

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Uudessa akvaariossani (128 l) syöksähti kasvuun Egeria Najas, joku vesirutto kai. Hämmästystä herättää se, että argentiinanvesirutto (ainoa, josta tietoa löytyi runsaasti) vaatisi melkoisen kovaa vettä menestyäkseen, mutta meidän purkissa vesi on niin pehmeää kuin voi olla, pH noin 6,5. Ja silti kasvi rönsyää kohti 40 senttiä syvän akvaarion pintaa.

Ja sitten se kysymys: tietääkö kukaan, mikä lie tämä Egeria Najas on?

Samaiseen akvaarioon istutettiin myös ärviää, jonka tieteellinen nimi on Myriophyllum Propinum. Tunnetummat ärviät eivät kuulemma ole tarkkoja sen paremmin pH:sta kuin kovuudestakaan, mutta tämä ärviä päätti ottaa ja mädäntyä niille sijoilleen. Ensikertalainen kasvinistuttaja asialla...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Ege ... e-haku&lr=

http://groups.google.fi/groups?q=Egeria ... art=0&sa=N

http://images.google.fi/images?q=Egeria ... a=N&tab=wi

Helposti löytyy, näyttääkö tutulta? [;)] "Needs Medium to high light. GH is 3 to 17 degrees hardness. Temp is 66 to 81 degrees." Lainaus täältä. Mistä sait sellaisen?

(Tieteellisen nimen toinen osa eli lajinimi kirjoitetaan aina pienellä: Egeria najas. Ensimmäinen on sukunimi ja se isolla aina.)
Cattleya
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

No siinähän se rönsyilevä kasvi on kaikessa komeudessaan. Suurkiitos! Enpä tullut ajatelleeksi kokeilla kuva- ja keskusteluhakuja, hyydyin noihin zckvqrtz-kielisiin www-sivuihin.

Kiitos tieteellisen nimen kirjoitusohjeista. Taas tuli otettua mallia vääränlaisista lähteistä.

Kasvi päätyi altaaseeni paikallisesta akvaariokaupasta (Kalajuttu Tuurissa).
lasasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lasasu »

Egeria najas! Mainio juttu! Juurikin tuo kasvi, mikä oli useiden linkkien kuvissa, on niitä harvoja kasveja jotka mulla kasvavat kunnolla. Se myytiin mulle pari vuotta sitten Turun Uusi Akvaariosta laihana taimena nimellä "Najas major". Mutta Egeria najas kuulostaa järkeenkäyvemmältä. Sahalaitaiset lehdet tekevät siitä Najas-suvun näkinruohojen näköisen, mutta silti parin kasvitieteilijän kanssa mietimme, olisko tuo sittenkään mikään Najas. Kukkimaan en ole sitä saanut, emmekä lähteneet kirjallisuudesta määrityskaavoja kaivelemaan, mutta noiden kuvien perusteella olen itsekin 99% varma että jonkinlainen vesirutto tämä kaunis kasvi on kuitenkin, siis: Egeria najas. Aivan joka akvaariossa, johon olen sitä tarjonnut, ei sekään ole menestynyt. Suhteellisen hyvä valaistus lienee yksi onnistumisen edellytyksistä, mutta kovaa, kalkkipitoista vettä kasvi kestää todella hyvin!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”