Veden vaihto

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
korpe
Junior Member
Junior Member

Veden vaihto

Viesti Kirjoittaja korpe »

Rakentelen juuri meriallasta ja nyt tuli mieleen, että kuinka veden vaihto kannattaa suunnitella. Tuli yhdessä keskustelussa esiin, että korallit kasvavat nopeasti ja on vaikea vaihtaa vettä sitten, että ne pysyvät koko ajan vedessä.

Mitä niksejä veden vaihtoon kun tällä hetkellä ne on vielä mahdollista toteuttaa?
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Korallista riippuen muutaman minuutin "ilmakylpy" tuskin haittaa, tai ainakaan ei meikulla ole haitannut ...

Jokatapauksessa vettähän ei tarvitse mitään kauheita määriä kerralla vaihtaa, jos vaihdat 10% esim. niin ei tuo mitenkään kauheasti sitä pintaa laske, ei liene mahdottomuus järjestellä kivet niin että siinä tuo muutaman sentin laskuvara löytyy.
Beati pauperes spiritu
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ala-allas! :D
korpe
Junior Member
Junior Member

Mulle tulee ala-allas, mutta kuinka se auttaa veden vaihdossa?
elpuri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Laitat kierron poikki. Otat vettä pois ala-altaasta ja laitat ala-altaaseen uutta vettä tilalle. Pinta pysyy samana pääaltaassa.
Liirum laarum
korpe
Junior Member
Junior Member

Totta kai. Eipä järki juoksut eilen...
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

Korallit ovat luonnossakin maalla laskuveden aikaan.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

En kyllä pitäisi koralleja turhaan vedenpinnan yläpuolella. Limaa lähtee pukkaamaan aika pahasti, ja ei se kyllä hyvää tee (siitä sitten voi olla montaa mieltä, kuinka paljon pahaa se tekee).

Oma ideaali systeemi olisi sellainen, missä olisi ylimääräinen n. 10-20% koko veden määrästä vetävä pönttö, jonka voisi ottaa pois kierrosta -> täyttää makealla vedellä ja sekoitaa suolat siellä, ja sitten pistää takaisin kiertoon. Näin ala-altaassa olevan tekniikan voi pitää mukana kierrossa vedenvaihdon ajan. Itse ainakin sekoittelen suolaa aika pitkään.

Itse en ole nähnyt luonnossa koralleja laskuveden aikana veden pinnan päällä, mutta varmaan niinkin saattaa jossain käydä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
majis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majis »

Silakka kirjoitti: Oma ideaali systeemi olisi sellainen, missä olisi ylimääräinen n. 10-20% koko veden määrästä vetävä pönttö, jonka voisi ottaa pois kierrosta -> täyttää makealla vedellä ja sekoitaa suolat siellä, ja sitten pistää takaisin kiertoon. Näin ala-altaassa olevan tekniikan voi pitää mukana kierrossa vedenvaihdon ajan. Itse ainakin sekoittelen suolaa aika pitkään.
Jeps, tuon kannalla minäkin olen. Itselläni on ala-allas täynnä kiveä joten en sitäkään voi tyhjentää.... Ja pääaltaassa korallit lähes pinnassa joten sieltäkään en voi tyhjentää kovinkaan paljoa... Jonkinlainen sumppu pitäisi kiertoon lisätä jotta saisi vedenvaihdot hoidettua kunnolla.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mulla on ala-altaassa tällä hetkellä pelkästään vettä. Siirsin sieltä viimisetkin kivet pääaltaaseen viikonloppuna. Mikset majis tee samaa temppua, helpottaa vedenvaihtoja aika paljon. Silakka, mitä väliä sillä on jos tekniikka joutuu odottamaan vedenvaihtoa. Eipä noi vedenkiertopumput paljon ota nokkiinsa suolapitoisuuden muutoksista :D
majis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majis »

mikkokoo kirjoitti:Mikset majis tee samaa temppua, helpottaa vedenvaihtoja aika paljon.
Niin, no pääaltaaseen ei enää mahdu... kiveä on aikas paljon suhteessa altaiden kokoon... Ja toisaalta minun mielestä ala-altaassa on hyväkin olla kiveä... jos sitä niinku refuna käyttää...
Silakka
Senior Member
Senior Member

mikkokoo kirjoitti: Silakka, mitä väliä sillä on jos tekniikka joutuu odottamaan vedenvaihtoa.
Ei tietty mitään, jos homma hoituu nopeasti. Puhuinkin tässä vaan omasta kokemuksesta, kun toi vaihtaminen venähtää usein aika pitkäksi operaatioksi (=parhainmillaan pari päivää vedet sekottumassa) :)
mikkokoo kirjoitti: Eipä noi vedenkiertopumput paljon ota nokkiinsa suolapitoisuuden muutoksista :D
Joo, pitää muistaa totuttaa ne ;)
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Onko siihen jokin syy, että vettä pitää sekoitella useampia päiviä? Vartin hämmentelyllä jo ihan kirkasta.
Silakka
Senior Member
Senior Member

janhalo kirjoitti:Onko siihen jokin syy, että vettä pitää sekoitella useampia päiviä? Vartin hämmentelyllä jo ihan kirkasta.
Ei varmaan muuta kuin ajan puute / laiskuus :) Noh, kyllä mä mielummin sekoitan sitä kuitenkin ainakin pari tuntia. Lämmitin kanssa lämmittää siinä ajassa veden sopivaksi.

Liruttelen tota ro-vettä saaviin, tartten 2 saavillista tohon muuttolaatikkoon jota käytän vedenvaihdoissa. Eli tässä kestää hetki, ja usein noi saavilliset saan kasaan eri päivinä (jos vaikka on pesukone päällä välissä tms).
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Oukkei, no tuohan selittää. Mulla on sattunut niin hyvin, että liruttelen vedet boilerihuoneessa. Käytännön kokemus osoittanut, että voda on noin 25 asteista kun ämpäri on täys :)

Nurja puoli tän huoneen lämpöisyydestä johtuen on se, ettei sinne voi sijoittaa sumppua :(
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

Minulla korallit jäävät vedenpinnan yläpuolelle, kun vaihdan vettä eikä tunnu haittaavan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”