Veden vaihto
Valvoja: Moderaattorit
Veden vaihto
Rakentelen juuri meriallasta ja nyt tuli mieleen, että kuinka veden vaihto kannattaa suunnitella. Tuli yhdessä keskustelussa esiin, että korallit kasvavat nopeasti ja on vaikea vaihtaa vettä sitten, että ne pysyvät koko ajan vedessä.
Mitä niksejä veden vaihtoon kun tällä hetkellä ne on vielä mahdollista toteuttaa?
Mitä niksejä veden vaihtoon kun tällä hetkellä ne on vielä mahdollista toteuttaa?
Korallista riippuen muutaman minuutin "ilmakylpy" tuskin haittaa, tai ainakaan ei meikulla ole haitannut ...
Jokatapauksessa vettähän ei tarvitse mitään kauheita määriä kerralla vaihtaa, jos vaihdat 10% esim. niin ei tuo mitenkään kauheasti sitä pintaa laske, ei liene mahdottomuus järjestellä kivet niin että siinä tuo muutaman sentin laskuvara löytyy.
Jokatapauksessa vettähän ei tarvitse mitään kauheita määriä kerralla vaihtaa, jos vaihdat 10% esim. niin ei tuo mitenkään kauheasti sitä pintaa laske, ei liene mahdottomuus järjestellä kivet niin että siinä tuo muutaman sentin laskuvara löytyy.
Beati pauperes spiritu
-
- Junior Member
En kyllä pitäisi koralleja turhaan vedenpinnan yläpuolella. Limaa lähtee pukkaamaan aika pahasti, ja ei se kyllä hyvää tee (siitä sitten voi olla montaa mieltä, kuinka paljon pahaa se tekee).
Oma ideaali systeemi olisi sellainen, missä olisi ylimääräinen n. 10-20% koko veden määrästä vetävä pönttö, jonka voisi ottaa pois kierrosta -> täyttää makealla vedellä ja sekoitaa suolat siellä, ja sitten pistää takaisin kiertoon. Näin ala-altaassa olevan tekniikan voi pitää mukana kierrossa vedenvaihdon ajan. Itse ainakin sekoittelen suolaa aika pitkään.
Itse en ole nähnyt luonnossa koralleja laskuveden aikana veden pinnan päällä, mutta varmaan niinkin saattaa jossain käydä.
Oma ideaali systeemi olisi sellainen, missä olisi ylimääräinen n. 10-20% koko veden määrästä vetävä pönttö, jonka voisi ottaa pois kierrosta -> täyttää makealla vedellä ja sekoitaa suolat siellä, ja sitten pistää takaisin kiertoon. Näin ala-altaassa olevan tekniikan voi pitää mukana kierrossa vedenvaihdon ajan. Itse ainakin sekoittelen suolaa aika pitkään.
Itse en ole nähnyt luonnossa koralleja laskuveden aikana veden pinnan päällä, mutta varmaan niinkin saattaa jossain käydä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Jeps, tuon kannalla minäkin olen. Itselläni on ala-allas täynnä kiveä joten en sitäkään voi tyhjentää.... Ja pääaltaassa korallit lähes pinnassa joten sieltäkään en voi tyhjentää kovinkaan paljoa... Jonkinlainen sumppu pitäisi kiertoon lisätä jotta saisi vedenvaihdot hoidettua kunnolla.Silakka kirjoitti: Oma ideaali systeemi olisi sellainen, missä olisi ylimääräinen n. 10-20% koko veden määrästä vetävä pönttö, jonka voisi ottaa pois kierrosta -> täyttää makealla vedellä ja sekoitaa suolat siellä, ja sitten pistää takaisin kiertoon. Näin ala-altaassa olevan tekniikan voi pitää mukana kierrossa vedenvaihdon ajan. Itse ainakin sekoittelen suolaa aika pitkään.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Mulla on ala-altaassa tällä hetkellä pelkästään vettä. Siirsin sieltä viimisetkin kivet pääaltaaseen viikonloppuna. Mikset majis tee samaa temppua, helpottaa vedenvaihtoja aika paljon. Silakka, mitä väliä sillä on jos tekniikka joutuu odottamaan vedenvaihtoa. Eipä noi vedenkiertopumput paljon ota nokkiinsa suolapitoisuuden muutoksista 

Ei tietty mitään, jos homma hoituu nopeasti. Puhuinkin tässä vaan omasta kokemuksesta, kun toi vaihtaminen venähtää usein aika pitkäksi operaatioksi (=parhainmillaan pari päivää vedet sekottumassa)mikkokoo kirjoitti: Silakka, mitä väliä sillä on jos tekniikka joutuu odottamaan vedenvaihtoa.

Joo, pitää muistaa totuttaa nemikkokoo kirjoitti: Eipä noi vedenkiertopumput paljon ota nokkiinsa suolapitoisuuden muutoksista![]()

Ei varmaan muuta kuin ajan puute / laiskuusjanhalo kirjoitti:Onko siihen jokin syy, että vettä pitää sekoitella useampia päiviä? Vartin hämmentelyllä jo ihan kirkasta.

Liruttelen tota ro-vettä saaviin, tartten 2 saavillista tohon muuttolaatikkoon jota käytän vedenvaihdoissa. Eli tässä kestää hetki, ja usein noi saavilliset saan kasaan eri päivinä (jos vaikka on pesukone päällä välissä tms).
-
- Junior Member