co2 ja määristä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ratflink
Starting Member
Starting Member

co2 ja määristä

Viesti Kirjoittaja ratflink »

eli 200l tankkiin riittääkö 1kpl 1,5l kiljupullo vai pitääkö ola useampi?
käytän seran co2 reaktoria se jossa on sisäänrakennettu kuplalaskuri sen pitäisi riittää 400l tankkiin asti mutta kuinka paljon uskaltaa laittaa hiilidioksidia?
anttipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Tuo selvinnee vain kokeilemalla. Tarvittavien pullojen määrähän riippuu tavoiteltavasta Co2-pitoisuudesta, kasvien määrästä, pintavedenkierron määrästä, liivatehiivatteen sekoitussuhteista ja käymisvauhdista/-lämpötilasta, levittimestä jne. Minä kokeilisin varmuuden vuoksi aluksi vain yhdellä pullolla ja lisäisin sitten tarvittaessa toisen.

Minä en saanut hiivatteitani kunnolla käymään ollenkaan. Pitkän tappelun jälkeen ostin painepullosysteemin, mutta kuten täällä monet voivat todistaa, kiljusysteemikin voi oikein toimiessaan olla täysin riittävä. Ainakin tulee halvemmaksi. Miinuspuolina sitten käymisen epätasaisuus ja yleinen säätäminen.
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
Kastanja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kastanja »

Näissä hiilidioksidi jutuissani olen ihan aloittelija, ja monessa muussakin. [;)]
Innostuin tuossa eilen täältä löytämieni mainioiden ohjeiden mukaan rakentamaan tuommoisen "kiljutönikkähärpäkkeen" litran purkeista ja hohkakivestä, letkusta. Mömmön tein ohjeiden suuntaisesti.. määriä pikkusen muuttelin. Tuossa se käydä purputtaa ihan hullun teholla. Kivi näyttää vesilasissa samalta kuin se olisi kiinni ilmapumpussa. :D

Mietin sitä ett, osaisiko joku kertoa, kuinka hiilidioksiidin lisääminen veteen vaikuttaa veden kovuuteen. Laskeeko vai nouseeko pH.
Kyseessä mulla on miljoonakala-allas.. jossa vesi ei saisi laskea liiaksi. Voisinko vaikuttaa jotenkin veteen yhtäaikaa käyttäessäni hiilidioksidia niin ettei kovuus muuttuisi? Opettakaahan vähän aloittelijaa. :)

Kiitos ja iloa kaikkien päivään!
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hiilidioksidin lisäys yleensä tiputtaa pH:ta varsinkin pehmeässä vedessä, mikä taas ei milliesi kannalta ole toivottavaa. Mittaile vetesi kovuusarvot (karbonaatti- ja kokonaiskovuus), ja tarvittaessa nosta niitä esim korallimurskalla tai kipsillä (tätäkin kuuluvat käyttävän, jos en väärin muista). Käytännön toimista voi joku muu kertoa, itsellä ei kokemusta moisesta. Näin pH pysyy vakaampana eikä heilahtele yhtä helposti, vaikka hiilidioksidia lisäisitkin, ja vesi olisi varmaan muutenkin milleillesi kotoisampaa.

Hiilidioksidin määrä vedessä on riippuvainen sekä veden kovuudesta että alkaalisuudesta, tähän voit tutustua esim Varjon kirjasta "100 akvaariokasvia" löytyvän taulukon avulla. Samainen taulukko löytynee haulla täältäkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”