Etsiskelin jo haku-toiminnolla, mutta ihan tyydyttävää vastausta en löytänyt.
Mistä rusot siis erottaa toisistaan? Olen kuullu/löysin tietoa, että uroksen selkäevä olisi jotenkin pidempi, kuin naaraan.. Sain tässä eilen 3 rusoa ja ovat vielä sen verran uusi tuttavuus, etten heitä toisistaan erota. Olisi mukava nähdä esim. sukupuolieroja kuvista, jotta noita omiakin hieman tunnistaisi toisistaan..
Yksi niistä on vielä kovin pieni, joten erot eivät välttämättä näy, mutta kaksi alkaa olla jo sen verran hyvän kokoisia, että toivoisin niistä jo jotain näkyvän.. mahdollisesti myöhemmin olisi sitten helpompi hankkia kyseisiä affenia lisää, kun sukupuolet saisi selville. Kutupari olisi tarkoitus saada aikaiseksi.
Rusokirjoahvenen sukupuolierot?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sukupuolierot ovat hyvin pienet ja helpoitenhan sellaisia löytää pariskunnasta, joka on jo valmis kutemaan. Ulkoisista tekijöistä kannattaa mainita koiraan maitiputki, joka on terävä ja naaraan vastaava eli munanasetinputki on "töpömpi" & paksumpi. Akka on lisäksi pulleampi masusta. Ei-kutuvalmiit kalat ovat valitettavasti aika hankalia määritettäviä 

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Harmillista.. Ajattelin kuitenkin hankkia tuonne vielä muutaman lisää, joten eiköhän sellaisesta porukasta sitten parikin löydy
Ovat yllättävän rauhallisia ja kauniita kaloja, ovat kuin myös tottuneet jo tuijotteluihini melkeinpä nenä kiinni lasissa, eli eivät pahemmin arkaile!
Todella mielenkiintoinen laji, kaikkien näiden seeprakirjoahventen, punakirjoahventen, lippujen, vanteitten ja muiden joukossa
..ehkäpä sitä taas innostuisi kasvattelemaan ahvenia 

Todella mielenkiintoinen laji, kaikkien näiden seeprakirjoahventen, punakirjoahventen, lippujen, vanteitten ja muiden joukossa

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Sukukypsät kirjoahvenet ovat erotettavissa koiraiksi ja naaraiksi.
Siinä auttaa Google; hakusanoilla: venting cichlids
Siinä auttaa Google; hakusanoilla: venting cichlids
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Eiköhän pienestä parvesta ainakin yksi pariskunta synny. Aikamoista, jos eivimpula kirjoitti:Ajattelin kuitenkin hankkia tuonne vielä muutaman lisää, joten eiköhän sellaisesta porukasta sitten parikin löydy

Jeps, kuuluu myös meikäläisen suosikkeihin pienen kokonsa, suht sävyisän luonteensa ja veikeän ulkokuorensakin tähden. Tavattoman miellyttävä otus ja harvemmin kiukkuilee yli äyräiden - yleensä antaa jopa monnisten olla ihan rauhassavimpula kirjoitti:Todella mielenkiintoinen laji, kaikkien näiden...

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Minä ostin noita kaksi eilen. Kauppias sanoi, kun sanoin haluavani mielellään tytön ja pojan, että ovat niin vasta tänne tulleet, ettei hän näistä saa selvää.
Tänään sitten tutkailin niitä, kun vihdoin oli aikaa, ja toinen niistä ikäänkuin "levenee" päähän päin, ja pää ja koko kala onkin edestä/ylhäältäpäin katsottuna paljon tukevamman oloinen kuin toinen, joka on melko tasapaksu. Ja tuolla yhdellä internetsivulla lukee, että koiras on isompi ja rotevampi kuin naaras. Että toivottavasti minulle sitten sattui uros ja naaras
Lisäksi sillä "rotevalla" on jonkinmoinen täplä kyljessä, kun toisella taas ei, enemmänkin raidoiksi niitä voisi sanoa. Toivon, ettei kyseessä ole vain yksilölliset erot. *minun upeaa tieteellistä kieltäni
*
Todella mukavia ja rauhallisia kaloja olleet tähän mennessä. Tosin hiekkapohja tekee niistä hiukan värittömän näköisiä, mutta mitäpä tuosta, kun olen niihin nyt niin ihastunut.
EDIT: On ne sittenkin kaksi poikaa
Luin jostain urosten ottavan joskus toisiaan kiinni leuoista ja "rynkyttävän" toisiaan (epäilyttävä ilmaus), ja tällaisen kohtauksen sitten näin aamusella. Ja toinen näyttää muutenkin hienoista valtaa pitävän, mutta onneksi ei mitenkään kamalan väkivaltaisesti. Mukavia ovat edelleen 
Tänään sitten tutkailin niitä, kun vihdoin oli aikaa, ja toinen niistä ikäänkuin "levenee" päähän päin, ja pää ja koko kala onkin edestä/ylhäältäpäin katsottuna paljon tukevamman oloinen kuin toinen, joka on melko tasapaksu. Ja tuolla yhdellä internetsivulla lukee, että koiras on isompi ja rotevampi kuin naaras. Että toivottavasti minulle sitten sattui uros ja naaras

Lisäksi sillä "rotevalla" on jonkinmoinen täplä kyljessä, kun toisella taas ei, enemmänkin raidoiksi niitä voisi sanoa. Toivon, ettei kyseessä ole vain yksilölliset erot. *minun upeaa tieteellistä kieltäni
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Todella mukavia ja rauhallisia kaloja olleet tähän mennessä. Tosin hiekkapohja tekee niistä hiukan värittömän näköisiä, mutta mitäpä tuosta, kun olen niihin nyt niin ihastunut.

EDIT: On ne sittenkin kaksi poikaa