Paljon kysymyksiä!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

erica
Junior Member
Junior Member

Paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja erica »

Heipsan! Olen uusi jäsen ja aivan totaalisen alkeistasolla [:I]
Omistan 67 litraisen akvaarion, kaloja miljoonakalat 3kpl, neontetra 5kpl, monnisia 2kpl. Luin jostain keskustelusta että millikset ja neonit ei sovi samaan akvaarioon, mun on ainakin pärjänny liki vuoden samassa tilassa.. 8O
Veden pinta muuttuu välillä sellaiseksi hmm miten sen sanois.. Harmaaksi, muuten vesi on kyllä kirkasta.. Hapetusta lisäämällä se häviää, mistä on kysymys?
Miten miljoonakalan poikaset sais säilymään hengissä?
Mitä puuta voi käyttää sisustuksessa?
Mistähän uudeltamaalta saisi kasveja edullisesti? Ilman tauteja.. [;)]
Kiitoksia jo etukäteen!
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Kun pinta muuttuu harmaaksi tai sateenkaaren väriseksi, on siinä silloin bakteerikalvo. Tuo tulee esimerkiksi liikaruokinnasta. Tarkista ruokintasi ja ettei jää syömätöntä ruokaa pohjalle tai pintaan. Jätä se hapetus vaan "lisätyksi" koko ajan. Bakteerikalvon saa pois myös pullolla ja pysyvämmin pintavirtauksen lisäyksellä.

Katajaa oli ainakin tänään akvaarionäyttelyssä käytetty. Omenapuu käy myös, mutta pitää niitä hieman käsitellä. Muut varmaan kertoo enemmän. Suomalaiset puut ei myöskään uppoa millään, eli saa liotella useita kuukausia. Kovia puita ovat. Akvaariokaupoista saa sitten ihan juurakoita, joita ei tarvitse käsitellä muuten kuin pesemällä. Joskus niitäkin kyllä joutuu liottamaan useita viikkoja ennen kuin uppoaa. Minun juurakot on kyllä uponneet suoraan.
Terveisin minä.
erica
Junior Member
Junior Member

Ruokin about 2-3 kertaa max per päivä ja monniset putsaa pohjan hyvin, ett luulen ettei ruokinnasta ole kyse.. Tosin että nyt vaihdoin uuteen ruokamerkkiin sera vipan yleisruoka (akvaarioliikkeestä) , edellinen oli best friend flakes (k-kaupasta [:I] ) Voisko sillä olla jotain merkitystä?
jarppa82
Member
Member

Vaikka ne kalat syökin ne kaikki ruuat mitä sinne laitat, ei tarkoita sitä, että se laitettu ruoka ei sitä vettä saastuttaisi. Kyllä ne kalatkin paskalle taipuu. [;)]
Terveisin minä.
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Mitä puuta voi käyttää sisustuksessa?
Itselläni on katajaa ja omenapuuta. Omenapuu värjää vettä aika voimakkaasti, joten siksikin liotus suotavaa. Myöskin uppoamisen kannalta liotus on melkein välttämätöntä. Katajat kuorin ja liottelin vedessä. Pari viikkoa sain liotella ja sitten upposivat sen verran, että hiekkaan painettuna sain ne pysymään pohjassa. Katajia myös "paistoin" uunissa ennen liottamista. Ei liene tarpeellista, mutta ainakin jotain niitä siinä paistaessa irtosi kun kämpässä oli ihana katajainen tuoksu :D Kaupan "mangrove"juurakoita en ole tarvinnut liottaa, joskin ne kannattaa harjata aika huolella kun niissä usein on aikalailla sellaista irtoavaa silppua.
erica
Junior Member
Junior Member

Se on tullu huomattua :)
Olisko sulla muihin kys. vastauksia?
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Kalojen ruoat aiheuttaa usein rasvaisen kalvon pintaa, reilulla pintavedenkierrolla sen saa pysymään poissa. Suuntaa suodattimen suihku veden pinnan myötäisesti. Onhan sinulla riittävän tehokas sisäsuodatin? Kuinka usein ja milloin puhdistat sisäsuodattimen patruunan?

Miltsivauvat saa pysymään hengissä laittamalla runsaasti kasveja, joiden sekaan piiloutua, olettaen tietysti, että miltsejä löytyy altaasta molempia sukupuolia. Minkälaiset vesiarvot sinulla on eli onko hanavetesi pehmeää ja kovetatko sitä jollain? Minulla ne lisääntyvät aika reippaasti, vaikka samassa altaassa on niinkin ahneita kavereita kuin mustamolleja. Jos asut sopivan matkan päässä, voit saada miltsejä minulta lisää.

Kasveja taas kannattaa ostaa tätä kautta (Myydään-osiosta), riippuen tietysti minkälaisia kasveja etsit. Jälleen mainostan, että minulla on liuskavesisaniaista ´myynnissä 50 senttiä/taimi. Kasvavat nopeasti ja lisääntyvät helposti.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Olisi syytä selvitää mitä monnisia altaassasi on ja jos vetesi on kovaa ne kannattaa ylennsa jättää pois, sämoten neontetrat. Jos vetesi taas on pehmeää niin parasta olisi jos laittaisit millit pois.
erica
Junior Member
Junior Member

Ihan aluksi; mä olen aivan onneton jos puhutaan jostain veden kovuudesta tai pehmeydestä, mut arvot mittasin just eli: nitraatti 25, nitriitti 0, kokonaiskovuus n. 6-10, KH-arvo 3, pH 6,8. Omasta mielestä kuulostaa ihan kivalta.. :)
Suodatin on Eheim 2208, toimii ihan suht. hyvin, edellinen suodatin oli shark, josta en suuremmin tykänny.. Putsaan suodattimen perusteellisesti jokaisen vedenvaihdon yhteydessä..Eli kerran viikossa..
On todella kivaa ett joku jaksaa vastailla täällä, musta tuntuu välil ettei akvaarioliikkees neuvota tarpeeks tai sit ne ei ymmärrä tällaista suomenkieltä vaan ne odottaa että puhutaan asioista tyyliin latinankielisillä sanoilla.. :x
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

erica kirjoitti:Ihan aluksi; mä olen aivan onneton jos puhutaan jostain veden kovuudesta tai pehmeydestä
Tuttu tunne. :) Kannattaa googlen avulla etsiskellä noista vesiarvoista kirjoitettuja juttuja, kyllä ne siitä alkaa valaistua.

Mietin, kun kirjoitit että puhdistat suodattimen perusteellisesti, että mitä tarkoitat? Käsittääkseni liian perusteellisesti ei saa puhdistaa, ettei tapa hyviä bakteereita suodattimesta. Itse kevyesti puristelen suodatinpatruunaa ämpärissä, jossa on akvaariosta otettua vettä.
jarppa82
Member
Member

Voi sen kraanavedessäkin pestä, mutta kerran viikossa on ehdottomasti liian usein. Kerran kahdessa viikossa kuulostaisi paremmalta, eikä silloinkaan vaihdeta vettä samalla kun putsataan suodatinta. Voi käydä niin, että bakteerikanta ottaa nokkiinsa.
Terveisin minä.
erica
Junior Member
Junior Member

Lievennetään vähän; pesen kerran vkossa sen mihin se kaikki pa..a kerääntyy ja sit about joka toinen vko avaan hela hoidon ja putsaan kokonaan. Ihan juoksevan raanaveden alla.. Ei oo kyl edes käyny mielessä et pitäis harvemmin, mut voisihan tuota kokeilla. :)
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Vesiarvosi suosivat enemmän pehmeän ja happamemman ystäviä, joten miljoonakalat kannattaa lahjoittaa pois.
erica
Junior Member
Junior Member

Oon sitä vähän miettinytkin :( Ne on kyl ihan kivasti pärjänny tuossa puolisen vuotta (?), tehny vauvakaloja.. Ne on kaikenlisäks niin pirun sosiaalisia, söisivät kädestäkin [;)]
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Kalat voivat vaikuttaa viihtyvän, mutta siirto sopivampaan veteen kannattaa. Etkö voisi hankkia niille omaa allasta, niin huomaisit itsekin eron? Sellainen 70-80-litrainen olisi jo vallan sopiva.
erica
Junior Member
Junior Member

On ollu puhetta että pieni myydään pois ja hommattais siskon mieheltä 300 litrainen, huhun mukaan isompi on helpompi ? Kahta akvaarioo en saa mahtuu tähän luukkuun (43neliöö), mutt keittiön pöytä lähtee ja iso akva tilalle.. Ajattelin perustaa sen kokonaan uudestaan, perehtymällä asioihin ensin tarkemmin..
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Lisa »

erica kirjoitti:Omistan 67 litraisen akvaarion, kaloja miljoonakalat 3kpl, neontetra 5kpl, monnisia 2kpl.
Kannattaa valita joko neontetrat tai miljoonakalat. Samaan veteen eivät mene kovin kivasti ja vesiarvosi puhuvat enemmän neontetrojen puolesta. Lisäksi neontetroja on liian vähän, joten jos päätät pitää neonit, niin hanki niille lajitovereita. Monnisten laji tulee selvittää - jos kyseessä ei ole ns. minimonninen, niin joudut valitettavasti etsimään niille uuden kodin. Myös monniset ovat parvikaloja, joten ne kaipaavat lisäseuraa. Jos monniset voivat jäädä, niin siinä vaiheessa täytyy huomioida purkin pohja-aines, jonka tulee olla pehmeää eli vaikkapa rautakaupasta saatavaa puhallushiekkaa.

Toivottavasti saisit sen isomman altaan. 300 litraiseen ammeeseen saa jo vaikka minkälaista elämää hommattua :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hih... Kyllä niitä akvoja aina lisää mahtuu, täälläkin on 44 neliössä jo viisi :D
erica
Junior Member
Junior Member

Hellurei!! Mä tajusin äsken että nää mun kaksi monnista ei ole samaa rotua, toinen on täplämonninen ja toinen on...Corydoras sodalis ? [:I] http://www.scotcat.com/the_cory/species ... eset_b.htm
Lähinnä tuota muistuttaa, vaalean rusehtava pohjaväri..
Yhdessä menevät ihan hyvin, mutta sanokaas onko mitään haittaa että on eri lajiketta?
Ai että kun alkaa kurkkua kuristaa aina kun lukee vastauksia :(

Ollaa tässä kateltu uutta akvaariota, ajateltiin kyllä sellaista isoa.. Mut en ala viljelee nurkkiin useampaa akvaariota :)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

erica kirjoitti:Corydoras sodalis ? [:I] http://www.scotcat.com/the_cory/species ... eset_b.htm
Lähinnä tuota muistuttaa, vaalean rusehtava pohjaväri.. Yhdessä menevät ihan hyvin, mutta sanokaas onko mitään haittaa että on eri lajiketta?
Ei rotu eikä lajike vaan laji [;)] Täällä on suomenkielisiä nimiä monnisille http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm Monniset muodostavat sekaparvia lajista riippumatta, mutta monniset on parvikaloja joten kavereita kaivataan.
erica kirjoitti:Mut en ala viljelee nurkkiin useampaa akvaariota :)
Kun pirulle antaa pikkusormen.. [;)] Kannattaa ottaa heti isompi allas, niin se ei jää ihan heti pieneksi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
erica
Junior Member
Junior Member

Kiitos tosta linkistä! Kävin siellä kattoo kuvia, ja nyt mä korjaan taas että ei se ole se miksi sitä ensin luulin.. [:I] Se taitaa olla verkkomonninen ...
HIHIH... Mut hei, noi on niin samannäköisiä kaikki että mulle pitää suoda hieman sympatiaa...
Laitoin millikset nyt lahjoitukseen sit :cry:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

erica kirjoitti:Hellurei!! Mä tajusin äsken että nää mun kaksi monnista ei ole samaa rotua, toinen on täplämonninen ja toinen on...Corydoras sodalis ?
erica kirjoitti:Kävin siellä kattoo kuvia, ja nyt mä korjaan taas että ei se ole se miksi sitä ensin luulin.. Se taitaa olla verkkomonninen
Mikään näistä lajeista ei valitettavasti mahdu 67 litraiseen altaaseen, joten näistä joudut luopumaan (ellet pian saa hankittua isompaa akvaariota). Ne tarvitsevat mieluiten omanlajista seuraa ja esim. tuollaiseen 300 litraiseen mahtuisi molempia kunnon parvet :P

Muista hankkia lisää neontetroja miljoonakalasten päästyä uuteen kotiin/uusiin koteihin :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
erica
Junior Member
Junior Member

Mua ihan oikeasti alkaa jo ahdistaa nää kommentit.. Silloin ku ostin täplämonnisen niin mulle sanottiin et akvan pitää olla väh. 60 cm pitkä, joten en edes ajatellu et voisi olla ahdasta..
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

erica kirjoitti:Mua ihan oikeasti alkaa jo ahdistaa nää kommentit.. Silloin ku ostin täplämonnisen niin mulle sanottiin et akvan pitää olla väh. 60 cm pitkä, joten en edes ajatellu et voisi olla ahdasta..
Jos kauppiaasi on myynyt sinulle vain YHDEN täplämonnisen tietäen että sinulla ei ole niitä jo parvellista kotona, niin enpä paljon sellaisen kauppiaan puheita muutenkaan kuuntelisi.. Nämä monnisesi kasvavat noin 6-senttisiksi ja yksi karkea yleisohje on että pituutta altaalla pitäisi olla vähintään kymmenkertaisesti rauhallisen kalasen pituuteen nähden. Siihen ohjeeseen 60 cm riittäisi mutta monniset haluavat ympärilleen parven (mitä enemmän, sen parempi) ja silloin ne luonnonmukaisesti liikkuvat lähes koko ajan tonkien hiekkapohjaa. Tähän kirmailuun kuusisenttisille kaloille 60 cm pitkä allas voi olla turhan nafti. Monnisille merkityksellisempää on altaan pohjapinta-ala kuin sen yhden sivun pituus.

Sinällään ymmärrän, että ihmisten neuvot ja mielipiteet täällä luultavasti eroavat kovastikin kauppiaan puheista ja se voi olla aluksi hämmentävää [;)] Kauppiaalla voi olla ne motiivit mitä kauppiailla yleensä on, täällä taas ihmiset ovat (yleensä :roll: ) enemmänkin kiinnostuneita eläinten viihtymisestä ja luonnollisesta käyttäytymisestä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
erica
Junior Member
Junior Member

Mä ostin kaksi kpl monnisia ekaks, ei ollu mitää havaintoa että ne on parvikaloja.
Sitte mulla oli partamonni, joka ei sit digannu näistä vaan terrorisoi ja imeskeli toisen pyrstön pois. Tää toinen sit kuoli ilmeisesti johonki tulehdukseen ja sit kävin ostamassa tän uudemman monnisen joka nyt sitte onkin eri rotua, koska ulkomuistista ajattelin että tuollainen se vanhakin on.. :? En mä sit sen enempää oo vaivannu päätäni asialla kun ne ekasta päivästä lähtien on ollu ku paita ja peppu :)
Voin saada pientä kritiikkiä seuraavasta lausahduksesta, mut mun mielestä täällä on aika paljon sellaisia kaikkitietäviä ihmisiä, jotka neuvovat vain siksi, että saavat vinoilla toisille.. Enkä nyt tarkoita niitä henkilöitä jotka mulle on vastannu, yleisestikin on monta eri tapausta joiden kirjoitusta oon tulkinnu ennemmin vi''uiluna kuin neuvona..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”