Levää ja nyt melalehtiruttoa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
string81
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Levää ja nyt melalehtiruttoa

Viesti Kirjoittaja string81 »

Akvaario on n.140l 80p*45k*40l. Yksi 18W osram fluora valo sitä ennen oli sylvania aquastar (tiedän että tarttisi kai enemmän mutta raha esteenä ja voinut hyvin jo muutaman vuoden tuollakin). Eheim 2010. Arvot NO3+ 20 NO2-0 GH75ppm KH80ppm pH6.8 testi liuskalla. Olen koittanut saada KH:ta vähän ylös ja olen lisäillyt teelusikallisen NaHCO3:ta viime vedenvaihtojen yhteydessä. GH:takin tarttisi varmaan vähän nostaa.

Vettä vaihdan 40l kerran viikossa. On Seran kasvilannoitenestettä jota pistin kunnes ajattelin että siitä kenties on apua vain leville ja sitten Seran vedenparannus ainetta. Ruokin kerran kaksi päivässä katkarapupelleteillä, TetraPro hiutaleilla tai pakastesekoituksella.

Kaloina 15 kardinaalitetraa, yksi rubiinitetra (vanhasta parvesta 8v), ja kaksi piikkisilmää. Pari isoa kalaa siellä oli aiemmin mutta ne annoin pois. Nyt olisi tarkoitus hankkia lisää kaloja.

Muutin muutamia kuukausia sitten. Ensin kaikki meni ihan hyvin. Levää alkoi toki vähän tulemaan mutta kun aurinko paistaa ilkeesti tuohon tankkii osan ajasta (jolle en voi mitään kun ei ole muuta paikkaa) niin se kai oli oletettavissa. Olen sitä peitellyt kun olen muistanut. Yksi tetra on kuollut mutta kun ne on joku 5v niin en ajatellut sen olevan mitenkään hirveää muut kalat kai voi ihan hyvin.

Nyt tuolla tankissa siis on ongelmana ärsyttävä kasvien lehdistä lähtevä liehuva levä. Aiemmin niissä oli jotain piilevää? joka peitti lehdet mutta sitä ei enää. Levän nyt kestän mutta nyt minulle on ilmeisesti iskenyt melalehtirutto minun puna- ja tavallisiin? melalehtiin. Karvalehteä myös kun olen pienemmästä akvaariosta koittanut istuttaa tuonne niin siitä vaan lehdet lähtee ja ei suostu pysymään pohjassa vaikka toisessa akvaariossa se kasvaa kuin rutto. Konnanputkikaan ei näytä kivalta. Ainut mikä ehkä voi paremmin on jaavansaniainen joka on kasvanut saman kannon päällä jo vuosia.

Melalehdet ovat oireilleet ainakin viikon tavalliset ennen niitä punertavia. En haluaisi että ne menettää kaikki lehtensä ja en uskalla hankkia uusia kaloja jos ei tuo allas ole kunnossa. Mikä siis voi olla ongelmana? Lampun vaihto (n.1kk sitten)? Kalojen väheneminen? Ja mitä voin tehdä että kasvit voivat paremmin tai eivät ainakaan huonone. Nyt vain tarkalla silmällä huomaa ongelman.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Miksi haluat nostaa kovuuksia? Kuitenkin sinulla on pehmeässä vedessä eläviä kaloja ja pH on hyvä, korkeampi ei ainakaan saisi olla.

Sanoit muuttaneesi pari kk sitten. Miten toimit muuton yhteydessä ja millainen pohja-aines sinulla on? Hiekka vai sora? Oletko käyttänyt pohjalannoitteita? Monestihan muutossa tasapaino häiriintyy kun veteen liukenee pohjasta ravinteita.

Kun lopettaa lannoittamisen, huonontaa kasvien kasvua ja näinollen itseasiassa levät vaan innostuvat enemmän. Eli suosittelen jatkamaan lannoitusta. Alkuun voi aloitella hieman pienemmällä annoksella kunnes kasvit taas lähtee kunnolla kasvamaan.

Melalehdet alkaa kasvaa sen melalehtirutonkin jälkeen eli ei kannata poistaa juurakkoja. Omat melalehteni sain aikoinaan sulamaan laskemalla vaihtoveden suoraan niiden päälle, rutto kun aiheutuu olosuhteiden äkillisestä muutoksesta.
string81
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja string81 »

KH:ta nostin koska pH oli laskenut alemmaksi (6,2) kuin mitä se oli yleensä ollut (6,8). Veden puskurointu kyky (KH) oli siis laskenut jostain syystä. GH:ta nostaisin koska suunnittelemani kalat eivät tykkää ihan niin pehmeästä vedestä.

En käyttänyt pohjalannoitetta kasveille muutossa. En pessyt soraa paljoa ja käytin Seran Nitriveciä. Pohja on semmoista akvaariosoraa. Olen ajatellut vaihtaa sen hiekkaan kun monnisia haluisin mutta en jaksaisi kun juuri muutin ja silloin en tiennyt että semmoista edes voi pistää (pitkä aika kun viimeksi olen akvaarioista lueskellut). Kasvit kuitenkin kasvoivat ihan hyvin kunnes nyt sitten eivät.

Koitan nyt tuota lannoitetta sitten pistää jos se estäisi noitten kasvien sulamisen.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

string81 kirjoitti: Koitan nyt tuota lannoitetta sitten pistää jos se estäisi noitten kasvien sulamisen.
Siihen sulamiseen tuo lannoitus tuskin vaikuttaa, mutta ainakin alkavat sitten kasvaa paremmin uutta kasvua. Jos pH on ollut alhainen ja pompannut sitten vedenvaihdon yhteydessä (ja kH:n nostossa) korkealle, sekin on jo sellainen muutos että melalehdet saattavat sulaa.
Muista poistaa sulavat lehdet jotta eivät pilaa vettä. Toivotaan että siitä vielä lähtevät kasvuun!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”