63-litraisen akvaarioni uudet asukkaat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jenni-90
Starting Member
Starting Member
Viesti:

63-litraisen akvaarioni uudet asukkaat?

Viesti Kirjoittaja Jenni-90 »

Olin ajatellut tällaista kalastoa:

Taistelukala
10 mustaneontetraa
4(-5) (vähän sitä sun tätä)monnista

Tällä hetkellä akvaariossa on 2 täplämonnista, eilen eläinkaupasta ostettuja sekä 3 kardinaalitetraa, mitä vanhasta parvesta on jäljelle jäänyt. Akvani pH on aina ollut 7:n tuntumassa, kovuudesta en tiedä. Tuosta taistelukalastakaan en ole ihan varma, mutta kertokaa viisaammat sopiiko se akvaan monnisten ja mustaneontetrojen kanssa :). Akvaariossa ei ole nyt kovin paljoa kasveja, mutta aion hankkia lisää. On niitä nytkin aika lailla tarpeeksi, mutta akvaario on mielestäni kauniimpi kun siellä on paljon kasveja. Ei tietenkään saa olla täynnä, että kaloillekin jää tilaa. Avoimiakin paikkoja pitää olla. Monnisista yksi kauneimmista on mielestäni leopardimonninen...

Suositelkaa, neuvokaa...
Älä tee niin kuin minä teen vaan tee niin kui minä sanon.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei!

Mielestäni mustaneontetrat ja taistelukala sopivat hyvin yhteen. Monnisten sijasta suosittelisin mielenkiintoisia piikkisilmiä, koska monniset tarvitsisivat 6 hengen parven ja muutenkin hiukan isomman altaan. Joku pienemmäksi jäävä monninen voisi sopia kyllä, mutta valitettavasti en muista tähän hätään esim. kääpiömonnisen suosimia lämpötilaarvoja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Monniset ovat parvikaloja, kaksi yksilöä on auttamatta liian vähän, neljäkin siinä ja siinä. Mieluiten vähintään se kuusi yksilöä, kuitenkin enemmän jos vain mahdollista. Noin pienessä altaassa se ei oikein ole mahdollista. Varsinkin kun näiltä veijareilta vauhtiakin riittää kunhan siihen annetaan edellytykset.

Lisäksi esim. täplämonninen vaatii mieluummin viileämpää vettä kuin taistelukala. Kuten JukkaV tuossa sanoikin, piikkisilmät soveltuisivat paremmin.

Mites olisi vaikkapa seuraavanlainen kalasto:

1 taistelukala (koiras tai naaras)
10 mustaneontetraa
6 piikkisilmää
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Apinointia, mutta kerran vielä: 63 litrainen allas on valitettavasti liian pieni tavallisille monnisille, joten täpliksille pitäisi etsiä jostain isompi asumus. Täplät ovat myös parvikaloja, joten niitä pitäisi olla ainakin 6 kpl.
Muuten ajatukset tulevasta kalastosta (taistelukala sekä parvi mustaneontetroja) kuulostavat ihan hyviltä. Joskus mustaneonit osoittavat jonkinlaista kiinnostusta taistojen liehuvia eviä kohtaan, mutta harvemmin näin.

Jos kaipaat pohjalle jotain elämää, niin vekkulit piikkisilmät sopisivat tai miksei muutama ahkera leväkatkakin.

Kuinka vanhoja nämä pyttysi kardinaalitetrat ovat? Entä onko altaassa pohjalla millaista ainesta?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Jenni-90
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenni-90 »

Ai niin... Unohdin mainita. Akvaariossa on myös yksi leväkatka. Pohja-aines on sitä "ihan tavallista akvaariosoraa". Kerrankin onnistuin suunnittelemaan kalastoa, ainakin jos mukaan ei lueta pohjakaloja mukaan :mrgreen:. Yleensä kun olen suunnitellut jotain ja ehdottanut sitä, ja sitten haukuttu pataluhaksi (ei näillä palstoilla). Kun useissa kirjoissa sanotaan täplämonnisista, että ne tarvitsevat vain 50-litraisen, niin menin uskomaan sitä... Ja kun sain ekan akvani, minulle myytiin 2 kuparimonnista, sanottiin että pärjäävät hyvin kahdestaan... :roll:
Älä tee niin kuin minä teen vaan tee niin kui minä sanon.
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Jenni-90 kirjoitti:Kerrankin onnistuin suunnittelemaan kalastoa, ainakin jos mukaan ei lueta pohjakaloja mukaan :mrgreen:.
Miksei niitä luettaisi? [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jenni-90 kirjoitti:Pohja-aines on sitä "ihan tavallista akvaariosoraa".
Voisitkohan vaihtaa pytyn pohjamateriaalia kalaston uusimisen yhteydessä? Hiekka on noille pohjaviipottajille parempi masujen ja viiksien kannalta eikä kasvitkaan tykkää kyttyrää. Hiekkapohja on myös helppohoitoisempi, kun ei tarvitse lapota ja kasveille suunnatut pohjalannoitteet pysyvät kivasti tiiviimmän aineksen uumenissa.
Jenni-90 kirjoitti:Kun useissa kirjoissa sanotaan täplämonnisista, että ne tarvitsevat vain 50-litraisen, niin menin uskomaan sitä... Ja kun sain ekan akvani, minulle myytiin 2 kuparimonnista, sanottiin että pärjäävät hyvin kahdestaan
Noh, kirjojen tiedot ovat yleensä ajoilta kilpi & miekka, samoin myös valitettavan monen kauppiaan tiedot :o
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”