Kaksi ocellarista ovat nyt majailleet 130 litraisessa kodissaan parisen viikkoa ja tuntuvat viihtyvän hyvin, mutta eilen yöllä tapahtui erikoinen episodi.
Tulin kotiin joskus kahdentoista jälkeen ja laitoin valot päälle. Vilkaisin kaloja ja näyttivät ihan rauhallisilta. Oli mennyt viitisen minuuttia kun isompi ocellariksista alkoi pitää meteliä porskuttamalla ihan veden pinnalla. Se teki sitä vielä pari kertaa kunnes yhtäkkiä hyppäsi n. 10 cm ylös vedestä ja tipahti alas akvaarion lasireunukselle. Laitoin sen siitä äkkiä takaisin veteen mutta 10 sekunnin päästä se hyppäsi taas samaan paikkaan ja törkkäsin uudestaan takaisin, tämän jälkeen tilanne rauhoittui.
Mikäköhän kumma sen mahtoi hermostuttaa? Olen huomannut että noilla on tapana levätä tai nukkua öisin uimalla rauhallisesti virtaa vastaan samassa paikassa. Tuli mieleen että onko mahdollista että olisin valoillani herättänyt tuon toisen kalan ja se otti siitä pulttia? Muita kaloja akvaariossa ei ole. Tuolla isommalla on tapana hieman härnätä näykkimällä pienempää ocellarista, en tiedä kuinka normaalia se on.
Olen miettinyt että pitäisikö vähentää yöksi hieman virtausta, mulla on pumppuina kaksi 1000 litraista Maxijettiä, toinen on 30on/30off ajastettuna. Pitäisikö tuo ajastettu pumppu sammuttaa kokonaan yöksi että saisivat lepäillä rauhassa? Noiden Maxijettien puhallus on niin pistemäinen että saavat aika kyytiä kun uivat pumpun editse.
Omituinen ocellaris
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Ehkäpä se otti pulttia kin herätit sen!
Mun berculakset nukkuvat silikoni vuossa ihan tyytyväisinä nojaillen.
Tuollainen käytös isommalta ocellarikselta on minun mielestäni normaalia koska isompi on "naaras" joka pomottaa ja kertoo missä kaappi seisoo "koiraalle".![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mun berculakset nukkuvat silikoni vuossa ihan tyytyväisinä nojaillen.
Tuollainen käytös isommalta ocellarikselta on minun mielestäni normaalia koska isompi on "naaras" joka pomottaa ja kertoo missä kaappi seisoo "koiraalle".
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Calo anor na ven
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
-
- Senior Member
- Viesti:
Kröhöm... onneksi tuo pätee vain eläinkunnassaFisutytteli kirjoitti: Tuollainen käytös isommalta ocellarikselta on minun mielestäni normaalia koska isompi on "naaras" joka pomottaa ja kertoo missä kaappi seisoo "koiraalle".
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei täällä häiritse valot, ei olkkarin eikä altaan jos ne päälle laittaa vaikka sitten keskellä yötä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kerran aloin säätämään jotain akvaariossa keskellä yötä ja lämäsin muutaman pilkkopimeän tunnin jälkeen täydet valot altaaseen päälle.
Kalat heräsivät tähän normaalisti, mutta kun puolentunnin päästä sammutin valot uudelleen, chromikset sekosivat totaalisesti!
Ne uivat päättömästi ympäriinsä pimeätä allasta täysi paniikki päällä. Seurasin niiden päätöntä säntäilyä tunnin tai kaksi, jotta pelastaisin uloshyppääjät takaisin altaaseen. Kukaan ei hypännyt ja säntäily ei ottanut laantuakseen, niin väsymys vei voiton ja menin nukkumaan.
Elis, ainakin itselläni vuorokausirytmin sotkeminen ei ole hyvästä!
Kalat heräsivät tähän normaalisti, mutta kun puolentunnin päästä sammutin valot uudelleen, chromikset sekosivat totaalisesti!
Ne uivat päättömästi ympäriinsä pimeätä allasta täysi paniikki päällä. Seurasin niiden päätöntä säntäilyä tunnin tai kaksi, jotta pelastaisin uloshyppääjät takaisin altaaseen. Kukaan ei hypännyt ja säntäily ei ottanut laantuakseen, niin väsymys vei voiton ja menin nukkumaan.
Elis, ainakin itselläni vuorokausirytmin sotkeminen ei ole hyvästä!