Kalvo pinnalla, missä vika?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tilli
Junior Member
Junior Member

Kalvo pinnalla, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tilli »

Siirsin kalat ja muut roippeet 200 l altaasta 325 altaaseen, lisäsin samalla puhallushiekkaa ja suodatusta (nyt tetratec 1000l/h, fluval 4+ sekä Eheim 2226, eli ainakin vesi kiertää).

Jonkun mokan olen kai tehnyt, koska voimakkaasta pintaveden kierrosta huolimatta veden pinnalla on vahva (rasva?)kalvo. En ole mielestäni ruokkinut sen enempää kuin ennen. Mitä tehdä? Lisäksi yksi herkemmistä kaloista alkoi viettää aikaansa vain sisäsuodattimen alla, kohta varmaan henki pois :cry: .
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuon kalvon voi tilapäisesti poistaa vanhalla sanomalehdellä, jonka levittää kalvon päälle ja lehden kastuttua vetää se ja kalvon pois.

Pysyvä apu tulee pintaveden liikkeestä, joka kun on riittävän voimakas vetää kalvon ryppyyn ja estää siten sen muodostumisen. Siis vedenpintaan lisää liikettä. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Itse en saanut sanomalehdellä sitä kalvoa mihinkään. edes väliaikaisesti.

Ota tyhjä ja puhdas pullo. Laita se pystyssä veteen, niin, että pintavettä valuu pulloon hiljalleen. Kalvo imeytyy aika nopeasti pulloon. :mrgreen:
Terveisin minä.
tilli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilli »

Nuo kaikki mainitsemani suodattimet on suunnattu hyvin lähelle pintaa, jopa niin että vesi hiukan pärskyy. Tuo rasvainen pintakerros on vain hyvin sitkeää laatua, en saa sitä ainakaan noin pois. Pyörii vain vauhdikkaasti. Raikkaan veden tila on Eheimin suihkuputken luona. Täytyy kokeilla sanomalehtiä, mutta olen huolissani, enteileekö tämä jotakin pahempaa ongelmaa.
Kai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kai »

Itselläni oli täsmälleen sama ongelma vielä viikko sitten. Vedenvaihdon jälkeen kalvo katosi, mutta parin päivän kuluttua tilanne oli taas ennallaan. Olen myös vaihtanut akvaariota hiljattain ja sama rasvakalvo-ongelma oli edellisessäkin altaassa. Kaikenlaista konstia tuli kokeiltua tuloksetta, pintaveden virtauskin oli mielestäni riittävä.

Valastuksen muutos oli ilmeisesti minulla tekijä joka sai kalvon katoamaan, koskapa rasvakalvo hävisi pian valotauon käyttöönoton jälkeen. Valot palavat nyt yhteensä 10 h/vrk ja keskellä päivää on 2:n tunnin valotauko. En tiedä mistä oikeastaan oli kyse, levistäkö? Pääasia kuitenkin on että vedenpinta on nyt puhdas.
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Itse olen taas huomannut, että tuollaisen kalvon saa häviämään ilmakuplien avulla. Eikä todellakaan tarvitse olla mikään kunnon ilmastin, kunhan muutama kupla tulee.
Itsellä kiertovesipumpun letkulta pikkuinen "pilli" 45° kulmassa ylöspäin, jolloin tuo "suihku" tippuu "korkealta" veteen aiheuttaen ilmakuplia.
Jounih
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jounih »

Havaitsin muovisen pienisilmäisen teesiivilän hyväksi laitteeksi kalvon poistamiseen. Sillä kun vetää vedenpintaa pitkin niin kalvo jää siivilään ja vesi menee läpi. Toimii hyvin myös pikkulimaskan harventamisessa.
Apparently from the great wall of China you can see the moon.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Siis tosta lehden kanssa poistosta, niin voinko vaikka ihan tän päivän hesarin kanssa poistaa sen?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei mielellään, koska siinä on kovin tuoretta vielä tuo painomuste, muuta jo muutaman päivän vanhalla käy. Lehteähän ei kauaa tuossa pinnassa lioteta! [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Taisin aikoinaan omastani pintakalvon imuttaa talouspaperiin. Imee tehokkaammin enkä pelännyt mahdollisesti liukenevia myrkkyjä. Päättelin että talouspaperi on ehkä tarkempi kemikaalien suhteen kun on elintarvikkeiden kanssa lähemmissä tekemisissä kuin sanomalehti eikä ole sitä mustetta.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”