Vielä jalustasta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tepi kirjoitti:Huomasin että myivät puukeskuksesta vanerin, joka nousee molemmista päädyistään pari millimetriä.. Tietenkin kun siihen akvaarion laittaa päälle niin se painuu tasaiseksi.
Ei välttämättä. Minulla oli ulkona halkopinon päällä säilytettyä 14 mm filmivaneria, joka oli aika vääntynyt. Asetin sen juuri noin että päät olivat ylempänä, mutta tosin vain millin. Vanerin alla on toinen vaneri, koivuvaneri 23mm. Vanerien välissä näkyy päissä vieläkin rako, vaikka on ollut jo varmaan puoli vuotta tuossa. Retkipatjassa sen sijaan näkyy tuo ero eli päissä se on enemmän littanana.

Toinen vaneri oli enemmän vääntynyt, ihan kiero. Sisällä se ihmeesti kyllä oikeni itsestään ja oli sen verran suora jo etten enää paljoa huolehtinut sen laitossa nyt toisen akvaarion alle. Akvaariot ovat 250 ja 230 litraiset.

Edit: korjattu millimetri [;)]
Viimeksi muokannut 111na, 16:40, 26.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tepi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Onpas uskomatonta.. Kyllä tuohon nyt täytyy luottaa kun tulee retkipatjakin väliin. Heitän muuten hanskat tiskiin. Kuinkas muuten valmiiks kieroja myydään? Käsitykseni on ollut, että kun uuden ostaa niin se on suora...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Toispuoleinen kosteus voi tehdä tuota. Saattaa siis yhtälailla oietakin.

Kun kokeilen tuosta päästä, levy taipuu hyvinkin kevyesti niin että se rako häviää.

Filmivanereita on useita laatuja eri käyttöihin, mutta kuka niistä nyt tietäisi. Sanoi vain myyjä.. Nämä minun ovat betonivaluihin käytettäviä. Akvaarion mukana tullut pinnoittamaton koivuvaneri on kalliimpaa ja norsunkestävää, kaikkein jäykintä. Siis samanvahvuisenakin.

Mutta nämä viimeiset ihan kuulopuheita vain. Ken tietää. :?
Tepi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Sulla ne vanerit on akvaarioitten alla ilmeisesti koverasti? Ite kokeilin ja kun seisoin toisessa päässä, ei rako mennyt millään kiinni! Tuskin sitten akvaarionkaan kanssa..

Kokeilin kuperasti ja se on keskustasta ilmassa, mutta kun menee päälle istumaan niin jo on parempi.. Nyt reunat ovat kiinni harkoissa.
En sitten tiedä kuinka päin laittaisi ton vanerin tohon..? Ilmeisesti näin ku se nyt on siinä?
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Minkähintaista 30 mm filmivaneria olette ostaneet / nähneet? Omastani maksoin 17 euroa, palan koko 2 m x 60 cm. Kohtuuhintaista mielestäni. 40-millinen samankokoinen maksoi vain 3 euroa enemmän.
ronsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ronsu »

liina kirjoitti:Toispuoleinen kosteus voi tehdä tuota. Saattaa siis yhtälailla oietakin.
Vanerilevyillä on tapana virua käytössä, eli jos levy on tuettu vain päistään, levy alkaa ajan kuluessa enemmän tai vähemmän roikkua keskeltä. Tämä siis silloin, kun levy asennetaan lappeelleen (syrjän suunnassa viruminen on vissiinkin pientä tuohon verrattuna). Pelkäänpä pahoin, että tuollainen muotovika ei välttämättä palaudu, vaikka levyn asettaisi toisin päin.
triton
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja triton »

Mä ehdottaisin että käyt paikallisessa puutavara- ja levyliikkeessä ja kysyt onko niillä keittiökalusteiden pöytälevyjä (levyliikkeissä paljon halvempia kuin keittiökalustemyymälöissä). Ovat yleensä n. 30mm paksuja ja leveys 60cm. Pituuksia löytyy joka lähtöön, eri värejä, kestää kosteutta. Ja ennenkaikkea on hyvän näköinen. Eikä maksa paljoa laatuun nähden. Itse ostin omaan jalustaan kirsikan värisen 1,80cm pitkän levyn ja maksoi n.25e.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Hiutale kirjoitti:Minkähintaista 30 mm filmivaneria olette ostaneet / nähneet? Omastani maksoin 17 euroa, palan koko 2 m x 60 cm. Kohtuuhintaista mielestäni. 40-millinen samankokoinen maksoi vain 3 euroa enemmän.
Aika samoissa hinnoissa on Kuopion Puukeskuksella.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Olen lueskellut tätä harkkokeskustelua sekä tätä marjukan aloittamaa.
Mulla on samantapainen suunnitelma kuin marjukallakin, eli 9 harkkoa (15x59x19) kolmeen pinoon. Väliin jäisi siis 2x27,5 sentin rakoa, mikä on ihan hyvä roippeiden säilytystä ajatellen. Tuleva akvaario, 250 litraa, on kooltaan 100x50x50 mallia Juta.

Minun mieltäni painaa nyt lähinnä lattia-jutut. Kyseessä on 60-luvulla rakennettu kerrostalo ja lattiat (betonia) on vinossa milloin mihinkin suuntaan, sen erottaa aika hyvin lattialistoistakin. Vatupassilla tänään kun tiirailin, niin laitteli sen mihin kohtaan vaan, niin heittoa on. Siinä paikassa, mihin akvaarion olisi tarkoitus tulla, on nyt kirjahylly (Lundia) täynnä kirjoja ja se on kallellaan sekin. Ei paljon, mutta silti. Lattiapäällysteenä oleva muovimatto on todella pehmeää, se painuu hetkessä kuopalle.

Näissä keskusteluissa taitaa monella olla parkettilattia, niinpä ajattelin esittää ihan erikseen tästä omasta tilanteesta käsin tän kysymyksen. Mitä materiaalia/materiaaleja olisi hyvä valita näissä olosuhteissa etenkin harkkojen ja lattian väliin. Mielessä oli, että laittaisin alustat vain harkkojen alle, mutta mikäli tilanne niin vaatii, ei hirvitä laittaa isoakaan levyä. Pelvoittaa kovin, että koko rakennelma romahtaa! Akvaarion ja harkkojen väliin olin kaavaillut sitä paljon puhutta vaneria ja makuualustaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mandinka kirjoitti:Minun mieltäni painaa nyt lähinnä lattia-jutut. Kyseessä on 60-luvulla rakennettu kerrostalo ja lattiat (betonia) on vinossa milloin mihinkin suuntaan, sen erottaa aika hyvin lattialistoistakin.
...
Näissä keskusteluissa taitaa monella olla parkettilattia, niinpä ajattelin esittää ihan erikseen tästä omasta tilanteesta käsin tän kysymyksen.
Minulla on vähän samanlainen viritys, kerrostalo vuodelta 1961 ja muovimatto parketin alla. Sanoisin että kannattaa laittaa se koko altaan kokoinen levy ja tuossa siltikin olisi parempi käyttää samanlaista jalustaa kuin itselläni on metrisen 257-litraisen alla, eli erikoisrakenteinen 8-jalkainen putkijalusta säädettävillä jaloilla. Harkkojalusta minullakin oli aiemmin ja vaikka lopullinen syy siitä luopumiseen olikin iänkaikkinen mureneminen, niin ei sitä kyllä ikinä täysin suoraksikaan saanut.
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

*huokaus* Mitähän tuollanen putkijalkaviritys maksaa? Se ei näytä kovin hyvältä, mutta mikäli se on leca-harkkoja parempi vaihtoehto akvaarion pystyssä tai vaaterissa pysymisen kannalta, niin kaipa mun pitäs sittä se valita. Hkin Akvaariokeskuksessa revitään hiuksia päästä, sen verran olen niitä pommittanut kysymyksillä...

Edittiä: Putket unholaan, harkot on hankittu, alle mäntyä, päälle koivuvaneria, ei mitään styroxeja tai vaahtomuoveja mihinkään väliin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”