Kiekkoallassuunnitelma
Valvoja: Moderaattorit
Minun henkilökohtainen mielipide on että en käyttäisi minkäänlaista lääkettä ennaltaehkäisyyn akvaariokaloilla vaikkakin ne tulisivat useammasta eri paikasta ja joutuisivat harrastajalla samaan altaaseen. Loisista, bakteritaudeista jne on jo tehty ennaltaehkäisevillä lääkityksillä tarpeeksi resistensejä. Vedenparannusaine tuoreesen akvaarioon on sitävastoin suositeltavaa.
Eli ei lääkkeitä akvaariokaloille kuin tarpeeseen, ei ennaltaehkäisyyn (minun mielipide) mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Trv: Timppa
Eli ei lääkkeitä akvaariokaloille kuin tarpeeseen, ei ennaltaehkäisyyn (minun mielipide) mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Trv: Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Joo, hyvä että tulee useampia mielipiteitä kun itsekin täällä arvon suuntaan ja toiseen tätä lääkitysasiaa. Toisaalta tuntuisi hyvältä laittaa se GTonic, jotta voisi säästyä mahdollisilta tautien yhteentörmäyksiltä heti alkuunsa, mutta toisaalta ole jo varautunut henkisesti pahimpaan mahdolliseen, eli kaipa on voimia ottaa vastaan (mahdolliset) pienet vastoinkäymisetkin ja ainahan tosiaan voi lääkitä sitten jos jotain ilmenee. Puolensa ja puolensa tässäkin asiassa
Taidan olla vaan vähän hysteerinen 
-
Tuukkis
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Tämä general tonic jota suosittelin laitettavaksi jos ei ole käytössä karanteeniallasta on desinfioivia ainesosia sisältävä hoitoaine, ei mikään antibiootti. Käsittääkseni aminoakridiinille,akriflaviinille,etakridiinille,metyleenisinille ei ole kehittynyt vastuskykyisiä bakteerikantoja.Aqua-safea kannattaa laittaa samaan aikaan sillä jos ei laita, saattaa esiintyä päätöntä säntäilyä herkempien kalojen kanssa.Syyllinen säntäilyyn on akriflaviini joka ärsyttää joidenkin yksilöiden silmiä.Tähän tuntuisi auttavan tuo vedenparannusaine joka suojaa kalan limakalvoja.Myös altaan valaistusta voi vähentää mikä myös auttaa asiaan.
Itse olen jo useita vuosia käyttänyt tuota menetelmää hyvällä menestyksellä.
Itse olen jo useita vuosia käyttänyt tuota menetelmää hyvällä menestyksellä.
In numbers of ten the power is in one.
Laitetaanpas tämän otsikon alle.
Akvaariomme koko on 140 x 60 (korkeus) x 50 eli reilut 400 litraa. Ja tyhjältähän se näyttää, kun kalastona on:
- 14 kardinaalitetraa
- 8 lyhtytetraa
- 5 perhoskirjoahventa
- 3 partamonnia
- kaarimonninen ja leopardimonninen
- 2 leväbarbia
Montako kiekkokalaa tuohon uskaltaisi laittaa, jos tarkoitus on kasvattaa myös monnisparven kokoa muutamalla yksilöllä? Mitenkäs sitten noiden leväbarbien kanssa, kestävätkö kiekkojen tarvitsemat 30 lämpöastetta? Tai jos lämpötilaa pitäisi esim. 28,5-29 asteessa, kärsivätkö kiekot pudotuksesta? Samalla voisi toivoa kasvien pysyvän paremmin hengissä, tosin jättiläisvallisneriaa pitää nytkin karsia kerran kuussa puoleen
Suodatuksena altaassa on Eheimin 2128 lämpösuodatin ja 2012 sisäsuodatin. Tarvitsevatko kiekot lisäsuodatusta, reservistä olisi pienemmästä altaasta saatavana Eheimin 2026 ulkosuodatin? Luulisin, ettei ainakaan pahaa tekisi.
Lopuksi, jos jollakin on tietoa myytävänä olevista kiekoista (mieluusti poikasia), niin tarjota saa yv:nä tai tähän palstalle. Akvaario on Oulunsalossa, mutta sanotaan että saa olla jokunen sata kilometriä hakuväliäkin, jos kalat vain ovat hyvälaatuisia
Akvaariomme koko on 140 x 60 (korkeus) x 50 eli reilut 400 litraa. Ja tyhjältähän se näyttää, kun kalastona on:
- 14 kardinaalitetraa
- 8 lyhtytetraa
- 5 perhoskirjoahventa
- 3 partamonnia
- kaarimonninen ja leopardimonninen
- 2 leväbarbia
Montako kiekkokalaa tuohon uskaltaisi laittaa, jos tarkoitus on kasvattaa myös monnisparven kokoa muutamalla yksilöllä? Mitenkäs sitten noiden leväbarbien kanssa, kestävätkö kiekkojen tarvitsemat 30 lämpöastetta? Tai jos lämpötilaa pitäisi esim. 28,5-29 asteessa, kärsivätkö kiekot pudotuksesta? Samalla voisi toivoa kasvien pysyvän paremmin hengissä, tosin jättiläisvallisneriaa pitää nytkin karsia kerran kuussa puoleen
Suodatuksena altaassa on Eheimin 2128 lämpösuodatin ja 2012 sisäsuodatin. Tarvitsevatko kiekot lisäsuodatusta, reservistä olisi pienemmästä altaasta saatavana Eheimin 2026 ulkosuodatin? Luulisin, ettei ainakaan pahaa tekisi.
Lopuksi, jos jollakin on tietoa myytävänä olevista kiekoista (mieluusti poikasia), niin tarjota saa yv:nä tai tähän palstalle. Akvaario on Oulunsalossa, mutta sanotaan että saa olla jokunen sata kilometriä hakuväliäkin, jos kalat vain ovat hyvälaatuisia