Kimalaispallokalat saapuivat

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kolli
Member
Member

Kimalaispallokalat saapuivat

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Haettiin eilen 5 kpl kimalaispallokaloja. Altaassahan (180L) uiskenteli tätä ennen 6 kpl sysievämonnisia ja 1 maatiaispartamonni.

Yksi kimalaisista meni tunnin uiskentelun jälkeen akvaarion nurkkaan ja pöllytti itselleen sinne kuopan. Miksiköhän? 8O
Ekan ruokinnan aikana kimalainen nokaisi sysievää kun tämä sattui menemään samaiseen kuoppaan tonkimaan. Muuten on yhteiselo sujunut hyvin, sysievät ja kimalaiset vetävät välillä yhdessä isossa parvessa akvaarion nurkkia ylös ja alas. Partis ei näytä ottavan stressiä uusista tulokkaista, eikä kyllä vanhoistakaan vaikka kuinka viiksettäisivät vierellä :)

Hassu huomio - kaikki kotilot (lähinnä kierteisiä, muutama muunnoslima ja postitorvia) hävisivät välittömästi jonnekin kun kimalaiset laskettiin veteen. Tarkkailtiin fisuja koko ilta eikä ne syöneet kuin yhden. Ennen kimalaisia kotilot olivat näkyvillä lähes koko ajan (sysieviähän ei kotilot vois vähempää kiinnostaa).
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Meillä myös kotilot hävisivät sen siliän tien :D. En myöskään ole pallojen juuri nähnyt niitä mutustelevan, mutta poissa ovat ja minä tyytyväinen :). Yhteiselosta en positiivista voi ainakaan vielä sanoa (perhoskirjoahventen ja kääpiörihmojen kanssa), mutta akva on toisaalta aika pieni. Ehkä sitten kimalaisista tulee sopuisampia kun siirrän isoon.
minä
Junior Member
Junior Member

Re: Kimalaispallokalat saapuivat

Viesti Kirjoittaja minä »

Kolli kirjoitti:Yksi kimalaisista meni tunnin uiskentelun jälkeen akvaarion nurkkaan ja pöllytti itselleen sinne kuopan. Miksiköhän? 8O
Ekan ruokinnan aikana kimalainen nokaisi sysievää kun tämä sattui menemään samaiseen kuoppaan tonkimaan.
Kimalaisista mitäään sen enempää tietämättä: Olen jäänyt siihen luuloon, että pallokalasta riippumatta jokainen saattaa ottaa itselleen ns.oman nukkumapaikan tms. :mrgreen:
Ainakin kasipallo nukkuu joka yö samassa kohtaa kolossaan. Kuoppia se kyllä ei ole kaivellut... mahasta kyllä jää hiekkaan vauhtiviirukuopat.

Ei ne reviirikaloja ole, joten saattoihan se nyppäistä vain ruuanahneisena
tai muuten vain kiukkuissaan.

Minäkin olen miettinyt, että voisiko kotiloilla olla ihan selviytymisvaistoa vai onko se vain sattumaa ettei niitä näy pedon läsnäollessa. Siihen kotiloiden suurenkin määrän tuhoamiseen ei pallokalaloilla kauaa mene. Yön aikanakin voi tapahtua kummia... :twisted:
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Kolli
Member
Member

Tänään onkin sitten ko. kuoppaa "puolustettu" aggressiivisesti kimalaisen puolesta. Olivat hajamieliset monniset taas menneet kuopalle, pallo salamana paikalle ja puskenut monniset pois.

Kuoppa nyt aluksi meinataan peittää hiekalla ja tarkkaillaan löytyykö kimalaisten joukosta yksi häirikkö vai ovatko kaikki juonessa mukana...jatkotoimenpiteet sitten sen mukaan.

Yhdeltä monniselta puuttuu pyrstöstä pallon suun kokoinen pala. Monniakin on pukattu. Ääh :(
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Kolli kirjoitti:Tänään onkin sitten ko. kuoppaa "puolustettu" aggressiivisesti kimalaisen puolesta. Olivat hajamieliset monniset taas menneet kuopalle, pallo salamana paikalle ja puskenut monniset pois.
No vähemmästäkin, jos kerran vaivalla on kuoppa pöllytelty niin pitäähän se saada pitää omana. Meillä muuten kimalaisten kuopantekointo lopahti aika pian, nyt ne vaan pörräävät tai köllöttävät porukassa eivätkä kiusaa ketään.
Yhdeltä monniselta puuttuu pyrstöstä pallon suun kokoinen pala. Monniakin on pukattu. Ääh :(
No evät paranevat hetkessä ja tuo pureskelu mitä todennäköisimmin loppuu hyvin nopeasti kun porukka tottuu toisiinsa. Meillä ei alun jälkeen ole purtu kuin kiusaavia kaloja. Jos joku tulee suusta kiskomaan ruokaa niin saattaa tulla pieni "kostoisku", mutta evänpaloja ei kyllä ole lähtenyt ikiaikoihin. Punapyrstöt sen sijaan purevat ajoittain kimalaisia.

Mika
Kolli
Member
Member

Ilta on nyt mennyt suht rauhallisesti - hätäiltiin toivottavasti turhaan.

Tässä alla linkki videopätkään, jossa pallot ja monniset "tanssivat" keskenään...kuvasin äskettäin. (~11 megaa, kesto 20 sekuntia, avautuu mm. windows media playerillä).

http://www.saunalahti.fi/ollaht/Kalasoppa.mpg
minä
Junior Member
Junior Member

Hih! hauskan näköistä yhteistanssia!

Minkä takia kimalaiset sitten kaivavat kuoppaa alussa? (Eivät ole tainneet kuulla sanontaa ken toiselle kuoppaa kaivaa... :mrgreen: )

Sain tänään kuulla, että kaikki tilamaani kasipallot kuolivat pilkkutautiin karanteenissa. :cry: Eikä tietoa siitä milloin seuraavia saa.
Nyt sitten rohmu ui edelleenkin yksinään ja saa yksin käyttöönsä 170-litraa. Minäkin haluaisin seurailla tuollaista tanssia omassa akvaariossani.

Eikös kimalaisia ole sanottu rauhallisiksi? Eivätköhän nuo hyvin kotiudu ja rauhoitu.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Meillä ei ainakaan kimalaisia voi sanoa rauhallisiksi. Ne pörräävät jatkuvasti ympäri allasta. Ruokaillessa todellisia ahmatteja ja possuja. Sellaista en ole nähnytkään kuin rauhalliset kimalaiset. [;)]
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

minä kirjoitti: Minkä takia kimalaiset sitten kaivavat kuoppaa alussa? (Eivät ole tainneet kuulla sanontaa ken toiselle kuoppaa kaivaa... :mrgreen: )
Eihän ne toiselle kaivakaan vaan itselleen. Etenkään monnisille 8O Eiköhän tuo ole vain sellaisen turvallisen suojapaikan rakentelua. Sitten kun olo on turvallinen, ei tarvitse kaivella.
Eikös kimalaisia ole sanottu rauhallisiksi? Eivätköhän nuo hyvin kotiudu ja rauhoitu.

Kuten Majqua sanoi, ei nuo ikinä ole "rauhallisia". Siinä mielessä kyllä ainakin meillä hyvin kilttejä etteivät kiusaa muita kaloja, mutta hirmuista vipellystä se meno on koko ajan. Harvinaisen mukavia kaloja!

Mika
aguilegia
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja aguilegia »

voikohan muuten kimalaisia ja kääpiöpalloja yhdistää?

minä: voiei.. luulin että olit hakenut ne kun niitä ei näkynyt enää viherkalassa :(
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
Kolli
Member
Member

aguilegia kirjoitti:voikohan muuten kimalaisia ja kääpiöpalloja yhdistää?
Monessa akvaariokaupassa noita näkee samassa altaassa sulassa sovussa.

Mutta olinko tältä palstalta lukevinani, että välillä saa kimalaiset kyytiä kääpiöiltä huolella..?
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mulla on kääpiöitä ja kimalaisia samassa. En suosittele. Kääpiöt syö pääasiallisesti kotiloita ja punaista pakastesurviaista. Kimalaiset kun tottuu saamaan surviaista joka päivä ei muu ruoka kelpaakaan ja hampaat kasvaa kasvamistaan ja niitä saa sitten leikata usein.

Itselläni on noiden lisäksi samassa altaassa vielä punapyrstöpalloja, ne sopivat hyvin joukkoon. Syövät ihan mitä vain. Nyt on kimalaisetkin alkaneet syömään yli vuoden kranttuilun jälkeen myöskin melkein mitä vain.
minä
Junior Member
Junior Member

aguilegia kirjoitti: minä: voiei.. luulin että olit hakenut ne kun niitä ei näkynyt enää viherkalassa :(
Niin.. snif. :cry: no, asialle ei nyt enää voi mitään.
Sinä sitten päädyit niihin kääpiöpallokaloihin?
Kimalaiset vaikuttaa mielenkiintoisilta ja vilkkailta. Pitääpä yrittää ottaa enemmän selvää ko. kaloista.
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Minkä hintaisia nuo kimalaispallokalat on? Haulla löysin jonkun vanhan topicin, ja jos oikein käsitin niin hinta oli 18e/kpl alennuksen kanssa 8O
Vesiarvoissa näyttää hieman "toleranssia" olevan... pH ilmeisesti neutraalin tuntumassa/ hieman happaman puolella, lämpötila 23-26, pehmeä vesi? Mietin vaan, miten mahtaisivat pärjätä tuossa gH 9 d vedessä
Kolli
Member
Member

Hinta tietysti vaihtelee, mutta mitä olen nähnyt niin 16-18 erkkiä on aika normaali pyyntihinta. Siinä tulee kyllä parvelle hintaa, mutta mikäs tässä maailmassa ilmasta on :)

Mjalavalla oli muistaakseni jotain huomioita kimalaisille sopivista vesiarvoista, ainakin kH:lla oli merkitystä boltsien käytökseen.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Jep,

meillä ainakin kimalaisten käytös muuttuu aggressiivisemmaksi jos KH painuu ykkösen tienoille, jolloin pH menee myös jonnekin 6,4-6,6:een. KH 2 tuntuu olevan hyvä, pH on meidän vedessä silloin n. 6,6-6,8. En tiedä miten suhtautuisivat vielä vähemmän happamaan, meillä tuo on korkein pH jossa ovat olleet. Happaman puolella kuitenkin kuuluu olla, näin olen ymmärtänyt.

Mika
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Mites kokonaiskovuus?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

GH 2-3 vuodenajasta riippuen, joskus tippuu lyhyeksi aikaa yhteenkin. En tiedä minkä verran tällä on ko. kaloille merkitystä, en tässä altaassa säädä sitä mihinkään vaan se on mitä kaivosta tulee.

Mika
kantarelli
Member
Member

Maksoin kimalaispalloistani 8e/kpl. Ostin kuusi kappaletta :). Pian pääsevät isoon akvaarioon testaamaan onneaan :D
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kantarelli, mistä ostit kimalaisesi? Sieltä Porvoon joen kupeessa olevasta eläinkaupastako?
kantarelli
Member
Member

Sieltä juuri. Piti tosin tilata ja toimitus kesti aika kauan. Lopputulos kuitenkin odottamisen arvoinen :). Kuusi tervettä ja komeaa palloa
aguilegia
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

menetetty kääpiöpallo

Viesti Kirjoittaja aguilegia »

kimalaiset vaikuttaa aivan upeilta. pistin itse kanssa tilauksen viherkalaan. eivät tosin osanneet sanoa kauanko menee mutta hinta on n 16e :( pitänee ilmeisesti vaan sitten laittaa kolmas allas niille kimalaisille :D montakohan niitä voisi ottaa reilun 100l akvaarioon. mitäs olette pitäneet niilä seurana? lähinnä jotain pohjalle?

tänään menehtyi yksi kääpiöpalloista. eilen illalla veden vaihdon yhteydessä se oli huomaamatta mennyt putkeen ja päätynyt kovan kieputuksen kautta ämpäriin :( tiedä sitten johtuiko se siitä... vai siitä että nuoren altaani arvot eivät ole olleet ihan kohdallaan ja lisäsin veden vaihdon yhteydessä junglen start zymeä. ehkä se on saanut akvaarion pelittämään niin vauhdilla että palloille on yön aikana tullut happi katoa. aamulla ne olivat kovasti kumman oloisia. olin jo ihan varma että kaikki kuolevat, mutta kun valot olivat olleet tunnin päällä niin kaikki olivat normaaleja.. lukuun ottamatta tätä menehtynyttä joka luumuili jossain piilossa.

minä: no kasipalloja on niin rajoitetusti saatavilla ja kun noita altaitakin näyttää riittävän niin.. heh.. (mies ottaa herneen nenään. . koitan keksiä hyviä selityksiä.)

-Annika
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
Kolli
Member
Member

Päivitystä aiheeseen,

viimesten viestien jälkeen on tapahtunut paljon edistystä. Kimalaiset lopettivat monnisten näykkimisen eikä niitä ole sen koommin juuri kiinnostanut muitten kalojen touhut :)

Mutta sitten eilen yksi kimalaisista aloitti jälleen. Se ui jatkuvasti monnisten pyrstöjen perässä ja yrittää näykkiä (ei siis näyki, tai ei ole vielä osunut). Luulisin, että se pystyisi näykkäsemään jos haluaisi. Leikkiäkö tämä on vai saalistuksen esimakua? 8O

(Sama kimu on ollut hyvin kiinnostunut tutkimaan ja näykkimään kotiloita, ei kai se "hölmö" vaan luule monnisia kotiloiksi?)

Anyone?

Edittiä sen verran, että vesiarvot on ainakin KH:n osalta siinä kakkosessa. Ph ~7, nitraattia 10-15 mg/l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”