minä kirjoitti:Jäin miettimään tuota viestiäsi...
ja omana kommenttina:
a.) et osta akvaariokaupasta kaloja joiden huomaat olevan jo selkeästi sairaita.
b.) Pääakvaarioon tullessa taudin kalat lääkitään ja taudista riippuen sama lääkekuuri akvaarioon.. Ei sitä nyt heti desinfioida tarvitse...
c.) kalat sairastuu stressissä, sen vuoksi olisi hyvä alussa laittaa kalat mahdollisimman yhtaikaa.
d.) Karanteenauksen avulla ei koko kalasto sairastu mahdollisesti piilevään kalatautiin.
a) Oletan ja palstan keskustelunkin pohjalta päättelen että jos kalataudin kantajat aina oireilisivat selvästi, taudit eivät olisi kummoinenkaan ongelma. Ongelmahan on se mitä ei ostohekellä näe...
b) Mutta turha lääkitys on aina turhaa lääkitystä. Ainakin ihmisten kohdalla tämä on ongelma esim turhien (ja kesken jätettyjen) antibioottikuurien boostaamissa resistenteissä kannoissa. Turha lääkitys on kallista, stressi kaloille ja oletettavasti häiritsee myös akvaarion tasapainoa.
c) Mutta stressi on sekin jos valmiiksi terve kala saa tartunnan ja joudutaan lääkitsemään.
Niin ja jos minä siihen mattosuodattimeen päädyn (jokin pulju, hukkasin jo linkin, näytti myyvän jotain semmoisia pakettinakin) niin ilmeisesti lääkityksen jälkeinen putsaus on astetta isompi työ...
minä kirjoitti:Mietin sitä, että mikäli sinulla ei ole vielä yhtään kaloja ja saavut kotiisi onnellisena monnisten ja tetrojen omistajana. Laitako silloin nämä kaikki ennaltaehkäisyn nimissä karanteeniakvaarioon? Millä tavalla se eroaa silloin siitä pääakvaariosta? Tai jos laitat karanteeniin vain toiset, niin millä perusteella?

Siten, että ajattelin hankkia lajin kerrallaan esim kuukauden välein, parvi samasta kaupan altaasta karanteeniin ja riittävän ajan (kuukausi?) päästä pääakvaarioon, sitten karanteenialtaan putsaus ja seuraavat kalat kaupasta. Rahallisestikin näppärää, on kuukausi aikaa keräillä rahoja seuraavan parven ostoon mikäli eivät ole ihan "2 euroa / kpl" -hintaluokkaa.

Eikähän tässä kiire ole: jos olen suunnitellut akvaarion hankkimista viimeiset 5 vuotta ja suunnittelen siitä harrastusta likimain 50 vuodeksi eteenpäin, voin kyllä hankkia kalat hitaampaankin tahtiin... Onpahan aikaa jahkata sitä, mitä seuraavaksi hankkii, ja terrorisoida palstaa kysymyksillä erinäisten lajien ominaispiirteistä.
minä kirjoitti:Miksi ajatella helposti kun voi ajatella vaikeastikin?

Niinpä! Näin voi toteuttaa paranoidia luonnettaan. (Ja muista, että siili voitti jäniksen kilpajuoksussa.

)
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.