Kiitoksia vinkeistä.
olen surffannut nettiä paljonkin läpi, ja aina uudelleen se valinta on kohdistunut juuri malawi altaaseen.
Aina kun löydän kivan yhdistelmän kaloja, niin joudun toteamaan, että ne vaativat täysin erilaisen ympäristön - tai sitten itse kalojen hinta alkaa pyöriä useissa kymmenissä euroissa. Eli taitaa värien puolesta tulla nyt kompromissi ja vähän joudun tinkimään kalojen mitoistakin.
Jos uskaltaisin ja olisi varaa, niin valinta olisi varmaankin iso meriakvaario kiekkokaloilla - ja juuri sopivat väritkin olisi löytynyt.
jos kiekkokalat nyt jätetään pois laskuista, niin kalat, joista pidän niin "persoonina" kuin ulkonäöllisesti ja vieläpä mahtuvat jotenkin sellaiseen hinta-haarukkaan, että ei itketä ihan mahdottomasti jos ne tappelun tiimellyksessä pari jäsentä parvestaan tappavatkin, olisivat:
Pseudotropeus saulosi
Pseudotropheus lombardoi
Pseudotropheus sp(?) (mistähän tällaisen nimen kaivoin)
Pseudotropheus demasoni
Intoa, aikaa ja jopa vähän rahaakin löytyy akvaarion ylläpitämiseen. Suolan lisäykset kerran viikossa eivät ole todellakaan mikään ongelma. kyllä sille akvaariolle "hieman" enemmän aikaa löytyy kuin kerran viikkoon.
Huoli on tietysti siinä, että miten aloittelijana hanskaan kaiken ja huomaan ajoissa onko akvaariossa jokin asia vialla. Tuttavapiiristä löytyy akvaarioita useammaltakin ihmiseltä ja olen kuullut kaikenlaista ja varmasti vierihoitoakin saan akvaariolleni tarvittaessa - toivottavasti.
Täällä tuli nyt vähän ristiriitaisia mielipiteitä tuosta helppoudesta ja tietysti vähän huolestuttaa, että onko tuo nyt sitten liian vaikea jos malawi altaan hommaan.
Nyt olisikin kiva kuulla, että miten "sinnikäs ja pitkäjänteinen aloittelija" pärjää noilla kaloilla, mitä noista voi laittaa samaan akvaarioon tai mikä olisi sellainen järkevä yhdistelmä ja lukumäärä jotta eivät tapa toisiaan. Akvaarion kooksi ajattelin alkuun sen 200 litraa, mutta hommaan sitten samantien suuremman, jos se on niillä alarajoilla.
Olen saanut käsityksen, että mitä suurempi akvaario, sitä hitaammin siinä tapahtuu vedessä muutoksia ja näin ollen olisi "helpompi" hoitaa. Pitääkö paikkansa vai onko tuossa sitten vaan enemmän työtä kun on vaihdettavana suurempia vesimääriä?
Mitä kaikkea tarvitsen, jotta saan akvaarion toimimaan ja kalat voimaan hyvin ja paljonko se hyvin karkeasti arvioituna tulisi maksamaan em. kaloille.
kiitoksia jo etukäteen!