arska kirjoitti:Mulla auttoi joskus kalan kiinniotto ja uittaminen makeassavedessä johon lisäsin reilun annoksen akvaariokalojen yleislääkettä 3-5min riittää.
Makeassa vedessä tai yleislääkkeessä (mitä se sitten lieneekään...) pikaisesti uittaminen ei auta pilkkutautiin. Pilkkutaudin parantaminen kestää tosiaan vähintään 3vko, mieluummin vielä enemmän. Tämän jälkeen kun palauttaa (stressaantuneen) kalan akvaarioon, se saattaa (helpostikin) saada pilkun uudestaan. Eli jos lähtee parantamaan pilkkua akvaariosta, täytyy ottaa KAIKKI kalat hoitoon, jolloin pilkkutauti ei löydä uusia isäntiä akvaariosta ja kuolee kokonaan. Mainittakoon vielä että kuparin kanssa sählääminen on erittäin haastavaa ja vaatii päivittäistä mittausta että kuparin määrä on riittävä, muttei kalaa tappava.
Jos tällaisen operaation jälkeen haluat pitää altaasi pilkutautivapaana, KAIKKI mitkä siirrät altaaseesi kaupasta tai jonkun toisen altaasta, täytyy karanteenata kuukauden. Muutoin saatat joutua samaan tilanteeseen ja koko operaatio on ollut turha.
Pilkkutauti mielletään paljon stressiin liittyväksi, eli helpoimmalla pääsee kun järjestää kaloille niin hyvät oltavat ettei pilkku pääse valloilleen. Tällaisissakin olosuhteissa pilkkutauti saattaa olla 'lepotilassa' erittäin pitkään ja iskeä taas stressin lisääntyessä.
Minun vinkkini ovat hyvän, tasaisen vedenlaadun ylläpito (ehkä lisää vedenvaihtoja, jos et jo tee niitä paljon) ja laadukkaan ruoan antaminen. Jos saat jostain hommattua esim. Zoecon/Selcon -rasvahappotuotteita, niin nyt olisi hyvä aika alkaa käyttää niinkin erinomaista tuotetta

.
Viesteihin: 'minä tein näin ja pilkkutauti lähti - siispä se tehosi ainakin minulla', sanottakoon että pilkkutauti tulee ja menee sykleissä. Todennäköisesti seuraava sykli ei ole enää päässyt valloilleen, koska kalan oma puolustus toimi (ei liikaa stressiä), eikä poppakonstin takia
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.