Onko akvaariossa oleva koralli oikeaa?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Onko akvaariossa oleva koralli oikeaa?

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

Onko merivesi akvaarion koralli oikeaa korallia? Jos on niin mistä sitä hankitaan, minun käsitykseni mukaan korallit ovat rauhoitettuja. Kysyn, koska minulla ei ole mitään käsitystä merivesi akvaarioista, joten älkää suuttuko. [;)]
Syö kalaa, niin näkö palaa.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Re: Onko akvaariossa oleva koralli oikeaa?

Viesti Kirjoittaja Silakka »

alakiuttu1989 kirjoitti:Onko merivesi akvaarion koralli oikeaa korallia?
Kyllä ne on ihan "oikeaa" .. :) Siis elävää.

Tietty jossain yleisöaltaista löytyy joitain muovileluja.
alakiuttu1989 kirjoitti: Jos on niin mistä sitä hankitaan, minun käsitykseni mukaan korallit ovat rauhoitettuja.
Kaupoista, joita tässä maassa nyt on aika nihkeästi.

Kivikorallien maahantuonti on luvanvaraista.
alakiuttu1989 kirjoitti: Kysyn, koska minulla ei ole mitään käsitystä merivesi akvaarioista, joten älkää suuttuko. [;)]
Juu, ei me kovin helpolla.. :)
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Eikö koralli kasva kauhean hitaasti.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Re: Onko akvaariossa oleva koralli oikeaa?

Viesti Kirjoittaja rambi »

alakiuttu1989 kirjoitti:Onko merivesi akvaarion koralli oikeaa korallia? .
Normaalisti kyllä mutta ei aina, käytetään myös muovikoralleja kuten makean altaassa muovikasveja. Siniriutta Vantaalla myy koralleja, siellä on esille sekä eläviä että muovisia altaissa.

Sealifessa on lähes kaikki korallit muovia, kalat ovat kyllä aitoja [;)]
Viimeksi muokannut rambi, 21:16, 07.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Jotkut kasvavat hitaasti, jotkut nopeasti, riippuu niin paljon kaikesta :P
Itse ostin toissapäivänä kaksi korallia, eivätkä ole kasvanut vielä yhtään.... :mrgreen:

Tomppa.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Olen kiinnostunut merivesi akvaariosta ja haluaisin saada tietoa niistä, mistä voisin hankia sitä.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Täältä, Siniriutasta, mun kotisivuilla jotain pientä, ja sitten toi Elpurin fag.

Lisäys...Tietysti netisssä on myös paljon asiaa.
http://www.reefkeeping.com/translations/finnish/
Näillä pääset alkuun...
Silakka
Senior Member
Senior Member

alakiuttu1989 kirjoitti:Eikö koralli kasva kauhean hitaasti.
No toi nyt on varsin suhteellista. Joissain huomaa kasvun merkkejä esim. viikon/parin jälkeen altaaseen laittamisesta (esim. kasvaa koralli liiman päälle).

Yhtenä esimerkkinä, puolisen toista vuotta sitten hankitty levy montipora oli aluksi n. 5 x 5cm. Tänä päivänä se on sellaiset 30 x 30cm.

Joskus kuulee heittoja "koralli kasvaa millin sadassa vuodessa" tms.. noh, jos koralli kasvaa vain millin esim. vuodessa, niin sitten on jotain pielessä.
rambi kirjoitti: Normaalisti kyllä mutta ei aina, käytetään myös muovikoralleja kuten makean altaassa muovikasveja.
Tarkennettakoon tähän, että itse en ole nähnyt kenenkään "yksityisen" altaassa yhtään muovikorallia. Aika mauttomiakin olisivat :)
alakiuttu1989 kirjoitti:Olen kiinnostunut merivesi akvaariosta ja haluaisin saada tietoa niistä, mistä voisin hankia sitä.
Tämän alueen alussa roikkuu tuo Elpurin FAQ josta on hyvä tosiaan aloittaa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=33044
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

kiitos avusta. :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Silakka kirjoitti:Tarkennettakoon tähän, että itse en ole nähnyt kenenkään "yksityisen" altaassa yhtään muovikorallia. Aika mauttomiakin olisivat :)
Alkuperäinen kysymys oli "Onko merivesi akvaarion koralli oikeaa korallia?", eli siitä ymmärsin että meriakvaariossa missä vaan, yksityisellä, firmalla, kaupassa, Suomessa tai vaikka Algeriassa. Itse olen tavannut muovikoralleja Siniriutassa ja Sealifessa, mutta kyllä maailmasta löytyy ihan kotona olevia altaita missä on muovikoralleja, siitä olen kyllä samaa mieltä että aika luonnottomalta ne näyttää.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Käy katsastamassa linkeistä meriharrastajien kotisivuja. Yhdessäkään niistä ei ole muovisia koralleja. Saat vähän käsitystä miten hyvin ne saa nykytietämyksellä voimaan ja kasvamaan :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

KatjaN kirjoitti:Käy katsastamassa linkeistä meriharrastajien kotisivuja. Yhdessäkään niistä ei ole muovisia koralleja.
Sanoinko että on? silloin kun heräät kunnolla lue viestit uudestaan [;)] .
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Ne muoviset korallit ovat lähinnä "vitsi" täällä yhdessä altaassa missä ei ole edes vettä :D

Olen myynyt joitakin lasikuitusia lähinnä merikalaaltaisiin.

Kukaan riuttaharrasataja ei osta muovikoralleja koska ne ei kasva. [;)]

Ja luojan kiitos että niitä tapettuja korallirunkoja ei enää käytetä kun tosi vanhoissa altaissa.

Kaikki kivikorallit ja elävä kivi ovat luvanvaraisia CITES.
Ne eivät ole kiellettyjä, salakuljetus kyllä.

Tänäpäivänä osa koralleista kasvaa niin paljon että niitä karsitaan ja näitä pieniä tai isoja paloja (frägi) jaetaan harrastajien kesken.

Myös esim, Indonesiassa niitä kasvatetaan
rambi
Advanced Member
Advanced Member

K.S kirjoitti:
Olen myynyt joitakin lasikuitusia lähinnä merikalaaltaisiin.
Eli on niitä suomessakin sitten,tiedoksi Silakalle ja Katjalle [;)]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Korallien kasvunopeuteen vielä sen verran, että kun merivesiakvaario toimii hyvin niin jotkut korallit kasvavat niin nopeasti että niistä muodostuu ''ongelma'', niitä ei saa lahjoitettua eteenpäin riittävän nopeasti ja näin ollen niitä joutuu heittelemään roskiin :mrgreen: Eli se siitä hitaasta kasvusta. Toki toiset lajit taas kasvavat todella hitaasti.
Fennorama
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fennorama »

mikkokoo kirjoitti:Korallien kasvunopeuteen vielä sen verran, että kun merivesiakvaario toimii hyvin niin jotkut korallit kasvavat niin nopeasti että niistä muodostuu ''ongelma'', niitä ei saa lahjoitettua eteenpäin riittävän nopeasti ja näin ollen niitä joutuu heittelemään roskiin :mrgreen: Eli se siitä hitaasta kasvusta. Toki toiset lajit taas kasvavat todella hitaasti.
Heippa Mikko, tästä lähtien roskiksesi nimi onkin sitten Fennorama :mrgreen:
Aloin juuri laittaa kivikoralleja altaaseen, joten lisää saa antaa, olen ihan mielelläni tällainen roskisdyykkari.
Silakka
Senior Member
Senior Member

rambi kirjoitti: Eli on niitä suomessakin sitten,tiedoksi Silakalle ja Katjalle [;)]
Mun on nyt taas pikkasen hankalaa ymmärtää mikä tässä on niin vaikeaa. Aikaisemmin vain tarkensin sitä, ettei alkuperäiselle kysyjälle jäisi kuvaa että joillain "meillä" (siis tämän palstan harrastajilla) olisi muovisia koralleja altaissaan. Ja tämä pitänee vieläkin paikkansa, ainakaan mulle ei ole tullut yhtä ainoaa muovista korallia vastaan.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tahdon myös olla roskis [;)]
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Silakka kirjoitti:
rambi kirjoitti: Eli on niitä suomessakin sitten, tiedoksi Silakalle ja Katjalle [;)]
Mun on nyt taas pikkasen hankalaa ymmärtää mikä tässä on niin vaikeaa. Aikaisemmin vain tarkensin sitä, ettei alkuperäiselle kysyjälle jäisi kuvaa että joillain "meillä" (siis tämän palstan harrastajilla) olisi muovisia koralleja altaissaan. Ja tämä pitänee vieläkin paikkansa, ainakaan mulle ei ole tullut yhtä ainoaa muovista korallia vastaan.
Vaikea on ymmärtää joo, missä alkuperäisessä viestissä selviää että kyse oli vain AW:n akvaarioista? Ja sanoinhan minä selvästi missä olen muovikoralleja Suomessa nähnyt ja siellä ei lukenut että jonkun AW:n harrastajan altaassa, ja keroin hyvin selkeästi että muovikoralleja löytyy kyllä muualta maailmasta myös kotiakvaarioissa (lisäyksen siihen että Amerikassa kenties eniten) ja mielestäni muu maailma ei ole AW:n harrastajat.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Hohhoijaa... kantani olen kertonut. Se siitä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Silakka kirjoitti:Hohhoijaa... kantani olen kertonut. Se siitä.
Samoin minä.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Tarkoitin ihan yleensä ottaen akvaario koralleja. Kiitos tästä tiedo tulvasta. :mrgreen:

Mitkä laitteet voi kätkeä ala-altaaseen?
KUn joissakin kuvissa näyttää allas olevan tekniikkaa täynnä.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

rambi kirjoitti:
KatjaN kirjoitti:Käy katsastamassa linkeistä meriharrastajien kotisivuja. Yhdessäkään niistä ei ole muovisia koralleja.
Sanoinko että on? silloin kun heräät kunnolla lue viestit uudestaan [;)] .
Täh... minä olen kyllä hereillä (tuohon aikaan yleensä ollut jo puolisen tuntia :o ), enkä ole väittänyt, että sinä olisit väittänyt että linkeistä löytyvistä harrastajien kotisivujen altaista löytyisi muovikorallia 8O ... vai miten se nyt meni

No palatakseni aiheeseen, eli suurimalla osalla meriharrastajista on ns. riutta-allas eli elävää kiveä ja -korallia. Sitten on näitä fish-only ja fish-only-with-live-rock altaita, joita on kai suomessa vähemmän, jenkkien hömpötyksiä :)

Eli AW:n linkkilistasta löytyvien harrastajien kotisivujen altaista löytyy ihka elävää korallia, enkä ole vielä toistaiseksi nähnyt suomessa allasta/ tai edes kuvia altaasta (siis harrastajien), jossa olisi muvikoralleja. Yleisöakvaarioissa (esim Sealife) muoviset ovat käteviä, sillä altaiden sisustaminen oikeilla vaatisi paljon valoa -> paljon lämpöä+sähköä kuluu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”