Kotiloiden tuhoaminen tuhoamatta kasveja/kaloja?
Valvoja: Moderaattorit
Kotiloiden tuhoaminen tuhoamatta kasveja/kaloja?
Olisiko kellään neuvoja kotiloiden tuhoamiseksi niin, etteivät akvaarion kasvit kärsi eikä tietenkään kalat (mm. pohjalla piikkisilmät)? minulla on tarpeellisia kierteissarvikotiloita mutta lisäksi on niitä postitorven näköisiä ällötyksiä ja ne haluaisin pois. Niinhän se täytyisi tehdä, että kauhoo sieltä pois kierteissarvia turvaan ja sen jälkeen "murhaa" muut. Mikä olisi turvallinen keino? 

Valojen sammutuksen jälkeen vaan pohjalle ruokatabletti ja noin tunnin päästä voi kotilot nostella pois. Kerääntyvät joukolla tabulle. Sitten on sellaisia pieniä kotiloansoja johon voi sisään laittaa sitä ruokaa ja aamulla sitten nostaa koko ansan pois ja kotilot veks. Ansassa on sellainen pieni "ovi", josta kotilot menee sisään ja ovi menee perässä kiinni. Ja ulos ei tulla.
Terveisin minä.
Allas on 500l ja kaloina kiekkoja, kardinaalitetroja...Äh, ei sinne mahdu. En tällä hetkellä aio ottaa uusia kaloja, mutta idea olisi mainio. Tiikerinuoliainen (alias Nemo=klovnikala) ei kuitenkaan sovi tuohon kalastoon, mutta mikä muu söisi? Jossain väitettiin, että selkäuimarit olisivat mainio kotiloiden syöjä, muttei minun pari uimariani taida syödä...Olen kotiloita nyppinytkin ajoittain pois, muttei ne sillä lailla ikinä häviä täysin... 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä hävisivät postitorvikotilot aika nopeasti kun altaaseen saapui perhoskirjoahvenia. Siirsin perhoset sitten hetkeksi toiseen altaaseen ja ihmettelin, että mistä noita postitorvia taas tuli. No, kotilot katosivat taas samantien kun perhoskirjot muuttivat takaisin altaaseensa. Huomasin kyllä, että affenat nyppivät kasvien lehtiä kovinkin tarkkavaisena, mutta vasta jälkeenpäin ymmärsin että siinä sitä murhattiin postitorvikotiloita tai niiden jälkikasvua.
Parhaiten käsin
Käsin vaan ahkerasti nyppimään.
Niin muuten perhoskirjoahven kuulemma syö ahkerasti pikku kotiloita. Minun perhos altaassa ei ole ainuttakaan kotiloa enään.
Niin muuten perhoskirjoahven kuulemma syö ahkerasti pikku kotiloita. Minun perhos altaassa ei ole ainuttakaan kotiloa enään.
Ei taida olla tilaa perhoskirjoaffenille, koska kiekkoja on 7 ja leväberbeja kolme + 25 kardinaalitetraa. Parista yksilöstä ei taida olla paljoa tehoa ja suurempaa parvea ei mahdu. Voisiko sitä edes kiekkokalan kanssa pitää? Syökö ne muuten kierteissarvetkin? Nypin aina kun nään hevosen kokoisen yksilön jossakin päin allasta. Yök!
Minulla on hieman samantyyppinen allas kuin Misulla: 600 l, 8 kiekkoa, n. 70 kardinaalia, helmimonnisia, kierteissarvikotiloita.
Ja niitä torveloita. Kiipeävät mukavasti vallisneriaa pitkin kohti pintaa. Lehdiltä niitä saa helposti nypittynä hiekanjyväsen kokoisista 3-5 millisiin.
Tai siis tämänkokoisia on nyt jäljellä, kun tuollaisen viikon ajan olen postitorvikotiloiden harvennusta projektina pitänyt. Alkuun poistin muutamia kymmeniä kerralla, nyt löytyi 5..
Ja niitä torveloita. Kiipeävät mukavasti vallisneriaa pitkin kohti pintaa. Lehdiltä niitä saa helposti nypittynä hiekanjyväsen kokoisista 3-5 millisiin.
Tai siis tämänkokoisia on nyt jäljellä, kun tuollaisen viikon ajan olen postitorvikotiloiden harvennusta projektina pitänyt. Alkuun poistin muutamia kymmeniä kerralla, nyt löytyi 5..