Akvaarion pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion pohjalle?
Ostin uuden 400 litraisen tankin ja ajattelin laittaa pohjalle kekkilän
koristesoraa graniitti raekoko 5-9 ( kait )
sekä vetonit rouhe graniitti SR3 raekoko 3-5
säkit ovat rappusilla huuhtelua odottamassa mutta esim vetonit rouhe
on hieman särmäisempää kuin eläinkaupoissa myytävä..
laitanko tavaran kukkapenkkien ympärille vai etenenkö suunnitelmani mukaan eli kaunis punainen pohja ?
ajattelin tyhjentää 128 litraisesta vedet, kalat ja kasvit 400 :seen (kaloja noin 15 pikkukalaa + 2 piikkisilmää ja kaksi albiinomonnia
sekä 250 litraisesta, jossa samat arvot noin puolet vedestä.
TÄYTYYKÖ MINUN VIELÄ 128:n POHJASORA joka on vaalea
MENNÄ SOTKEMAAN PUNAISEEN UNELMAANI ?
olenko hakoteillä..kiitos kaikista vastauksista etukäteen
koristesoraa graniitti raekoko 5-9 ( kait )
sekä vetonit rouhe graniitti SR3 raekoko 3-5
säkit ovat rappusilla huuhtelua odottamassa mutta esim vetonit rouhe
on hieman särmäisempää kuin eläinkaupoissa myytävä..
laitanko tavaran kukkapenkkien ympärille vai etenenkö suunnitelmani mukaan eli kaunis punainen pohja ?
ajattelin tyhjentää 128 litraisesta vedet, kalat ja kasvit 400 :seen (kaloja noin 15 pikkukalaa + 2 piikkisilmää ja kaksi albiinomonnia
-
- Junior Member
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mielestäni olet hakoteillä. Puhallushiekkaa ja pinnalle sopivasti harjusoraa olisi luonnomukaisin ratkaisu.
Tuo sora rajoittaa mm. kalavalikoimaa, ja aikaa myöten se ei enää ole samalla lailla kaunista kuin uutena.
Imuroitavaa riittää! kaikki jäte kun painuu soran sisään!
Kyseessä on kuitenkin myös makuasia, ja niistä ei keskustella. Kokeilemalla kuitenkin opit parhaiten.
Tuo sora rajoittaa mm. kalavalikoimaa, ja aikaa myöten se ei enää ole samalla lailla kaunista kuin uutena.
Imuroitavaa riittää! kaikki jäte kun painuu soran sisään!
Kyseessä on kuitenkin myös makuasia, ja niistä ei keskustella. Kokeilemalla kuitenkin opit parhaiten.
Viimeksi muokannut jarvij, 18:12, 22.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Tismalleen, mutta ajattelin kirjoittaa leppeämmin saman asian.
Kalat siis eivät tykkää, ja saas nähdä mitä kasvit ovat mieltä.
Itse olen vallan tykästynyt puhallushiekkaan ja harjusoraan. On vain nuo soraharjut vähissä täällä
keskellä Helsinkiä.
Kalat siis eivät tykkää, ja saas nähdä mitä kasvit ovat mieltä.
Itse olen vallan tykästynyt puhallushiekkaan ja harjusoraan. On vain nuo soraharjut vähissä täällä
keskellä Helsinkiä.
Aina joskus tulee tilanteita tahtomattaankin, että jokin kala pelästyy tai vaikka kutupuuhissa riehaantuu niin, että vaurioita sattuu.
Minä taas vierastan puhallushiekkaa. Ei sellainen pienikään murske/jauhe voi olla kovin terveellistä. Fiiliksellä.
http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/aloitus.htm#Pohja "koneellisesti murskattua puhallushiekkaa"
Minullapa on tiedossa paikka merenrannalla, missä on hiedasta alkaen kaikkia raekokoja luonnon lajittelemana.
Akvaariossani on tätä nykyä myös runsaasti turvetta pohjalla ja sitäkautta on alkanut huokuttaa hankkia muutamia noita matokalojakin.
Varmasti sukeltelisivat onnessaan ja ai että se turve on kaunistakin!
Mutta niin on tietysti tuollainen sormenpäänkokoinenkin sora kaunista. Ja monia muitakin pohjaosuuksia täältä löytyy. Varsinainen kokoelma. Kaiken pohjalla on kuitenkin tuo hieno hiekka, puhallushiekka ja paikoitellen se näkyykin.
Minä taas vierastan puhallushiekkaa. Ei sellainen pienikään murske/jauhe voi olla kovin terveellistä. Fiiliksellä.
http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/aloitus.htm#Pohja "koneellisesti murskattua puhallushiekkaa"
Minullapa on tiedossa paikka merenrannalla, missä on hiedasta alkaen kaikkia raekokoja luonnon lajittelemana.

Akvaariossani on tätä nykyä myös runsaasti turvetta pohjalla ja sitäkautta on alkanut huokuttaa hankkia muutamia noita matokalojakin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta niin on tietysti tuollainen sormenpäänkokoinenkin sora kaunista. Ja monia muitakin pohjaosuuksia täältä löytyy. Varsinainen kokoelma. Kaiken pohjalla on kuitenkin tuo hieno hiekka, puhallushiekka ja paikoitellen se näkyykin.
Viimeksi muokannut 111na, 18:53, 22.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Ei kaikki puhallushiekka ole tuomittavaa:
Optirocin 0,1-0,6mm puhallushiekassa ei tätä ongelmaa ole.
Äkkiä hienot särmät jauhautuvat pyöreiksi, kun hiekka vesihioo itseaan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Äkkiä hienot särmät jauhautuvat pyöreiksi, kun hiekka vesihioo itseaan
Ainakin tuosta linkistä käsitin että Optiroc on koneellisesti murskattua, mistä arvelin kaiken muunkin olevan. Nimittäin aiemmin täällä on ollut kovinkin selviltä vaikuttaneita ja toistuvia tietoja, että karkeamman Optirocin öljyisyys johtuisi kuivausmenetelmästä, ei murskaamisesta.
Sitä vain ihmettelen kuinka vesi akvaariossa hioisi särmiä. Luonnossa sen ymmärtää jossain rannalla missä aallot liikuttavat hiekkaa yli puoli vuotta ja talvella jää. Puhumatta tuhansista vuosista.
Tuo Biltemankin hiekka tuntuu melko pisteliäältä käteen. Tai no pitäisi mikroskoopilla katsoa...
Sitä vain ihmettelen kuinka vesi akvaariossa hioisi särmiä. Luonnossa sen ymmärtää jossain rannalla missä aallot liikuttavat hiekkaa yli puoli vuotta ja talvella jää. Puhumatta tuhansista vuosista.
Tuo Biltemankin hiekka tuntuu melko pisteliäältä käteen. Tai no pitäisi mikroskoopilla katsoa...
Viimeksi muokannut 111na, 19:07, 22.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Pääasia kuitenkin että jaamme ristiriitaista tietoa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei kai? Tietysti jäljellä on kenties marginaalitason juttu, onko puhallushiekat yleisesti koneellisesti tehtyjä vai ei ja sitäkautta luonnollisia. Muutenhan minä vain sanoin vierastavani puhallushiekkaa, kun sinä sanoit tykästyneesi siihen. Missä ristiriitainen tieto?
Minkälaista tietoa sisältyi äkkiä hioutumiseen? Se tuntuu uskomattomalta. Kuinka äkkiä, kuinka pyöreäksi?
Minkälaista tietoa sisältyi äkkiä hioutumiseen? Se tuntuu uskomattomalta. Kuinka äkkiä, kuinka pyöreäksi?
Mitä tarkoitat puhallushiekan ongelmalla, mihin viittasit ja mitä kaikissa ei ole? Koneelista murskausta vai öljyä. Minä en ottanut puheeksi öljyä missään vaiheessa, joten normaalin keskustelun mukaisesti viittaisit todennäköisemmin murskaukseen.jarvij kirjoitti:Ei kaikki puhallushiekka ole tuomittavaa:
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
liina: Onko sulla pelkkää turvetta pohjalla? Vaiko hiekkaa vielä alla? Voiko akvaarioon laittaa pohjamateriaaliksi pelkkää turvetta, jos tulee vaan piikkisilmiä ja jaavansammalta? Pöllyääkö paljon? (ei periaatteessa ainakaan mua haittaisi) Värjääkö vettä ja kuinka paljon muuttaa vesiarvoja? Kuinka kauan turve kestää mädäntymättä ja haisematta? Jos on turvepohja, tarviiko lapota ja sitten kun lappoo, poistaa koko turpeen ja laittaa uuden tilalle, vai? Entäs tammenlehdet ja turvepohja?
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Puhallushiekka on minulla adjektiivi eli tietyn kokoinen tasarakeinen hiekka; olkoon sitten peräisin mistä tahansa, kunhan on hiekkaa. 

Re: akvaarion pohjalle ?
Rouhe luonnollisesti muualle kuin akvaarioon. Soraa pitää imuroida sisältä säännnöllisesti. Piikkisilmät luonnossa elelevät mutapohjilla ja sille hieno hiekka on jonkinlainen kompromissi. Turve olisi tietysti loistava. Monniset kelpuuttavat hienomman harjusorankin, mikä itse asiassa on hiekkaa. Ainakin monnispesialisti Ismo Korjula kuulemma suosii luonnonhiekkaa. Ehkä myös turvepesäkoloja (piiloja, leikkikenttiä) voisi piikkisilmille tehdä, vaikkapa ruukkuun tai mihin vain kuoppaan?zafira kirjoitti:laitanko tavaran kukkapenkkien ympärille vai etenenkö suunnitelmani mukaan eli kaunis punainen pohja ?
(Jostain kumman syystä en ole nähnyt kuvaa piikkisilmästä kaivautuneena hiekkaan.

Ratkaisu voisi olla pohjalle hienoa hiekkaa, minkä voisi pengertää kukkulaan tai kukkuloiksi. Tuota karkeaa soraasi sitten laittaisit ohuemmaksi kerrokseksi siihen mäkeen ja vaikkapa etualalle ja ehkäpä alueittain, kuinka vain. Kiviä myös pengertämään ja pitämään hiekkaa paikoillaan.
Näin pohjalla olisi jo kahdenlaista aluetta kalojen parhaaksi ja lisääkin erilaisia raekokoja voisit laittaa. Luonnossakin erilaiset ainekset ovat kerääntyneet alueittain esim. aaltojen kauniina asetteluina.
Pelkkään soraan verraten olisi myös se hyvä puoli että voisit huoltaa pohjaa kuten hiekkapohjaa huolletaan, eli imeä vain päältä lietettä. Hiekkaa pitää myös muistaa pistellä ja möyhiä vähän ettei se mene täysin hapettomaksi. Kierteissarvikotiloita vähentävät tämän 'ilmastuksen' tarvetta tai poistavat sen kokonaan.
Kirjoplaty: Sinne minä vain sujautin ne turpeet ja hyvin sameni vesikin! Hiekat jäivät tietysti alle. Minulla on turvetta kolmasosan pohjasta toisessa päädyssä. Vesi on pehmeää heikolla alkaniteetillä, joten pH on jotakin 5-5,5. Turve oli keitettyä ja sen keitinvedellä olin jo kauemmin käsitellyt vettä aina vedenvaoihdoissa. Nytkin teen niin ja osittain jo imuroinkin vanhaa turvetta ja laitoin taas uutta.
Kyllä ne kasvitkin ovat aina ihan turpeessa, mutta jo seuraavana päivänä kun niitä vähänpyyhkii, alkavat siten olla aika puhtaita. Suodattimesi saattaa mennä tukkoon. Minulla on helposti pestävä avonainen vaahtomuovisuodatin ja lyllä sitä saa turpeenpölläyttelyiden jälkeen aika pian huuhdella.

pH:ta voi toki nostaakin, mutta eikö piikkisilmällekin sovi sellainen 5,5?
Kokeilemaan vain, minulla on vielä aika tuore tapaus, etten paljoa tiedä. Täältä löytyy selostusta lisää: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=31165
väärää tietoa annoin
eli siis minulla on kaksi säkkiä a 25 kiloa Kekkilän koristekiveä jonka pitäisi vastataniinsanottua kauniston soraa jonka loimaan lähellä asuvat
tuntenevat parhaiten ja jota kuulemma akvaarioliikkeet hakevat säkkitavarana. hienoa hiekkapuhallushiekkaa jos laitan pohjalle niin
mikä se olikaan paras raekoko ja miten huuhtelen sen ?
Tankkiin laitan siis saamieni vastausten perusteella optirocin hiekkapuhallushiekkaa pohjalle ( paljonko laitan 25 kiloako )
sitten 128 litraisestani siellä olevat hiekat ja lopuksi nuo graniittikivet
kekkilältä..sekoittunevat nopeasti keskenään.
Jätän siis sen rouheen..tai sanotaan sitä pintasoraksi raekoko 3-5 milliä
laittamatta ja heitän sen kukkapenkkiin
miltä kuullostaa....tarkoitus ottaa pääosin kiekkoja eli 6 kappaletta
eikä juurikaan muita kaloja
kiitos muuten kaikista jo tulleista vastauksista
tuntenevat parhaiten ja jota kuulemma akvaarioliikkeet hakevat säkkitavarana. hienoa hiekkapuhallushiekkaa jos laitan pohjalle niin
mikä se olikaan paras raekoko ja miten huuhtelen sen ?
Tankkiin laitan siis saamieni vastausten perusteella optirocin hiekkapuhallushiekkaa pohjalle ( paljonko laitan 25 kiloako )
sitten 128 litraisestani siellä olevat hiekat ja lopuksi nuo graniittikivet
kekkilältä..sekoittunevat nopeasti keskenään.
Jätän siis sen rouheen..tai sanotaan sitä pintasoraksi raekoko 3-5 milliä
laittamatta ja heitän sen kukkapenkkiin
miltä kuullostaa....tarkoitus ottaa pääosin kiekkoja eli 6 kappaletta
eikä juurikaan muita kaloja
kiitos muuten kaikista jo tulleista vastauksista
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Pesu (huuhtelutapoja on monia). Tässä yksi kerrostalosovellus:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/pesu.php
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/pesu.php
Etkös saisi sitten Kauniston soran hiekkaa? No, hiekkoja on monennäköisiä, Bilteman hiekka on vaaleaa, Optiroc kai kirjavaa, punaistakin taitaa olla joku. Puhtaudessa on isoja eroja ja pienellä haulla löydät tuskaisiakin kommetteja tuntikausien pesurupeamista. Tiedä sitten onko useimmissa kyseessä vain hienoimman hiedan 'likaa'.
Hieno hiekka olisi 0,1-0,6mm jyvästä. Hieno hiekka pysyy paremmin valumatta pengerryksissä. Se asettuu ajan kanssa aika kovaksi.
Sorasi ei huku sinne vaan jää pinnalle.
Karkeampi kerrostuu aina pinnalle, se kelluu!
Sinne voit laitta sitten välikoonkin murusta myös, jos haluat enemmän elävoittää ja luontoa jäljitellä. Rannoilla näkee mainioita luonnonmalleja, kuinka eri laadut kerrostuvat ja kasaantuvat. Oma ehdotukseni että korkeimmalla kivien välissä olisi hienon hiekan alue, on kiviseltä matalalta hiekkarannalta bongattu. Samasta paikasta hainkin hiekkaa ja soraa ja kaikki on hyvin pyöristynyttä.
Puutarhakaupassa katselinkin niitä Kekkilän pusseja minäkin sillä silmällä. Oli monia laatuja.
Hieno hiekka olisi 0,1-0,6mm jyvästä. Hieno hiekka pysyy paremmin valumatta pengerryksissä. Se asettuu ajan kanssa aika kovaksi.
Sorasi ei huku sinne vaan jää pinnalle.

Sinne voit laitta sitten välikoonkin murusta myös, jos haluat enemmän elävoittää ja luontoa jäljitellä. Rannoilla näkee mainioita luonnonmalleja, kuinka eri laadut kerrostuvat ja kasaantuvat. Oma ehdotukseni että korkeimmalla kivien välissä olisi hienon hiekan alue, on kiviseltä matalalta hiekkarannalta bongattu. Samasta paikasta hainkin hiekkaa ja soraa ja kaikki on hyvin pyöristynyttä.
Puutarhakaupassa katselinkin niitä Kekkilän pusseja minäkin sillä silmällä. Oli monia laatuja.
-
- Advanced Member
- Viesti:
liina: Kuinka usein sun pitää vaihtaa turvetta, ja vaihdatko vaan puolet kerralla vai kaikki? Voiko akvaarion pohjalle laittaa pelkkää turvetta? Tai turvetta + tammenlehtiä?
Onko turve keitettävä ennen akvaarioon laittamista? Vai voiko sen vaan liottaa? Turvepohjaa ei kai voi lapota? Ja kaikki kakat menee sinne sisälle, mutta haittaako se? Vai onko oikein bakteerien paratiisi?
Ja vielä: haittaako piikkisilmiä jos turpeen alta ei löydy hiekkaa? Pystyykö bakteerit kasvamaan turpeessa?
Siis suodatin menee tukkoon? Koskeeko mattosuodattimiakin? Miten toimia siinä tilanteessa jos mattosuodatin menee tukkoon?
Onko turve keitettävä ennen akvaarioon laittamista? Vai voiko sen vaan liottaa? Turvepohjaa ei kai voi lapota? Ja kaikki kakat menee sinne sisälle, mutta haittaako se? Vai onko oikein bakteerien paratiisi?
Ja vielä: haittaako piikkisilmiä jos turpeen alta ei löydy hiekkaa? Pystyykö bakteerit kasvamaan turpeessa?
Siis suodatin menee tukkoon? Koskeeko mattosuodattimiakin? Miten toimia siinä tilanteessa jos mattosuodatin menee tukkoon?
Kirjoplaty, en minä tiedä sen enempää! Kunhan laitoin tuonne akvaarioon turvetta kyllästyttyäni sinilevään, kuten selostin siinä linkissä. Käytin keitettyä turvetta, sitä mikä oli jäänyt 'tähteeksi' turveveden keittelystä.
Jos turve on kuivaa pussissa, se kannattaa kastella, jolloin kosteus hitaasti leviää koko turpeeseen. Se helpottaa huomattavasti.
Olen myös miettinyt turvelevyjä, joita nykyään saa paketissa. Vai onko ne harkkoja? Sellaisia suoraan suosta leitattuja paloja. Siitähän voisi saada kivan pohjan, eikä niin paljon paakkuja ja muuta leijailisi ympäriinsä. Jos mihinkään ei koske, tietysti vesi on kirkasta aika nopeasti kuitenkin. Mutta kivaahan tuo leijaileva turvekin! Vaihtelua kaloillekin.
Ei se taida se suodatin pahemmin tukkoon mennäkään. Virtaus vain hidastuu. Ja sitten huuhdellaan. Ja jos et myllää siellä, kaikki on taas ok. Mattosuodatinta mielessäni ajattelinkin kun tuota ajelehtivaa turvekokkaretta ja sameutta katselin, että kuinka mahtaisi käydä. Eikö luonnollisesti pitäisi sitten puhaltaa läpi toiseen suuntaan, jos niin käy. Sen näkee matossa kirkasvesitilan vedenpinnan liiallisesta laskusta. (Minulla ei ole kokemusta mattosuodattimesta.)
Minä en tiedä haisemisista enkä vaihdoista, koska vasta pari kertaa olen imuroinut sitä pois ja laittanut uutta tilalle. Lue uudelleen nuo aiemmat, siinä on kaikki.
Edit: No nyt tässäkin rupeaa olemaan.
Voisi aloittaa uuden otsikon tästä, että jos vaikka saisi muittenkin kokemuksia. Minulta niitä puuttuu. Kokemuksia turvepohjasta vaikka?
Tuo turve on niin höttöistä kevyttä ainetta että kyllä laittaisin sitä hiekan päälle. Bakteerien asettuminen vie aikaa ja jos tuota todella joutuu uusimaan, niin se on siinä sitten. Minulla on siis 1/3 akvaarion pohjasta vain peitossa. Tietysti jos mattosuodatin toimii, se riittää biologiseksi suodatukseksi.
Eihän sitä voi lapota kuin pois. Kannattaa varmasti kokeilla, niin tiedämme lisää! Ja kai sinulla on kokemuksia turpeesta, jotta tiedät kuinka se vaikuttaa sinun veteesi. Ei mitään yhtäkkisiä pH:n muutoksia! Minä sitä aikani keittelin ja sitten pälkähti laittaa sitä sinne akvaarioon. Hyvin yksinkertaista ja luontevaa. Edelleen vedenvaihdossa keittelen turvetta, mutta voisi tutustua apteekin happoonkin, kun tuota humusta on jo tuolla noin.
Jos turve on kuivaa pussissa, se kannattaa kastella, jolloin kosteus hitaasti leviää koko turpeeseen. Se helpottaa huomattavasti.
Olen myös miettinyt turvelevyjä, joita nykyään saa paketissa. Vai onko ne harkkoja? Sellaisia suoraan suosta leitattuja paloja. Siitähän voisi saada kivan pohjan, eikä niin paljon paakkuja ja muuta leijailisi ympäriinsä. Jos mihinkään ei koske, tietysti vesi on kirkasta aika nopeasti kuitenkin. Mutta kivaahan tuo leijaileva turvekin! Vaihtelua kaloillekin.
Ei se taida se suodatin pahemmin tukkoon mennäkään. Virtaus vain hidastuu. Ja sitten huuhdellaan. Ja jos et myllää siellä, kaikki on taas ok. Mattosuodatinta mielessäni ajattelinkin kun tuota ajelehtivaa turvekokkaretta ja sameutta katselin, että kuinka mahtaisi käydä. Eikö luonnollisesti pitäisi sitten puhaltaa läpi toiseen suuntaan, jos niin käy. Sen näkee matossa kirkasvesitilan vedenpinnan liiallisesta laskusta. (Minulla ei ole kokemusta mattosuodattimesta.)
Minä en tiedä haisemisista enkä vaihdoista, koska vasta pari kertaa olen imuroinut sitä pois ja laittanut uutta tilalle. Lue uudelleen nuo aiemmat, siinä on kaikki.

Voisi aloittaa uuden otsikon tästä, että jos vaikka saisi muittenkin kokemuksia. Minulta niitä puuttuu. Kokemuksia turvepohjasta vaikka?
Tuo turve on niin höttöistä kevyttä ainetta että kyllä laittaisin sitä hiekan päälle. Bakteerien asettuminen vie aikaa ja jos tuota todella joutuu uusimaan, niin se on siinä sitten. Minulla on siis 1/3 akvaarion pohjasta vain peitossa. Tietysti jos mattosuodatin toimii, se riittää biologiseksi suodatukseksi.
Eihän sitä voi lapota kuin pois. Kannattaa varmasti kokeilla, niin tiedämme lisää! Ja kai sinulla on kokemuksia turpeesta, jotta tiedät kuinka se vaikuttaa sinun veteesi. Ei mitään yhtäkkisiä pH:n muutoksia! Minä sitä aikani keittelin ja sitten pälkähti laittaa sitä sinne akvaarioon. Hyvin yksinkertaista ja luontevaa. Edelleen vedenvaihdossa keittelen turvetta, mutta voisi tutustua apteekin happoonkin, kun tuota humusta on jo tuolla noin.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ei ole kokemusta turpeesta, mutta voinhan mä niinkin tehdä, että laittelen turvetta pohjalle ja mittailen arvoja, vaihdan turvetta ja taas mittailen, tuolla tavalla saisi varmasti selville turpeen sopivan vaihtovälin ja turpeen määrän sekä muun oleellisen tiedon.
Kun ajattelee suota, huomataan ettei turve maadu ollenkaan - siksipä se juuri turvetta on. Kun se on nostettu ylös tilanne muuttuu, mutta mitenhän se sitten kestää akvaariossa ja kuinka se vesiarvoissa näkyy, en osaa sanoa. Voisiko verrata suolampeen? Hapekkuus, lämpötila ja happamuuden aste vaikuttanee myös.
Ehkäpä käytännössä turvetta tulee vaihdettua pohjalta jo aistein arvioituna vanhaksi menneenä ennen vesiarvojen muutosta.
Ehkäpä käytännössä turvetta tulee vaihdettua pohjalta jo aistein arvioituna vanhaksi menneenä ennen vesiarvojen muutosta.
kiitoksia vinkeistä/ tankin pohja hyvä
Eli kiitän kaikkia vihjeistä..pohjalle tuli sitten pääsääntöisesti optirocin 0.1 - 0.6 hiekkapuhallushiekkaa ja kasvitkin ovat jo paikoillaan, kasvien juurelle laitoin lannoitepalloja.
Kalat ovat myös nelisatasessa viihtyneet mainiosti. Kohta alan etsiä
kiekkoja. Onko tietoja kasvattajista joilta voisin tiedustella suoraan ???
keltaiset hakusessa
Aurinkojuovaplekon tahtoisin myös löytää, tai mielummin sen pienemmän version, onko vinkkejä.
nim. Savonlinnasta pitkä matka kaikkialle missä kaloja
Kalat ovat myös nelisatasessa viihtyneet mainiosti. Kohta alan etsiä
kiekkoja. Onko tietoja kasvattajista joilta voisin tiedustella suoraan ???
keltaiset hakusessa
Aurinkojuovaplekon tahtoisin myös löytää, tai mielummin sen pienemmän version, onko vinkkejä.
nim. Savonlinnasta pitkä matka kaikkialle missä kaloja