Murtovesi alkoi kiinnostamaan...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hermanni
Junior Member
Junior Member

Murtovesi alkoi kiinnostamaan...

Viesti Kirjoittaja hermanni »

No niin murtovesihörhöt...
Minulla olisi ylimääräinen n.100 l allas vapaana ja mietin että voisiko siitä tehdä murtovesialtaan. Altaassa on kyllä alumiinikehykset eli tyssääkö homma jo siihen? Lisäksi siinä ei ole valaisinta ollenkaan eli onko väliä millaisen siihen hommaa, lähinnä onko putkien sävyillä niin väliä? Jos niitä kasveja ei niin kauhiasti tulisi..
Entä millaisessa vedessä esim. ne murtoveden pallokalat elävät eli siis vesiarvot niille? Ja millä mittaan sitä suolapitoisuutta ja suolan saan varmaan ihan akvaarioliikkeestä.

Kirjoitelkaa ihan perusjuttuja tähän niin katsellaan tuleeko tästä edes mitään, kiitos :)

-Anja-
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Täällä on murtovesiharrastajia aika vähän, mutta ollaan tällä perusjutuista puheltu. Ihan perusjutut saat selville haulla, laita hakusanaksi murtovesi ja palstaksi vaikka tämä 'Meri- ja murtovesi'
minä
Junior Member
Junior Member

Re: Murtovesi alkoi kiinnostamaan...

Viesti Kirjoittaja minä »

Alumiinikehykset ei haittaa, pitää vain muistaa huolella ne pyyhkiä. Ulkopuolellahan ne on. Murtovesi syövytää.

Valaisin ihan samalla tavalla kuin makeaankin veteen. Kasveja varten riittävä. Osa täällä on sanonut, että murtovesialtaan kypsyminen vie n. 1/2 vuotta. Sitä ennen koittaa levien valloitus. Itse ihan tarkoituksellisesti olen pistänyt euron poikineen menemään kasveihin, ja kyllähän nuo nyt jo kasvavatkin. (Siis kasvit, ei eurot :mrgreen: )

Murtovedessä menestyviä kasveja ovat mm. jaavansaniainen, vallisneria, melalehdet ja kriinuminkin joku on siinä saanut kasvamaan.

Mietiskelin tuossa, että tuo kypsyminen taitaa tarkoittaa tasapainon löytymistä. Itse uskon, että kasvien avulla saavuttaa tuon tasapainon paremmin. Levää kyllä on, mutta vielä se ei ole minua ja kasveja voittanut.

hmm.. murtoveden pallokalat.. eli mitä pallokalaa ajattelit?
Vesiarvot taitaa löytyä lajikuvauksesta. Ominaispaino taisi olla useimmalla jotakin n. 1,004. Sitä mitataan ominaispainomittarilla. Sen samoin kuin suolankin saa tosiaan sieltä liikkeestä. :)
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Vuosia sitten kasvattelin panamanmerimonneja ja tämä oli ainoa tietolähteeni silloin murtovedestä.Aika ei ole syönyt sen arvoa vieläkään.
http://users.macunlimited.net/n.monks/brackfaq.html
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”