Jokin on nyt kyllä pahasti vinossa!
Tarkkaan kaloja syynättyäni huomasin yhden platyn pyrstöevässä syylämäisen kohouman. Kohouma on jokseenkin soikean muotoinen. Väritykseltään se ei pinnalta poikkea kalasta, mutta kohouman sisusta näyttää olevan vaaleampi (ikäänkuin se olisi ilmatäytteinen). Kohouma on pyrstöevässä siten, että se pullotaa kummallekin puolelle kalan sivuille. Kohouma ei kuitenkaan ole kovin suuri, ja kalaa täytyi tosiaankin katsoa tarkkaan huomatakseen kohouman, joka kuitenkin on jokseenkin litteä.
Lisäksi kala näytti "ulostavan" pitkulaisia "ilmakuplia". Siis todellakin pitkulaisia. Kuplat kohosivat pinnalle, ja säilyivät edelleen pitkulaisina, pyyhkiessäni ne talouspaperilla pois, ne hajosivat, enkä paperin huokosista erottanut, oliko niiden sisällä ollut jotain vai ei. Akvaariossa ne näyttivät täysin kirkkailta ilmakuplilta.
Kyseinen kala käyttäytyy muuten täysin normaalisti, evät avoimina, silmät kirkkaana jne.
Voiko jokin
loinen aiheuttaa nämä? Vai onko kahdella poikkeavan näköisellä kalalla eri sairauset? (Molemmat kuitenkin ovat ilmenneet ikäänkuin kasvaimina, vaikkakin eri puolilla kalaa) Onko tämmöisiin olemassa jotain lääkettä?
Tänä aamuna jo suoritin rutiinivedenvaihdon, enkä tullut testanneeksi vesiarvoja sitä ennen.

(Kaiken tietenkin
pitäisi olla OK ja platyille sopiva, täytyy tehdä nyt ne testit) Voiko tämmöinen oireilu liittyä
vesiarvoihin? (Tuntuisi aika dramaattiselta reagoinnilta) Kalat ovat tähän mennessä olleet terveitä. (eiväthän platyt ole minulla olleetkaan kuin 4-5 kuukautta) Voiko kalalla olla (esim. virusperäinen?)
syöpä?
(Kysyn siksi, koska muinoin kolme häkkilintuani sairastui syöpään yhtäaikaa...

)
Olen itse vähävoimaisena flunssassa, joten en ole joihinkin päiviin katsellut kaloja kovin tarkasti, ruokkimisen yhteydessä vain laskenut ja katsonut, että syövät normaalisti.