230 litrainen akvaario
Valvoja: Moderaattorit
230 litrainen akvaario
Aloittelen uutta harrastusta 230 litraisella akvaariolla.
Pohjalle tulee Optirocin 0,5-2 mm hiekka. Kalastoa suunnitellut tällaiseksi:
Avainkirjoahvenpariskunta
Kardinaalitetra tai Neontetra 20 kpl
Monnisia 7 kpl
Partamonni 1 kpl
Rapuja 5 kpl
Alussa oli lehtikaloja ja mutta tuolla yleisen keskustelun puolella teilattiin koko suunnitelma ja nyt kun nähnyt avainaffenia niin mieli muuttui...
Mahtuisiko tuonne enempikin monnisia pohjalle useampaa lajiakin jopa?Muita parvikaloja tetrojen lisäksi?
Kuinka tuon hiekan koko ja onko ok? Paljonko tuon kokoiseen akvaarioon menee hiekkaa? Löysin K-raudasta kyseistä hiekkaa.
Mitä kasveja suosittelette aloittelijalle ja kuinka paljon täytyy hankkia tuon kokoiseen akvaarioon? Itseä ainakin kiinnostaa konnanputki, vallisneria...
Annie
Pohjalle tulee Optirocin 0,5-2 mm hiekka. Kalastoa suunnitellut tällaiseksi:
Avainkirjoahvenpariskunta
Monnisia 7 kpl
Partamonni 1 kpl
Rapuja 5 kpl
Alussa oli lehtikaloja ja mutta tuolla yleisen keskustelun puolella teilattiin koko suunnitelma ja nyt kun nähnyt avainaffenia niin mieli muuttui...
Mahtuisiko tuonne enempikin monnisia pohjalle useampaa lajiakin jopa?Muita parvikaloja tetrojen lisäksi?
Kuinka tuon hiekan koko ja onko ok? Paljonko tuon kokoiseen akvaarioon menee hiekkaa? Löysin K-raudasta kyseistä hiekkaa.
Mitä kasveja suosittelette aloittelijalle ja kuinka paljon täytyy hankkia tuon kokoiseen akvaarioon? Itseä ainakin kiinnostaa konnanputki, vallisneria...
Annie
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: 230 litrainen akvaario
Monniset viihtyvät sitä paremmin, mitä hienompaa hiekka on. Suosittelen sinulle Bilteman 0,1-0,7 mm hiekkaa, joka on mukavan puhdasta eli sitä ei välttämättä tarvitse edes pestä. Hintana olen nähnyt n. 6,50 e per säkki, säkissä 25 kg. Jos laitat altaaseen rehuja, jotka kasvattaa suuria juuristoja (esim. miekkakasvit), niin hiekkaa olisi hyvä olla runsaampi määrä. Omassa 200 litraisessa oli hiekkaa jonnii verran yli 45 kg ja 250 litraisessa ompi tasan 50 kg. Vähempikin toki riittääannie_445 kirjoitti:Pohjalle tulee Optirocin 0,5-2 mm hiekka.

Kuulostaa ihan mukavalta. Joillakin ovat avaimet syöneet pikkuruisia neontetroja, mutta yleensä yhteiselo on onnistunut ihan hienosti, varsinkin, kun neonit ovat saaneet kasvaa ensin kunnolla. Vaarallisempana kombinaationa pidän kyllä lehtikaloja + neoneja, mutta lehtikalathan jo tiputit pois mietinnöistä. Avaimet saattavat antaa monnisille kutuaikoina kyytiä, tämä ihan vaan huomiona, jos etsit mahdollisimman sopuisaa kalastoa. Mitä nuo ravut mahtavat olla?annie_445 kirjoitti:Avainkirjoahvenpariskunta
Monnisia 7 kpl
Partamonni 1 kpl
Rapuja 5 kpl
Saattaisin itse pitää monnisten määrän tässä seitsemässä sen takia, että jos avaimia tulee pyttyyn, niin vähempi määrä monnisia tietää vähempää määrää ylimääräistä väkeä avaimien reviirillä. Huh, olipas pitkästi sanottuannie_445 kirjoitti:Mahtuisiko tuonne enempikin monnisia pohjalle

Mielummin lisää neontetroja, jos kaloja on saatava enemmän.annie_445 kirjoitti:Muita parvikaloja tetrojen lisäksi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Tuo hiekka on kyllä melko hienolaatuista mutta jos hakisi toisen säkin sitä bilteman hiekkaa ja laittaisi sekasin.Tuo hiekka on luonnonhiekkaa,mielessä kävi ettei se vain olisi öljyllä?! käsiteltyä...
Toisin sanoen ne ahvenet kannattaisi hankkia myöhemmin kunnes tetrat olisivat saanut kokoa enempi,ei varmaan hassumpi idea...
Niin ne ravut laji on hakusessa vielä mutta jospa jotain hupaisia kavereita löytäisi.Olen nähnyt muiden akvaarioissa ja voisin katsella niitä tuntitolkulla...
Tetrojen määrän voisin nostaa viidellä.Enemmin väljää kuin ahtaan oloista tai näköistä.katsoa ensin miltä se 20 näyttää sillähän siitä selviää
.
Kiitos neuvoista...
Annie![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toisin sanoen ne ahvenet kannattaisi hankkia myöhemmin kunnes tetrat olisivat saanut kokoa enempi,ei varmaan hassumpi idea...
Niin ne ravut laji on hakusessa vielä mutta jospa jotain hupaisia kavereita löytäisi.Olen nähnyt muiden akvaarioissa ja voisin katsella niitä tuntitolkulla...
Tetrojen määrän voisin nostaa viidellä.Enemmin väljää kuin ahtaan oloista tai näköistä.katsoa ensin miltä se 20 näyttää sillähän siitä selviää

Kiitos neuvoista...
Annie
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Optirocin hiekasta kannattaa lukea täältä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=14385annie_445 kirjoitti:Tuo hiekka on kyllä melko hienolaatuista mutta jos hakisi toisen säkin sitä bilteman hiekkaa ja laittaisi sekasin.Tuo hiekka on luonnonhiekkaa,mielessä kävi ettei se vain olisi öljyllä?! käsiteltyä...
Tuonne sopisi mainiosti ainakin leväkatkaravut: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... ridina.phpannie_445 kirjoitti:Niin ne ravut laji on hakusessa vielä mutta jospa jotain hupaisia kavereita löytäisi.Olen nähnyt muiden akvaarioissa ja voisin katsella niitä tuntitolkulla...
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kiitos tiedotteesta...Taidanpa hakea biltemasta 2 säkkiä hiekkaa.Ei tarvi ruveta pesuhommaankaan...(Mikä akvaristi se semmoinen on joka ei ole hiekkaansa koskaan pessy...).Saa mennä hiekotushiekaksi tuo optiroc...
joo,leväkatkarapuja tai sitten jotain muita pikkusia kavereita...
Tänään tuli vakuutuskirjatkin Tapiolasta vielä kun saa sen juniori vakuutuksen.Halpa kuin saippua
olin ihan hämilläni...
Annie![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
joo,leväkatkarapuja tai sitten jotain muita pikkusia kavereita...
Tänään tuli vakuutuskirjatkin Tapiolasta vielä kun saa sen juniori vakuutuksen.Halpa kuin saippua

Annie
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: 230 litrainen akvaario
Ilmankos.. Minä odotin että tulee hirmuisa pesu-urakka ja olin ihan ihmeissäni kun hiekka olikin puhdasta. Ajattelin että onko mun sankossa ja vedessä joku vika kun ei meinannut mitään likaa irrotaLisa kirjoitti:Suosittelen sinulle Bilteman 0,1-0,7 mm hiekkaa, joka on mukavan puhdasta eli sitä ei välttämättä tarvitse edes pestä.

Kivasti on pysynyt vesi kirkkaana alusta asti, edes kannot eivät ole värjänneet mainittavasti.
Aika samanlaista kalastoa olen pohtinut. Avaimille vaihtoehtona olen miettinyt taistohaaremia. Ja pohjalle nokkamonnejakin haikailen.. Niin ja partiksen sijaan kenties tähtipartis jos sellaista löytää jostainannie_445 kirjoitti:Avainkirjoahvenpariskunta
Monnisia 7 kpl
Partamonni 1 kpl
Rapuja 5 kpl

Hainpa tuossa biltemasta sitä hiekkaa 2 säkkiä ja kävin espoonlahden Reporangassa ihastelemassa kalasia...
suuntaa ottavasti hintoja toki jos jollain sitten tulevaisuudessa löytyy ylimääräisiä kotia vailla olevia Espoon alueella niin tervetuloa.
Sitten se vaneri
kävin puukeskuksessa kivenlahdessa,pitäisi ostaa koko juuttaan iso levy jotta saisin 115-40 cm palan....Mutta tulin kotiin ja huomasin rappukäytävässä patterin päällä vaneria.Ollut jo herra tietää kuinka kauan siinä,nyt vain uupuu saha millä leikata sopiva pala siitä...Tuskin se kenenkään on kun siinä lojunut niin kauan kuin tässä on asuttu n.2 vuotta... 

Sitten se vaneri
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

-
- Advanced Member
- Viesti:
Itse kuvailisin Bilteman hiekan väriä hiekkarannan väriseksi*Viltzu* kirjoitti:Onko Bilteman hiekka tarpeeksi tummaa jotta esim. sitruunatetrat pääsevät kunnolla oikeuksiinsa? Olen myös kuullut että jotkut lajit olisvat vaalean hiekan kanssa säikkyjä...?

Tumma tausta varmastikin auttaisi omalta osaltaan noiden sitruunoiden värin suhteen.
Eihän siinä mitään ole. Mieluummin epäilisin teollisia käsittelyjä. Ainakin Ismo Korjula (monnisguru:) käyttää luonnonhiekkaa. Minä hain merenrannalta ja vain huuhtelin. Ei kai Itämeressä ole mitään trooppisen akvaarion tauteja? Harjuhiekassa tuskin ainakaan on mitään kalatauteja, kun on kerran kuivaa maata. 

Löysin näppärästi tuolta aikani kaivettua vanhoja keskusteluja kasvipuolelta.Joku oli listaillut kasveja maanosien mukaan ja nyt aikani pohtiessa kasvit taitaa tulla tuolta etelä-amerikka,Brasilia suunnista...
Koska siellä on se konnanputki...
ja kait senkin takia josko olisi helpompaa kun kaikki alunperin samoista oloista...onkohan minulle tulossa tietyn tyyppinen akva itseni huomaamatta?!niinkuin salaa 
Koska siellä on se konnanputki...

Sain tänään lopultakin haettua Reporangasta suodattimeen filtterit
.On taas ollu hieman hitaalla sykkeellä tämä akvaarioprojekti...Syynsä itse kullakin siis
töitä töitä ja sitten vielä vähän töitä...
Jostain kumman syystä olen kääntynyt tuon liikkeen puoleen kun sieltä löytyy helposti kaikki osatkin tuohon suodattimeen,Eheim 2213...Muualta sanovat että pitää tilata.
Uusia kasveja tulee heille ensi viikolla kuten myös kalojakin mutta niillä nyt ei ole hätää kaloilla siis.Kunhan kasveja saisi...Tälläistä täällä,hiljaa hyvä tulee ikuisuusprojekti siis

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jostain kumman syystä olen kääntynyt tuon liikkeen puoleen kun sieltä löytyy helposti kaikki osatkin tuohon suodattimeen,Eheim 2213...Muualta sanovat että pitää tilata.
Uusia kasveja tulee heille ensi viikolla kuten myös kalojakin mutta niillä nyt ei ole hätää kaloilla siis.Kunhan kasveja saisi...Tälläistä täällä,hiljaa hyvä tulee ikuisuusprojekti siis

-
- Member
- Viesti:
Löytämieni tietojen perusteella ei ainakaan vesiarvoissa ole suuria eroja, avainkirjoahventen ja noitamonnin välillä siis. Noitamonni ei hätyytä ketään ja on varsin rauhallinen hmm tikku? Saattaa tosin tunkea itsensä välillä näkymättömiin, toivottavasti ei suodattimeen
Jos pelkäät neontetran joutuvan muiden ruuaksi, niin miten olisi mustaneontetra? Näistä kasvaa (varsinkin typyistä) isoja ja näyttäviä. Ne eivät pelkää mitään ja ovat itseasiassa erittäin kauniitakin.. Isoimmat matamit taitaa täällä olla kuuden sentin luokkaa pituudeltaan ja leveydeltään reilun sentin.
Noitamonneja varmaankin mahtuisi parikin kappaletta (ovat vaan aika hinnoissaan..
verrattuna esmes tetroihin). Niitten lisäksi ehkäpä partamonni tai mitä nyt ikinä päätätkin..
Ahventietouteni on varsin vajaavainen, mutta eiköhän niihin kysymyksiin tullutkin jo tärkeimmät vastaukset![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tärkein asia minkä minä olen "oppinut" on se, että ostaa vain sellaisia kaloja joista todella tykkää ja jotka sopivat. Vaihtoehtoja on monia. Myös vain tiettyihin lajeihin keskittyminen kannattaa. Vähempi parempi

Jos pelkäät neontetran joutuvan muiden ruuaksi, niin miten olisi mustaneontetra? Näistä kasvaa (varsinkin typyistä) isoja ja näyttäviä. Ne eivät pelkää mitään ja ovat itseasiassa erittäin kauniitakin.. Isoimmat matamit taitaa täällä olla kuuden sentin luokkaa pituudeltaan ja leveydeltään reilun sentin.
Noitamonneja varmaankin mahtuisi parikin kappaletta (ovat vaan aika hinnoissaan..

Ahventietouteni on varsin vajaavainen, mutta eiköhän niihin kysymyksiin tullutkin jo tärkeimmät vastaukset
Tärkein asia minkä minä olen "oppinut" on se, että ostaa vain sellaisia kaloja joista todella tykkää ja jotka sopivat. Vaihtoehtoja on monia. Myös vain tiettyihin lajeihin keskittyminen kannattaa. Vähempi parempi

Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Tuo suodatin on ulkosuodatin eheim 2213 ja se sisäsuodatin on...Chrystal R20 II mallinen ne raot on siinä ylälaidassa ja pystyssä niin tuskin ne saa itseään tungettua...Taisit tarkoittaa kyllä lasin ja suodattimen väliin...
Ja niistä affenista heti valmis luopumaan...mitä niillä tekee jos maailmassa on noitamonneja?
Kuka niitä neontetroja söisi lehtikalat hylätty aikaa sitten...potkaistu suunnitelmasta pois poikkeen...
Onneksi on alkutekijöissä tämä niin ei harmita nyt kun näki noitamonnisia...
ettei voisikaan jonkun asian takia niitä hankkia...
Saisi niitä kasveja vaan nyt jostain hommattua/ostettua
...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja niistä affenista heti valmis luopumaan...mitä niillä tekee jos maailmassa on noitamonneja?

Kuka niitä neontetroja söisi lehtikalat hylätty aikaa sitten...potkaistu suunnitelmasta pois poikkeen...
Onneksi on alkutekijöissä tämä niin ei harmita nyt kun näki noitamonnisia...

Saisi niitä kasveja vaan nyt jostain hommattua/ostettua

Koira tulee illalla kotiin.
Kun se kiertyy paikalleen ja nukahtaa,
alkaa sen sydänlämpö levitä huoneisiin.
-Risto Rasa-
-Risto Rasa-
Lisa,olette aivan oikeassa nyt tämä alkaa selvää pässin lihaa koko kalasoppa
.
Jos noitamonnit ei heti kaupasta löydy niin tulevat sitten myöhemmin.Hankitaan ensin alkuun nämä muut.
-Neontetra 20-25 kpl
-Monnisia 7 kpl
-Leväkatkarapuja 5kpl
-Noitamonni 2 kpl
Kylläpä se kuullostaa hyvältä ja taitaa sitten näyttää vielä paremmalta...*haaveilee*
Mitä nämä "noidat" tarvii kodiksi piiloja,kantoja?

Jos noitamonnit ei heti kaupasta löydy niin tulevat sitten myöhemmin.Hankitaan ensin alkuun nämä muut.
-Neontetra 20-25 kpl
-Monnisia 7 kpl
-Leväkatkarapuja 5kpl
-Noitamonni 2 kpl
Kylläpä se kuullostaa hyvältä ja taitaa sitten näyttää vielä paremmalta...*haaveilee*

Mitä nämä "noidat" tarvii kodiksi piiloja,kantoja?
Koira tulee illalla kotiin.
-Risto Rasa-
-Risto Rasa-