Kalasto uusiksi!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rihma
Starting Member
Starting Member

Kalasto uusiksi!

Viesti Kirjoittaja Rihma »

Olen siirtämässä vanhan 150-litraisen akvaarioni kalaston toiseen, noin 170-litraiseen altaaseen. Olen ajatellut siinä samalla vähän karsia kalastoa ja ottaa mahdollisesti myös jotain uutta tilalle. Akvaarion kalasto on jo alusta alkaen ollut vähän pielessä noudatettuani sokeasti jonkin harhaan johtavan akvaariokirjan ohjeita. Kalasto on nyt siis seuraavanlainen:

-partamonni
-2 keltarihmakalaa
-2 helmirihmakalaa
-pusukala
-2 leväbarbia
-3 kuparimonnista
-plus vielä keltarihmojen poikasia

Rihmakalat ja partamonnin olen ajatellut säästää ja monnisten ympärille ostaa parven. Mahdollisesti tahtoisin pitää myös keskenkasvuisen pusukalani. Mitä kaloja minun pitäisi vielä karsia ja mitä uusia voisin ottaa tilalle? Uuden akvaarion vesiarvoiksi olin ajatellut ph n.7-7.5 ja lämpötilaksi 25c. Kiitos jo etukäteen vastanneille!

Rihma
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Mielestäni leväbarbit kasvavat liian suuriksi, samoin pusukalakin, eli niille pitäisi löytää uusi koti. Rihmakaloista valitsisin vain jommankumman lajin ja muodostaisin haaremin 1 uros + 2-3 naarasta. Eikös nuo kaksi lajia tappele keskenään? 8O . Monnisia vähintään 3 lisää.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

aquasolin kanssa samoilla linjoilla. Levikset ja pusukala ehdottomasti pois, leviksille min 300L allas ja pusukalalle sitten yli 400L, tai sitten ostaa päräytät tuollaisen yli 400L altaan ja pidät molemmat lajit :mrgreen: . Monnisille ehdottomasti se parvi, parvikala tarvitsee parven. Rihmoihin en kommentoi mitään kun en niihin ole pahemmin perehtynyt.

Kalasto voisi olla esim. tälläinen
Partis
Rihmapariskunta (tai molemmat, katsotaan nyt mitä muutkin sanovat noista)
6 kpl kuparimonnisia (minimi koko parvelle)
Joku nätti tetraparvi (lajia sen kummemmin ehdottelematta)
Pieni parvi ottoja (nyt en jaksa tsekata vesiarvoja/sopivuutta, kun netti temppuilee ihan yhtä paljon kuin oma muistikin)

Sammakot saa taas korjata jos niitä näkyy [;)] .
Bachini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Bachini »

Minun mielestäni, mitä olen nyt kuullut(ei omaa kokemusta) tuleva altaasisikin on liian pieni kelta -ja helmirihmispariskunnalle. Jo helmiksetkin vaativat noin 200litran akvaariota ja keltarihmat suunnilleen samanverran. Eli luovu jommastakummasta rihmisparista, pusukalasta ja leväbarbeista.
Rihma
Starting Member
Starting Member

Juu, kiitos vastauksista! Minulle ei kuitenkaan ihan vielä selvinnyt, mitä nuo "otot" ovat?

Rihma

ps.En ehdi nyut kirjautua sisään, joten olen tälleen vieraana..
MIA-77
Starting Member
Starting Member

Otot...

Viesti Kirjoittaja MIA-77 »

Ottoja myydään ainakin nuolimonni nimellä...
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Otot on tosiaan Otocinclus - suvun hyvinkin pienikokoisia (max 5cm) imumonneja. Ennen vanhaan niitä kutsuttiin nuoli-imumonneiksi, nykyisessä asussa tippuu "imu" pois. Parvikala joka tykkää viileästä ja hapekkaasta vedestä ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Rihma
Starting Member
Starting Member

Näitä "ottoja" minulla on siinä tapauksessa joskus ollutkin, sain lahjoituksena ystävältäni. Ihan mukavia kaloja, voisin niitä taas siihen uuten akvaariooni ottaakkin :)
Rihma
Starting Member
Starting Member

Tällä hetkellä tilanne on siis seuraava: Olen ajatellut uuden akvaarioni kalastoksi seuraavia lajeja.

-partamonni
-5 kuparimonnista
-3 keltarihmakalaa
-2 helmirihmakalaa
-5 roiskuttajatetraa (tai rouskuttaja, mikä on oikea nimitys?)

Mitä muuta voisin tähän ilmeisesti 170 litraiseen altaaseen hankkia? Ajatuksissa olisi jotain suurta ja kaunista, mutta mahtaako sellaista löytyä?

Rihma
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Rihma kirjoitti:-5 roiskuttajatetraa (tai rouskuttaja, mikä on oikea nimitys?)
Roiskuttajatetra (Copella arnoldi).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

Viesti Kirjoittaja Santra »

Rihma kirjoitti:Tällä hetkellä tilanne on siis seuraava: Olen ajatellut uuden akvaarioni kalastoksi seuraavia lajeja.

-partamonni
-5 kuparimonnista
-3 keltarihmakalaa
-2 helmirihmakalaa
-5 roiskuttajatetraa (tai rouskuttaja, mikä on oikea nimitys?)

Mitä muuta voisin tähän ilmeisesti 170 litraiseen altaaseen hankkia? Ajatuksissa olisi jotain suurta ja kaunista, mutta mahtaako sellaista löytyä?

Rihma
tässä oma näkemykseni kalastosta en puutu muihin kaloihin!!
-3 keltarihmakalaa
-2 helmirihmakalaa
nämä vaativat yhteensä n.300l altaan itselläni on 2 helmirihmakalaa 375l altaassa entinen oli 160l ja oli vähän ahdas ja nyt 2 kääpiörihmakalaa urosta tässä kyseisen kalan nimi [COLISA LALIA] jotka voisivat sopia 170l altaaseen kysy ennen kuin ostat
vastaus:en laittaisi kumpaakaan noista rihmoista tuohon 170l
jos päätät et otat niin eipä sinne muuta voi ottaa
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Rihma kirjoitti:-5 kuparimonnista
Ota vaikka 2-3 lisää, viihtyvät paremmin isossa ryhmässä.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Voi olla ettei tuohon mitään kovin suurta ainakaan enää saa ettei mene liian ahtaaksi tila.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”