Miksi kasvit eivät kasva?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
krisse
Junior Member
Junior Member

Miksi kasvit eivät kasva?

Viesti Kirjoittaja krisse »

Minkä takia mun akvaarion kasvit eivät kasva enää melkein yhtään? Akvaariooni ostettiin juuri uusi lamppukin, joten valon määrästä se ei voi olla kiinni... ja lannotuskin tapahtuu säännöllisesti. Kasvilannotenesteellä ja tableteilla. Johtuuko tuo kasvien kasvu vaan jostain kasvien "lepoajasta"? kyllä ne talvella kasvavat tosi hyvin. Akvaaioni on 140 litraa.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Millaisia kasveja yrität kasvattaa? Onko sinulla hiekka- vai sorapohja? Entäpä lämpötila? Montako putkea valaisimessasi on ts. valaistusteho? Millainen on säännöllinen lannoitus? Näitä tietoja tarvittaisiin, jotta voisi edes vähän arvailla missä voisi olla ongelman syy?
krisse
Junior Member
Junior Member

Joo siiis mulla on intianvesitähdikkiä, viuhkalehtee ja jaavansaniaista. Tai nuo nyt ei pääasiassa kasva oikein hyvin... Sorapohja on. Lämpötila on 25-26 astetta. 1 putkinen valaisin (vain...). Valaistusteho on 35W muistaakseni. Lannoitan kasveja ainakin kaks kertaa kuussa. Tai vähän useamminkin välillä. Eli ei se nyt niin säännöllinen oo;) mutta siis sitä tarkotin että lannotan niitä aika usein.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Tuota...valaisintehoilla 30 W sinulla on n. 100 cm pitkä allas? 36 w putki on yleensä 120 cm. Mitkä ovat altaan mitat (leveys ja korkeus)?

Kaikin tavoin 140 litraisessa 1 putkinen valaisin on liian vähän. Tuon kokoisessa altaassa pitäisi olla jo kaksiputkinen valaisin. Valaistustehoa voit hieman lisätä heijastimella. Jaavansaniainen ei kyllä hirveästi valoa tarvitse...Nimim. -rain- on kasviasiantuntija ja hänen sivuiltaan saatat löytää vinkkejä ongelmiisi http://www.aqua-web.org/users/satuj/ toivottavasti linkittäminen on luvallista (?)
krisse
Junior Member
Junior Member

Joo siis se taisikin olla 30W. Mitat on 100x35x40 (pituus, leveys, korkeus). Joo mustakin tuo yks lamppu on liian vähän. Mutta myydäänkö sellaisia valaisinkoteloita kaikkiin akvaarion "väreihin"? kun mulla on vähän sellanen kullan värinen kehysakvaario. Tai ei se oikeen oo kultanenkaan.. Mutta sellanen. Kun on vähän höpsön näköstä jos se kotelo on esim. valkonen.. ei oikeen tyylikästä. No kiitos nyt kuitenkin:)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

krisse kirjoitti:...kun mulla on vähän sellanen kullan värinen kehysakvaario. Tai ei se oikeen oo kultanenkaan.. Mutta sellanen. Kun on vähän höpsön näköstä jos se kotelo on esim. valkonen.. ei oikeen tyylikästä. No kiitos nyt kuitenkin:)
No ainahan voi ostaa purkin kullanväristä spraymaalia ;)
krisse
Junior Member
Junior Member

Niin... Miten ne heijastimet pystyy tekemään? ku en ymmärrä oikeen...
Tepi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tepi »

ite tein just samankokoseen akvaariooni ja lamppuuni pari päivää sitten "heijastimen" =).. eli ei muuta kuin lamppu irti siitä kotelosta, sitten "vuoraat" kotelon foliolla. Folion saa kiinnitettyä mm. teipillä tai liimalla koteloon kiinni. Tämän jälkeen lamppu takaisin paikalleen.

Pelkästään tällä tavalla valon määrä lisääntyi omassa akvaariossani huomattavasti. :D Haulla löydät myös muita tapoja tehdä tai ostaa heijastimia
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kannattaa selvittää myös hiilidioksidin määrä. Miittaa karbonaattikovuuden (KH) ja happamuuden (pH) sekö katsot taulukoista hiididioksidin määrän. Jos se on liian alhainen, rakennat vaikka liivatehidasteisen systeemin:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi kasvit eivät kasva?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

krisse kirjoitti:Minkä takia mun akvaarion kasvit eivät kasva enää melkein yhtään? Akvaariooni ostettiin juuri uusi lamppukin, joten valon määrästä se ei voi olla kiinni... ja lannotuskin tapahtuu säännöllisesti. Kasvilannotenesteellä ja tableteilla. Johtuuko tuo kasvien kasvu vaan jostain kasvien "lepoajasta"? kyllä ne talvella kasvavat tosi hyvin. Akvaaioni on 140 litraa.
Ei johdu lepoajasta.
Kuinka paljon sinulla on fisuja altaassasi? Kuinka usein ja paljon vaihdat vettä siitä? Millainen suodatus? Millainen on Nitraatin määrä?
Kasvien kasvun kannalta tuo Nitraatti on aika tärkeä "lannos" jota vain kalat tuottavat. Itselläni oli samanlainen onkelma alkuunsa tuossa 560-litraisessa, eli kasvit kasvoivat kituen. Neliputkinen valaisin heijastimilla, säännöllinen lannoitus -Niin pohjaan kuin veteen, hiilidioksidia tarpeeksi.

Mutta turhan hyvällä suodatuksella, vähäisellä kalastolla Nitraattia ei juurikaan syntynyt.. Asiaa tutkin täällä AW:ssa ja eräässä keskustelussa suositeltiin lisättäväksi Kekkilän Kukkasipulilannosta pari hyppysellistä akvaarioon, kokeilin tietysti heti sitä. Lisäsin myös kalastoa ja vähensin vedenvaihtotahtia ja nyt kasvit kasvaa paaaljon paremmin. Pidempiä varsia Miekkakasveissa ja köynnöksissä suuremmat lehdet. Mutta tämä VAIN silloin jos Nitraatti puuttuu. [;)]
krisse
Junior Member
Junior Member

Tepi kirjoitti:ite tein just samankokoseen akvaariooni ja lamppuuni pari päivää sitten "heijastimen" =).. eli ei muuta kuin lamppu irti siitä kotelosta, sitten "vuoraat" kotelon foliolla. Folion saa kiinnitettyä mm. teipillä tai liimalla koteloon kiinni. Tämän jälkeen lamppu takaisin paikalleen.

Pelkästään tällä tavalla valon määrä lisääntyi omassa akvaariossani huomattavasti. :D
Tuo kuulostaa siltä että se folia syttys palamaan:D No ei se nyt kyllä varmaan syty.. koitan varmaan tuota systeemiä. Kiitos paljon.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

..ja jos et halua itse ryhtyä askartelemaan, valmiita heijastimia saa akvaarioliikkeistä. Ovat tosin hintavia, mutta toimivia.
krisse
Junior Member
Junior Member

No mä aattelin kohta tehä sen folioheijastimen. Sekö ei siis voi syttyä palamaan? :?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tavanomaiset suodattimet eivät toki poista nitraattia vedestä. Vesieläimen ohje tepsii nitraatin puutteeseen, mutta suodatuksella ei ole tekemistä sen kanssa. Nitraattia kertyy akvaarioon tasatahtia luonnostaan ruokinnan seurauksena ja vedenvaihdolla se vähenee.

Ja kyllä juu, jos folio on oikeata eli alumiinia, se ei syty. Riippuu vähän sen kotelon mallista, voiko vuoraaminen olla hyvä. Heijastimen pitäisi ennemmin olla pyöreähkön muotoinen, eikä foliolla saa tukkia kotelon tuuletusreikiä.

Edit: poistettu vaarallinen väite ettei alumiini johtaisi sähköä! Kyllä johtaa.
Viimeksi muokannut 111na, 09:22, 29.08.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

liina kirjoitti:Tavanomaiset suodattimet eivät toki poista nitraattia vedestä. Vesieläimen ohje tepsii nitraatin puutteeseen, mutta suodatuksella ei ole tekemistä sen kanssa. Nitraattia kertyy akvaarioon tasatahtia luonnostaan ruokinnan seurauksena ja vedenvaihdolla se vähenee.
Kiitos tiedosta. :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Liina,
eikö alumiini foliona todellakaan johda sähköä. Voisaanko siitä siis valmistaa vaikka eristeitä? :roll:
Minulla on hieman toisenlainen käsitys asiassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Liina,
eikö alumiini foliona todellakaan johda sähköä. Voisaanko siitä siis valmistaa vaikka eristeitä? :roll:
Minulla on hieman toisenlainen käsitys asiassa.
Korjasin käsitystäni ja edellistä juttuani, huh huh, sähkö tappaa. [:I] Ihmettelen kuinka olinkin niin varma tuosta tai siis todella luulin ettei alumiini yleensäkään johtaisi sähköä. Jokin kumma todella vanha väärinkäsitys minulla. Seuraavassa kerrotaan että puhtaan alumiinin sähkönjohtavuus painoon suhteutettuna on jopa kaksinkertainen kupariin verraten:
http://www.teknologiateollisuus.fi/inde ... =2&id=5969

Pitäisikin kokeilla taskulampulla laittamalla folio patterin väliin. Tässä sanotaan että seosaineet heikentävät sähkönjohtavuutta:
http://www.metallitieto.fi/alkuaine.php?jarjestys=13
krisse
Junior Member
Junior Member

Mä tein sen heijastimen. Folio on mulla alumiinifoliota. Se kotelo on tän muotonen: /''''''\. Tuollanen siis. Ja kyllä valon määrä vähän lisäänty. Kiitti!
krisse
Junior Member
Junior Member

Nyt mun yks kasvi on alkanu kokonaan ilmeisesti kuolemaan! se tiputtaa vaan kaikki lehtensä ja juuret on sellasta mömmöö... Mutta saattasko tämä johtua siitä, että kasvi ei vyyhdy lämmittimen luona? eli onkohan tuo liian lämpönen paikka sille? En tiedä mikä se kasvi on...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”