Vanhempien vastuusta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vanhempien vastuusta

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Olin tänään yhdessä akvaarioliikkeessä piipahtamassa, siellä käväisi nuorehko tyttönen katsomassa kaloja. Olisi kovasti halunnut jotain uutta akvaarioonsa. Kauppias kun tyttöä jututti, tuli ilmi että akvaario on todella pieni ja nytkin jo ylikansoitetun rajoilla + hoitorutiinit ihan hukassa (veden vaihtoa ei edes joka toinen viikko aikaa tehdä jne).

Olin ihan kiltisti ja hiljaa, vaikka kauhistuttikin. Mietitytti vanhempien osuus asiassa, teki mieli kirjoittaa tytölle viesti mukaan kotiin vietäväksi. Ymmärrän kyllä ettei vanhemmilla kenties ole hajuakaan akvaarioiden hoidosta taikka kalojen vaatimuksista, joten eivät tiedä mitä tytön pikku purkissa tapahtuu. Sitä en ymmärrä miksei voi ottaa hieman selvää asioista. "Kalojahan ne vaan on.." :roll: Eihän lasta lätkäharkkoihinkaan ilman kypärää laiteta, eikö voisi lemmikinkin hoitoa vähän opetella. Täällä onneksi huomaa, että on myös niitä vanhempia jotka yhdessä lapsen kanssa opiskelevat akvaarioasioita. Toivottavasti enemmistöä..

Kauppiaaseen olin tyytyväinen kun ei myynyt tytölle kaloja, antoi vain nipun esitteitä.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Iso peukutus kauppiaalle, kun antoi uusien kalojen sijaan esitteitä.
Niistähän voi tyttö saada "herätyksen" miten sitä akvaariota hoidetaan.
Jos vanhempia ei kiinnosta tai eivät tiedä akvaarionhoidosta mitään, on hyvä että kauppias edes valistaa.
Voihan niitä esitteitä lukea koko perhe :)
Murphyn sanoin "Avatun purkin sisältö mahtuu vain suurempaan purkkiin".
Kaye
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kaye »

Mun mielestä vanhemmilla on aina vastuu lapsen lemmikeistä ainakin viidenteentoista ikävuoteen saakka. Itsekin näin kauhistuttavan tapauksen kaverini luona:

20 l kuljetusboxi, ei suodatinta; ilmapumppu, 1 platy, 1 kongontetra (!!), 1 taistelukala, 2 nuoli(imu)monnia (kait)

Vesiarvoista en kehdannut edes kysyä, liekö olisi tiennyt mitä koko asia edes tarkoittaa. Puhdistuksessa sentään laittoi vanhaakin vettä, mutta pesi aina koko soran ja siirsi siksi aikaa kalat pieneen (5l) sankkoon. Äitikin ilmeisesti hoiteli "akvaariota" mutta ei kuitenkaan ajatellut että se olisi liian pieni.
Itkuhan siinä meinas tulla.
homma hanskassa, hanskat hukassa.
Merri
Senior Member
Senior Member

Re: Vanhempien vastuusta

Viesti Kirjoittaja Merri »

kylpyankka kirjoitti: Toivottavasti enemmistöä..
Tuskin.
Joskus olen nähnyt lapsen lähtevän myös kalapussi kädessä kaupasta :( Tyyliin *en mä muista mitä kaloja mulla siellä on...* *no kyllähän tuo yksi tetra sinne vielä mahtuu...* :?

Kerran kuulin 8-10v lapsen juttelevan myyjän kanssa kuinka oli ostanut taistelukalansa seuraksi -muoviterraboksiin- parven neontetroja ja partiksen. Seuraavana yönä oli kaikki tetrat menettäneet henkensä kun taisto "oli niitä raadellut", lapsukainen naureskellen kertoi... :frown:
"I'll rise but I refuse to shine"
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuleehan näitä vastaan. Sama aihe puhutti vastikään tuolla frettinetin puolella: http://hiiru.net/~fretti/phpBB2/viewtop ... highlight=
Todella kurja tapaus, onneksi loppu oli onnellinen ja kyseinen poika asuu nyt meillä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Niinpä. Eihän yksi tai 1000 ihmistä tai edes kaikki AW:läiset voi koko Suomen kaloja pelastaa. Vaikka toisinaan mieli tekisikin.

Onhan noita keskusteluja akvaarion hoidosta käyty töissäkin. Hyvä esimerkki oli tässä päivänä eräänä. Keskustelu meni suunnilleen näin:
Akvaristi: Pitää miettiä vähän noita akvaarion valaisimia. Ajattelin ostaa monimetallit, että kasvit kasvavat paremmin.
Työkaveri: Mitä ne on? Mun altaassa on vaan loisteputket.
A: Monimetallit antavat kirkkaamman ja luonnollisemman valaistuksen altaaseen. Ne auttavat kasveja kasvamaan paremmin ja allas on kauniimpi katsella... *lause jää kesken*
T: Sellaiset tosi kirkkaat lamputhan vaan saa altaan levittymään.
A: Ei se levän lisääntyminen ole kiinni pelkästään valoista. Siihen vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi ruokinnan määrä ja veden vaihdon tiheys.
T: ???? *istuu säälivän näköisenä tuolillaan*
Keskustelu päättyy tähän.

Siis on hyvä, että edes osa akvaariokauppiaista ovat asiantuntijoita ja auttavat lapsia kunnioittamaan myös kalojen elämää. Eivät kaikki aikuisetkaan ymmärrä, että kalat ovat Eläimiä. (Juu. Ei aloiteta taas sitä Hevonen-Parvekkeelle-keskustelua :) )
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Nuoren henkilön tulisi todistaa täysi-ikäisyytensä virallisella henkilötodistuksella eläviä eläimiä ostaessa. Nuoremmat vain ja ainoastaan vanhempien seurassa :)

Muttajoo, akvaarioharrastus on ylipäätään liian helppo ymmärtää käytännössä kaikilla mahdollisilla tasoilla väärin (Osta sinne piraija!), tuntuu jotenkin edes niin turhalta alkaa siitä akvaarioaiheisella forumilla avautumaan, sehän on niin kuin alkaisit kalmistoihin jouduttuaisi kiljumaan, että "ollaan muuten pojat sitten raatoja nyt, niin raatoja, niin raatoja että..." :mrgreen:

(pitäisköhän mennä nukkumaan :roll: )
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Fisutytteli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisutytteli »

Olen itse aloittanut akvaarioharrastuksen nuorena (10vee) mutta onneksi olen ollut niin eläinrakas kokoelämäni etten ole voinut vahingoittaa eläimiä! Vaikka vanhemmat EI auttanutkaan harrastuksen kanssa. Mutta meitä ihmisiä on moneks ja me muututaan ajan kanssa. ja ehkä noi pikkutytötkin alkavat ymmärtää miten tulee kohdella eläviä olentoja joten eläin/akva kauppiaat jatkakaa infon antamista aikuisille ja lapsille!

(Tällä hetkellä olen merivesiakvanharrastaja) [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”