Sen verran kolahti, että vastaan tähän omissa nimissänikin. Olen pyrkinyt välttelemään sellaisten kalojen tilailua, joille tiedän olevan hankala löytää oikeasti hyvää kotia. Sen takia liikkeestä ei löydy tiikerinuoliaisia, kultakaloja, haimonneja tai -barbeja jne.
Plekoja kuitenkin tarttuu tukuista joskus mukaan pelkän ulkonäön perusteella.
Olen myös pyrkinyt selvittelemään hiukkasen noiden epeleiden vaatimuksia ja aikuiskokoa, ennen myyntiä (normaalistihan meiltä löytyy jokaisesta myytävästä kalalajista pieni infolappu altaan kyljestä, mistä selviää lopullinen koko, seurallisuus, tieteellinen nimi, lämpötilavaatimukset (muita vesivaatimuksia ei erikseen ole, sillä olen pitänyt myynnissä vain pehmeän ja happaman veden lajeja) + jos lajista on jotain erityismainittavaa, niin sitten se (esim. tiikeribarbin evien nyppimistaipumus)).
Monnit ovat yleensä olleet se hankalin pala noiden tietojen etsimisessä, sillä uusia lajeja ilmaantuu markkinoille koko ajan. Lisäksi tieteellisiä nimiä ei aina ole, tai sitten ne ovat vääriä / vanhentuneita.
Olen jokusen kerran joutunut riivaamaan Rassin Perttiäkin näiden ihmetyksieni kanssa, mutta aina on jotakin kautta tähän mennessä sitä tietoa löytynyt asiakkaalle mukaan.
Purjeplekot kun jättää sikseen, niin yleensä nuo jäävät kohtuullisiin mittoihin (30 - 35 cm max) ja vihoviimeisenä takaporttina on aina nuo mun omat altaat. Jos tulen ostaneeksi höpöjä, niin plekojen suhteen voi ainakin olla turvallisin mielin. Saa nimittäin olla kohtuullisen kokoinen pyrstönheiluttaja, jos ei mahdu tuolla 1000 litraisessa elelemään.
Mutta sinällään tämä threadi on kyllä asiaa. Paljon noista kaloista pitää tietää, että niitä myydä uskaltaa ja paljon on myöskin jatkuvasti oppimista.
Varminta taitaisi olla jättää nuo uutuudet tuonne tukkuun, mutta pitkän päälle ei taitaisi asiakkaat olla siihenkään tyytyväisiä.