Mitä timanttitonkijan kanssa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chili
Starting Member
Starting Member

Mitä timanttitonkijan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Chili »

Vaihdoin vanhan akvaarioni isompaan ja alan tässä pikkuhiljaa käynnistellä sitä toimintaan. Kuten niin moni muukin, kysyisin viisaammilta ehdotuksia tuleviksi kaloiksi.

Litroja on siis 400, vesi pehmeää ja hapahkoa, lämpötila tuppaa nousemaan n. 26 asteeseen.

Pienemmässä 100-litraisessani oli perinteisiä neontetroja, kuparitetroja ja monnisia. Olen kuitenkin jo pitempään haaveillut timanttitonkijoista. Vesiolosuhteiden pitäisi passata ja pohjalle tulee paljon hienoa hiekkaa, mutta onko 400 litraa liian vähän? Olen löytänyt vähän ristiriitaista tietoa, pidetäänkö niitä pareittain vai isompana porukkana?

Ja jos niitä tuonne mahtuisi tonkimaan niin mitä seuraksi? Kulmatetrat olisivat hauskoja pintakaloja, monnisista olen aina pitänyt ja yhden tulipyrstön voisin pelastaa ystäväni altaasta. Tulevatko kulmatetrat syödyiksi ja monniset ahdistelluiksi? Olisiko joku kulmatetroja parempi näyttävä parvikala joka sopisi?

Kaikki mielipiteet ja ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan. :)
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

Minulla timanttitonkijat olivat aluksi 416-litraisessa. Niitä oli siinä kaksi, mutta vaihdettuani ne tuohon isompaan akvaan, toinen hätyytti kaverinsa hengiltä :cry: . Nyt se on jo vuosia ollut tuossa kavereinaan mm. leviksiä, kirsikkabarbeja, keltabarbeja, ottoja, partiksia, selkäuimareita, piikkisilmiä, okamonneja, ripsimonneja jne. Ei hätyytä muita kaloja. Oli myös monnisten kanssa tuossa pienemmässä akvassa, ei ongelmia siinäkään. Ei syö mielestäni pienempiä kaloja, sillä on erikoistunut kaivelemaan sen ruokansa sieltä pohjasta, eli on aika kömpelö pyytämään mm. vapaana leijuvia hiutaleita. Ei ole ainakaan yhtään kirsikkabarbin poikasta saanut pyydystettyä.

Minulla oli aikanaan pariskunta näitä, ja viihtyivät hyvin yhdessä. Nämä uudemmat olivat ilmeisesti koiraita molemmat, sukupuolileima kun on aika vähäinen näillä kaloilla. Siksi tuo toinen koki karmean kohtalon, eli ei siis kahta koirasta samaan akvaan. Mielestäni 400 litraa on jo sopiva koko pariskunnalle ja sinne mahtuu vielä muitakin kaoja sekaan :).

Kasveille saat kyllä sanoa hyvästit, jos et saa ankkuroitua niitä tosi lujasti pohjaan. Nämä ovat nimittäin semmoisia hiekansyöjiä, että kasvit saa kyytiä ja leijuvat yleensä pinnalla 8-).
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
Chili
Starting Member
Starting Member

Pariskuntaa minäkin ajattelin (tai siis kahta kalaa, sukupuolista jos ei saa ostaessa varmempaa tietoa). Onkohan tuo muiden kalojen rauhaan jättäminen yksilöllinen juttu, onko muilla vastaavia kokemuksia? Isoiksi epeleiksi nuo loppujen lopuksi kasvavat.

Olisi ihan kiva jos voisi valita vaikka pienempiäkin polskijoita sitten isomman satsin. Täkäläiseen veteen sopivia tetroja tosin tuntuu olevan vaikka kuinka, valinta on vaikea. Vaikka kyllä kulmatetrojen jäykistely sai hymyn suupieleen taas kun kävin niitä liikkeessä katselemassa. Ne olisi sentään jotain jota minulla ei koskaan ole ollut. Miten on, ovatko normaaliakvaariossa vilkkaampia kun tuolla kaupassa ei paljon evä heilahtanut?

Tukevia kasveja ajattelinkin, pikkuhärpäkkää on aina ollut ja nyt vaihteeksi sitten vähän järeämmällä sisustuksella. :D
Chili
Starting Member
Starting Member

Ajattelin tuoda näytille tämänhetkisen ajatukseni mahdollisesta kokoonpanosta. Tilanne akvaarion myyjän ja ystäväni kanssa selvisi myös, eli myyjältä tulee tulipyrstö ja kolme leväbarbia jotka jäävät sitten tähän minun altaaseeni (kirjoitin aiemmin jotain sekavaa "ystävän altaasta pelastamisesta") :roll:

Mietiskelin tällaista yhdistelmää:

- 2 timanttitonkijaa
- 2 purjesampimonnia
- 1 tulipyrstö
- 3 leväbarbia
- 8 helmi- tai somamonnista
- 15 kulmatetraa
- 15 timanttitetraa

Mitäs kokeneemmat sanoo? Tulipyrstö on myyjän mukaan rauhallinen ja on hänellä ollessaan jättänyt leväbarbit rauhaan. Seurailen siis tilannetta ennen kuin hankkisin purjesampimonnit. Jos kränää tulee niin tulipyrstö lähtee. Loppuuko akvaariosta levät kesken jos siellä on sekä leväbarbeja että purjesampimonneja? Kasviruokaa tulee toki myös tarjolle.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Chili kirjoitti:Ajattelin tuoda näytille tämänhetkisen ajatukseni mahdollisesta kokoonpanosta. Tilanne akvaarion myyjän ja ystäväni kanssa selvisi myös, eli myyjältä tulee tulipyrstö ja kolme leväbarbia jotka jäävät sitten tähän minun altaaseeni (kirjoitin aiemmin jotain sekavaa "ystävän altaasta pelastamisesta") :roll:

Mietiskelin tällaista yhdistelmää:

- 2 timanttitonkijaa
- 2 purjesampimonnia
- 1 tulipyrstö
- 3 leväbarbia
- 8 helmi- tai somamonnista
- 15 kulmatetraa
- 15 timanttitetraa

Mitäs kokeneemmat sanoo? Tulipyrstö on myyjän mukaan rauhallinen ja on hänellä ollessaan jättänyt leväbarbit rauhaan. Seurailen siis tilannetta ennen kuin hankkisin purjesampimonnit. Jos kränää tulee niin tulipyrstö lähtee. Loppuuko akvaariosta levät kesken jos siellä on sekä leväbarbeja että purjesampimonneja? Kasviruokaa tulee toki myös tarjolle.
Leväbarbi on parvikala ja varmaan arvostaisi lisäseuraa. Kuutta kalaa pidetään varsin yleisesti "minimikokona" parville.
Tulipyrstö voi muuttua vanhemmiten todella äkäiseksi. Sen varmaan tiesitkin, että nuorempanakaan se ei juuri oman lajin yksilöitä siedä.

Itse varmaan satsaisin kahden tetraparven sijaan yhteen isoon (30 yksilöä tai enemmän) mutta tuo on sinänsä jo ihan makuasia, 15 yksilöäkin on jo ihan mukava parvi ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Chili
Starting Member
Starting Member

Olihan nuo jutut tiedossa jo. Katsotaan nyt jos myyjä saisi sijoitettua kalat jonnekin muualle. Sitten voisi ottaa vaikka pari monnista ja tetraa lisää. :mrgreen: Ajattelin ottaa kaksi parvea kun ovat niin erityylisiä kaloja, kulmatetrat ovat käsittääkseni aika pintakerroksen asukkeja.
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

JustinSane kirjoitti:Leväbarbi on parvikala ja varmaan arvostaisi lisäseuraa. Kuutta kalaa pidetään varsin yleisesti "minimikokona" parville.
Minulla on kokemusta eri kokoisista levis"parvista". Olen pitänyt pienessä n. 100 litran altaassa kahta pientä yksilöä, suuremmissa altaissa parvikoko ollut 3-8 kalan populoita. Käyttäytyminen on ollut aivan samanlaista "parven" koosta riippumatta, eli mielestäni on aivan sama onko niitä kaloja 3 vai 8. Parveilua esiintyy ihan pienillä kaloilla n. 2 cm-5 cm, mutta sekin on kovin löysää, eli parveksi kokoonnutaan vain aika ajoin. Muuten kalat levittäytyvät ympäri allasta. Kun näinkin isosta kalasta on kyse, sopivaa parvea on aika mahdoton perustaa tavallisiin kotiakvoihin. Onko kenelläkään 15-20 kalan aikuista levisparvea? Miten se käyttäytyy?
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
Chili
Starting Member
Starting Member

Näin alkuun tilanne on nyt se, että levikset ja tulipyrstö tulee asukeiksi. Lisäilen siitä sitten pikkuhiljaa ja katson kuinka yhteiselo varsinkin tulevien purjesampimonnien kanssa sujuu. Mutta muuten voinen tulkita hiljaisuuden myöntymisen merkiksi, eli mitään katastrofia ei ole kalayhdistelmien suhteen syntymässä. :mrgreen:
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tulipyrstöt ja levikset ovat huono yhdistelmä. Turpiin tulee että evät pöllyää. Erota lajit.
Chili
Starting Member
Starting Member

Akvaario on nyt muuttanut ja toiminnassa. Heti tuli levisten ja tulipyrstön kesken kinaa ruoka-aikana, muuten saavat olla rauhassa. Mutta koska tuonne on tulossa vielä lisää porukkaa niin luovun suosiolla tulipyrstöstä. Se on nyt saatavilla annetaan-palstalla.

Uusi pytty on kyllä sangen komean näköinen ja olen innoissani kuin lapsi jouluna. Niin se vaan vanha harrastus saa aina uutta puhtia. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”