Kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Kalasto

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

Nyt oli pakko pistää kalasto uusiksi kun huomasin tuon miljoonakalan poikasen (joka nyttemmin kulkee nimellä Victoria WWE:n yhden nais vapaapainijan mukaan). Se elelee nyt enemmän tai vähemmän onnellisena tuossa 5-6 litran purkissa tilapäisesti kunnes saan akvan kunnolla kypsytetyksi. Luulin akvan olevan jo kypsä tässä Torstaina kun nitriitti hävisi, mutta kun lisäsin ammoniakkia se nousi takaisin pilviin. Vaihdoin tänään osittain tuosta vettä mutta koska sekään ei auttanut nitriitin laskemiseksi laitoin tuota Seran (? -en ole varma) Nitriveciä.

Kalasto mitä olin suunnitellut tuonne alkujaan oli:
- 2 Partamonnia
- 10 Kuparimonnista
- 5 Leväbarbia
- 6 Taistelukalaa (1 uros ja 5 naarasta)
- 20 Sitruunatetraa tai Punapäätetraa
- 20 Kardinaalitetraa
- 2 Lehtikalaa

Mutta tämän Victorian takia on pakko miettiä uusiksi koko kalasto.

Vesiarvot ovat akvassa seuraavanlaiset:
dGh 4-5 (pyörii neljän ja viiden välillä)
dKh 3
pH 7,5
No2-N 5,0mg/l
No2 16,5mg/l

Mutta nitriittihän tuosta pitäisi vielä hävitä ennen kalojen tuloa.

Olen yrittänyt katsoa tätä kuinka eri kalat sopivat yhteen miljoonakaloja ajatellen ja ajattelin kysyä että mitä olette mieltä seuraavanlaisesta kalastosta?

- 2 partamonnia
- 10 kuparimonnista
- 5 leväbarbia
- 20 intiaaninsulkaa
- 10 platya
- 20 miljoonakalaa
- 2 lehtikalaa
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Muuten vaikuttaa siedettävältä (vesi saisi olla kovempaa mieluusti), mutta nuo lehtikalat kannattaa tiputtaa pois. Allas vilisee kalasia eivätkä lehtarit pidä neutraalin yli hyppäävästä vedestä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Onko jotakin muuta ystävällistä ja rauhallista kirjoahventa tai rihmakalaa mitä voisin tuonne ajatella? (pariskunta)
Tuo lehtikala juuri mietityttikin eniten tässä elikkä halusin varsinkin siitä kuulla mielipiteitä.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Underwater kirjoitti:Onko jotakin muuta ystävällistä ja rauhallista kirjoahventa tai rihmakalaa mitä voisin tuonne ajatella? (pariskunta)
Tuo lehtikala juuri mietityttikin eniten tässä elikkä halusin varsinkin siitä kuulla mielipiteitä.
Timanttikirjoahven pariskunta sopisi mainiosti tuohon joukkoon. Se on erittäin rauhallinen ja melko pieni kirjoahven (8-10 cm), joka viihtyy sekä lievästi happamassa että emäksisessä vedessä.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Platy ja millis on kiikun kaakun lehtikalan kanssa vesiarvojen suhteen... En tosin tuomitse, itselläni on pehmeässä vedessä veteraaniplatyja lehtikala-parin kanssa eikä niiden vilkkaus ole kärsinyt. Eläköön viimeiset kuukaudet rauhassa ja kun aika jättää niin pehmennän vettä lisää.

Oliko jossain maininta akvaariosi koosta kun ei osunut silmään? Parisatainen kuitenkin vahintään?

Rihmakala on myös komea. Minulla on keltarihmoja 3.

Lisänä sit timanttitetrat ja kaarimonni (joista en oikein tykkää kuitenkaan) ja kuparimonniset, partiksia 2.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Fisustaja kirjoitti:Timanttikirjoahven pariskunta sopisi mainiosti tuohon joukkoon. Se on erittäin rauhallinen ja melko pieni kirjoahven (8-10 cm), joka viihtyy sekä lievästi happamassa että emäksisessä vedessä.
Tämä Timanttikirjoahven taitaa olla aika harvinainen? En nimittäin itse ole edes kuullutkaan ko. kalasta. :?
janecky kirjoitti:Oliko jossain maininta akvaariosi koosta kun ei osunut silmään? Parisatainen kuitenkin vahintään?
Tämä tankki on 317 litrainen elikkä elintilaa pitäisi laumalle löytyä.
janecky kirjoitti:Rihmakala on myös komea. Minulla on keltarihmoja 3.
Juu, nämä rihmakalat myös kiinnostavat aika paljon. Mutta haluaisin juuri tällaisen toisille kaloille ystävällisen rihman tai kirjoahvenen ja mielellään pariskunnan (yksinäinen kala ei jotenkin miellytä mun silmää...).

Sopisiko avainkirjoahven näiden joukkoon?
Underwater kirjoitti:- 2 partamonnia
- 10 kuparimonnista
- 5 leväbarbia
- 20 intiaaninsulkaa
- 10 platya
- 20 miljoonakalaa
Jos sopii niin tulisiko avaimia hankkia pariskunta vai uros ja haaremi?
janecky
Senior Member
Senior Member

Mun keltarihmulit on säyseitä muita kohtaan. Lehtis-pariskunta on reviiriänsä enemmän puolustava muttei silti isoja riitoja kuin vain kutuaikaan oman tontin lähistöllä. Mun mielestä rihmuli siis pärjää paremmin kaikkien kanssa. Vai johtuuko se siitä että lehtikset on altaan kingit kun rihmakalat tuotiin myöhemmin poikasina.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Underwater kirjoitti:Sopisiko avainkirjoahven näiden joukkoon?
- 10 kuparimonnista
- 5 leväbarbia
- 20 intiaaninsulkaa
- 10 platya
- 20 miljoonakalaa
Jos sopii niin tulisiko avaimia hankkia pariskunta vai uros ja haaremi?
En laittaisi avainparia tuonne joukkoon enää. Platyilla ja milliksillä ruokit kohta kuitenkin vaikka koko Afrikan :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Haluaisin vain sinne jonkun isomman fisun "katseenvangitsijaksi". Juuri jonkun rihmakalan tai kirjoahvenen tms. ja mieluiten pariskunnan.
janecky
Senior Member
Senior Member

Leväbarbit kasvaa kait 15cm vonkaleiksi jos allas on tarpeeksi iso. Siinä 5 yksilön parvessa on katsomista. Ja ovat vielä niin vikkeliäkin. Piä tiukasti kansilasit koska voivat loikata lattialle [;)]

Koska se on vasta kypsymässä ja ilmeisesti tyhjä? Niin vinkkinä vois heittää vielä että aloita vähitellen. Eli otat lajin pari ja odottelet vaik kuukauden. Menet taas ottamaan pari lajia listasi mukaan. Aloitat niistä mitä eniten haluat. Ja alat pitää kirjaa nille sopivista vesiarvoista. Ja jos ei seuraavaksi miellyttävin sovi samaan veteen pomppaat listassa yli ja kolmanneksi mieluisan jos se sopisi.

Pääsääntö kai että otat tietysti niitä mistä eniten pidät ja suunnittelet lopun niiden mukaan.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ahvenista vesiarvojen puolesta soveltuisivat kääpiöakara, Nannacara anomala.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Anteeksi etten ole vastannut hetkeen aikaan. Olen ollut viimeaikoina kipeänä ja kotona on tapahtunut yhtä sun toista.

Nyt näyttäisi siltä että akvaario on kypsä kaloja varten. Nitriitti on tippunut normaalilukemiin päivässä (ja olen tarkistanut että tällä kertaa en ole mitannut väärin). Ajattelin että tällä viikolla menisin hakemaan kaloja.
janecky kirjoitti:Pääsääntö kai että otat tietysti niitä mistä eniten pidät ja suunnittelet lopun niiden mukaan.
Heh... No nyt on ollut pakko ajatella tätä kalastoa millisten mukaan kun täällä odottaa yksi yksinäinen millis lajitovereitaan. ;-) Tosin eivät milliksetkään yhtään hullumpia otuksia ole.

En kyllä ihan usko että saan kaikki ne kalat mitä haluaisin kerralla, mutta tekisi silti mieli saada joku isompi vonkale tuonne näitten lisäksi. Ovathan nämä 15 cm kokoiset partikset ja levikset upean näköisiä mutta eivät ihan vielä. Elikkä tekisi mieli saada joku sellainen joka kunnolla erottuisi joukosta jo nyt (saatika sitten tulevaisuudessa). Siksi olen miettinyt juuri näitä lehtikaloja. Tosin luulen että pitää kysyä kaupassa sitten että missä vesissä sillä nämä lehtikset ovat ja samoin millikset ja sopivatko yhteen sen mielestä vai eivät (tuntuu nimittäin hyvin tietävältä ihmiseltä).
JukkaV kirjoitti:Ahvenista vesiarvojen puolesta soveltuisivat kääpiöakara, Nannacara anomala.
Ei millään pahalla, mutta nuo näyttävät aika hurjan näköisiltä mun silmään. 8O
tabaluga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tabaluga »

Mun keltarihmanaaras sitten taas nitisti kaikki lajitoverinsa, jahtasi yhden kerrallaan hengiltä. Kun uskoin, että se tosiaan harrastaa tuollaista, oli suht myöhäistä tehdä mitään. Nyt se on elellyt muutaman vuoden ainoana keltaisena. Helmirihma on äkäpussilla poikaystävänä. Keltarihma on nätti kala, mutta niistä löytyy häijyjä yksilöitä.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Akvaariokauppias sanoi että platyille pitäisi nostaa veden kovuusarvoja ja celsiuksia josta monniset ja intiaaninsulat eivät pidä ja jos lisää lehtikalan tuonne niin se syö kaikki poikaset ja pikkukalat. (kysyin lehtikalaa ihan sen takia kun en tiedä missä vesiarvoissa sillä nämä lehikset ovat)

Elikkä jäisi tällainen kalasto jos platyt ja lehtikalat ottaisi pois:

- 2 partamonnia
- 10 kuparimonnista
- 5 leväbarbia
- 20 intiaaninsulkaa
- 20 miljoonakalaa (tosin olen miettinyt että onkohan tuo liian iso lukumäärä miljoonakaloja... 10-20 tuntuu ehkä paremmalta)
Mutta mikä tällainen hieman isompi pari sopisi tuonne? Palettikala? Paratiisikala? Tosin haluaisin kyllä sellaisen joka ei olisi mitenkään niin agressiivinen. Siksi juuri mietin tuota avainparia.
Lisa kirjoitti:En laittaisi avainparia tuonne joukkoon enää. Platyilla ja milliksillä ruokit kohta kuitenkin vaikka koko Afrikan :roll:
Jos platyt ottaa pois ja milliksiä vähentää niin sopiiko avainpari sitten tuonne?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Underwater kirjoitti:Akvaariokauppias sanoi että platyille pitäisi nostaa veden kovuusarvoja...
Jep, näinhän se olisi parempi (kuten ensimmäisessä viestissä vihjaisin, että vesi saisi olla kovempaa mieluusti).
Underwater kirjoitti:...ja celsiuksia josta monniset ja intiaaninsulat eivät pidä
Kuinka paljon niitä asteita pitäisi oikein nostaa? Molemmat kalat (intiaanit sekä kupariset) ovat karaistuneita kaloja ja sietävät hyvin monenlaisia oloja. Esimerkiksi inkkarin lämpötilaskaala on n. 22-28 astetta ja sen luulisi käyvän platyillekin, ainakin jostain kohtaa. Samaten tuo kovuusjuttu - inkkarit sietävät hilppasen yli 30 yli hyppäävää kovuutta, joten hiukan ihmettelen. Paljonko kovuutta pitäisi sitten nostaa kauppiaasi mukaan? Tietysti jos tahtoo laittaa platyille sitten ihan kovakovaa vettä, niin kupariset kannattaa kyllä tiputtaa poies.
- 10 kuparimonnista
- 5 leväbarbia
- 20 intiaaninsulkaa
- 20 miljoonakalaa (tosin olen miettinyt että onkohan tuo liian iso lukumäärä miljoonakaloja... 10-20 tuntuu ehkä paremmalta)
Kuulostaa ihan mukavalta, partikset & leväbarbit levänsyöntiin, monniset pohjaosaston perustalkkareiksi, inkkarit lähinnä keskiveteen ja miljoonakalat palloilemaan pitkin allasta.
Underwater kirjoitti:Mutta mikä tällainen hieman isompi pari sopisi tuonne? Palettikala? Paratiisikala? Tosin haluaisin kyllä sellaisen joka ei olisi mitenkään niin agressiivinen. Siksi juuri mietin tuota avainparia.
Palettikala saattaa repiä monniset ja kaikki muutkin mieleen juolahtavat allastoverit, jos sille päälle sattuu ja sellainen on luonteeltaan. Lisäksi paletti on näitä erittäin varmoja poikastehtailijoita, joiden lapsosista voi olla sangen vaikea päästä eroon, sillä ylitarjontaa riittää.
Myös paratiisikala on aggressiivinen tapaus enkä laittaisi sen kanssa ihan pieniä kaloja, sillä ne saattavat pelätä hurjaluontoista allastoveriaan ja saada siltä kyytiäkin.
Miettimäsi avainkirjoahven sopisi noista kyllä parhaiten partisten, monnisten, leväbarbien, inkkareiden sekä millisten kanssa samaan pyttyyn. Ainut ongelma saattaa olla monniset, joille avaimet joskus antavat kyytiä kutuaikoina, mutta tilannetta voi helpottaa itse muodostamalla reviirirajoja, näköesteitä luovia rehupusikoita, juurakoita tms.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Miettimäsi avainkirjoahven sopisi noista kyllä parhaiten partisten, monnisten, leväbarbien, inkkareiden sekä millisten kanssa samaan pyttyyn. Ainut ongelma saattaa olla monniset, joille avaimet joskus antavat kyytiä kutuaikoina, mutta tilannetta voi helpottaa itse muodostamalla reviirirajoja, näköesteitä luovia rehupusikoita, juurakoita tms.
No minä olen tässä tilaillut kasveja lisää ja olen suunnitellut hankkivani myös jostakin kookosluolia (kunhan keksin mistä) ja aion myös lisätä tuonne kiviä niin eiköhän kahden kannon ja siellä jo olevien kasvien ja kivien kanssa saada näköesteitä ja piilopaikkoja ihan tarpeeksi. :-)
Ainakin tuo yksinäinen millis jonka lisäsin tuonne tänään (nitriitti hävinnyt ja muutenkin kaikki ok) tuntuu viihtyvän.
Oli jotenkin niin mahtavaa katsella kun pieni millis menee hirmuista vauhtia ympäri koko akvaariota. Nuo vesikuplat tuntuvat olevan sen suosikki! Se nimittäin ui suoraan kuplia päin - kuplat nostavat sen melkein veden pinnalle ja sieltä se menee veden kierron mukana toiselle puolelle akvaa ja taas alkaa sama ralli. :D
Aivan järjettömän huvittavan näköistä. Vielä kun ajattelee tuota yksinäistä otusta n. viikko sitten niin uskoisin että se on kokonaan eri kala. Se alkoi nimittäin olemaan hirveän apaattinen (nitriitti?) eikä tahtonut liikkua minnekkään. Pikkuhiljaa kuitenkin sen energiamäärä nousi ja nyt se palloilee aivan ympäri koko akvaariota.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Noniin... nyt ovat kalat kotiutuneet ja tuntuvat viihtyvän hirveän hyvin. Varsinkin monniset tonkivat hiekkaa ja uivat joka paikkaan kuin ne haluaisivat tutkia joka ikisen hiekan jyvän HETI. :D
Miljoonakalat parveilevat siellä täällä ja vaikka annoinkin pari pellettiä tuonne niin ne menivät heti suihin. Tosin arat avaimet olivat ensimmäisenä paikalla.
Partamonnit ovat pysyneet koko ajan nyt piilossa ja samoin inkkarit, mutta yksi utelias otus tulee heti katsomaan kun menee akvaarion eteen.

Parin viikon päästä mulla tulee olemaan jo milliksen poikasia elikkä tulen siitä ilmoittelemaan täällä sitten. Ja ne eivät ole sitten vain yhtä mallia vaan multa löytyy luonnonmuunnosta, tuxedoa, marmoria ja sitten sellaista joka näyttää kuin että evät olisivat tulessa ja repaleisia (vaikka ovat kokonaisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”