Mikä monnisissa maksaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

muiscu
Senior Member
Senior Member

Mikä monnisissa maksaa?

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Monet monnislajit ovat varsin arvokkaita parvikaloiksi, ainakin minun mittapuuni mukaan. Tällaisia on esim. pandamonninen, joka ei edes käsittääkseni ole vaikea kudettaa.
Mikä niissä monissa monnisissa maksaa?
Tulee aika kalliiksi hankkia vaikkapa 10 kpl parvi 6 euroa maksavia monnisia.
Pikku_Fisu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pikku_Fisu »

No.. Ei tuo 6 euroa ole mitään verrattuna 11 euroon, Pandamonniset olivat tuon hintaisia täällä vielä ainakin kuukausi sitten tjt.. En sitten tuosta tiedä että miksi maksaa.. :?
Andy85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Andy85 »

Juu tuo 6 onvielä aika vähän verrattuna esim. 15 euroon. En tiedä olivatko kalat pyydetty luonnosta, mutta yleensä hintaa tulee lisää jos näin on.
Viimeksi muokannut Andy85, 18:32, 18.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Hintaan vaikuttaa myös se. että kuinka harvinaisia ovat.
Vähänkin harvinaiset on ainakin täällä päin melko kalliita verrattuna muihin tavallisiin lajeihin.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Juu, kuudella eurolla jos pääsisi niin hyvä olisi... Olen itse todella hämmästellyt useimpien monnislajien hintoja pääkaupunkiseudulla.

Esim. helmimonniset 17 euroa kpl! 10-päinen parvi maksaisi tuhat mummonmarkkaan, aikamoinen investointi!
Onneksi täältä AW:n kautta löytyi suoraan kasvattajalta kohtuuhinnalla. :D
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Majqua kirjoitti:Esim. helmimonniset 17 euroa kpl! 10-päinen parvi maksaisi tuhat mummonmarkkaan, aikamoinen investointi!
Onneksi täältä AW:n kautta löytyi suoraan kasvattajalta kohtuuhinnalla. :D
Huutokauppaan näytti olevan tulossa JuusoL:ltä 3 helmimonnista ja ainakin meiltä 10 lisää, eli sieltä saattaisi saada kunnon parven helmimonnisia halvalla.

Olikos nuo 17 euron sterbait luonnosta?

PS. Pandamonnista ei ole vaikea kudettaa, mutta naaras laskee vain vähän munia kerrallaan ja vielä piilottaa ne hyvin huolellisesti. Kovin suuriin poikasmääriin ei ole siis helppo päästä, joka taas vähentää viljelijöiden intoa kasvattamiseen ja nostaa siten hintoja.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Joo, Oulussa juuri näin safiirimonnisia (?) 20.50 euroa kpl. 10 oli myynnissä, joten siitä kiva pikku parvi vaan touhuamaan...
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Huomannette, että homma toimii myös niinkinpäin, että monnisten kasvattaja saa joltisentaankin kohtuullisen korvauksen kaloistaan? 20,5 euroa on tietysti rahamääränä kunnioitettava, mutta jos kasvattajana esim ostat niitä 10 kpl, saat ne kutemaan ja saat muutamasta poikueesta myydyksi 100 poikasta 10 euron kappalehintaan, niin investointihan on ollut kohtuullisen kannattava.
Teemuki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Teemuki »

No teillä taitaa sielläpäin olla noi vielä kohtuuhinnoissa kun täältä et saa yhtään monnista alle 4€:n.
Itse tilasin juuri kaupan kautta kirjomonnisia 7kpl 50€ ja 8€/kpl. Säästin neljä euroa. :D
Pandamonniset muistaakseni maksoivat täällä 11.70/kpl.

Ainoa mielestäni halvat kalat jonka täältä olen ostanut on ollut korurihmakalat(2€/kpl) tosin onhan täällä toiset tetrat samoissa hinnoissa(hiukan halvemmissakin).

Platyilla on täällä hintaa kolme-neljä euroa ja liike maksaa poikasista ruhtinaalliset 30 senttiä kappaleelta.
a0200303
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Kuparimonniset on kanssa ihan kohtuu hintaisia. Ja ainaskin minusta vallattoman suloisia. :mrgreen:
Hammaskarppi tyttö
kalafriikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalafriikki »

Eikös noiden monnisten kanssa ole jonkin verran kuljetusvaikeuksia? Nehän vissiin erittävät jotain ainetta, joka voi aiheuttaa lajitovereisen kuoleman.
Tarkoitan siis, etä pitkillä matkoilla saattaa koko porukka kuolla. Tai näin ainakin olen jostain lukenut...
Ja jos tuo pitää paikkansa niin en ihmettele yhtään, että kauppiaat ottavat kovat rahat nistä kaloista, jotka tulevat hengissä perille.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went."
– Will Rogers
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Kyllä niistä kaunokaisista maksaa [;)]
No leikki sikseen. Ehkäpä syynä juuri tuo niiden herkkyys kuljetuksiin varsinkin pienten monnisten. Saatavuus kuitenkin on varmaan se hinnan määrääjä, tuskin kauppiaalle tullaan usein tarjoamaan kotona kasvatettuja monnisia joista olisi päästävä pikimmiten eroon :P
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

kalafriikki kirjoitti:Eikös noiden monnisten kanssa ole jonkin verran kuljetusvaikeuksia? Nehän vissiin erittävät jotain ainetta, joka voi aiheuttaa lajitovereisen kuoleman.
Ei niistä "hormoneista" kait lajitovereille ole haittaa, mutta muille kaloille ja toisille monnisillekin niistä saattaa olla. En nyt muista oliko tästä ihan tutkittuakin tietoa, vai vieläkö tämä muiden kalojen kuoleminen samassa pussissa on vain jotain mitä tapahtuu eikä syytä ole kunnolla vielä saatu selville.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minkä ihmeen takia kalan pitäisi olla halpa kertakäyttötuote? Minusta pienten parvikalojenkin hinnat saisivat olla tuplasti tai triplasti sen mitä nykyään ja yksittäisen pienen parvikalan alin myyntihinta mieluummin 5 €/kpl. Parvihintoihin voisi sitten harkinnan mukaan laittaa tuntuviakin alennuksia, tässä esim. 40 €/10 kpl. Tulisi sitä kaivattua kannustinta sille akvaarion oikealle hoidolle kun siellä uisi useampi sata euroa ja kalojen jatkuva vaihteleminen loppuisi.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

maisu kirjoitti:Minkä ihmeen takia kalan pitäisi olla halpa kertakäyttötuote?
Siis köyhät kyykkyyn ja akvaarioiden tilalle alkoholi - vai mitä mahdat tarkoittaa? Otapa huomioon, että ajattelutapasi soveltaminen käytäntöön johtaisi pian siihen, että jokaisessa vähänkin köyhemmän ihmisen altaassa uisi noin 6 neontetraa ja partamonni. Itse opiskelijana, joka maksaa opiskeluistaankin n. 50 euroa per viikko (+ asumiset, ruuat jne.), olisi miltei mahdotonta jatkaa vuosikymmeniä jatkunutta harrastustaan katastrofin sattuessa.

Erityisesti monnisten kohdalla olen jo aiemminkin käyttänyt neljän kappaleen parvea, juuri rahasyistä. Tällä hetkellä minulla ei ole lainkaan monnisia.

LISÄYS: Toisaalta, mielestäni nuo neuvot, joita sataa kaatamalla "luovu siitä ja tästä" on melko älytöntä, mutta toinen puoli on totta. Mielestäni kaupasta tullessaan kalan kuuluisi vaihtaa kotiaan vain sen kerran. Ja joskus kun monnisetkin kuolevat, niin sitten niille kuuluu joko hankkia uudet lajitoverit tai sitten antaa vanhuudessa niiden jäljelle jäävien elää kodissaan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

JukkaV kirjoitti:
maisu kirjoitti:Minkä ihmeen takia kalan pitäisi olla halpa kertakäyttötuote?
Siis köyhät kyykkyyn ja akvaarioiden tilalle alkoholi - vai mitä mahdat tarkoittaa?
Tarkoitan ihan sitä mitä kirjoitinkin. Miksi kalan pitäisi olla halpa kertakäyttötuote? Akvaariokala elää tuplasti keskimääräisen matkapuhelimen tai kovalevyn elinkaaren verran ja kymmeniä kertoja pitempään kuin tietokonepeli mutta siitä ei silti oltaisi valmiita maksamaan mitään. Miksi?
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

JukkaV kirjoitti: Siis köyhät kyykkyyn ja akvaarioiden tilalle alkoholi - vai mitä mahdat tarkoittaa?
On sinulla kummat periaatteet. Esim seepraplekon pitäisi siis maksaa kaksi euroa, jotta sinulla olisi varaa ostaa se? Vai oliko tämä nyt jokin ihmevalitus siitä, että "opintotuki ei riitä elämiseen"? Akvaarioharrastuksen tukemiseen ko. tukimuoto ei ole tarkoitettu.
Kalapuikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalapuikko »

JukkaV kirjoitti:

Siis köyhät kyykkyyn ja akvaarioiden tilalle alkoholi - vai mitä mahdat tarkoittaa?
Eh, ja alkoholi korvaa akvaarion harrastuksena :roll: ? Hm...Hankinko akvaarioon kaloja vai ryhdynkö ryyppäämään hm...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Vastauksia:

maisu: Niin, kuka käyttää minkäkin verran matkapuhelinta. Itse olen käyttänyt toista mobiiliani jo 5,5 vuotta ja vanhin monniseni on elänyt 11-vuotiaaksi. Itse en ole valmis maksamaan esim. 36 euroa jonkun kuuden monnisen tähden, koska se nakertaisi konkurssin poikasen talouteeni.

Tapio Martimo: Useimmilla opiskelijoilla se tuntuu olevan ryyppytuki... Siihenkö se on tarkoitettu? Ei. Oma opintotukeni menee aina opiskelukustannuksiin ja matkakustannuksiin, lisäksi vielä puhelinlaskut. Eikös akvaarioharrastus ole aina parempi kuin alkoholi harrastuksena? Vai eivätkö opiskelijat saisi harrastaa monnisia?

Kalapuikko: Joillakin valitettavasti se menee niin. Ei minulla onneksi! :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Niin, saatoin muistaa tuon hinnan vähän väärin, mutta aika paljon oli...
Kyllähän tuon hinnan voisikin maksaa, jos ei tarvitsisi pelätä, että osa kuolee (Ainahan on se mahdollisuus, mutta kun eikös esim. leopardimonniset ole aikas herkkiä) ja jos ne tosiaan eläisivät monta vuotta.
Ja jos nuo himoitsemani pandatkin ovat kymmenen euron luokkaa, ei minulla tosiaankaan ole varaa edes kuuden parveen. Itse kun en toistaiseksi tienaa rahojani vaan kaikki akvaankin menevä raha tulee isukilta. Toki käyn kesätöissä ja saan lapsenvahtipalkkaa, mutta sen verran katson että en 60 euroa laita kalaparveen.
Täytynee katsoa tulevaisuudessa jos joltakin saisi vähän edullisemmalla noita söpöläisiä.
Niin, onhan se hassua, että kännykästä voi maksaa satakin euroa, mutta monnisparvea ei raaski ostaa. Ehkä minulla vaikuttaa se hinta- käyttö tarpeellisuus suhde.
Eikä minulla ole toistaiseksi mahdollisuutta alkaa kasvattaa monnisia, eli tarjota poikasille oma turvallinen allas, vaan epäilenpä, että poikaset menisivät ns. parempiin suihin. Tosin en väitä tuntevani monnispoikasten käyttäytymistä, eli en tiedä kuinka helposti ne selviävät seura- akvaariossa.
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

a0200303 kirjoitti:Kuparimonniset on kanssa ihan kohtuu hintaisia. Ja ainaskin minusta vallattoman suloisia. :mrgreen:
Täällä päin maksaa vähän päälle 4€.
Itse ostin 4,20€/kpl.Ovat kyllä hinnan väärtejä :)
Ja eihän nuo paljon maksakkaan.
-HEZZU-
Vossikat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vossikat »

Me maksettiin 6 helmimonnisesta 91,20 euroa. Ilmeisesti luonnosta pyydystettyjä. 1,5 viikon kuluttua alkoi kuturalli. Yksi monnisista kuoli käsittämättömästi, mutta muut vaan jatkaa kutemista.
Nyt saatiin vihdoin valmiiksi kutuallas, johon sitten saatiinkin 160 munaa, joista varmaan noin 120 kuoriutui. Nyt vaan katsellaan, kuinka monta selviää vaikeasta alusta, mutta kyllä kannatti maksaa tästäkin ilosta.
Tarkoituksena oli hankkia niitä vielä vähintään 10 kpl lisää, mutta nyt odotellaan, jos näistä jokunen selviytyisi.
Onhan niistä kymmenkertainen ilo verrattuna altaassa piilottelevaan 45 euron helmivampyyriplekoon :D
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

No onhan niissä hinnoissa ilmaa, sillä kauppa se on mikä kannattaa. Yleensä, alalla kuin alalla, sisäänostohintaan lisätään puolitoistakertaa, jolloin saadaan myyntihinta. 1e:llä ostettu tuote myydään liikkessä siis vähintään 2,5 ellä. Veikkaan, että esim. kalojen suhteen vielä enemmänkin.

Itse olen sitä mieltä, että halpa hinta nimenomaan kannustaisi ostamaan esim. parvikaloja riittävästi. Tämäkin saa köyhänä ihmisenä parvikaloja kasaan sen hikisen 6kpl, ja omatunto soimaa jatkuvasti liian pienistä ja mitättömän näköisistäkin parvista. Kauppiaat tosin tietävät, että kun harrastajan on pakko jotakin saada, hän on joskus viikon ilman ruokaa jotta onnistuu. Sekopäisin ostokseni on nokimonniset, 14,60 e kpl. Erittäin harvinainen, ja erä vietiin käsistä nopeasti. En kadu, upeita kaloja, mutta niitä on vain 4 koska enempään ei ollut varaa.

Saksassa, jossa niin akvaario kuin terraariotuotteet ja eläimet ovat huomattavasti halvempia, olisi kiva käydä vertailemassa hintoja.
Itseasiassa usutin juuri sinne lähtevän tuttuni käymään liikkeissä ja katselemaan, josko sitten syssymmällä saisi hänet tuomaan tänne jotakin.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Glass catfish »

Ostin eilen kuusi kappaletta somamonnisia. Ne maksoivat 15,90€/kpl! 8O Mikähän minuun oikein meni!? :roll: Kun kysyin eläinkaupan myyjältä, että miksi ne ovat nuin paljon kalliimpia, kuin kaikki muut monniset, niin hän vastasi, että koska ne ovat isompia. :mrgreen:
"Elämä on matematiikkaa ilman logiikkaa!!"
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Glass catfish kirjoitti:Ostin eilen kuusi kappaletta somamonnisia. Ne maksoivat 15,90€/kpl! 8O Mikähän minuun oikein meni!? :roll: Kun kysyin eläinkaupan myyjältä, että miksi ne ovat nuin paljon kalliimpia, kuin kaikki muut monniset, niin hän vastasi, että koska ne ovat isompia. :mrgreen:
Isot ovat yleensä luonnosta, jonka vuoksi maksavat enemmän.. :mrgreen:

Itse ostin helmimonnisia 2,5e kpl ja olivat mielestäni halpoja verrattuna vaikkapa noihin n. 70-80e safiiri ja topaasiplekoihin.. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”