Olen lukenut vanhoja viestejä mattosuodattimista mutta mennyt jo ihan sekaisin niiden kanssa.
Olen laittamassa 100 litrasta akvaariota perhoskirjoahvenille ja suodattimeksi mattosuodatinta ja tässä olisi muutama kysymys siihen liittyen:
olen ajatellut eheim compact 300 tai 600 pumppua suodattimeen
1) onko kellään tiedossa mistä näitä kyseisiä laitteita pk-seudulta saa ostettua ja jonkinnäköistä suuntaa antavaa hintaa ( tarkkoja hintojahan ei tietty voi antaa) ?
pohjahiekaksi olen ajatellut laittaa bilteman hienoa hiekkaa ja ajattelin hienointa (siis vähiten karkeinta) mattomallia
2) onko maton tukkeutuminen erittäin hienoa hiekkaa pohjalla olevassa akvaariossa todennäköisempää kuin esim tällä hetkellä toisessa akvaariossa olevan optirocin 5-1,2 mm hiekan kanssa, nimittäin mattosuodattimessa minua nimenomaan kiehtoo tämä "huoltovapaus" ja mieli tekisi laittaa hienonpaa hiekkaa akvaarioon?
Olen ajatellut mattosuodattimeksi mahdollisesti kulmamallia tai takakulmassa vinossa olevaa mallia, jolloin sen taakse jää jonkun verran tilaa, johon olen laittamassa joka tapauksessa jo lämmittimen. Itselläni on hiilidioksidi levittimenä tämmöinen "flipperimalli" omalla kiljupullolla (toimiva systeemi kaiken kaikkiaan muuten) eli
3) onko hiilidioksidi levittimen sijainnilla akvaariossa jotain väliä, voisiko hiilidioksidilevittimen sijoittaa piiloon maton taakse, vai häviääkö pumpun ulostulovirtauksessa hiilidioksidi taivaan tuuliin.
sekavaa tekstiä pahoittelen, mutta meinaa väsy painaa päälle.
Mattosuodattimesta,hiekasta ja hiilidioksidista?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mattosuodattimesta,hiekasta ja hiilidioksidista?
Moi
1) Eheimin pumppuja saa yleensä ihan perus faunattaristakin ja maksaa 30-45e, matto maksaa alle 20e (joudut ehkä turvautumaan johonkin akvaarioihin erikoistuneeseen liikkeeseen.)
2) Tarkoititko 0.5-1.2 (entisellä hiekalla)? Eipä se hienokaan hiekka leijaile
mattoa tukkimaan, vaan ihan pohjalla pysyy.
3) Saattaahan se hiilidioksiidi ilmaan ilmastuakkin jos ulostulovirtaus on pinnassa tyyliin suihkuputki. Levitin toimii paremmin mitä syvemmällä se on, muuten sijoittelulla ei niin väliä. Veikkaan että jonkin roskankerääjäsuodattimen joudut kuitenkin altaaseesi vielä hommaamaan, anna sen siis hoitaa myös pintavedenkierto. Kannattaa maton ulostuloputki sijoittaa sitten reilummin pinnan alle, niin ei CO2 heti karkaa (kuplaflipperit ei muutenkaan mitään tehokkaita ole).
T:Krisse
1) Eheimin pumppuja saa yleensä ihan perus faunattaristakin ja maksaa 30-45e, matto maksaa alle 20e (joudut ehkä turvautumaan johonkin akvaarioihin erikoistuneeseen liikkeeseen.)
2) Tarkoititko 0.5-1.2 (entisellä hiekalla)? Eipä se hienokaan hiekka leijaile
mattoa tukkimaan, vaan ihan pohjalla pysyy.
3) Saattaahan se hiilidioksiidi ilmaan ilmastuakkin jos ulostulovirtaus on pinnassa tyyliin suihkuputki. Levitin toimii paremmin mitä syvemmällä se on, muuten sijoittelulla ei niin väliä. Veikkaan että jonkin roskankerääjäsuodattimen joudut kuitenkin altaaseesi vielä hommaamaan, anna sen siis hoitaa myös pintavedenkierto. Kannattaa maton ulostuloputki sijoittaa sitten reilummin pinnan alle, niin ei CO2 heti karkaa (kuplaflipperit ei muutenkaan mitään tehokkaita ole).
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Faunattaressa on kyllä noita eheimin compact-pumppuja, mutta älä hyvä mies osta akvaariokaupasta! Tilaa Jimm's Pc Storesta, ite tilasin sieltä compact 1000 pumpun, postikuluineen ~36 euroa. Faunattaressa kyseinen pumppu tasan 50 euroa!
Hinnanero compact 600:n ja 1000:n pumpun välillä on niin pieni, ett kannattaa ostaa tuo isompi. Kummassakin on kuitenkin pienin säätö 150 litraa tunnissa.
Niin, ja matosta... Mulla on hienointa mattoa ja tosi hienoa hiekkaa. Ei ole matto mennyt tukkoon.
Edit: Linkki sinne pumppukauppaan
Hinnanero compact 600:n ja 1000:n pumpun välillä on niin pieni, ett kannattaa ostaa tuo isompi. Kummassakin on kuitenkin pienin säätö 150 litraa tunnissa.
Niin, ja matosta... Mulla on hienointa mattoa ja tosi hienoa hiekkaa. Ei ole matto mennyt tukkoon.
Edit: Linkki sinne pumppukauppaan
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Hyvä tietää, että noissa pumpuissa on noin iso hintaero akvaariokauppoihin verrattuna.
Miten noissa compact pumpuissa on toi säätö, esim. tossa 1000:ssa, eli onko siinä jokin portaaton säätönuppi, jolloin virtauksen määrää ei oikeasti tiedä, kuin ääriasennoissa vai jokin muu systeemi?
Tietääkö joku mitkä ovat noiden 600 ja tonnin ulkomitat?
Miten noissa compact pumpuissa on toi säätö, esim. tossa 1000:ssa, eli onko siinä jokin portaaton säätönuppi, jolloin virtauksen määrää ei oikeasti tiedä, kuin ääriasennoissa vai jokin muu systeemi?
Tietääkö joku mitkä ovat noiden 600 ja tonnin ulkomitat?