Liina... En ihan ymmärtänyt kaikkea, mitä halusit sanoa, mutta ei se varmaan mitään!? Nyt on kumminkin aikaa taas paneutua oikein kunnolla akvarion pariin... Siis haluaisin akvaariooni kuntoon. Haluaisin kunon kalaston ja hiekkapohjan. Hiekoista olen jo ottanut sen verran lukenut täältä, että K raudasta pitäisi löytyä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
...Mutta kuinkahan paljon tähän 240 litraiseen menisi sitä hiekkaa!? ...Pohja on 40x120. ...Mutta kalasto-ongelmastani en selviä ilman apua! ...Olisi ihan mukava saada myös muiden mielipiteitä. ...Kun norsusta luopuminen on, kun luopus omasta lapsestaan... Mutta tietty teen sen, jos se vaan on norsun parhaaksi. Myös kampaokamonnin tahtoisin pitää ainakin... Muttajoo kertokaa te viisaammat, että mitä tehdä. Minä en itse tiedä kalojen vesivaatimuksista oikeastaan mitään, että mitkä kalat ovat kovaan ja mitkä pehmeään... ja millaiset olisi hyvät ph-arvot millekkin kalalle. Itse kun yritän etsiä niistä tietoja, niin saan vaan pääni pyörälle! esimerkiksi kampaokamonnille löysin tämmösiä vesiarvoja:
-pehmeästä keskikovaan, ph5,8-7,5
-Happamuus (pH): 5.8-7.5, Kovuus: 0-20 dH (<-Onko pehmeästä keskikovaan)
-pH 6-7.5, 0-20dH
Mustanorsukalalle tämmösiä:
-pH 6,5-7, Kovuus 6
-pH: hapan-neutraali, kovuus: kova
(mutta eikös 6 ole aika pehmeä!?)
Lasimonnille:
-pH:6.5-7.5.
-Ideally, fairly soft and slightly acidic (pH 6.2-7.0)
-pH:neutraali, kovuus:kova
KH (tilapäiskovuus) ja GH (kokonaiskovuus)
partamonnille:
-pH 5.5-8, dH (ei tarkka kovuudesta)
-pH: 5,8 - 7,8
piikkisilmille:
-pH 6-8, 2-10dH
-pH: 6 - 7
-sopii lievästi happamaan ja myös lievästi emäksiseen veteen. Veden tulee olla erittäin pehmeää tai pehmeää
Leväbarbeista ajattelin luopua jo ihan muutenkin, sillä niille allas on selvästi jo liian pieni!
Nuo vesiarvot on vaan semmosia, joita löysin suhteellisen helposti, Olisi aika kiva, jos joku osaisi sanoa ne ihan oikeat vesiarvot. Kun jos siis voisin pitää norsun, niin luopuisin lasimonnista, mutta jos norsu ei ehdottomasti käy altaaseeni, niin hommaisin sitten parven lasimonneja ja rakentaisin sitten kalaston jompien kumpien ympärille. Onko kampamonnin parempi olla yksin, vai tarvitsisiko se seuraa? Sitten kun minulla on hiekkapohja, niin haluaisin sinne pohjalle jonkun parven joitakin monnisia. Ja muutenkin haluaisin kalastoni jotenkin tähän tapaan: siis ne monniset, sitten joku parvi (lasimonneja?) ja sitten joku vähän isompi (norsukala?) taikka sitten joku pariskunta joitakin kirjoahvenia tai mitävaan hieman isompia... Voih... olen jo ihan sekaisin, mutta toivon hartaasti, että joku jaksaisi paneutua minun kanssa tähän ongelmaan ja saisin hienon kalaston, joilla olisi hyvä olla!
Semmonen ongelma mulla vielä on, kun akvaarioni on Juwel rio 240, niin onko se sen suodatin riittävä, vai pitäisikö minun ostaa lisäksi joku muu suodatin? ...Täällä ainakin kovin haukutaan sitä suodatinta.