Kalakeitto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Kalakeitto

Viesti Kirjoittaja Glass catfish »

Minulla on 240-litrainen akvaario. Ja se on aika sekava. Nyt olen viimein saanut siitä täysin tarpeekseni! Siellä on tällä hetkellä mustanorsukala, kampaokamonni, kaksi piikkisilmää, kaksi partamonnia ja muutama poikanen, kaksi leväbarbia ja yksi lasimonni. Nolottaa! [:I] Mutta nyt yritän korjata asiaa ja toivon, että täältä löytyisi ihmisiä, jotka olisivat innokkaita auttamaan minua. Olen jo jotakin saanut itsekkin aikaiseksi, sillä siellä oli vielä vähä aika sitten mm. pari kiekkoakin. [:I]

Aloitan 'korjaushommat' sitten vähän syksymmällä, kunhan on aikaa paremmin ja kesätyö-palkka saatu, mutta nyt jo vähän selvittelen asioita valmiiksi. Akvaariossa on sorapohja ja sekin olisi sitten tarkoitus vaihtaa hiekkaiseen.

Kalaston haluaisin rakentaa norsukalan ymärille, mutta onko akvaarioni sille liian pieni? Jos nyt se olisi mahdollista, niin millaisia muita kaloja suosittelisitte sen seuraksi? Ja mistä olisi luovuttava? Lasimonnit ovat minusta aivan upeita, mutta ne eivät ilmeisisesti olleet sopivaa seuraa norsukalalle, koska niitä on vain se yksi jäljellä? Itse asiassa en ole aivan varma, että johtuiko lasimonnien kato norsukalasta, vai jostakin muusta. Ainakin näin norsun useasti jahtaavan niitä, mutta tätä viimeistä en kuitenkaan ole sen koskaan nähnyt jahtaavan. kampaokamonnin tahtosin myös ainakin pitää, mutta kasvaako sekin liian suureksi? leväbarbeille allas on varmaan myös liian pieni? Entä jos norsun ja kampaokamonnin voisin pitää, niin onko niiden vesiarvo suositukset yhtäläiset?

Joo, olen aika hölmö, mutta elkee haukkuko minuu ihan lyttyyn. Olen kuitenkin parantamassa tilannetta ja innostusta riittää! Kiitos asiallisista ja auttavista viesteistä jo valmiiksi!

Edit: Jos kaikki virkkeet päättyvät kolmeen pisteeseen, teksti on raskasta lukea. Korvattu sellaisia yhdellä pisteellä.
"Elämä on matematiikkaa ilman logiikkaa!!"
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

En osaa auttaa. Minulla on sinirihmakala 250 litraisessa ja se tuntuu mahdottoman isolta ja yksinäiseltä. Eihän sillä ole muuta tekemistä kuin syödä. Välillä se tympääntyy ja ajaa takaa isointa kiipijäkalaani, joka lähentelee kahdeksaa senttiä. Kiipijöitä on neljä ja lisäksi on neljä loistoparatiisikalaa (N. 5 senttisiä)

Muut ovat paikallaan ja erityisesti haluaisin keskittyä kiipijöihin, jos johonkin tuossa. Ne tuntuvat ajattelevan muuta kuin ruokaa ja tekemistä riittää. Kuten loistoparatiiseillakin. Mutta kun sen ostamatta jääneen yksinäisen sinirihman näki kolmannen kerran kaupassa, tuli mielenvika ja toin sen kotiin.

En oikein näe miten tilanne paranisi sille omaa seuraa hankkimallakaan. Kala on liian iso ja vilkas tuohon, vaikkakin niin viehättävä luonne, utelias, arka ja hyvä syömään. Vankilassahan se on.

Onko norsukala tärkein kalasi? Sillä pitäisi olla lauma jossa se kommunikoi sähköelimellään etsiessään ruokaa sameista vesistä, liejupohjalta kärsällään tonkien. Kotijoessaan tuollaista lajia kuuluisi tutkia, niistä lajeistahan ei paljoa vielä tiedetä.

Älykäs kala varmaankin ja onhan siitä tarinoita täällä AW:n arkistoissakin.

Anteeksi jos joku kimpaantui tälläisestä. En aina vain ymmärrä tätä harrastusta. Kaloista olen kyllä kiinnostunut.

Ps. Enhän minä sinua moiti hyvä neuvoa kysyvä! Koitan esittää jonkinlaista arvomaailmaa ja näkemystäni vain. Isoja kaloja en vain ymmärrä, huoneessani! Voiko olla huonompaa lemmikkiä kuin kala? [;)] (Varmaankin)
111na
Elite Member
Elite Member

Tämähän on nähtävä syvemmältäkin. Miksi meninkään etsimään niin ahkerasti tietoa norsukaloista, silloin kun siihen törmäsin? Ja miksi minulla oli vain 225 litrainen allas silloin kaloja odottamassa?

Kysehän on tietynlaisesta kateudesta. Miksen pitänyt ensimmäistä ajatusta, törmätessäni sen tilasuosituksiin? Siihen että kyllähän sen yhden voi ottaa ihan hyvin ja minähän hoidan sitä niin hyvin ja minunhan kuuluu se saada, koska olen siitä aidosti kiinnostunut.

En tiedä mikä siinä tapahtui, mutta saatuani joitain hajatietoja sen hyppäämisistä pois altaasta, ajattelin jo että joopa joo, sehän on villikala vankilassa. Ajattelin myös jotakin vastaavaa suomalaista laumaa syönnöksellään matalassa rehevässä vedessä. Tai kutupuuhissaan toisaalla kilometrien päässä kaislikon reunassa. Lahna. Ottaisiko sellaisen akvaarioon?

No eihän se tietystikään niin isoksi kasva, kun sen pienenä pyydystää ja sitähän on vaikea saada syömäänkin. Monet kuolevat, toiset sopeutuvat.

____

Onko altaasi pahin ongelma liiallinen pohjakalojen ja pohjatilaa vaativien lajien määrä? Minkä kokoisia ovat norsu, kampa ja levikset?
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Norsukala on tällä hetkellä n. 12 cm, levikset n. 10 ja kampaokamonni n. 9cm pitkä. ...Tällä hetkellä ei minusta ainakaan näytä niiden koko liian isolta tuohon altaaseen, mutta onko tilanne toinen muutaman vuoden kuluttua? ..Tosin leväbarbeille kyllä soisin pidemmän altaan, kun välillä tahtoo kolina kuulua...! ..Ja tietenkin myös norsulle ja kampamonnille, jos altaani on niille liian pieni. ...En tahdo kiduttaa niitä. Mutta aikoinaan kun tuli vaan eläinkauppoja kierreltyä ja "oi... tuossahan olisi hieno kala!" ...Ja kauppiailta kun kysyi sopiiko muiden kalojen kanssa ja onko allas sopivan kokoinen, niin lähes poikkeuksettahan ne oli aina kuin luotuja minun altaaseeni... ja tässä sitä nyt ollaan...! :?
111na
Elite Member
Elite Member

Niin ja sitten on vielä partiksiakin. Onhan siellä aika myllerrys. Tässä leväbarbeista: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 48#3465048

Lasimonnista:
http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... glass-cats
Kryptopterus bicirrhis, viljelytaulukossa: Valio
http://www.aquahoito.info/suomi/akvliitt/viljlis5.htm
Parvikala http://www.scotcat.com/factsheets/k_bicirrhis.htm
http://aquaworld.netfirms.com/Siluroide ... irrhis.htm
pH 6,5-7,5, mikä on usein toistuva monilla sivuilla. Ideaali lievästi hapan.
http://www.google.fi/search?q=Kryptopte ... art=0&sa=N
111na
Elite Member
Elite Member

Hepsankeikka! Minä sain akvaariota mielestäni paljon paremmaksi lisäämällä kaloja. Tuli sitten kumminkin partamonninaaras otettua, kun katinkultamonnit olivat häijyn hintaisia. Ja sitten tosi mainioita suklaarihmoja neljä kappaletta, pikkuisia vielä. Loistoparatiisi- loistokiipijä-suklaarihma yhdistelmä näyttää eloisalta ja hyvin toimeentulevalta. Sinirihmakin vielä menisi, jos oikein haluaisi, mutta se on siinä ja siinä. Jättiläinen ja jalostettuna värinä kummajainenkin joukossa.

Eiköhän se norsukala ole ihan mainio akvaariokala kuitenkin? Asian henkilökohtainen psykologinen puoli saarnassani
toivottavasti loistaa läpi. [;)]
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Liina... En ihan ymmärtänyt kaikkea, mitä halusit sanoa, mutta ei se varmaan mitään!? Nyt on kumminkin aikaa taas paneutua oikein kunnolla akvarion pariin... Siis haluaisin akvaariooni kuntoon. Haluaisin kunon kalaston ja hiekkapohjan. Hiekoista olen jo ottanut sen verran lukenut täältä, että K raudasta pitäisi löytyä. [;)] ...Mutta kuinkahan paljon tähän 240 litraiseen menisi sitä hiekkaa!? ...Pohja on 40x120. ...Mutta kalasto-ongelmastani en selviä ilman apua! ...Olisi ihan mukava saada myös muiden mielipiteitä. ...Kun norsusta luopuminen on, kun luopus omasta lapsestaan... Mutta tietty teen sen, jos se vaan on norsun parhaaksi. Myös kampaokamonnin tahtoisin pitää ainakin... Muttajoo kertokaa te viisaammat, että mitä tehdä. Minä en itse tiedä kalojen vesivaatimuksista oikeastaan mitään, että mitkä kalat ovat kovaan ja mitkä pehmeään... ja millaiset olisi hyvät ph-arvot millekkin kalalle. Itse kun yritän etsiä niistä tietoja, niin saan vaan pääni pyörälle! esimerkiksi kampaokamonnille löysin tämmösiä vesiarvoja:

-pehmeästä keskikovaan, ph5,8-7,5
-Happamuus (pH): 5.8-7.5, Kovuus: 0-20 dH (<-Onko pehmeästä keskikovaan)
-pH 6-7.5, 0-20dH

Mustanorsukalalle tämmösiä:
-pH 6,5-7, Kovuus 6
-pH: hapan-neutraali, kovuus: kova
(mutta eikös 6 ole aika pehmeä!?)

Lasimonnille:
-pH:6.5-7.5.
-Ideally, fairly soft and slightly acidic (pH 6.2-7.0)
-pH:neutraali, kovuus:kova
KH (tilapäiskovuus) ja GH (kokonaiskovuus)

partamonnille:
-pH 5.5-8, dH (ei tarkka kovuudesta)
-pH: 5,8 - 7,8

piikkisilmille:
-pH 6-8, 2-10dH
-pH: 6 - 7
-sopii lievästi happamaan ja myös lievästi emäksiseen veteen. Veden tulee olla erittäin pehmeää tai pehmeää

Leväbarbeista ajattelin luopua jo ihan muutenkin, sillä niille allas on selvästi jo liian pieni! :(

Nuo vesiarvot on vaan semmosia, joita löysin suhteellisen helposti, Olisi aika kiva, jos joku osaisi sanoa ne ihan oikeat vesiarvot. Kun jos siis voisin pitää norsun, niin luopuisin lasimonnista, mutta jos norsu ei ehdottomasti käy altaaseeni, niin hommaisin sitten parven lasimonneja ja rakentaisin sitten kalaston jompien kumpien ympärille. Onko kampamonnin parempi olla yksin, vai tarvitsisiko se seuraa? Sitten kun minulla on hiekkapohja, niin haluaisin sinne pohjalle jonkun parven joitakin monnisia. Ja muutenkin haluaisin kalastoni jotenkin tähän tapaan: siis ne monniset, sitten joku parvi (lasimonneja?) ja sitten joku vähän isompi (norsukala?) taikka sitten joku pariskunta joitakin kirjoahvenia tai mitävaan hieman isompia... Voih... olen jo ihan sekaisin, mutta toivon hartaasti, että joku jaksaisi paneutua minun kanssa tähän ongelmaan ja saisin hienon kalaston, joilla olisi hyvä olla! :)

Semmonen ongelma mulla vielä on, kun akvaarioni on Juwel rio 240, niin onko se sen suodatin riittävä, vai pitäisikö minun ostaa lisäksi joku muu suodatin? ...Täällä ainakin kovin haukutaan sitä suodatinta.
111na
Elite Member
Elite Member

Glass catfish kirjoitti:Liina... En ihan ymmärtänyt kaikkea, mitä halusit sanoa, mutta ei se varmaan mitään!?
Ei se mitään. Mutta anteeksi että sinulle tuli semmoinen olo. En yrittänyt sanoa mitään sen enempää!

Voih... olen jo ihan sekaisin, mutta toivon hartaasti, että joku jaksaisi paneutua minun kanssa tähän ongelmaan ja saisin hienon kalaston, joilla olisi hyvä olla! :)
Toivon samaa. Kyllä täällä on hyviä neuvoja saanut. Minä en osaa ja toisaalta en voisi kuvitella antaa toisen valita kalastoani.

(Minusta se norsukala on hieno. .Ja suodatin hyvä: Useinkin suodatetaan vain liikaa niin että allas on pesukoneena. :roll: )

___

"Lämpö: 22-28 C
Kovuus: pehmeä
pH: 6-7.0
Koko: 35cm
Vaatimus: Vaativa, 400 litraa"
http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/kaloista.htm

Kannattaa lukaista, se on norsukalasta. Kyllä se vielä mahtuu akvaarioosi, mutta syytä on miettiä, kuinka se syö kunnolla ja millaiseksi se kasvaa.
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

En minäkään ihan tajunnut Liinan pointtia. Samalla tavalla jokainen fisu on "villikala" ja vangittuna. Mitä sitä stressaamaan, kun kerran akvaarioita pitää ja tarkoitus on saada mahdollisimman hyvät olosuhteet kaikille.
En toudellakaan ole spesialisti näissä, mutta ensinnäkin se hiekkapohja sopii taatusti kaikille parhaiten. Pohjapinta-alaa on senverran, etten pidä rakasta norsukalaasi tai okamonnia varsinaisena ongelmana. Käsittääkseni okamonnitkin pitävät seurasta, ja norsukalat ehdottomasti.
Ongelmana on sitten tämä yksinäinen lasimonni. Jos eivät ole aiemmin pärjänneet sinulla (ovat herkkiä kaloja) niin jättäisin sen pois, siksikin että saat selkeän tilanteen ilman tungosta. Kaikki nuo fisusi tarvitsevat lisää kavereita, piikkiksetkin, mutta tämä ei taida olla sinulla mahdollista, sillä sekasotku vain lisääntyisi.
Hiekkapohjalle toinenkin okamonni ja pari norsukalaa lisää (niistä tosiaan löytyy aika vähän tietoa suomeksi, mutta kavereita tarvitsee). Jättäisin yhden partiksen.
Piikkisilmät eivät mielestäni jotenkin kuulu tähän palettiin. Kaikki muut siis pois.

Jättäisin siis:
3-4 norsukalaa
2 okamonnia
partis.
Isoa juurakkoa ja suuria kasveja, pohja hyvin hienoa hiekkaa.

Tästä on hyvä jatkaa sitten joskus, jos näyttää tilavalta niin myöhemmin voi katsoa lisäyksiä. Mutta tässä se.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
111na
Elite Member
Elite Member

Taustalla on hirmuinen kiinnostus tähän kalaan ja ajatuksesta luopuminen:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=30

Ei saa laittaa toista tai kolmatta norsukalaa, on tieto joka toistuvasti tulee esiin. Sähkösignaalit menevät sekaisin ja ne vihaavat toisiaan, mutta parvessa taas voikin pitää. Siitä opiskelemaan:
http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=UT ... nG=Hae&lr=
Tästä on varmaan poikkeaviakin kokemuksia (kirjo?), mutta hakisin tietoa vaikka alta kiven ja kannon ja päättelisin itse.

minimum aquarium size 150 cm; not recommended for home aquariums
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... e=petersii
http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... phant-nose

Lasimonnista:
http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=UT ... nG=Hae&lr=
http://www.liaani.com/akvaario/aquafaq/ ... glass-cats

Glass catfish, mistä löysit tuollaisia vesiarvoja? Niihin ei taida olla luottamista, kuten jo norsukalan kohdalla edellä tuli ilmi. Lasimonnillakin näkyy olevan yleinen kovuusilmoitus alle 10 ja myös yhteen 6-20 tietoon törmäsin äkkisilmäyksellä.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Tähän jo vastasinkin ennen kuin bittiavaruus varasti viestini :roll:.

Eli norsu ehdottomasti pois, on ison akvaarion kala ja parveen. Yritä löytää sille parvi, tai sitten tarpeeksi isoon ja rauhalliseen akvaan yksin. Partamonneista pitäisi löytää vain ne samaa sukupuolta olevat ja loput pois. Lopullinen määrä voisi olla yhdestä kahteen. Okamonni jees, enkä näe miksi piikkisilmistä pitäisi luopua. Leväbarbit jos lähtevät niin jo on väljä kalasto.

Kirjon kanssa samaa mieltä siitä, että jos lasimonneja on kuollut niin jotain on vialla eikä niitä kannata ottaa lisää. Puhdas vesi, rauhalliset kumppanit ja säännölliset vedenvaihdot sekä tarpeeksi iso parvi pitävät ne hengissä. Ehkä ajatuksesta kuitenkin kannattaisi luopua, tai sitten tehdä tuosta suurin piirtein lajiakva noille lasimonneille (vajaa 30 kalan parvi).

Eli jos altaassa ovat vain piikkarit mahdollisine lisäkavereineen sekä partis ja okamonni, niin tilaa olisi vielä vaikka kenelle. Rihmoja? Tetroja? Pieniä ahvenia? Mikä peruskala kiinnostaa? (Norsu ja lasimonnit vaativia ja harrastuksessa edenneiden eläimiä, ehkä sieltä helpoista kaloista löytyisi mieleisiä?)
Parasta ihmisessä on koira.
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Norsu kyllä hyvin pärjää altaassa... vielä. Se kyllä pitää puolensa ja saa ruokaa. (itseasiassa se on kaikista ahnein kala) Ja se on kyllä vähän ongelmakin ollut, kun se on niin äksy, niin sillon luovuin joistakin muista kaloista aikoinaan, kun ostin sen, koska norsu ei jättänyt niitä rauhaan. Toisaalta saampahan sitten vähän rauhallisempia uusia kaloja, kun ei enää norsua ole... en ole nyt uskaltanut kokeillakkaan mitään uutta lajia norsun hankkimisen jälkeen. Saampahan uutta ilmettä akvaarioon, kun norsu on poissa. (pitää keksiä itselle hyviä puolia norsusta luopumiselle) ;) No... Eiköhän se ole tarpeeksi hyvä, että norsulla on hyvä olla. :) ...Kumpa meillä olisi tilaa isommalle akvaariolle, niin ei tarvitsisi luopua. :cry: ...Olen itseasiassa aika ylpeä itsestäni, sillä norsu voi niin hyvin ja on elänyt näin pitkään, vaikka sitä niin vaativaksi kalaksi sanotaan.

Tuota... Onko kaikilla monnisilla samanlaiset vesivaatimukset, kun jos minä sitten, kun hiekkapohjan oon saanu, niin hommaisin jonkun parven niitä? Sitten sateenkaarikalat... Minulla oli parvi kultapyrstösateenkaarikaloja aikoinaan... ja menestyivätkin ihan hyvin... tosin ihan liian pienessä altaassa. [:I] Mutta olin nyt ajatellut joitakin muita sateenkaarikaloja (purppura?) Menisikö semmoinen parvi esimerkiksi? Ja sitten myös tykkään kirjoahvenista. Niistä vaan olisi niin vaikea tietää, että mitä haluaisi. Rihmakaloista en jotenkin tykkää. :? Ja sitten jos ei parvea jotain isompaa esim. sateenkaarikaloja, niin joku pienempi parvi kumminkin, mutta niistäkin olisi vaikea päättää. Tapparakaloja on kyllä tehnyt mieli joskus hankkia... Mutta siis kalasto olisi kumminkin sellainen, että kampaokamonni, partamonni ja menisikö pohjalla parvi piikkisilmiä sekä parvi monnisia, vai vaan toinen? ...Sitten joko parvi joitakin vähän isompia, jolloin ei välttämättä muuta tarvitsisi tai lisäksi ehkä pari joitain pieniä kirjoahvenia tms. Tai sitten jos ei isompia parvikaloja, niin sitten parvi jotain pientä ja sitten joitakin vähän isompia kirjoahvenia ehkä!? huoh... saakohan kukaan minun selityksestä mitään selvää, mutta jos minä nyt kiertelen vaikka akvaarioliikkeisä ja etin sieltä kiinnostavia kaloja... ja sitten kysyn teiltä, että mikä ois mahollista, kun ei tässä kumminkaan ihan mitä vaan pysty haluamaan, kun joensuusta voi olla vaikeaa ihan kaikkea haluamaansa saada. ;)
Lehtikalat ei varmaan tämänkokoiseen altaaseen mene!? Mutta kiitos suuri kaikille jo auttaneille! :) ...Luulen, että kyllä tämä tästä vielä järjestyy ja saan ensimmäistä kerta elämässäni kalaston, joka ei kidu liian pienessä purkissa. :)
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Tänään kävin ostamassa hiekat. :) Optiroc 0,1-0,6 ja 50 kg. Onko tuo sopiva määrä, vai pitääkö huomenna käydä lisää hakemassa? Noin puolet pesin tänään ja toinen puolisko huomenna. Vaan kyllä siinä on hommaa ja vettä kuluu. Mutta toivottavasti se on sen arvoista.

Tänään kävin myös kiertelemässä paikallisia akvaarioliikkeitä ja siellä pistivät juuri silmääni sateenkaarikalat ja sitten punasilmätetrat. Yleensäkkin minusta hopean väriset kalat on tosi hienoja. Haaveena olisikin joskus ensinnäkin iso akvario, mutta sinne sitten hopealevytetroja... Tiedättekö mitään hopean värisiä kaloja, jotka kävisivät nyt altaaseen? :) Mutta mitään monnisia en oikein löytänyt, joihin olisin ihastunut. Melkeimpä niissä oli vaan täplämonnisia. Olen tässä joskus Kuopiossa käymässä... Mahtaisiko siellä olla muita monnisia, kun pelkkiä täplämonnisia vaan!? Voisin sieltä tuoda sitten jonkun parven, jos löytyisi, mutta onko niinkun tavallaan ihan sama, minkä parven ottaisi? Käyttäytyykö kaikki monniset ihan samalla tavalla ja elävätkö samanlaisessa vedessä? (Faunattaren sivuilta katsoin ja siellä oli ainakin merkitty kaikille monnisille ihan melkein samanlaiset vesivaatimukset) Menisikö akvaarioni pohjalle myös jonkun monnisparven lisäksi piikkisilmäparvi? Ja nytten jos kuvitellaan, että hankin jonkun parven joitakin kaloja (ei pohjakaloja) niin haluaisin siihen sitten vaikka jonkin kirjoahven parin. Mikä olisi sopiva kirjoahven akvaariooni?

Anteeksi nämä selitykset ja kysymykset... olen vaan niin innoissani, kun tämä on tavallaan, kun saisi uuden akvaarion kokonaan. ;) Kun en ole hommannut mitään uusia kaloja herran aikoihin sotkemaan kalastoani entisestään. Ainoa vaan, mikä ketuttaa on juuri norsusta luopuminen. :cry: Olen itsekseni miettinyt kaikkea, että kyllähän se siinä vielä menisi jonkun aikaa, jos tässä lähitulevaisuudessa löydettäisiin uusi talo, jonne sitten mahtuisi iso akvaario, mutta se on niin epätodennäköistä, kun nuo talojen hinnat ovat vielä niin pirun korkealla. [}:)] Ja sitäpaitsi minun pitäisi hommata sitten kaksi isoa akvaariota, sillä haluaisin sen toisen vain niille hopelevytetroille. [;)] Eihän se mitään haittaisi... Voisi vaan tulla raha vähän esteeksi... [;)] Mutta koittakaahan auttaa parhaanne mukaan. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”