Kypsytyksestä vielä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ratflink
Starting Member
Starting Member

Kypsytyksestä vielä

Viesti Kirjoittaja ratflink »

Käyköhän toi tavallinen puutarhamulta (joka on säkissä) akvaarioveteen jos liottaa ensin veteen (tai johonkin sukkaan laittaa) ja sitten akvaarioon?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pitäisi käydä, mutta koskaan ei voi tietää! Tarkoitushan on saada mullasta typpibakteerikantoja. Niitä on puutarhamullassa, koska siellä on niille ravinteita.

Miten paljon niitä mullassa kulloinkin on, on aina vain veikkaus! Mulla etu on ettei siinä ole kalatauteja.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ratflink
Starting Member
Starting Member

kuinkahan paljon sitä uskaltaa käyttää ja mikä systeemi olisi paras
mulla 200l akvaario
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Pari kourallista suoraan suodattimeen. Kun akvaario on kypsynyt, huuhtelet mullat suodattimesta kevyesti akvaarion vedellä (ei siis mitään pesua, vaan vain roskat pois).
Typpibakteerit ovat multahiukkasten pinnoissa kiinni, joten siis sitä multaa itseään mukaan. Tuollainen pari kourallista ei vielä hirveästi samenna vettä.
ratflink
Starting Member
Starting Member

Ok. Kiitos
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Niin siis voiko mullan ottaa suoraan säkistä vai onko jollain huonekasvilla/ kukkapenkissä ollut multa parempaa? Minne osaan multa laitetaan esim. Eheim proffa-ulkosuodattimessa (mä en ees tiedä minkälaisia suodatinmateriaaleja tässä suodattimessa on kun en ole tarkemmin tutustunut)?

Mulla kun ei ole mahdollisuutta ottaa hiekkaa toiminnassa olevasta altaasta...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Typpibakteereita on kaikkialla, ja eniten siellä missä on lahoavaa elopräistä ainesta. Millaisessa mullassa on kulloinkin eniten selviää vain viljelykokeella. Tai "ammoniumin muuttumisella nitraatiksi"-kokeella. Kypsymisaikaan se lähinnä vaikuttaa.

Laita toimivan suodattimen imuaukkoon! Menee varmasti sinne minne kuuluu. :mrgreen:
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

jarvij kirjoitti: Laita toimivan suodattimen imuaukkoon! Menee varmasti sinne minne kuuluu. :mrgreen:
Mutkun minulle on aina vanhemmat opettanu et sähkövempeleet (eli siis suodatin + muut) pitää ottaa pois seinästä ennen kun laittaa kätösensä akvaarioon (tässä tapauksessa kilpikonnien allas), ilmeisesti sähköiskua peläten. Mutta nyt kun olen näitä akvajuttuja lueskellut niin suodatinhan ei saa olla pikkuhetkeä kauempaa pois seinästä joten toimenpiteet suoritetaan siis ihan suodattimen huristaessa.

Pitääkö sitä multaa mitenkään huuhtoa tms. vai siihen vaan suoraan suodattimen imuaukkoon?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Anna mennä sinne vaan. Kalat kuitenkin ovat akvaariossa vaikka kaikki sähkölaitteet ovat seinässä. Sitten kun akvaario on kypsä, voit huuhdella liiat mullat pois. Jos kuitenkin haluat varovainen olla, niin voithan tiputtaa multaa suodattimen inuaukon kohdalta. Suodatin imee osan sisäänsä ja se mikä ei sinne mene, on imaistavissa pois vedenvaihdon yhteydessä; sekin sitten kun vaihdat vettä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

*Viltzu* kirjoitti:Mutkun minulle on aina vanhemmat opettanu et sähkövempeleet (eli siis suodatin + muut) pitää ottaa pois seinästä ennen kun laittaa kätösensä akvaarioon (tässä tapauksessa kilpikonnien allas), ilmeisesti sähköiskua peläten. Mutta nyt kun olen näitä akvajuttuja lueskellut niin suodatinhan ei saa olla pikkuhetkeä kauempaa pois seinästä joten toimenpiteet suoritetaan siis ihan suodattimen huristaessa.
Hyvin ovat opettaneet, itse uskon samaan. Suodattimet ja lämmittimet sammutetaan AINA vedenvaihtojen yheydessä. Sentään OMA turvallisuus kyseessä. Noita pieniä toimenpiteitä, kuten ruokkiminen tai kasvin istutus jne. tapahtuu kyllä tekniikan ollessa päällä.. Mutta laitteiden jouduttua kuiville ja kun itse vedessä "sukeltelet" (kuvainnollinen sana kun meitin akvaarion korkeus on 60 cm :mrgreen: ) niin silloin laitteet pois käytöstä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ilman muuta noin. Jos lämmitin ja suodatin joutuvat esimerkiksi vedenvaihtojen aikan a kuiville, voivat ne jopa rikkoutua. Lämmitin saattaa jopa pirstoutua, jos pääsee kuumenemaan ja sitten siihen roiskuu vettä.
Kuitenkin pikkutoimet voidaan tehdä laitteiden ollessa päällä, tällaisia ovat ruokinta ja jonkin kasvin kasvin lehden karsiminen tai muuta pientä vastaavaa. Kun vain toinen käsi on vedessä ja itse seisoo kuivalla pii tai muovilattialla, ei virta kulje ihmisen läpi. Pitää tosin varoa koskemasta toisella kädellä mihinkään johtavaan pintaan (normaalisti sekin on vaaratonta, mutta koskaan ei voi tietää! milloin todellinen vaara on olemassa). Vikavirtasuoja voisi auttaa?Sähköstä enemmän tietävät korjatkaa ja lisätkää!
ratflink
Starting Member
Starting Member

kun ne akvaarion sähkölaitteet ovat ilman suojamaadoitusta niin muutama varovaisuus asia on otettava huomioon eli sähkön johtavuus esim.perus akvaariovalaisin jossa ei ole maadoitusta voi kannessa olla noin 100volttia jännitettä mikä sinänsä on vaaratonta kun se ei saa maita mutta otappa vaikka esim. patterista tai hanasta (joskus myös betonilattia tai parketti saattaa johtaa maihin) toisella kädellä kiinni ja toisella lampunkannesta niin johan tärähtää mutta siihen tuskin kuolee on niin pieni toi jännite mutta jos tulee esim oikosulku niin se ei välttämättä laukase sulaketta ta vikavirtasuojaa kun ei ole maadoitusta ja silloin voil laitteessa olla se 240V ja se ei ole hyvä asia se jos pamahtaa sormille. en oo mikää sähköasiantuntija mutta sen verran pitää tietää sähköstä ite oon ainaki lampun maadottanut suodattimellehan ei paljo voi tehä. :|
ratflink
Starting Member
Starting Member

nii joo ja semmosta vielä että montakos päivää nitriittihuippu yleensä kestää enneku häviää, mulla ollu jo monta päivää nitriittiarvot tapissa :?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

ratflink kirjoitti:nii joo ja semmosta vielä että montakos päivää nitriittihuippu yleensä kestää enneku häviää, mulla ollu jo monta päivää nitriittiarvot tapissa :?
Se on kovasti kiinni bakteerien kasvusta ja siitä, miten optimaaliset olot ole niille järjestänyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”